För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Veterinären har inte sett honom när han var frisk ju
De kan böja hästen o se om det blir värre.

När hästen har haft boxvila ska den sättas igång för hand iom att de inte vet sitt eget bästa.

den andra filmen i ridhuset som också är för Vet????? så jagar du på den o vill att den ska galoppera o självklart bralla runt.. I min värld gör man inte så.

Den rör sig snålt o oengagerat o det syns på bakdelsmuskulaturen.

jag skulle ta den till klinikutredning o sen göra en vettig igångsättning.

BTW. här har vi en häst en ung sådan med stor elasticitet

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Q7a8-G7Pt0o
 
Senast ändrad:
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Tack för länk! Jag tror jag kanske ser vad man ska kolla efter... bra träning att sitta och glo på filmer, men jag skulle behöva ha någon bredvid som pekar ut vad man ska titta på..

Jo, jag vet att de kan böja och se om det blir värre, men om stumheten kommer tex högre uppifrån så kanske man missar det om man inte vet om hästen varit mer elastisk innan.

Han HAR fått både klinikutredning och en ordentlig igångsättning enligt order, oroa dig inte för det. Och nu var det som sagt dags för uppföljning, 3 månader efter att han friskförklarats.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Alla hästar är inte elastiska . Många är stummare i sina gångarter , mestadels beror det på exteriör , men god ridning kan till viss del utveckla gångarterna på en häst som i grunden är mkt medioker i sig själv , även om det aldrig kommer gå att jämföra med en häst som är elastisk i sig själv.

Din häst är väl inte så gammal ? Den är ju även överbyggd och har kortare framben, en snäv bog osv . Såna exteriöra kriterier påverkar hur den rör sig i grunden .
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Delvis kl och inte läst tråden

Hästar kan se typ halta ut "i sig själva" utan att faktiskt vara det. jag är van vid min som är liksom mjuk i hela kroppen men har på senare tid sett ett gäng andra hästar röra sig. Hade han rört sig som någon av de hästarna hade han varit HALT någonstans, men så tror jag knappast är fallet med de jag sett (varierande ålder osv).

Min känns det rätt tydligt på om han ogillar underlaget eller om det är för stumt. Asfalt funkar liksom hårda grusvägar men det känns annorlunda att rida på och rids ju självklart inte lika hårt på. Han är van vid hårda underlag sedan 2.5-års ålder.

Det normala är ju att hästen stumnar till och tappar gång, lite som att gå på grusgång barfota och ovan fast utan det det där "aj, NU trampade jag på en sten". Kanske med jämförbart med glödande kol? :p Vill inte trampa ner med tyngd och ibland inte heller vila i steget (för det är för stumt att ta hela svikten i steget i benet när underlaget inte sviktar?). Märks skittydligt när man visar unghästar för hand utan någon ryttarpåverkan hur de reagerar, man får välja sina spår väl på vissa visningsplatser (ute på gräs alltså).
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Ja, nä, han är ju bara fyra.

Idag har hovis kommit ut en extra gång och tittat, verkligen med öppet sinne och beredd att konstatera att pålle inte klarade överrullningsskor. Men det visade sig att han inte tyckte att han rörde sig fel på rätt sätt ;) så, allvarligt fel på skoningen känns det ej som.
Pratade med kliniken som (via MMS) inte heller tyckte att han såg galet skodd ut. Tid bokad på måndag och tills dess ska han jobba som vanligt och gå i hage om inte läget blir mycket värre.

Efter en del funderande lät det som att det troligaste just nu är att han är i tillväxtfas, och i andra hand att lederna skulle spöka igen.
Får se på måndag hur det ser ut.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Alla hästar är inte elastiska . Många är stummare i sina gångarter , mestadels beror det på exteriör , men god ridning kan till viss del utveckla gångarterna på en häst som i grunden är mkt medioker i sig själv , även om det aldrig kommer gå att jämföra med en häst som är elastisk i sig själv.

Din häst är väl inte så gammal ? Den är ju även överbyggd och har kortare framben, en snäv bog osv . Såna exteriöra kriterier påverkar hur den rör sig i grunden .


Kom plötsligt att tänka på vad det är för ras på Frasse mera än att fullblod verkar helt uteslutet.

Vet du eller??
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Ja, nu rider jag sällan andras hästar, men de gånger jag gjort det han man ju ibland undrat om de är fräscha. Man vänjer sig ju vid sina egna..

Just den här killen känns faktiskt mest less på att arbeta, vi hade jobbat mycket på ridbanan så då kanske han började förknippa den med jobb, då kändes ridhuset mycket bättre. Men nu har vi ju jobbat där istället, och det kanske är därför det tar stopp där med nu.
I söndags skrittade vi ut en jättekortis i vagn (håller på att köra in honom), vi gick längs med grusväg och pålle knallade självmant på glatt och villigt. Då plötsligt har han inte ont?
Självklart kan man glömma smärta när man är ute och gör något roligt, men det får mig ändå att undra. Vi har nog tränat väldigt seriöst och tråkigt på sistone, med manisk fokus på att bygga muskler eftersom han verkligen behöver det. Behövs nog en rejäl vila och lite skoj, alldeles oavsett.

Nu ska vi köra på tills måndag, så att han inte vilar bort någon reaktion, men sedan ska han få lite helledigt tror jag.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Det låter väl vettigt ! Skönt att tiden är bokad och att de vill titta på honom !
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Kom plötsligt att tänka på vad det är för ras på Frasse mera än att fullblod verkar helt uteslutet.

Vet du eller??

Han är 50% Irish cob, 25% halvblod och 25% varmblod.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Ja, de är så himla bra på den kliniken. Vår veterinär är tillbaka från semestern på måndag, och hon var fullbokad med väntelista ända fram i september. Ja ba: :nailbiting:

Så då klämde hon in oss 17.30, efter hennes sista patient på dagen, Frasse måste ju bli kollad :D kan inte vänta SÅ länge.. :p
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag tänkte iofs på lösa hästar i hage som springer men ändå :p

Skönt med snabb tid!
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Aha :D men ändå, man blir van det man ser varje dag.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Vad bra att du slipper spekulera mer.

Visst var hästen urläcker på länken ? Fast ryttaren gör mkt.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Ja, den var fint, skulle vara häftigt att prova såna gångarter. Eller inte, skulle antagligen trilla av ;p
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Eller inte, skulle antagligen trilla av ;p

Börjar förstå dit val av typ. ;)

Tro mig du är inte ensam som ryttare att i så fall trilla av en häst med gång.

Det är ofta på just hästar med både swung och elasticitet som den vardagliga ryttaren hamnar i obalans.

Vilket leder till att hästen ganska snart uppvisar obalans i hovarna.:(
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Det lär väl bli obalans typ överallt då, med alla möjliga sorters fel.
Ja, jag håller mig hellre till normala hästar.

Tränaren träffade honom igår btw, passade på att skola in honom på bett. Hon håller med om att han ser helt extremt trött och avspänd ut, så normalt sett hade hon gissat på växtfas, men eftersom han haft problem tyckte hon också att det är bra att man åker in och dubbelkollar.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Nyfiken- vad betyder "skola in honom på bett" ? Hur gör man då och om du inte andvänt bett tidigare, vad har du då ridit honom på?
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Hmm.. det var väl det jag undrade själv, så det var därför jag ville att tränaren skulle göra det. Hon använde lång tygel och gick bredvid, gjorde bara som vanligt, ingen stor grej av det. Var lite "passive persistent" när han blev osäker på hur det skulle vara. Såg enkelt ut, var skönt att se dock, nu kan jag göra samma några gånger och sedan börja tömköra med bett.

Jag har ridit in honom i repgrimma och när vi började med tömkörning här i våras så har vi använt sidepull. Repgrimma är inte tänkt att användas "med stöd i handen" och det var det han behöver för att komma vidare, så nu blir det sidepull eller bett framöver.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Oki, tack för förklaringen.
Jag antar då att det handlar om Akademiskt?
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Nej? Varken före eller efter. Vi rider bara vanligt, hobbydressyr typ.
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 573
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 823
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 611
Senast: muslidag
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 721
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp