Födda 2017 del 3

Vi tränade idag, jag å lilla flurskallen ❤
20211030_143047.jpg
iVänstergaloppen som har varit borta några veckor var tillbaka som inget hänt (fattade hö oavsett, och gärna bara jag tänkte galopp så fattade han - höger) Så det är ju skönt att det iaf funkade idag 🙄😁

Men däremot har jag insett att sidförande är det lite si och så med. För hö skänkel går det lekande lätt, men flytta undan till vä så vill han helst trycka emot och han trasslar lite med benen när han väl ska (som jag iaf hade tänkt) korsa hö bakben med vä. Precis som att han lixom inte får ordning på benen. Det går ngr steg så grejjar han så det blir pannkaka så tar vi om. Mycket beröm å korta sekvenser men att det ska vara en sådan skillnad mellan höger å vänster 🙄

Nyligen kollad på klinik bara för att få en check å inget att anmärka på, tvärt om. Så det är väl kanske bara så med unghästar 🤷‍♀️
 
Jag red ett snabbt pass på lunchen igår 😀 Tränsade i hagen, drog av täcket och hoppade upp.
Har inte ridit barbacka sen i våras och då var det lite väl spännande.
Men igår kändes det jättebra (fast hon inte tänkte trava förrän jag tog ett spö i handen :angel:)
Kändes som att det jag tycker känns ojämnt i vanliga fall bytte sida och jag fick tag på henne bättre i galoppen. Så det blir nog mer barbacka framöver 🙂
20211123_120756.jpg

En till fux här som behöver tvätta svansen :angel: Hon har varit så dålig i magen av all lera hon fått i sig.
 
Min lilla häst fattar helt plötsligt att han inte är en liten svag yngling utan tycker att han är tuff och har börjat bjuda på skolor ovan mark. Både med mig på och när vi promenerar. Det är delvis underhållande och delvis lite störigt för det är som att han utmanar mig och provar lite vad jag tillåter, fast han är aldrig elak. Han är rätt fin att rida men han jobbar 5 dagar i veckan nu. Inte så långa eller jobbiga pass, men han ska vara i ramen för han går i så tråkig grusad hage att han blir helt oregerlig när han leker med kompisarna. Tyvärr är det så lösningen är här och han når dem så de kan prata, men inte springa och leka ihop som han skulle behövt.

I morgon ska hans andra uppfödare komma när vi tränar så då hoppas jag att vi får lite film på hur vi ser ut nuförtiden. Det var rätt länge sen sist. I alla fall har vi kommit ganska långt helt plötsligt. Vi red kortsidor (dvs ett helt varv) i förvänd galopp igår, och vi jobbar vidare med tempoväxlingar genom kroppen. Han blir allt duktigare och dessutom har han för det mesta rätt takt i skritten.
 
Min lilla häst fattar helt plötsligt att han inte är en liten svag yngling utan tycker att han är tuff och har börjat bjuda på skolor ovan mark. Både med mig på och när vi promenerar. Det är delvis underhållande och delvis lite störigt för det är som att han utmanar mig och provar lite vad jag tillåter, fast han är aldrig elak. Han är rätt fin att rida men han jobbar 5 dagar i veckan nu. Inte så långa eller jobbiga pass, men han ska vara i ramen för han går i så tråkig grusad hage att han blir helt oregerlig när han leker med kompisarna. Tyvärr är det så lösningen är här och han når dem så de kan prata, men inte springa och leka ihop som han skulle behövt.

I morgon ska hans andra uppfödare komma när vi tränar så då hoppas jag att vi får lite film på hur vi ser ut nuförtiden. Det var rätt länge sen sist. I alla fall har vi kommit ganska långt helt plötsligt. Vi red kortsidor (dvs ett helt varv) i förvänd galopp igår, och vi jobbar vidare med tempoväxlingar genom kroppen. Han blir allt duktigare och dessutom har han för det mesta rätt takt i skritten.

Min är ju också i grus för vintern, och ja - det kliar i skallen, särskilt nu när han bara skrittat i en månad. Longerade en kort stund idag och det gav en sned sko + blodvite (balltramp) :meh:
Får försöka underhålla honom så gott det går men om dryga 2 veckor ska jag opereras igen så då blir det uppehåll igen tills jag läkt ihop.
 
Nu har äntligen fått lite filmer från våra träningar. Vi har en del jobb att göra innan vi kommer ut på banorna, inte minst för att han ska bli lösgjord nog att sluta fippla med bettet. Ibland är det superbra, men ibland blir han mer fipplig än de flesta dressyrdomare godkänner.
Galoppfilm på insta
... och lite trav.

I traven jobbade vi på att han skulle följa min kropp, och att jag ska bli tydligare där så det blir lättare för honom att fatta. t.ex. i vänster varv lyfter jag högeraxeln i stället för att flytta fram den på volt, då försvinner mitt ytterstöd också, och då är det inte så lätt för honom. Det är lustigt att se hur svårt jag har att sitta ner, jag gör det bara på en träning i veckan, max 15 minuter och jag har tappat alla muskler. Efter det här passet (igår morse) har jag träningsvärk som satan i bålen.
 
Jag tror jag har bestämt mig för att sälja min lilla dam när/om hon blir ohalt och kan sättas igång igen. Frågan är ju bara hur? Försöka sälja som hon är för en mindre summa eller lägga ned lite tid och pengar på en ny inridning så hon kan säljas i ridbart skick? Hur vet man hur lång tid det kan ta och om det verkligen fungerar? Hur väljer man vem som ska utbilda?
 
Jag tror jag har bestämt mig för att sälja min lilla dam när/om hon blir ohalt och kan sättas igång igen. Frågan är ju bara hur? Försöka sälja som hon är för en mindre summa eller lägga ned lite tid och pengar på en ny inridning så hon kan säljas i ridbart skick? Hur vet man hur lång tid det kan ta och om det verkligen fungerar? Hur väljer man vem som ska utbilda?
Men åk till en klinik med hästen??
 
Men åk till en klinik med hästen??
Vad har klinik att göra med om jag vill behålla hästen efter att hon blivit frisk?

Frågan gällde inte hur hon ska bli frisk, utan hur jag ska göra med ev försäljning. Sälja utan att sätta igång och kosta på ny inridning eller skicka på inridning och sedan sälja (under förutsättning att hältan går att fixa).
 
Jag tror jag har bestämt mig för att sälja min lilla dam när/om hon blir ohalt och kan sättas igång igen. Frågan är ju bara hur? Försöka sälja som hon är för en mindre summa eller lägga ned lite tid och pengar på en ny inridning så hon kan säljas i ridbart skick? Hur vet man hur lång tid det kan ta och om det verkligen fungerar? Hur väljer man vem som ska utbilda?
Vad är hon för häst? Har sett att du skrivit import och kön i tråden för de födda -17 men inget mer än så.

Grejen med att utbilda hästar är att kvalitén bestämmer pris, inte hur mycket man lagt ned på dem. Det låter från dina inlägg som att ert samliv inte fungerar ens på den mest fundamentala nivån, och i det skicket tror jag det kan bli svårt för dig att hitta den köpare du skulle vilja ha till henne. Det jag menar är att när man försöker sälja en häst billigt som projekt hör det av sig massor med människor som inte på något vis är lämpade att ta sig an en sådan häst, och risken för dig som säljare, samt risken att hon skadar någon ökar markant. Vi har haft en sådan till försäljning i år och har hanterat det med att sätta ett lågt pris, sagt nej direkt till vissa som hört av sig, informerat om precis allt samt skrivit ett kontrakt där hästen inte säljs som "ridhäst" (vilket är vanligt i standardkontrakten, brukar vara en låda man kryssar i vilket är väldigt vanskligt när man säljer sådana här hästar) och information om olater samt journaler finns bifogade. Risken att något kommer fram så köparen känner sig lurad, speciellt om de försöker rida och misslyckas, är hög så därför måste man vara rak och tydlig.

Det finns många fördelar med att ställa den för träning hos någon. Dock är det viktigt med referenser, för alla som jobbar med inridning och utbildning av unga hästar har inte särskilt bra förutsättningar/är tillräckligt skickliga. Vet inte vart i landet du håller till?
Hur som helst, kan de komma upp och rida henne så kan köpare provrida, en fördel, och utbildaren kan hjälpa dig avgöra kvalitet och pris på hästen, ytterligare en fördel, hästen får bygga upp sig och visa att skadan (vad det nu var) är utläkt, och chansen att få en vettig köpare till ett vettigt pris ökar markant. Nackdelen är att du inte kan vara säker på att få tillbaka dina pengar. Ju "vanligare" hästen är desto mindre lönar det sig att utbilda den, tyvärr. Med lite olater och en möjligt forcerad inridning i ryggen hade jag budgeterat för att det kan ta några månader (3-4 kanske) att få ordning på henne, möjligtvis med en viloperiod däremellan. Svårt att säga såklart, men utifrån vad du skrivit så låter det inte så allvarligt utan mer som att du behöver en mer erfaren häst som tål att det blir lite tokigt ibland :)
 
Vad är hon för häst? Har sett att du skrivit import och kön i tråden för de födda -17 men inget mer än så.

Grejen med att utbilda hästar är att kvalitén bestämmer pris, inte hur mycket man lagt ned på dem. Det låter från dina inlägg som att ert samliv inte fungerar ens på den mest fundamentala nivån, och i det skicket tror jag det kan bli svårt för dig att hitta den köpare du skulle vilja ha till henne. Det jag menar är att när man försöker sälja en häst billigt som projekt hör det av sig massor med människor som inte på något vis är lämpade att ta sig an en sådan häst, och risken för dig som säljare, samt risken att hon skadar någon ökar markant. Vi har haft en sådan till försäljning i år och har hanterat det med att sätta ett lågt pris, sagt nej direkt till vissa som hört av sig, informerat om precis allt samt skrivit ett kontrakt där hästen inte säljs som "ridhäst" (vilket är vanligt i standardkontrakten, brukar vara en låda man kryssar i vilket är väldigt vanskligt när man säljer sådana här hästar) och information om olater samt journaler finns bifogade. Risken att något kommer fram så köparen känner sig lurad, speciellt om de försöker rida och misslyckas, är hög så därför måste man vara rak och tydlig.

Det finns många fördelar med att ställa den för träning hos någon. Dock är det viktigt med referenser, för alla som jobbar med inridning och utbildning av unga hästar har inte särskilt bra förutsättningar/är tillräckligt skickliga. Vet inte vart i landet du håller till?
Hur som helst, kan de komma upp och rida henne så kan köpare provrida, en fördel, och utbildaren kan hjälpa dig avgöra kvalitet och pris på hästen, ytterligare en fördel, hästen får bygga upp sig och visa att skadan (vad det nu var) är utläkt, och chansen att få en vettig köpare till ett vettigt pris ökar markant. Nackdelen är att du inte kan vara säker på att få tillbaka dina pengar. Ju "vanligare" hästen är desto mindre lönar det sig att utbilda den, tyvärr. Med lite olater och en möjligt forcerad inridning i ryggen hade jag budgeterat för att det kan ta några månader (3-4 kanske) att få ordning på henne, möjligtvis med en viloperiod däremellan. Svårt att säga såklart, men utifrån vad du skrivit så låter det inte så allvarligt utan mer som att du behöver en mer erfaren häst som tål att det blir lite tokigt ibland :)
Hon är en Litauisk häst, av kallblodstyp. Okänd stam, och står som blandras i passet. Hon är lite större än deras inhemska ponnyras och inte lika kraftig som deras draft-ras.
Hon är inte dum eller elak, men osäker. Och har lärt sig hur man tar sig loss. Och ja, jag behöver en mer erfaren häst som inte har några problem i bagaget.

I dag gick vi förbi transporten för tredje gången, tittade, nosade och åt lite hö och havre. Hon går så långt fram hon kan utan att behöva kliva upp och snabbt tillbaka om hon blir osäker på något. När jag hade släppt ut henne i hagen igen gick jag tillbaka och stängde transporten. Och tänkte hur sjutton ska jag någonsin kunna stänga med henne i, så mycket som det skramlar och har sig😱
 
Jag tror jag har bestämt mig för att sälja min lilla dam när/om hon blir ohalt och kan sättas igång igen. Frågan är ju bara hur? Försöka sälja som hon är för en mindre summa eller lägga ned lite tid och pengar på en ny inridning så hon kan säljas i ridbart skick? Hur vet man hur lång tid det kan ta och om det verkligen fungerar? Hur väljer man vem som ska utbilda?

Jag hade lagt upp det såhär; utreda hältan för att se vad det är för någon skada och vad man gör åt det (det kommer ju tala om både vilken påverkan den har på hästen och hur lång tids konvalescens ni kommer behöva ha).
Under tiden hästen är konvalescent leta efter skicklig utbildare (de riktigt bra har ofta kö med så man kan behöva lite tid på sig), boka på en tid -och räkna med att det kommer behövas ett par månader för att jobba med bekymret- och sedan sälja hästen medan den står hos utbildaren, så att den kan visas där och köpare kan få bra överlämning av utbildaren.
 
Här har jag en 💥🚀🔥. Herrejösses alltså. I veckan fick jag klartecken att jobba honom igen och longerade en stund häromdagen vilket gav blodvite på ett framben och en vriden sko som jag fick plocka av sen...Tömkört igår och idag, och idag inledde han lugnare än igår (när han i princip skuttade fram - travade dock väldigt fancy :p) men fick såna tokexplosioner så man blir helt svettig. Väl skyddad med skydd + boots på alla fyra iallafall så inget blod denna gång...

Låt det bli vår.... (haha, vintern har ju knappt börjat 😬😅).
 
Jag hade lagt upp det såhär; utreda hältan för att se vad det är för någon skada och vad man gör åt det (det kommer ju tala om både vilken påverkan den har på hästen och hur lång tids konvalescens ni kommer behöva ha).
Under tiden hästen är konvalescent leta efter skicklig utbildare (de riktigt bra har ofta kö med så man kan behöva lite tid på sig), boka på en tid -och räkna med att det kommer behövas ett par månader för att jobba med bekymret- och sedan sälja hästen medan den står hos utbildaren, så att den kan visas där och köpare kan få bra överlämning av utbildaren.
Ja, det är väl ungefär så jag har tänkt mig.
 
Här har jag en 💥🚀🔥. Herrejösses alltså. I veckan fick jag klartecken att jobba honom igen och longerade en stund häromdagen vilket gav blodvite på ett framben och en vriden sko som jag fick plocka av sen...Tömkört igår och idag, och idag inledde han lugnare än igår (när han i princip skuttade fram - travade dock väldigt fancy :p) men fick såna tokexplosioner så man blir helt svettig. Väl skyddad med skydd + boots på alla fyra iallafall så inget blod denna gång...

Låt det bli vår.... (haha, vintern har ju knappt börjat 😬😅).

Jisses! 😅

Vi åkte iväg på hoppträning idag, bara jag och Merida och en kompis som inte ridit så länge på hans läromästare. Perfekt upplägg med lagom lätta övningar, inte en massa hästar överallt och sen möjlighet att få lite draghjälp! Jag har börjat inse att hon behöver längre tid än jag tror att komma igång på träning. Jag har ju tänkt att hon inte orkar så mycket och tagit pauser ofta, men det visade sig när vi var med ordentligt på uppvärmningen att hon blir piggare rör sig bättre när hon har fått jobba på en stund. Vi red serpentiner över bommar och en av bågarna i galopp över ett litet hinder, och gick bättre och bättre!

Sen hoppade vi två räcken på linje med 5 galoppsprång, trodde att hon skulle få långt men när andra hästen var en halv långsida före oss så galopperade hon på jättebra och nådde enkelt fram. Vi provade även att hoppa studs, det har hon gjort nån gång på löshoppning, men det var svårare med ryttare. Hon fick testa lite innan hon löste det. Avslutade med en liten oxer. Hon hoppade väldigt trevligt och häftig känsla när hon tar med mig fram på hinderna. Hamnade på några filmsnuttar!
https://www.instagram.com/p/CW1DT-rr0o1QWTCHCk54YO7MXnO7orB6jbS2_U0/?utm_medium=copy_link

7B420A41-0B98-452B-8009-91D3119DD6A1.jpeg


Som grädde på moset gick hon rakt in i transporten när vi skulle hem! ❤️
Nu var ju min andra häst med som sällskap, men innan har hon alltid tjurat lite ändå, nu gick hon på utan att kasta sig ut en enda gång! Det går framåt!
 
Vi tränar på och han börjar bli riktigt ridbar min lilla häst. Han provar ju en del om vad han får och inte behöver göra men jag har tagit på mig ett par sporrar som jag kan använda när han lutar sig mot innerskänkeln. Det har gjort stor skillnad och nu känns han mkt sportigare och inte lika brötig. igår när vi red så blev tom galoppen bättre med tydligare takt. Och traven blev också mer lösgjord och nu är det inte lätt att sitta för han rör sig överallt.

Denna helg åker jag till Skåne för att hämta hem en hundvalp till min pappa så nu är det microvila på tre dagar. Hoppas att han inte blir allt för galen men han går i stor hage igen, nu när det inte är så lerigt i hagarna. Vi har inte fått någon snö alls och det får gärna fortsätta så till Hovis kommer om två veckor.

Igår när jag skulle ta in från hagen kom en lastbil med skramligt släp körandes genom gården, 3-4 meter från där vi stod, precis utanför grinden. Men han rörde inte ett öra och var snarare lite irriterad på att jag ville att han skulle stå kvar, om han inte skulle få en morot ville han gå... Väldigt skönt!
 
Imorgon ska en tjej i stallet testa att rida Fille, tänkte se om jag kunde få lite hjälp när jag behöver vara lite off pga operation osv. (och om det faller väl ut tänker jag fjäska med henne och försöka få lite ytterligare hjälp framöver). Vi får se hur det går, han har ju bara haft annan ryttare på sig en gång innan och då blev han rätt spänd - och så spänd som han var med mig på idag ( :meh: ) så kan vi nog räkna med en del spänning imorgon.
Men, tjejen är jätteduktig och jag har förvarnat om hur han blir när han är spänd (han tappar ALL förståelse för framåt och vill helst stå stilla och fundera. Idag fick vi hänga på en annan häst i ridhuset och "jaga" den för att få lite fräsch trav. Kul.. Not)...

Men, som sagt en jätteduktig tjej som har en egen For Romance-avkomma som hon utbildat själv så hon känner ju till typen och kan nog reda ut en lillebrorsa ;)
 
Idag satt jag upp första gången efter vilan.

Det var lugnare än jag förtjänar (helt dum är jag inte så longerade lite först ) med tanke på vila och kyla (sjönk från - 7 till - 17 medan jag red...). Men han hade glömt hur man gör när man svänger. Eller i alla fall vad svängande hjälp betyder... 😄
 
idag reds Fille av tjejen i stallet. Vad kul det var att se honom från marken! 🥳 Han var spänd såklart pga okänd ryttare, men hon läste av honom väldigt bra och det gick jättefint för att vara första gången -och hon ville gärna rida mer. Hon ville eventuellt ta med honom ut i skogen redan i helgen och jag bara: JA! Du får ta honom precis när du vill och göra precis vad du vill:D

Var som sagt jätteroligt att se honom ridas av någon annan och jag känner mig helt lugn med henne så idag känner jag mig nöjd även om Fille och jag var ovänner igår :p
 
Elsa har haft 1,5 vecka vila då jag inte hann med att rida förra veckan och min fölunges mamma flyttade den här veckan så jag tyckte det var taskigt att lämna fölet själv första dagarna utan mamma.
Men idag kände jag att det var dags att börja rida igen.
Hon hade lite överskottsenergi så det vart några bocksnurrar men annars gick det bra. Försöker skärpa till mig och sluta rida som hon fortfarande är en bebishäst och det var inte jättepopulärt till att börja med 🙈 Surade mot skänkeln först :devil:
20211204_104616.jpg
 
Jag var och hälsade på Albin hos hans fodervärd idag. Bara en snabbis och han spenderade nästan hela mitt besök så här. Tittade upp och sa hej men alla andra hästar i hagen lämnade maten för att komma och hälsa. Tack för det då 😅
DSC_8393.JPG

Tyvärr kommer han att behöva flytta igen. Att hitta vettig fodervärd till unghäst är inte enkelt.
Har ett otroligt bra erbjudande om att han får åka till en tränare som jag ridit för och tycker mycket om.
Den enda nackdelen är att han kommer att hamna så långt bort att jag inte har möjlighet alls att hälsa på. Och det är en ganska stor nackdel. Fast egentligen bara för mig. Han skiter uppenbarligen högaktningsfullt i mig 😁
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 357
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 349
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp