Födda 2017 del 3

Vi har inte hört av oss på ett tag, men nu är det dags 😊. Lejonhjärta tränar på och har förra helgen och den debuterat på tävlingsbanan. Förra söndagen på Heby RF 90 och 1 m. Och den här helgen samma klasser på Lurbo RK. Anledningen till att han fick starta två klasser är att han har varit väldigt spänd och lite istadig på nya platser. Men han har skött sig utmärkt🥰. Första klassen har han varit spänd och inte hoppat genom kroppen, men andra klasen har varit mkt bättre. Så himla kul! Nu är det jullov i många veckor som gäller ❤️
 
Provade idag med kapson (för jag hade fått tips om att då kan de minsann inte slita sig) och longerlina. Lyckades gå två steg i ridhuset innan hon slet sig och linan brände hål i mina handskar som jag gudskelov hade på mig.
Aj! Låter som du skulle behöva skaffa en annan lina kanske?
Drar hon väldigt plötsligt eller vad händer? Ibland tappar man ju när man inte riktigt hinner reagera.
 
Aj! Låter som du skulle behöva skaffa en annan lina kanske?
Drar hon väldigt plötsligt eller vad händer? Ibland tappar man ju när man inte riktigt hinner reagera.
Ja, det kommer plötsligt. Pang och hon är iväg. Man har inte en chans att hålla emot då. Har också en gammal skada i höger axel som gör att jag är kraftlös. Men min ridlärare kunde inte heller hålla när hon hjälpte mig att springa för veterinären.
 
Idag har vi hoppat!

typ ca 40 cm!

Han är duktig och orädd, använde Chalmershindret (men med andra bommar) när det ändå stod framme. Helt obrydd egentligen. Sen fattar han inte riktigt grejen, men avslutade genom att faktiskt falla i galopp efter skuttet. Dock är väl inte tekniken den allra bästa heller, men mitt mål är väl att han ska kunna ta sig runt en 1,10 bana så småningom.
 
Var och red dressyrlektion för andra gången den här hösten igår. Elsa var superduktig och kämpade på. Jag insåg att jag inte har någon ridkondis.. Jobbigt att sitta ner i traven :P
Kände att min Pivo är himla bra hjälp i ridningen ändå. För i höger varv så trycker hon mot höger skänkel samtidigt som vänster bog åker ut. Så jag har sett problemet på film och igår fick jag hjälp att korrigera det.
Sen blev det stor skillnad på galoppen också :)
Nu ska jag försöka komma iväg och träna lite oftare så kanske vi kan tävla något nästa år.
 
Dagens lite oväntade:

Vår manege är ju "öppen" (konstruerad av plåt med massor av små hål i). Idag var det väldigt dimmigt ute. Vilket ledde till att det också var dimmigt inne :crazy:
På gården vi står har vi precis fått ett sånt ridhus. Inte ens tänkt på att det kan bli så. Bra att veta 😅👍. Tur inte hästen brydde sig. Jobbigt med hoppträning när det är dimmigt i ridhuset bara.
 
Vi hade immig ridhusspegel i veckan, det var väldigt läskigt. Min häst är ju normalt inte rädd. Men när saker inte är "normala" då jäklar blir han stökig.

Igår red vi lektion på lunchen, på utebanan i solskenet, riktigt härligt. Men det var väldigt spänt (troligen för vi knappt kunnat vara ute pga inga sulor och ishalka). Och min tränare fick be mig morra mot honom när han var dum och studsade runt. Han har aldrig gjort sånna grejer som han gjorde igår, så jag blev helt paff! Men han ska väl också ha en trotsperiod, det är bara att hålla tummarna att det inte blir värre än så här, för det tog en 15-20 min innan han var riktigt ridbar på hela ridbanan, även där min tränare satt. Och då valde vi också att galoppen får komma på nästa träning...
 
Fille har skött sig fint med vikarie nu när jag varit konvalescent. Lite småtestande men över lag jätteduktig både på bana och ut i skogen (tom i mörker!). Imorgon ska de rida för tränare och jag ska vara publik, ska bli roligt! :D
 
Idag var det träning för Fille och tjejen som hjälper mig. De var så duktiga! 😄🥰 Väldigt basic grundjobb men nyttigt, fokus på rakriktningen och takten, och att i traven få honom att ta lite ”högre” steg bak istället för stora kliv framåt. Fille var riktigt pigg och på hugget och det såg ut som att han tyckte det var roligt.
Jag hade det bra på publikplats, kul att se honom från marken och kunna titta på de små variationerna som blev när de ändrade något, att lyssna på både vad tränaren sa och tex takten, och titta samtidigt på hur det såg ut.
Även formen har bättrat sig mycket under hösten fram till nu, trots att han absolut inte är i sin starkaste form just nu, och det känns skönt att det bara blir bättre.
 
Jag och Elsa var iväg på markarbetslektion idag. Det var roligt tyckte Elsa, lagom högt :p
5 och en halvan provade vi också på, den körde hon studs på 😅 Så tränaren fick länga den så att hon skulle förstå att det skulle in ett galoppsprång emellan med. Inte lätt med långa ben.
 
Vad är planen för 2022?
De blir ju 5, så nånstans pratar någon besserwisser på axeln (mitt sämre jag?) och tycker att min häst borde kunna en del saker 🤷‍♀️
Vi som kämpar med galoppen, som nu funkar rätt bra förutom att han lixom studsar in i höger, tar den inte jämt på rakt spår.
Har svårt att få sällskap att rida ut så det blir inte mkt av det uppsuttet, däremot tar vi promenader, eller skrittar av ute då han är mer lugn efter ett pass.
Jag tycker det tar tid och känns segt i största allmänhet. Vad har ni för tankar inför kommande år?
 
Vår plan är att hitta tillbaka till en luftigare trav, och en galopp som är lugn i takten. Han är så spänd i ridningen stundtals inne att han är svårpåverkbar. Ute är det konstigt nog lättare, men men. Red lite programdelar idag och det är svårt men inte helt dåligt upp till LB-nivå. Det svåra är att rida vägar och rida honom framme in i kontakten när han är så spänd.

Jag ska träna mer avsuttet, så ska vi nog klara oss… så det är planen @malinsky
 
@malinsky

Jag har tittat lite på femårsprogrammen för att ha ett litet hum om vad de "ska" kunna och jag tänker mig att för vår del så blir de sakerna mål för hela året, alltså inte att han ska gå femårsklasser till våren, utan moment att lära sig under hela året och tävlingsmässigt skulle jag vilja komma ut på ett par LBer och bara låta honom vänja sig vid situationen. Ska försöka ta tag i tränandet under våren, men motivationen är lite låg nu.
Vi började så smått i höstas med att flytta för skänkeln och han tycker det är lite svårt, så det blir att jobba vidare med detta tills polletten ramlar ner och det släpper. Sen blir det mycket jobb med galoppen och att stärka den, han galopperar gärna på framåt i stora språng men jobbigare att komma tillbaka, han tänker rätt men orkar inte hålla det så vi jobbar på med det. Ska börja smyga in lite förvänd galopp och börja med galoppfattningar från skritt...

Även uteridningen ska jobbas med, han har skött sig bra hittills och ett mål är att kunna rida ut själv (promenera själv är helt lugnt).
 
Takeo är ganska efter hopphästarna i sin åldersgrupp, de ska ju gå 120 och det kommer nog inte hända 😅 . Tänkte i höstas att vi kanske kunde satsa mot SWB Prospects som är 110, men tror jag är nöjd om vi kan komma till start överhuvudtaget.

Sen börjar han kännas ganska fin i dressyren så det blir kanske att vi provar någon 5-årsklass där istället :angel:. Skänkelvikningar gör han ganska bra, även om det inte är med i FEI-programmen så kanske han kan gå någon LA. Galoppfattningar från skritt sitter också ganska bra, har även fått till ett par övergångar ner till skritt från galopp. Bara förvänd kvar egentligen som vi inte börjat med riktigt men vi har ju några månader kvar att bygga mer styrka i galoppen. Och just det, ryggning och bakdelsvändningar också...

Vill också kunna rida ut mer, just nu är han väldigt känslig för underlagsändringar så vågar i stort sett inte rida någonstans det är trafikerat, skulle det komma en bil tror jag inte jag kan få ut honom från vägen :cautious:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
447
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
16 184
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 997
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 504
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp