Födda 2017 del 3

Hebbe fick vintervila när kylan och snön kom, då han går barfota och jag inte kände för att köpa till boots till bakhovarna + broddar just nu. Nicke har gått på halvfart och är fortfarande riktigt pigg, vi ska avsluta ”höstsäsongen” på lördag m en liten pay and jump på hemmaklubben. Bomhöjd + 40 cm tänkte jag att vi ska kunna kravla runt. Såg nyss startlistan och det blir jag och 17 knattar på bomhöjd för ponnyer, hoppas jag inte skrämmer de små liven 😂
 
Mirre har haft vila i 5 dagar och joggat lite i två sen. Och idag red vi lektion. Fasiken vad han är trög när han inte jobbat. Jag fick ta fram ett litet spö och peta en gång för att han skulle komma ihåg vart motorn sitter. Men sen gick det bättre. Så nästa vecka ska vi nog hinna träna två gånger ändå. Denna vecka blir ganska lugn, är väldigt glad att det är kallt och fruset ute för då kan han gå i stor hage med kompis. Det ger en trevligare ridhäst, så är det verkligen.
 
Jag och Korre är inne i en jobbig fas. Jag klippte honom igen för någon vecka sedan. Klippte då halsen och typ halva magen. Efter detta har han fått lite sadeltvångssymptom när jag spänner sadelgjorden, och när jag väl rider är han som en tickande bomb och bockar och sparkar både i traven och värst är det i galoppfattningarna. Kan även gå emot skänkeln. Känner mig så dålig när han beter sig så. Han brukar ju vara så himla positiv och lätt.

Jag hoppas verkligen bara att det är en reaktion på klippningen i kombination med överskottsenergi. De rör sig knappt i hagen just nu. Känns ju otroligt att han lyckats få så ont någonstans över en natt, men man ska väl aldrig säga aldrig. Jag får åka och kolla honom om inte problemen löser sig inom kort.

Precis innan detta hade vi ju hittat lite nya knappar och hittat tillbaka till lite ridbarhet som vi kämpat med lite under hösten. Alltid är det något.
 
Suck! Ett steg fram och två steg bak, eller om det var tvärtom. På plussidan igår var att jag lyckades få på en grimma över öronen (den som tagit in hade tagit av grimman, förmodligen för att nos- och nacklund var blöta). Och kapsonen fick jag också lägga på över öronen. Har köpt en där man enkelt kan knäppa av och på ett bett så att jag slipper krångla med bett samtidigt som med öronen. Bettet har aldrig varit något problem så det var lätt på plats. På minussidan var att hon krånglade lite med hovarna. Hon har helt plötsligt blivit lite besvärlig med detta igen, backar och vänder runt, söker godis, men hon ger sig efter ett tag. Andra plusset var att hon utan att tveka nyfiket gick fram och nosade på en vattenmatta som låg i ridhuset. Nosade och fnorkade lite och hade inga bekymmer att gå runt och förbi den. Men bakslaget kom efter något varv i skritt då hon plötsligt slet sig loss och sprang i full galopp till utgången. Det jobbiga var att vi inte var ensamma i ridhuset utan det var en häst till med ryttare där. Hon hoppade av och ledde sin häst en stund medans jag gick något varv till med min och tränade lite på stanna och backa (vilket är hennes bästa ”gren”) innan vi gick tillbaka till stallet. Hur sjutton ska jag lyckas röra på denna dam i skritt under hältrehab när inte ens leda i ridhus fungerar?
 
Suck! Ett steg fram och två steg bak, eller om det var tvärtom. På plussidan igår var att jag lyckades få på en grimma över öronen (den som tagit in hade tagit av grimman, förmodligen för att nos- och nacklund var blöta). Och kapsonen fick jag också lägga på över öronen. Har köpt en där man enkelt kan knäppa av och på ett bett så att jag slipper krångla med bett samtidigt som med öronen. Bettet har aldrig varit något problem så det var lätt på plats. På minussidan var att hon krånglade lite med hovarna. Hon har helt plötsligt blivit lite besvärlig med detta igen, backar och vänder runt, söker godis, men hon ger sig efter ett tag. Andra plusset var att hon utan att tveka nyfiket gick fram och nosade på en vattenmatta som låg i ridhuset. Nosade och fnorkade lite och hade inga bekymmer att gå runt och förbi den. Men bakslaget kom efter något varv i skritt då hon plötsligt slet sig loss och sprang i full galopp till utgången. Det jobbiga var att vi inte var ensamma i ridhuset utan det var en häst till med ryttare där. Hon hoppade av och ledde sin häst en stund medans jag gick något varv till med min och tränade lite på stanna och backa (vilket är hennes bästa ”gren”) innan vi gick tillbaka till stallet. Hur sjutton ska jag lyckas röra på denna dam i skritt under hältrehab när inte ens leda i ridhus fungerar?
Kan du leda i longerlina så du har lite lättare att hålla kvar om hon drar?
 
Jag och Korre är inne i en jobbig fas. Jag klippte honom igen för någon vecka sedan. Klippte då halsen och typ halva magen. Efter detta har han fått lite sadeltvångssymptom när jag spänner sadelgjorden, och när jag väl rider är han som en tickande bomb och bockar och sparkar både i traven och värst är det i galoppfattningarna. Kan även gå emot skänkeln. Känner mig så dålig när han beter sig så. Han brukar ju vara så himla positiv och lätt.

Jag hoppas verkligen bara att det är en reaktion på klippningen i kombination med överskottsenergi. De rör sig knappt i hagen just nu. Känns ju otroligt att han lyckats få så ont någonstans över en natt, men man ska väl aldrig säga aldrig. Jag får åka och kolla honom om inte problemen löser sig inom kort.

Precis innan detta hade vi ju hittat lite nya knappar och hittat tillbaka till lite ridbarhet som vi kämpat med lite under hösten. Alltid är det något.
Vi hade innan en liten ponny med sadeltvång. Vi lärde oss hantera det och det var inga större problem, förrän en gång när hon klipptes hela hästen, även under magen. Då bröt det ut igen. Använde då ett sadelgjordsludd för att få det mjukare. Det eller en ELT-gjord hjälpte.
 
Fille börjar bli sig själv igen, inte 100 än men väldigt mycket bättre (efter vilan har han varit spänd och inte velat gå fram - och det är oftast så spänning visar sig hos honom, han backar av och bjudningen försvinner). Tjejen i stallet som hjälper mig lite red i ridhuset i torsdags och då var han bättre än gången innan, och även om det tog en liten stund för honom att slappna av så var han fin mot slutet och släppte på bra. Jätteintressant att stå på marken och titta faktiskt, man ser ju inte sin häst så ofta utan ser mest manen :p Igår red hon ut honom och det hade gått bra, de passade på under dagtid när det var ljust - han hade varit ensam häst, men hennes kille hade gått med och det dög som sällskap och moraliskt stöd.
Idag red jag själv och det var en kort stund i början när han var motig men sen släppte det och han kändes som sig själv, nästan så jag fick be honom tagga ner lite :grin:
Får se vad det blir sön-mån, beror lite på väder och så. Har inga snösulor tyvärr och det töar (och snöar!) en del nu så inte bästa uteunderlaget. Sen opereras jag på tisdag och då tar tjejen i stallet över medan jag läker.
 
Har börjat sätta igång efter vilan igen och det känns bra. Men i vårt stall jobbar vi med utmaningar; I onsdags installerade de en stor gran med blinkande ljus i ridhuset och idag stod chalmershindret (med rätt imponerande infångare) mitt i manegen.

Duktiga lilla hästen ignorerade det mesta (men han insåg att granen är ätbar, så det lutar ditåt ibland...) medan lådan som ALLTID stått på utsidan är lite suspekt...
 
Jag har varit så sjukt trött, jobbet och mörkret sliter på mig. Har bara orkat med max en häst om dagen och det har blivit en del vila. När underlaget och vädret suger och jag inte orkar med en massa bråk då rider jag Merida, för hon bara går, till skillnad från mitt grå skrälle som har fått nån slags rådjurspsykos och har ständig panik över närvarande (eller inbillade) rådjur och älgar överallt. :arghh:

Igår hade hon tappat en framsko, så hon fick vila igen, hade en superbra plan med att åka till gamla stallet ikväll, få på en ny sko och rida bägge i ridhuset. Men nu hade gamla stallägarens man blivit akutinkallad på jobbet, så det blir ingen sko. Han är hemma igen i morgon, men jag har fått ta en extra nattjour på mitt jobb i morgon så då hinner jag inte. Jag har knappt återhämtat mig från min förra nattjour.

MÄH!
Är det sommar snart?
 
Just det, förra helgen var det äntligen tappsko-kurs, som jag verkligen behöver. Meeen, jag jobbade ju så det blev inget för mig. :rage::arghh:
 
Då var debuten på rikti hoppbana avklarad, och jag är sååå imponerad av denne gosse. Första gången bland främmande hästar, en massa nytt att titta på men han kan ändå koncentrera sig och göra det jag ber om. Mentalt blev han jättetrött så han behövde en hel del pepp 😊
 

Bifogade filer

  • 48CCCB6C-E583-4C0B-854D-33FF309D4F91.jpeg
    48CCCB6C-E583-4C0B-854D-33FF309D4F91.jpeg
    35,9 KB · Visningar: 27
Vi hade innan en liten ponny med sadeltvång. Vi lärde oss hantera det och det var inga större problem, förrän en gång när hon klipptes hela hästen, även under magen. Då bröt det ut igen. Använde då ett sadelgjordsludd för att få det mjukare. Det eller en ELT-gjord hjälpte.
Ja, han har ju inte reagerat såhär på sadelgjorden tidigare, men har funderat på om ludd eller annan gjord skulle kunna hjälpa. Jag får kanske prova. Funkade det för er sadeltvångshäst så kanske det funkar även åt Korre som inte varit "tvångig" tidigare. Han brukar blåsa upp sig vid sadling men annars har han inte reagerat så mycket.
 
Ja, han har ju inte reagerat såhär på sadelgjorden tidigare, men har funderat på om ludd eller annan gjord skulle kunna hjälpa. Jag får kanske prova. Funkade det för er sadeltvångshäst så kanske det funkar även åt Korre som inte varit "tvångig" tidigare. Han brukar blåsa upp sig vid sadling men annars har han inte reagerat så mycket.
Precis, jag menade inte att din häst är en tvånghäst men som sagt jag minns att det blev en kraftig reaktion när hon var klippt runtom hela sadelgjordsläget och mjuk gjord hjälpte henne :)
 
Vi har inte hört av oss på ett tag, men nu är det dags 😊. Lejonhjärta tränar på och har förra helgen och den debuterat på tävlingsbanan. Förra söndagen på Heby RF 90 och 1 m. Och den här helgen samma klasser på Lurbo RK. Anledningen till att han fick starta två klasser är att han har varit väldigt spänd och lite istadig på nya platser. Men han har skött sig utmärkt🥰. Första klassen har han varit spänd och inte hoppat genom kroppen, men andra klasen har varit mkt bättre. Så himla kul! Nu är det jullov i många veckor som gäller ❤️
8071F3F8-EC8D-4BA1-B867-C5B64EA6BAAD.jpeg
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 545
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 961
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 407
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp