För mycket grovfoder

Angående mättnad:

Man skiljer på kortsiktig och långsiktig mättnad.

Den kortsiktiga mättnaden hos häst är pregastrisk (= "innan magsäcken"), vilket innebär att det är antalet tuggningar som avgör när hästen känner sig nöjd med ätperioden och avbryter sitt ätande för tillfället.

Sedan finns det en långsiktig mättnadsreglering som styrs av andra funktioner, t.ex. förekomst av vissa ämnen i blodet. Jag TROR att hos människor är det blodsockerhalten som avgör den långsiktiga mättnaden - när blodsockerhalten sjunker känner vi oss hungriga, och så äter vi. Hos häst styrs den långsiktiga mättnaden av förekomst av metaboliter (omsatta ämnen) från grovtarmen främst.

Tänk dig själv hur det fungerar när du är törstig:
När vätskehalten i kroppen sjunker signalerar hjärnan att du vill ha något att dricka. Själv klarar jag sällan av att dricka mer än två glas vatten innan jag blir otörstig, och dessa glas dricker jag inom loppet av några minuter. Törsten avtar omedelbart - men vätskan har ju knappt hunnit ned i magen, och än mindre absorberats av kroppen! Jag har alltså tillfredsställt den kortsiktiga "otörstigheten", och även denna regleras av hur många gånger jag svalt.

Efter ett tag har kroppen hunnit transportera ut vätskan jag druckit i kroppen. Om det var tillräckligt säger den långsiktiga känslan att kroppen är i balans och att det inte behövs mer. Var det otillräckligt blir man törstig en gång till.

Den kortsiktiga mättnaden beror på mängden foder.
Den långsiktiga mättnaden beror på hur mycket näring kroppen absorberat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 577
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 079
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp