Bukefalos 28 år!

Födda 2017 del 3

Min är också fet på bara bete. Han tycker själv att det är dags att byta hage men jag tvekar. Det är ju inte så att han behöver mer egentligen. Men det går ju så fort utför när det väl händer. Jag ger ju min RBO-olja från Hygain vid behov, och jag tänker att det kanske är dags för att ge honom lite kraftfoder och hösilage snart, för om två veckor går han in på stall och då är det ju det på stall på full tid och betet är över för den här sommaren.

Då flyttar vi förresten till min gamla tränare i Mälardalen. Så då blir det mer strukturerat ridhästliv med ridhus och nära till hjälp. Skönt för mig, även om han säkert gärna hade fortsatt vara vildhäst...
 
Vilken dag det blev. Den tilltänkta ryttaren insåg på förmiddagen att hon nog inte skulle klara av att rida på ridhästtestet. Hon kände sig fortfarande inte återställd från sin matförgiftning. Alternativen var därmed att stryka Korre eller rida själv. Jag rotade fram mina vita ridbyxor och tävlingsskjorta. Kavajen som inköptes precis innan jag fick reda på att jag var gravid kom jag precis i. Ridstövlarna har jag inte krympt i än däremot (4 månader efter graviditet) så fick ta vinterstövlarna 😅.

Visade sig att arrangören inte riktigt tänkt på det där att man kanske ville rida fram fyraåringarna lite innan testet. Blev hänvisad till en stor sandbana ca 5 min skrittväg från ridhuset där provet skulle vara. Sandbanan tyckte Korre var lattjo lajban och allt gick i 180. Han la av en bockserie i första galoppen och lyssnade föga. Efter att ha rastat honom en kvart kunde vi i alla fall trava runt någorlunda balanserat. Skrittade bort till ridhuset och väl där visade det sig att de låg 20 min efter schemat. 20 min är rätt mycket extra tid för en 4-åring där jag normalt rider typ 20-30 min till vardags. Insåg också att vi hade kunnat rida fram i det ridhuset som låg bredvid, men så kan det vara när de inte har koll i sekretariatet. Skrittade lite där och joggade något varv. Då var han betydligt lugnare och mer ridbar.

Själva testet genomförde vi så bra vi kunde utifrån förutsättningarna. Korre kändes väldigt ridbar och reglerbar. Hamnade dock bakom lod en del, och orkade tyvärr inte riktigt i andra galoppen så där tappade han bärigheten. Blev som väntat inga toppoäng men jag är väldigt nöjd med min häst. Han går in för sin uppgift med väldigt stor positivitet! Hade väl kanske tyckt att han var värd något halvpoäng bättre på skritten (som jag tycker är hans bästa gångart just nu) och även ridbarheten, men där drog nog sista galoppen ned det lite. Slutpoäng 888 på exteriören och 6,5 på skritt, och 777 på trav, galopp och ridbarhet.

Han är en häst som än en gång visat att han har ett supertemperament. Han kommer vara en rolig häst att ta med ut på tävling framöver när han är starkare ❤️
 
Vilken dag det blev. Den tilltänkta ryttaren insåg på förmiddagen att hon nog inte skulle klara av att rida på ridhästtestet. Hon kände sig fortfarande inte återställd från sin matförgiftning. Alternativen var därmed att stryka Korre eller rida själv. Jag rotade fram mina vita ridbyxor och tävlingsskjorta. Kavajen som inköptes precis innan jag fick reda på att jag var gravid kom jag precis i. Ridstövlarna har jag inte krympt i än däremot (4 månader efter graviditet) så fick ta vinterstövlarna 😅.

Visade sig att arrangören inte riktigt tänkt på det där att man kanske ville rida fram fyraåringarna lite innan testet. Blev hänvisad till en stor sandbana ca 5 min skrittväg från ridhuset där provet skulle vara. Sandbanan tyckte Korre var lattjo lajban och allt gick i 180. Han la av en bockserie i första galoppen och lyssnade föga. Efter att ha rastat honom en kvart kunde vi i alla fall trava runt någorlunda balanserat. Skrittade bort till ridhuset och väl där visade det sig att de låg 20 min efter schemat. 20 min är rätt mycket extra tid för en 4-åring där jag normalt rider typ 20-30 min till vardags. Insåg också att vi hade kunnat rida fram i det ridhuset som låg bredvid, men så kan det vara när de inte har koll i sekretariatet. Skrittade lite där och joggade något varv. Då var han betydligt lugnare och mer ridbar.

Själva testet genomförde vi så bra vi kunde utifrån förutsättningarna. Korre kändes väldigt ridbar och reglerbar. Hamnade dock bakom lod en del, och orkade tyvärr inte riktigt i andra galoppen så där tappade han bärigheten. Blev som väntat inga toppoäng men jag är väldigt nöjd med min häst. Han går in för sin uppgift med väldigt stor positivitet! Hade väl kanske tyckt att han var värd något halvpoäng bättre på skritten (som jag tycker är hans bästa gångart just nu) och även ridbarheten, men där drog nog sista galoppen ned det lite. Slutpoäng 888 på exteriören och 6,5 på skritt, och 777 på trav, galopp och ridbarhet.

Han är en häst som än en gång visat att han har ett supertemperament. Han kommer vara en rolig häst att ta med ut på tävling framöver när han är starkare ❤️
Om ni var på Vreta/sjögestad så hade ni nog inte fått rida fram i andra ridhuset, var bara det ena som var uthyrt till testet 😊

Kul att det gick så bra trots att det inte blev som tänkt😁
 
Om ni var på Vreta/sjögestad så hade ni nog inte fått rida fram i andra ridhuset, var bara det ena som var uthyrt till testet 😊

Kul att det gick så bra trots att det inte blev som tänkt😁
Ja, det var där. Sekretariatet sa just det att de bara hyrt nya ridhuset så det var därför vi höll oss på vreta och red fram, men den andra hästen Korre gick testet tillsammans med hade ridit fram i det andra ridhuset, så det var där vi skrittade lite när vi väntade. Mest irriterad på arrangören som inte riktigt tänkt på den detaljen med framridning. Kändes som de mest slängt in fyraåringarna 🙈
 
Ja, det var där. Sekretariatet sa just det att de bara hyrt nya ridhuset så det var därför vi höll oss på vreta och red fram, men den andra hästen Korre gick testet tillsammans med hade ridit fram i det andra ridhuset, så det var där vi skrittade lite när vi väntade. Mest irriterad på arrangören som inte riktigt tänkt på den detaljen med framridning. Kändes som de mest slängt in fyraåringarna 🙈
Aha, jag fattar 😊
 
Vinkat hejdå till Albin idag så vi vinkar hejdå till tråden också till han förhoppningsvis kan komma hem igen.
DSC_7534.JPG
 
Idag fick jag skämmas lite :p När jag svängde in vid stallet hade Fille och hans haggranne fixat ett eget ihopsläpp. Någon hade dragit av undertråden, och någon annan (:angel:) hade krupit under...
Förutom detta har han varit skötsam på nya stället och jag red en stund på utebanan igår, och idag hängde jag på en annan i stallet ut. Hon har en äldre häst som av fysiska skäl kräver lite längre uppvärmning, så hon rider ut varje ridpass, antingen för "bara" uteritt eller som uppvärmning inför varje pass på bana = perfekt för mig! Massor med tillfällen att hänga på ut och öva på uteritt.
Gick jättebra idag, hennes häst var lite tittig och skuttade omkring men Fille var inte så brydd, värsta idag var att vi mötte en annan häst som fortsatte åt andra hållet. DET var konstigt :eek:
 
8:20 ringde det från stallet.
Fille hade krupit under tråden in till grannen igen 😬
Alltså för egen del är jag inte det orolig, Fille är väldigt snäll i hagen och tycker ju väldigt mycket om kompisar :angel: men lite pinsamt med initiativtagandet - ägaren till grannen var väl inte helnöjd.
 
8:20 ringde det från stallet.
Fille hade krupit under tråden in till grannen igen 😬
Alltså för egen del är jag inte det orolig, Fille är väldigt snäll i hagen och tycker ju väldigt mycket om kompisar :angel: men lite pinsamt med initiativtagandet - ägaren till grannen var väl inte helnöjd.
Fille behöver någon slags fängelsemur!😬
 
Kan dom inte få gå ihop då?
För min del - absolut!
Fille skulle få en kompis, det var bara inte helt bestämt vilken som skulle passa bäst (har stått i stallet i 2 dagar). Jag hade tänkt föreslå grannhästen här eftersom de ändå gick bredvid varandra och det var väldigt lugnt och fint (ägarna skadeoroliga) - men nu tog han saken i egna händer.
Det såg så lugnt ut så de fick fortsätta gå ihop och jag hoppas de kan fortsätta göra det med för de verkade nöjda.

Jag sa bara när de ringde att för min del är jag inte det minsta orolig, Fille är snäll i hagen och är van att gå med olika hästar, både valacker och hingstar. Han hittar inte på så mycket grejer utan galopperar om någon bjuder in till det, annars klias han mest och ligger och sover någonstans.
 
Meridas sår är fortfarande inte läkt, men är väldigt ytligt och när svullnaden gått ner känns allt normalt i benet och hon är inte halt, så jag har jobbat henne lite. Red ut en dag innan helgen och igår blev det tömkörning i skenet av min pannlampa… Belysning till paddocken kommer i veckan! 🙌
 
Lugnt i hagen idag, Fille och hans nya bästis fick gå ihop från start idag och de kliades direkt :love: hade sprungit lite på eftermiddagen men annars väldigt lugnt. Vi red ut idag igen, samma runda som i förrgår och med samma sällskap, gick jättebra så jag är himla nöjd.

E9691651-90D0-4E0A-82EF-66DFE6F0A958.jpeg
 
Grannbonden har tagit höet på ett fält bredvid mitt hus, så jag passade på att rida lite där igår, vi har ju tyvärr en liten ridbana och inga stora öppna ytor att rida på. Där en lite större yta med bara lätt lutning och sen en rejäl backe. Red stora serpentiner och volter, och galopperade på lite längs långsidan och galopperade i backen några gånger. Vilken härlig trav hon har när hon får lite gung i den! ❤️ Det var varmt och jobbigt (red 40 min, inklusive kort uteritt först där vi stannade och glodde på nyutsläppta kalvar i några minuter.) så sen blev hon misshandlad med vattenslangen (spolad med ljummet vatten :angel:),fy tusan!

Veterinären kom förbi och vaccinerade, och fick ta en titt på såret. Hon trodde på nån fototoxisk reaktion efter att jag tvättat det lilla såret hon hade från början, vi fick lite kortison att ha på, och fortsatt bandagering. Jättekul att lägga bandage på Rödluvan som så fort man rör benet lyfter det och viftar med det. Gah. :mad:
 
Såhär såg det ut häromdagen
 

Bifogade filer

  • 49CA40B1-2512-4708-948E-26AB64225A9C.jpeg
    49CA40B1-2512-4708-948E-26AB64225A9C.jpeg
    301 KB · Visningar: 62
Senast ändrad:
Igår hade vi första ridturen med riktig bjudning. Då blev det plötsligt superroligt att rida igen.

Första varvet i trav var lite trevande men sen kom han igång och travade på riktigt trevligt. Även över en bom. Iom att han var så pigg och framåt prövade vi galoppen och han galopperade några långsidor i varje varv. Han bjöd även spontant på galopp ett par gånger. Jättekul. Det kom också ett litet sidlänges skutt i en av galopperna.

Sen har han ju en egen gångart han tar till när han inte riktigt pallar balans osv när vi svänger, då galopperar han med frambenen och travar bak.

Han sökte sig också ner mot form några steg och jag har insett att jag kommer få jobba en del för att kunna sitta ner i traven när det blir dags...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
247
· Visningar
18 436
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 674
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp