Bukefalos 28 år!

För mycket energi och magnesium, för lite protein...

G

Gisburne

Försöker räkna ut foderstater med Hippocampus - har räknat, bytt, ersatt, mixtrat och experimenterat men shettisarnas problem kvarstår: för lite protein och för mycket magnesium och energi. (Det står att magnesiumet inte skadar i hög dos, men det är ju onödigt i alla fall.) Kan någon rycka in och tipsa om något som innehåller protein men minimalt med magnesium och MJ?

Hittills har jag knåpat ihop dessa resultat, där allt ser OK ut förutom ovanstående problem:

Shettis 1 - 107 cm, dräktigt sto, 3 år, under inkörning (mest hjärngympa och lite skritt just nu), normalt hull:
100 g betfor
400 g havre
700 g kornkross
60 g Krafft Miner Grön
5 kg hösilage
Ca. 1 kg vetehalm (Svårt att veta exakt vad de stoppar i sig under natten...)

Shettis 2 - 102 cm, hingst, 9 år, inget direkt arbete just nu, något mager:
200 g betfor
400 g korn
50 g Krafft Miner Grön
5 kg hösilage
Ca. 1 kg vetehalm

Hösilaget har:
66 % TS
33 g smrp/kg foder
5,9 MJ/kg foder
1,7 g Ca/kg foder
1,5 g P/kg foder
0,8 g Mg/kg foder
12,7 g K/kg foder
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

Kom på att jag i ovanstående uträkningar har fixat så att de får tillräckligt med protein, men istället har de fått på tok för mycket energi båda två. Så problemet kvarstår, hur ska jag lösa det?
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

Varför inte hålla sig till bara silage i litet ökad giva? HH
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

Har inget svar på din fråga, men däremot fråga till dej.
Hur går det med gården & allt, du har inte skrivit på länge så man blir ju lite nyfiken.
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

Tycker oxå att du kan öka hösilaget...

Annars om du behöver mer protein finns ju alltid soja.
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

Svarar mig själv, fast till alla:

Jag har bara fått tag på hösilage så att det räcker till 20 kg per dag, och eftersom fullblodet äter 10 kg och småttingarna får 5 kg var så kan jag inte ge mer. (De får fri tillgång på halm nattetid och fullblodet får tillskott av luzernhack för att få i sig tillräckligt med grovfoder.) Det ser ut som att det kommer bli hösilage över i vår, men enligt alla siffror så ska det räcka precis. Vågar inte öka antalet kilon till småttingarna eftersom risken är att det tar slut innan betet är klart i maj/juni.

Soja... Jag har hört att man inte ska ge det, för att det är ett onatuligt fodermedel till häst, men jag är definitivt ingen expert! (Tycker att allt utom färskt gräs/rötter borde vara onaturligt i så fall?) Men om jag nu skulle ge det, var hittar man värdena?
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

Tjena, bonde! Jorå, allt rullar på. Fick precis ihop internetkopplingen igår kväll, så jag har inte kunnat surfa förrän nu. Stallet är relativt färdigbyggt (hästarna är inne i alla fall) och jag har i alla fall två hagar klara. Men det väntar mycket mer stängsling, målning, inredning, m.m. efter vintern. Sadelkammaren/foderkammaren ska inredas och målas, stallet ska målas klart invändigt, det ska upp några takpannor till på ladan, loftet ska rensas på skräp, betet ska stängslas, fler hagar ska stängslas "hemma" och lösdriften ska ställas iordning. Phew! :smirk: Men det är KUL!!! :D
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

Förresten, mitt hösilage har ju ganska lågt proteinvärde (väl?) så en ökad giva av det borde väl inte lösa problemet helt, eller? Måste jag inte öka rejält mycket för att få det att gå ihop? Just asking, inge bra på detta här! :cool:
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

Weeee äntligen är du tillbaka :bump:
Jag gav soja till min tant när jag köpte henne och hon såg ut som ett spjälstaket, och det funkade utmärkt ... det var iofs bara under några månader, och inte några jättemängder... Jag skulle testa köra på soja eller lucernhack. Iofs mycket magnesium i det, vet inte hur illa det är att överfodra det?
Det är väl mest överväga sojan mot för mycket mg :D

Lycka till !
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

Tjaba! Läget på Skalis då? Tänkte köra över dit, kanske på onsdag, och köpa halm igen. De äter alldeles för mycket sånt här, speciellt Doddo... :smirk:

Ska kolla hur foderstaten blir med tillskott av soja eller luzern, men jag vet inte, jag... Har aldrig varit med om att en shettis behöver tillskott av BÅDE luzern/soja, kornkross, havre och betfor för att få en komplett foderstat! Jag blir helt... knollrig! :confused:
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

hm, jag vet inte häller. men jag har a vitamin ( protein?) som jag ger till min ponny vid hårdare träning osv. kannske du skulle börja ge dom lite av det? :)
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

Förresten, mitt hösilage har ju ganska lågt proteinvärde (väl?) så en ökad giva av det borde väl inte lösa problemet helt, eller? Måste jag inte öka rejält mycket för att få det att gå ihop? Just asking, inge bra på detta här! :cool:

Om dina shettisar väger 200 kg så har de ett underhållsbehov på 160 gram smältbart råprotein, i genomsnitt 28 MJ, Ca 16,5, P 11 och Mg 4,4. Tillfredställs perfekt med 5 kg ensilage plus mineraler.

Men eftersom hingsten är mager och stoet ungt och dessutom den ena arbetar lite skulle jag nog lägga på 1-2 kg silage till. Nu kan du inte det verkar det som, men går det inte att köpa in mer eller annat grovfoder med bra värden? Små hästar mår allra bäst om deras långa tarmar har arbete hela tiden. Lusern är annars ett alt med grovfoderstuk.

I mån 11 har stoets behov ökat till 260 gr SMRP, 38 MJ och mineralbehoven i princip dubblats. Men det är först i sista delen av dräktigheten man behöver fodra extra. HH
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

Tackar! Jag försökte få till en foderstat med enbart hösilage och mineraler i Hippocampus program, men den gubben gick inte! Därav alla tillsatser av kraftfoder... Ska prova igen...

Hingstens vikt uppskattar jag till cirka 150-175 kg och stoet till 200 kg, förresten, om det hjälper?
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

Jag tycker att du ska komma på torsdag för jag är inte där på onsdag :angel:
Vi saknar dig väldigt mycket!

Du har ju bra kvot på höt, och jag skulle gärna ta lite av ditt fosfor .. just nu måste jag lägga till fosforbalans och jag hatar små pulver :(
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

*Knapprobberi*

Har nån adressen dit man kan räkna foderstater? :bow:
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

Hingstens vikt uppskattar jag till cirka 150-175 kg och stoet till 200 kg, förresten, om det hjälper?
Din hingst väger nog mer än så!
Han är ganska jämnstor med min förra avelshingst, som vägdes till 202 kg precis före operation av käkfraktur - som jag nyss skrivit om i en annan tråd också! Han var TUNN då, var alltid slank på somrarna och hade inte kunnat äta ordentligt på en vecka...
Jag tycker du ska räkna på MINST 225 kg på hingsten!
Sen vet jag ston som vägts till 300 kg....
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

överskott av magnesium är väl inte alls bra?



i värsta fall kan du väl ta soja, alt lucern då så de får mer "grovfoder" :)


ang energin - sänk kraftfodret, ersätt med lucern?


*läser ämnet just nu, så jag bara teoriar lite, är inte spc kunnig*
 
Sv: För mycket energi och magnesium, för lite protein...

Du kan väl komplettera med HorseHage?
På de litet större balarna så är priset inte så gräsligt faktiskt.

Jag skulle chansa och ge fullt ut av det foder som jag har och så leta efter annat under tiden.
Du har ju fllera månader på dig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 602
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 679
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 125
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp