Fölvakargänget

Fölade ert sto lite tidigt förra året också? För visst har hon lite kvar till bf egentligen? Inte så att det är för tidigt så, bara nyfiken på om hon följer samma mönster som förra året angående dräktighetslängd.
Hon föla hyfsat tidigt förra året med har inte exakt dygn i huvudet 😅 Men ja och den kom med raketfart hon lura oss totalt. När vi sedan tittade tillbaka på de inspelade som låg i molnet började hon visa tydliga tecken strax efter ett på natten och sen vid tre är fölungen född. Då hade jag ändå koll en gång i timmen på henne, men hon hann lura mig ändå. Vaknade vid tre när alarmet ringde och där låg en Fölunge i svansen ... bara ren tur att det gick bra då hon var stor fölis när hon föddes precis som Mamma själv. Och den natten skulle hennes husse ha mer koll så jag kunde sova för jag var helt slut vid den här tidpunkten.
 
Hon föla hyfsat tidigt förra året med har inte exakt dygn i huvudet 😅 Men ja och den kom med raketfart hon lura oss totalt. När vi sedan tittade tillbaka på de inspelade som låg i molnet började hon visa tydliga tecken strax efter ett på natten och sen vid tre är fölungen född. Då hade jag ändå koll en gång i timmen på henne, men hon hann lura mig ändå. Vaknade vid tre när alarmet ringde och där låg en Fölunge i svansen ... bara ren tur att det gick bra då hon var stor fölis när hon föddes precis som Mamma själv. Och den natten skulle hennes husse ha mer koll så jag kunde sova för jag var helt slut vid den här tidpunkten.
Ok, ja det är lurigt det där. Det hinner hända mycket på en timma med luriga mammor. Hoppas hon är tydlig i år så ni får vara med☺️ Det är ju förutom av säkerthetsskäl bra men framförallt väldigt mysigt att var med, även om man bara är åskådare. Det är lite surt att slita med vakandet flera nätter och sen bli blåst på hela kalaset😂. Hopplösa mammahästar! Man får trösta sig med att om det gått så snabbt att man, trots täta kontroller, missat alltihop så har det antagligen inte varit ett speciellt jobbigt och utdraget förlopp för stoet.

Här har vi ju stallet bemannat under hela fölsäsongen så det är ju viss skillnad men är de hyfsat redo så är det faktiskt punktmarkering som gäller, dvs, vi släpper dem inte med blicken mer än för mycket korta stunder. Vi har för avsikt att ALLTID vara med när vattnet går. Självklart för att kunna ingripa tidigt men också för att allt blir så mycket mer harmoniskt om man vet exakt när fölningen började. Man kan då ha lite is i magen när man fått kontrollera att allt är som det ska, fölet kommer rätt etc och stoet kan få föla i lugn och ro.

Förstår såklart att det är skillnad att vaka som privatperson när man har ett liv att sköta utöver nattvak i stallet men så täta koller man bara orkar med är verkligen att rekommendera. Sjukt mysigt med fölning så man får lön för mödan så småningom ❤️🥰
 
Ok, ja det är lurigt det där. Det hinner hända mycket på en timma med luriga mammor. Hoppas hon är tydlig i år så ni får vara med☺️ Det är ju förutom av säkerthetsskäl bra men framförallt väldigt mysigt att var med, även om man bara är åskådare. Det är lite surr att slita med vakandet flera nätter och sen bli blåst på hela kalaset😂. Hopplösa mammahästar! Man får trösta sig med att om det gått så snabbt att man, trots täta kontroller, missat alltihop så har det antagligen inte varit ett speciellt jobbigt och utdraget förlopp för stoet.

Här har vi ju stallet bemannat under hela fölsäsongen så det är ju viss skillnad men är de hyfsat redo så är det faktiskt punktmarkering som gäller, dvs, vi släpper dem inte med blicken mer än för mycket korta stunder. Vi har för avsikt att ALLTID vara med när vattnet går. Självklart för att kunna ingripa tidigt men också för att allt blir så mycket mer harmoniskt om man vet exakt när fölningen började. Man kan då ha lite is i magen när man fått kontrollera att allt är som det ska, fölet kommer rätt etc och stoet kan få föla i lugn och ro.

Förstår såklart att det är skillnad att vaka som privatperson när man har ett liv att sköta utöver nattvak i stallet men så täta koller man bara orkar med är verkligen att rekommendera. Sjukt mysigt med fölning så man får lön för mödan så småningom ❤️🥰
Ja alltså den fölungen var snabb ut, snabb upp på benen, snabb att hitta dit man äter osv. Hon var snabb redan från start. Hoppas hon ska bli lika snabb i vagn sen när det och kör på travbana 😂

Men upplever att mamma häst har haft/har en jobbigare dräktighet den här gången överlag. Drf hon inte betäcks om i år och ska i stället när det skiljs av (om allt går bra vilket vi hoppas såklart!) Köras igång och träna igen i lagom dos så hon får lite muskler och kondis igen. Hon betäcktes om direkt efter fölning i princip förra året då det var sent på säsongen redan.
 
Ja alltså den fölungen var snabb ut, snabb upp på benen, snabb att hitta dit man äter osv. Hon var snabb redan från start. Hoppas hon ska bli lika snabb i vagn sen när det och kör på travbana 😂

Men upplever att mamma häst har haft/har en jobbigare dräktighet den här gången överlag. Drf hon inte betäcks om i år och ska i stället när det skiljs av (om allt går bra vilket vi hoppas såklart!) Köras igång och träna igen i lagom dos så hon får lite muskler och kondis igen. Hon betäcktes om direkt efter fölning i princip förra året då det var sent på säsongen redan.
Ja det låter som en liten sprinter det där, perfekta egenskaper att ha över 1609 meter sista helgen i maj om sisådär 6-7 år😅🤞😍

Kan säkert höra ihop med att hon är lite tyngre i år? De flesta blir ju iaf en aning större med andra än med första eftersom de inte hinner tillbaka till sitt utgångsläge innan de blir dräktiga igen.
Fint av er att ge henne en paus för att komma i form. Inte så vanligt i travvärlden där stona i många fall betraktas som ”fölmaskiner”.
 
Fast samtidigt vore det skönt om hon knep inatt av den anledningen att jag har en 2 och halvt åring hemma som helt plötsligt min sambo hade lovat att "vi" skulle ta hand om" 😅 Så madame antingen väljer du att föla tidigt säg runt 05 eller så kniper du tills jag inte är barnvakt längre 😂🤔 Just nu vräker hon i sig hö, hon har varit hungrig hela kvällen slukade all mat när hon kom in vilket hon inte gjort på veckor nu har hon på börjat sin 50-60 kg stora hö hög hon haft längst bort i boxen i två veckor som hon knappt rört. Det är underliga det små liven men ändå så är hon min en på miljonen häst ❤️
 
Ja det låter som en liten sprinter det där, perfekta egenskaper att ha över 1609 meter sista helgen i maj om sisådär 6-7 år😅🤞😍

Kan säkert höra ihop med att hon är lite tyngre i år? De flesta blir ju iaf en aning större med andra än med första eftersom de inte hinner tillbaka till sitt utgångsläge innan de blir dräktiga igen.
Fint av er att ge henne en paus för att komma i form. Inte så vanligt i travvärlden där stona i många fall betraktas som ”fölmaskiner”.
I år ska hon få vara mamma på heltid hemma, inte behöva resa eller något sen ska hon få göra det hon tycker är roligast träna. Hon blev så till sig när hon duscha förra veckan för hon trodde väl att nu ska vi ut och åka 😅 Lilla gumman, hon är för gammal nu för tävlingsbiten annars hade hon nog velat fortsätta igen ❤️
 
Fast samtidigt vore det skönt om hon knep inatt av den anledningen att jag har en 2 och halvt åring hemma som helt plötsligt min sambo hade lovat att "vi" skulle ta hand om" 😅 Så madame antingen väljer du att föla tidigt säg runt 05 eller så kniper du tills jag inte är barnvakt längre 😂🤔 Just nu vräker hon i sig hö, hon har varit hungrig hela kvällen slukade all mat när hon kom in vilket hon inte gjort på veckor nu har hon på börjat sin 50-60 kg stora hö hög hon haft längst bort i boxen i två veckor som hon knappt rört. Det är underliga det små liven men ändå så är hon min en på miljonen häst ❤️
Det är mysigt att se vad de pysslar med. Jag har börjat vänta på nästa dam. Tror kanske hon väntar till imorgon natt men denna fröken är lite lurig så hon får full bevakning trots att hon inte är 100% klar.
 

Bifogade filer

  • 1A8D476A-A259-4B8B-AB0D-C49133511DA4.jpeg
    1A8D476A-A259-4B8B-AB0D-C49133511DA4.jpeg
    28,2 KB · Visningar: 31
I år ska hon få vara mamma på heltid hemma, inte behöva resa eller något sen ska hon få göra det hon tycker är roligast träna. Hon blev så till sig när hon duscha förra veckan för hon trodde väl att nu ska vi ut och åka 😅 Lilla gumman, hon är för gammal nu för tävlingsbiten annars hade hon nog velat fortsätta igen ❤️
Håller med henne, trav är fantastiskt kul. Är själv helt orimligt peppad inför vår resa till Elitloppet i år efter att ha fått se det från tv-soffan allt för många gånger pga Covid ska vi äntligen återuppta vår tradition att se det på plats i år. Som jag längtar😍
 
Jag är så bitter på min... legat med telefonen på kudden hela natten. Det har snurrats och kliats och ätits och sovits. Inget föl. Hetsätning har hon ägnat sig åt så nu var det renätet i boxen och hon sprang runt där inne och skulle ut. Jag väste åt henne att hon kunde gå och lägga sig nånstans innan jag återvände in i huset. Mjölken sprutade så ungen kommer behöva plasma.

Om 2 timmar kommer två vilda barn. Jag börjar jobba 07 imorgon och har 0 möjlighet att flexa efter 4 dagars frånvaro på grund av en satans influensa om jag inte vill sabba min examen om 3 veckor. Veterinären går av sin jour här om en stund och distriktet har lagt ner sin verksamhet på grund av personalbrist. Närmsta distrikt ligger 2 timmar bort enkel resa och övriga veterinärer brukar inte ha oss som upptagningsområde. Sambon jobbar kväll kommande vecka och tar vaket åt mig dagtid men fölar hon innan midnatt, vilket hon bergis kommer göra, så står jag där. Aldrig mer föl säger jag bara, och definitivt inte på den här märren.
 
Inget föl inatt men det var nästan skönt då jag är oplanerat barnvakt 😅 Ska ta med barnet och hälsa på hästen sen för hennes morfar bor ju där :angel:
 
Har nog sovit max en timme igen detta dygn och jag får konstigare o konstigare drömmar. I drömmen fick jag ett föl men tyckte det var så konstigt, alla andras föl hade långa ben, min hade korta stumpar. Jag hade alltså fått en porslinshäst, en ganska stor med kraftiga korta ben. Ingen verkade förstå mig när jag sa att den hade så korta ben. Jag tog hästen för att åka till veterinären för att få den kollad, problemet var att den började ramla sönder på vägen. Både ben och käke...
 
Har nog sovit max en timme igen detta dygn och jag får konstigare o konstigare drömmar. I drömmen fick jag ett föl men tyckte det var så konstigt, alla andras föl hade långa ben, min hade korta stumpar. Jag hade alltså fått en porslinshäst, en ganska stor med kraftiga korta ben. Ingen verkade förstå mig när jag sa att den hade så korta ben. Jag tog hästen för att åka till veterinären för att få den kollad, problemet var att den började ramla sönder på vägen. Både ben och käke...
Erbjudandet om att jag kan kolla henne åt dig via kameran kvarstår. Är vaken hela natten och stirrar på ston ändå så en mer eller mindre liksom😍🤷‍♀️. Förstår att det kan vara svårt att släppa till nån annan sådär men hör av dig ikväll om du känner att du skulle vilja ha några (eller många) timmars sömn☺️
 
Har nog sovit max en timme igen detta dygn och jag får konstigare o konstigare drömmar. I drömmen fick jag ett föl men tyckte det var så konstigt, alla andras föl hade långa ben, min hade korta stumpar. Jag hade alltså fått en porslinshäst, en ganska stor med kraftiga korta ben. Ingen verkade förstå mig när jag sa att den hade så korta ben. Jag tog hästen för att åka till veterinären för att få den kollad, problemet var att den började ramla sönder på vägen. Både ben och käke...
Låter som du kanske är i behov av lite sömn 🙈 😅. Du har ingen som kan avlasta dig några timmar så du får sova?

Känner igen mig från när jag skulle få min första kattungekull. Mot slutet drömde jag att jag fick kattungar som var limegröna och svartmönstrade. Inte riktigt vad jag väntade mig 😊
 
Erbjudandet om att jag kan kolla henne åt dig via kameran kvarstår. Är vaken hela natten och stirrar på ston ändå så en mer eller mindre liksom😍🤷‍♀️. Förstår att det kan vara svårt att släppa till nån annan sådär men hör av dig ikväll om du känner att du skulle vilja ha några (eller många) timmars sömn☺️
min kompis kan inte se men en annan bekant kan se så jag vet inte vad som gör att en kan se o inte den andra. Hörs på andra kanalen :D
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
920
Relationer Jag behöver också tips på present, då svårt komma på nånting 😅 Är till min mamma som fyller år snart. Godis går alltid hem, men...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Halcyon
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 351
Senast: MiaMia
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 107
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp