För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag antog att Axel kommenterade den här filmen som jag länkade till på första sidan, för att visa hur jag upplever att han rör sig naturligt. Dvs jag tycker att han normalt sett rör sig elastiskt.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

På vilket sätt menar du att hästen är elastisk i sina gångarter ?

Svar på din fråga : jag tycker du ska fråga veterinären hur du ska gå tillväga .
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag antog att Axel kommenterade den här filmen som jag länkade till på första sidan, för att visa hur jag upplever att han rör sig naturligt. Dvs jag tycker att han normalt sett rör sig elastiskt.

Men Jessica,, helt ärligt.

Hur kan man skratta och finna det lustiga i alla dom kommentarerna som du lagt in i text med tanke på vad du visar upp??

Jag mår fan helt ärligt illa efter att ha tagit del av denna dels mindre lämpade inhägnaden..

Titta en gång till och gärna i slow motion när han hoppar ner från snöhögen och vilken enorma påfrestningar främst frambenen utsattes för. Du kan bara tacka din lyckliga stjärna för att han inte bröt minst ett ben.

Orkar man se resterande del så undrar man ju om du helt saknar respekt för både veterinär och försäkringsbolag.

Ditt beteende och bristande förståelse för god grundläggande djurhållning har du själv härmed delgivit och jag hoppas bara att det du delger ska bli till lärdom för andra.

Sällan har jag blivit så upprörd över att behöva beskåda något från en användare som jag tidigare tolkade som god djurvän.

Skäms på dig!
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

På vilket sätt menar du att hästen är elastisk i sina gångarter ?

Svar på din fråga : jag tycker du ska fråga veterinären hur du ska gå tillväga .

Jag vet inte hur jag ska utveckla det. Någon (Tuaphua tror jag) nämnde att vissa hästar har ett "normalt" mer stumt steg, och att dessa hästar kan vara känsligare för hårt underlag.
Jag upplever inte att han rör sig naturligt stumt, var det jag ville visa. Alltså borde det inte vara orsaken till att han inte gillar ridbanan som underlag.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag länkade till filmen för att visa hans (som jag ser det) elasticitet.
Resten har avhandlats i tidigare tråd, så jag kommenterar det inte vidare.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Men hästen på filmen balanstravar på sin höjd . Det betyder ju inte att den är elastisk i sig ? Jag tycker den ser stum ut och väldigt mkt vikt på fram de bitar den inte showar , men det blir svårbedömt pga den filmen som är ett dåligt exempel att bedöma rörelser rent allmänt .

En trä häst ser elastisk ut när den showar ;)
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Tror inte skuggi skickade upp hästen i snöhögen med vilje och hade säkerligen inte räknat med att han skulle hoppa från den. Djur och barn hittar på saker, vi kan inte styra dom i allt. Då får vi ha dem i bur..

Klart det inte ser roligt ut men binder du fast dina barn med? Måste man ha hundar i bur och hästar på box inlindade i bubbelplast 24/7 för att vara djurvän? Hästar kan bryta benet på plattbacke med om de landar illa när de brallar. Men du kanske förespråkar att kedja ihop benen så de inte kan göra det? Eller de kanske inte ens få gå ut..

Snöhög eller ej har väl knappast med att vara djurvän eller ej att göra. Har du sett hur många hagar ser ut med djupa dalar och stora kullar? Och träd! Vad vet man vad hästarna kan hitta på där? Usch vad hemska människor som släpper ut dem på annat än 10×10 sandhage som är paddad.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag länkade till filmen för att visa hans (som jag ser det) elasticitet.
Resten har avhandlats i tidigare tråd, så jag kommenterar det inte vidare.

Den tråden har jag missat beroende på att jag inte följer dig med ljus å lykta så jag kommenterar det här eftersom du tydligen även i denna tråd ville visa upp något som är stumt.

Det går att skrämma upp vilken häst som helst till att för ett ögonblick se elastisk ut men det är få hästar som man kan skrämma så pass att dom frivilligt springer upp på en bergtopp.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Tror inte skuggi skickade upp hästen i snöhögen med vilje och hade säkerligen inte räknat med att han skulle hoppa från den. Djur och barn hittar på saker, vi kan inte styra dom i allt. Då får vi ha dem i bur..

Nu får du nog först tänka,, det handlar inte om att överbeskydda eller linda in någon i bubbelplast för barn dör om man lindar in dom i det. I stockholm är det koppeltvång på hundar och som förälder kan man inte förlita sig på att samhället ska sköta barnets uppfostran..

Har man inte ens en gnutta så är min uppfattning vem som ska hållas i bur och det finns många debatter i ämnet som börjar komma fram men nog om det.

Detta handlar om ett för tydligen två år sedan uppvisande att total nonchalans för behandlande veterinärs arbete och råd till eftervård som i slutändan även kommer drabba berört försäkringsbolag i merkostnad vilket i slutändan leder till höjda premier och ökade restriktioner för andra försäkringstagare i samma bolag.

Jag ska ta ett ex utifrån hur du resonerar,, en kö på Konsum och bakom en man stod en mor med sitt lilla barn som återkommande sparkade mannen på benen för att kön inte rörde sig. Mannen bad då kvinnan att be sitt barn att sluta sparka mannen på benen och kvinnan svarade... Men herre gud barnet måste ju få utveckla sig varvid mannen tog upp en förpackning med fil ur sin vagn. Öppnade den och hällde allt över kvinnan som skrek, vad gör du är du inte klok!!!!

Mannen svarade lugnt,, jag har oxå fått en fri uppfostran.

Så vem är det som borde ha det grundläggande huvudansvaret??

När du ändå nämner det,, vet du hur många "hagolyckor" som inträffar enbart beroende på hästägarens bristande tillsyn???

I så fall vet du oxå hur mycket av våra skattepengar som går till helt obefogad räddningstjänst.

Eget ansvar,, känns det ordet bekant eller är jag förlitar mig helt på andras ansvars tagande mer bekant??
 
Senast ändrad:
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Fast lugn och fin nu ;)

Man kan tycka vad man vill om lämpligheten att släppa ut en häst som stått på box på visade ridbana . Jag tänker inte fokusera på det då jag tolkat det som att denna situation inte var kopplad till hästens ledinfl utan en sårskada av ngt slag ? Men visst , det var inget bra läge och stor skaderisk allmänt så där håller jag med dig . Menar mest att inte låta skuggis tråd sido spåra på detta nu bara ...
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Fast lugn och fin nu ;)

Man kan tycka vad man vill om lämpligheten att släppa ut en häst som stått på box på visade ridbana . Jag tänker inte fokusera på det då jag tolkat det som att denna situation inte var kopplad till hästens ledinfl utan en sårskada av ngt slag ? Men visst , det var inget bra läge och stor skaderisk allmänt så där håller jag med dig . Menar mest att inte låta skuggis tråd sido spåra på detta nu bara ...

Så nu ska jag plötsligt ställas till svars för vad skuggi själv valt att "visa upp"??

Nä du jag är inte mkt för fri uppfostran utan anser att man nog som myndig borde ha fått lära sig att ta ansvar för sina handlingar.

Är det på denna nivå man själv frivilligt vill visa upp både sin egen hästhantering och även dra med sig dom brister som anläggningen uppvisar så fine,,

Här talar vi inte om sido spår utan ren fakta i historik och närmiljö.

DÄR har vi svaret på själva grundfrågan.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Nä jag skulle aldrig komma på tanken att ställa dig till svars över ngns annans mkt dåliga bedömningar ;)

Det var heller inte det jag skrev öht och det tyckte jag gick fram ?
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Men hästen på filmen balanstravar på sin höjd . Det betyder ju inte att den är elastisk i sig ? Jag tycker den ser stum ut och väldigt mkt vikt på fram de bitar den inte showar , men det blir svårbedömt pga den filmen som är ett dåligt exempel att bedöma rörelser rent allmänt .

En trä häst ser elastisk ut när den showar ;)

Haha, ok, jag fattar :)
Här travar vi uppsuttet, jag tycker han ser elastisk ut där. Visst han är på framdelen och vinklar inte i bak, det är där han har sina "utvecklingsområden".
Men sådär generellt tycker jag inte att han ser stum ut?
(alltså, jag fattar att det inte är en blivande dressyrstjärna inom högre klass, bara att jag inte uppfattar honom som stum normalt)
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Den tråden har jag missat beroende på att jag inte följer dig med ljus å lykta så jag kommenterar det här eftersom du tydligen även i denna tråd ville visa upp något som är stumt.

Det går att skrämma upp vilken häst som helst till att för ett ögonblick se elastisk ut men det är få hästar som man kan skrämma så pass att dom frivilligt springer upp på en bergtopp.

Det där gjorde han HELT på eget bevåg, tycker du på allvar att han ser jagad och skrämd ut innan han klättrar upp?
Vi släppte honom på ridbanan för att han hade en massa överskottsenergi, precis allt spring gjorde han på eget bevåg.

Och jag vet att du kommenterade den tråden då, men det var som sagt drygt två år sedan.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Tyvärr . Den är extremt stum och har inga gångarter öht ens på bas nivå . Jag tycker den bromsar och är högst stum och kort . Betyder inte att det är ngt fel på den men ditt perspektiv på elasticitet och gångarter är helt galet käpprätt förlåt de krassa ordalagen .
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Detta handlar om ett för tydligen två år sedan uppvisande att total nonchalans för behandlande veterinärs arbete och råd till eftervård som i slutändan även kommer drabba berört försäkringsbolag i merkostnad vilket i slutändan leder till höjda premier och ökade restriktioner för andra försäkringstagare i samma bolag.

Tagga ner nu, det var helt enligt veterinären ok att låta honom vara lös på ridbanan och röra sig efter eget tycke, han fick även vara i egen hage. Vi tyckte att det var bättre att han var på ridbanan som inte är hal, när vi släppte honom.
Ingen hade räknat med att han skulle skutta upp i snövallen. Eller ens att den skulle hålla att klättra i.
Och du kan vara lugn, hans skuttande orsakade inga kostnader alls.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Tyvärr . Den är extremt stum och har inga gångarter öht ens på bas nivå . Jag tycker den bromsar och är högst stum och kort . Betyder inte att det är ngt fel på den men ditt perspektiv på elasticitet och gångarter är helt galet käpprätt förlåt de krassa ordalagen .

Ingen fara, tack för din åsikt. Jag vet med mig att jag är dålig på att se sånt där, så det är till stor hjälp att höra vad andra ser så jag kan lära mig.
Det här är anledningen till att jag vill rådfråga min tränare om hans rörelser i nuläget, då jag inte känner att jag kan lita på mitt eget öga.

Skulle du säga att han är så stum att han (iaf i dagsläget) kan tänkas klara stumma underlag extra dåligt?
Bra att veta vad pålle har för förutsättningar.


Rapport från idag då:
Direkt när jag såg honom gå i hagen när jag kom så ser jag att han rör sig annorlunda. Det ser ut som att det blir två knix i kotleden på båda fram när han skrittar. Stirrade på alla andra och jag tycker inte att jag ser att andra hästar knixar sådär, jag kan inte tro att jag skulle missat den knixen om han gått så förut.

I natt sover han inne och går ut i egen liten hage i morgon tills vi får tittat på det där.

Vad tror ni om knixandet? Det blir liksom ett litet knix ganska snart efter att han satt i foten, och sedan när kotan sjunker nedåt så liksom hackar det till en gång till.
Det känns inte som en bra rörelse, kan det bli så utan att det är något fel på skoningen? Alltså om hans hovar varit obalanserade och att han nu håller på att balansera om kotor osv?

Ringer kliniken direkt i morgon, ska ringa hovis och prata lite också.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Alltså seriöst jag skulle aldrig drömma om att uttala mig om vad jag tror om din häst , vare sig ur hållbarhet , eller vad som är fel på den eller inte , eller vad jag tror den behöver i fråga om hur du ska gå tillväga nu utifrån läget osv . Jag hoppas jag gjort det tydligt ?

Jag tycker som jag skrivit hela tiden att det är en veterinär du ska se till att titta på och bedöma hästen . Särskilt pga den tidigare led inflammationen .

Blanda inte in tränare eller ngn oberoende hovslagare osv innan veterinär som tidigare sett och behandlat hästen kollat och tittat på den . Jag tycker din tränare borde kunnat se tidigare om hästen inte är hundra så har den inte gjort det så skulle jag än mer inte satsa på att rådfråga där i dagsläget .

Det är fullt möjligt att ditt problem inte alls är ngt gravt veterinärt . Jag skulle aldrig våga påstå att så skulle vara heller .

Men du upplever att ngt inte är bra med hästen och hur den rör sig . Då är det veterinär som gäller i detta läget det är mitt råd .
 
Senast ändrad:
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Självklart, som jag skrev så ska vi till veterinär så snart jag får en tid.

Det jag frågar efter är andras syn på saken, också. Om du tex tycker att han rör sig väldigt stumt, såpass att om det var din häst så skulle du vara försiktig på hårt underlag oavsett, så blir det extra intressant att väga mot vad veterinären tycker. Och vad min tränare tycker.
Men om många skulle tycka att han normalt är elastisk, så är det också intressant. Veterinären har inte sett honom när han var frisk ju, så risken finns kanske att hon avskriver stumheten som något han är född med, fast det kanske är ett symptom på något.

Förstår du hur jag menar?

Anyways, vi får se vad vet säger när jag får tag på henne, hoppas hon inte är på semester..
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 566
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 822
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 607
Senast: muslidag
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 715
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp