För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Vad jag förstår har hästen gått oskodd hela tiden?

Förändringen har kommit nu? Knappast troligt att det hänger ihop då eller hur?

Skit i "obalans" och nyskodd. Ta den till veterinär...de ser förbi sånt..
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Varför skulle det inte kunna hänga ihop?
Hästen har växt och blivit större och tyngre, såklart måste det kunna påverka huruvida den blir hovöm. Dessutom har den tränats hårdare än någonsin de senaste månaderna.

Eftersom han verkar helt oberörd i ridhuset så tror jag inte det är så akut (om det är något problem i leden) att han inte kan vänta till ord. besök i slutet på månaden. För mig känns det värt att se vad som händer med skor nu, och jag vill ge honom lite tid att prova ridbanan med skor för att se om det är skillnad.

Nu har han fått överrullningsskor(tror jag det hette) och de ger (tydligen) bättre grepp, så om det är halkigt underlag som är boven så kanske det hjälps av skon.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Ja, fast OM det är en ledinflammation får hästen pålagringar. Med reservation för att jag kanske uttrycker mig ngt felaktigt (är inte vet.) så med hjälp av behandling (cortison/tuppkam o dyl)och vila (sjukhage/box) kan denna pålagring bli mer eller mindre stor. Positivt för häst och dig att den blir så liten som möjligt..

Faktiskt väldigt typiskt för ledinflammationer i sin linda att hästarna känns "rätt ok" på bra underlag men tappar bjudning på hårt.

MÅSTE fråga: I denna tråd säger i princip alla att du ska uppsöka veterinär. Varför ursäktar du hästens beteende med det ena och det andra trots detta, ska vänta/se om skoning blir bättre/obalans bli balans/m.m.? Kostnaden för ett klinikbesök är ju inte gigantiskt och du har fått många råd att göra detta?

Nu är du inte den första TS som gör detsamma men jag har undrat över många TS liknande sätt att tackla problemet och därför är min fråga lite generellt ställd till alla TS även om jag just nu frågar dig.
 
Senast ändrad:
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jo, men som sagt, ett par veckor gör varken till eller från. Det blir inte pålagringar hur snabbt som helst.
Skulle självklart åka in om jag trodde att det var ledinflammation, och om det skulle kännas som att det blir värre åker vi tidigare såklart.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

I torsdags fick pålle på sig överrullningsskor, igår testade vi lite på lina i ridhuset.
När jag ledde honom från hagen insåg jag att han iaf går lite annorlunda. Han har nog (inser jag nu) landat lite med tån först när han gick barfot. Jag har tänkt att han bara inte bryr sig om att lyfta ordentligt när han slö-går, men nu ser jag ju att ha sträcker fram benet och hoven landar mer plant/häl först. Trevligt.

I ridhuset är jag inte lika impad, han ser trippig ut i fram, tar inte för sig nå vidare, även om jag pressar lite. Galoppen i vårt bästa varv funkar knappt alls, galopp i andra varvet funkar bättre, men ändå sämre än normalt.

Innan skoningen hade jag låtit bli att verka, så han var lite förväxt och han hade börjat smida lite någon gång ibland. Nu smider han säkert dubbelt så mycket, funderar på om det är därför han känner sig osäker i trav och galopp?
Konstigt att han smider mer, jag trodde överrullningsskorna skulle göra att han hann undan bättre med framtassarna?

Jag berättade för hovis hur vi gjort med bak sedan veterinärbesöket, att vi låtit honom ha lite trakt och kortat tån så mycket som möjligt. När jag nu tittar på hovarna tycker jag att det ser ut som att han tagit lite för mycket på trakten samt att tån inte är lika kort som vi brukat göra.
Det kanske kan vara orsaken till att han smider?

Ska självklart prata med hovis när jag ser honom nästa gång, träffar tränaren på onsdag också så jag ska be henne kolla.

Kan det vara så att han fått träningsvärk nu med nya skor och nytt rörelsemönster? Jag tycker att det låter som att alla bara "blir toppenbra" att rida direkt när man börjar sko, eller är sånt här vanligt?
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

I torsdags fick pålle på sig överrullningsskor, igår testade vi lite på lina i ridhuset.

Innan skoningen hade jag låtit bli att verka, så han var lite förväxt och han hade börjat smida lite någon gång ibland. Nu smider han säkert dubbelt så mycket, funderar på om det är därför han känner sig osäker i trav och galopp?
Konstigt att han smider mer, jag trodde överrullningsskorna skulle göra att han hann undan bättre med framtassarna?


Va det inte du som i en annan tråd skrev att du hade överrörliga leder som barn??? (Nu verkar det bara vara i huvudet som du fortfarande är överrörlig.;) )

Lek med tanken, du har en överrörlig häst och sätter på sk "överullnings skor,,
Du tror inte att det blir lite tårta på tårta och slutar med obalans??

Jag har själv gjort samma fel innan jag begrep att en överrörlig häst måste skos beslag som stabiliserar ledernas överrörligt.


Det är väl heller inget konstigt att den beter sig lite "annorlunda" nu när den skor på hovarna. Skor väger ju lite extra och en oskodd häst är ju ofta lite mera muskelfattig och svag än en skodd häst som är van vid både vikten och att även kunnat brukats mera frekvent vilket lett till en större muskelmassa.

Sedan skulle i alla fall inte jag efter en så stor förändring börja med att testa "runt runt" utan första veckorna bara rakt fram.

Hoppas du hittar rätt någon gång i ditt sökande.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Är han överrörlig då?
För skorna sitter ju på hästen, och inte på mig ;)

Det var ju inte mitt förslag utan hovis, för att flytta bak belastningsytan samt för att skona leden om jag fattade rätt.

Jo, visst hade jag förväntat mig att han skulle röra sig annorlunda, men inte sämre. Som det ju känns just nu iaf.

Jag frågade hovis om vi skulle träna/göra/tänka på något speciellt nu när han är skodd och med rullisar fram, men vi skulle bara köra på som vanligt.
Nu vet jag att denna hovis inte är någon överdrivet skicklig ryttare, så det kanske är dumt att lita på det?

Jag har som sagt bara känt på honom på volt på lina, och eftersom det inte kändes nå vidare så lyssnar jag på pålle och backar i träningen såklart.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Kl

Om hästen skotts med nya skor, nya vinklar, eller Ffa inte skotts öht innan och sen skos , så självklart ska du inte jobba den första dagarna om som du rapporterat , den skos pga problem och inte varit helt fräsch ?

Att rida ut rakt fram , utan krav osv . Visst !

Men övrigt borde säga sig självt ?
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag tycker det känns viktigt att kunna rida på alla sorters underlag. Om hästen tycker att ett RIDHUS är för hårt är något inte som det ska.

Alla som nån gång löptränat vet ju effekten av att byta underlag, eller skor för den delen. Att växla mellan terräng, sandstrand och asfalt ger dynamiska och funktionella muskler, förebygger skador och gör benen stadiga. Tränar jag inte på det sättet får jag superont i mina knän, kan knappt gå ens nån kilometer på asfalt då. Jag känner dessutom av min gamla stukning direkt. Man behöver de där småmusklerna som stabiliserar upp och stötdämpar.

Känns som att det är samma med hästar. Deras fysiologi är inte heller gjord för att gå rakt fram på platt mark. Jag rider både rida skolor på en knögglig skogsväg och galopperar på asfalt. Då behöver jag inte vara orolig för att hästen snubblar så fort man lämnar ridhuset, eller sträcker sig i hagen. Men man får träna upp det lååångsamt.

Gör man det för snabbt går det som för min pappa. Han köpte barfotaskor och gav sig ut och lubbade nyss...tjohej där rök ledbandet, kryckor i 12 veckor. :D Låt hästen vänja sig i sin takt!!
 
Senast ändrad:
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Tydligen inte självklart enligt hovis. Och som sagt, är han inte arbetad "som vanligt" trots att hovis sa att det var inga restriktioner.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Han har inte tyckt att ridhuset är för hårt, tvärtom, där går (gick) han fint. NU, med skor, är han konstig i ridhuset. Som sagt, förut tyckte jag alla skrev "sko så blir allt bra" så jag hade inte väntat mig att han skulle kännas sämre.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Det är väl därför veterinär brukar vara a och o i första hand men din hovslagare borde verkligen vara insatt i den helt normala förutsättningen dessutom ....

Det är verkligen basic att inte arbeta en häst med problem som dessutom fått hovar vinklar och dessutom skor på ngt drastiskt provocerande sätt för att omedelbart " kolla resultatet" ....

Som skrivet tidigare behöver du kolla av din häst på klinik .
 
Senast ändrad:
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Han är inte arbetad på något drastiskt provocerande sätt, vad får du det ifrån? Jag har bett om ett par varv trav och en galoppfattning åt endera hållet.

Han ska kollas som sagt, frågan är dock om den "annorlunda" skoningen faktiskt är ett problem (och att han borde skos om men normala skor) eller om jag ska dra slutsatsen att han verkligen inte är fräsch eftersom han inte rör sig normalt nu efter skoning.
Jag har inte lust att kasta bort veterinärpengar genom att komma till klinik med en häst som har problem redan av skoningen.
Om jag fattar Coari rätt så är hästen överrörlig(?) och då borde han inte fått överrullningsskor?
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Ja men jag kan tycka att du börjat i fel ände. Jag hade kollat hästen först , SEN skott den, på inrådan av vet och klinik hovslagare .
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Mja, fast han är ju nyligt kollad. Och jag skodde främst för att utesluta att det är hovömhet som han visar just nu. Det är svårt att hältutreda en hovöm häst föreställer jag mig.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Det "krashar" när den går. Är det vasst grus på ridbanan?

Jag tror inte att den gått "hårt" o den traven du visar 'är bara jogg för en häst.

för att orenheter ska synas måste den driva på ordentligt o då syns skillnad- som jag förmodar att Vet. har krävt? Vad sa böjprovet?

Om den haft ledproblem o sprutats(?) borde du fått en rehabplan eller?

Den är inte elastisk såsom man menar med att de har "gummi".

Har Vet inte sett hästen live? Iom att du filmar den "för Vet".

Jag förstår inget....
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jo fast du gör en tankevurpa tycker jag . Eftersom hästen nyss behandlats för ledinflammation och du tycker det är ngt som inte är hundra , då följer man ju upp det från rätt ände menar jag . Det du gör nu är ju att mixtra med ngt annat du inte vet säkert ha belägg för så då blir det ju ännu svårare att bedöma vad som är hönan eller ägget . En veterinär kan ju bedöma direkt om hästen fortfarande har lederna som problem eller ej , och är det inte det kommer du ju fortfarande få råd om det anses tillrådligt att sko pga eventuell hov ömhet , och Ffa HUR den bör skos och vinklas av en kopplad klinik hovslagare .

Det du gör nu tycker jag är ett misstag många gör alltför ofta dvs du hoppas på en enklare och billigare lösning , utan att ens veta vad det är du försöker lösa . Sånt kan bli väldigt mkt dyrare och då är det inte regelrätt ekonomiskt jag menar enbart så att säga .

Om din häst är överrörlig eller ej har jag ingen susning om , jag har inte sett din häst . Din hovslagare bör ju däremot ha ett argument varför man valt den skoningen ?
 
Senast ändrad:
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Filmen är ett par år gammal, jag ville visa hur jag tycker att han kan röra sig normalt.
Men du skulle inte kalla honom typ naturligt elastisk?
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag förstår hur du menar, kanske blev det en tankevurpa.
Hovis har självklart förklarat (mycket kunnigt som det låter) att överrullningsskor valdes för att backa bak belastningsytan, hornrören i hovens bakre del är en aning mer vinklade än längre fram, så balansen blir fel i hoven. Jag ser ju hornrören och det låter vettigt, har dock ingen aning om överrullningsskor är rätt väg.

Så, vad känns vettigast att göra nu när det är som det är då?
Hovis sa att de ska ha vant sig vid skorna på 1-2 veckor(balansmässigt osv), så borde jag låta honom gå iaf två veckor med skorna för att se vad som händer? Eller är det ett tecken på att skon är helt fel när han blir så mycket sämre efter skoning? Då kanske de borde komma av direkt?

Skoningen gjorde jag som sagt för att utesluta hovömhet inför den planerade uppföljningen hos veterinären. Det var inte för att hitta någon billigare och/eller snabbare lösning på problemet.

Träffar nog hovis idag och tränaren på onsdag, ska höra vad de säger såklart, samt se om det är någon förändring.
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 573
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 823
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 611
Senast: muslidag
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 720
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp