Bukefalos 28 år!

För tungt släp?

Sv: För tungt släp?

Och framför allt, vad kan en D-ponny, 147 cm, av grov modell (fjordkorsning), rätt bra muskler väga? Lagom hull, kanske ngt över normalt.

Oh well, det skiljer sig nog rätt mycket. Men min fjordvalack i ungefär samma mankhöjd (krallig med rejält med bröstkorg och muskler, mätt med viktmåttband som går efter normalvikt - lite övervikt finns på halsen), väger runt 490kg vill jag minnas. Jag tror att det kan bli bra på håret med 460kg lastvikt - jag brukar räkna att jag behöver minst 500kg och har helst 100kg extra in case of.
 
Sv: För tungt släp?

I scenario två måste totalvikten på bil+släp överstiga 3500 kg för att det ska bli olovlig körning, annars är det överlast.
 
Sv: För tungt släp?

Olovlig körning är när ekipaget inte får framföras med den behörighet föraren har. Kör man med 1340 kg och bilen med B-kort bara får dra 1300 kg (kan vara annat än tågvikten som begränsar) är det olovlig körning.
 
Sv: För tungt släp?

Det gjorde jag, och rättade. Det kan finnas andra begränsningar än tågvikten. Står det 1300 kg i regbeviset är det vad som gäller för behörigheten.
 
Sv: För tungt släp?

Med B-behörighet kan det inte bli olovlig körning om totalvikt bil+släp understiger 3500 kg.

Så i scenario två beror det på vad ts bil har för totalvikt.
 
Sv: För tungt släp?

Visst kan det bli det! Det är bara att läsa innantill i registreringsbeviset. Du får inte överskrida den vikt som står för B-kortet där. Det är faktiskt så enkelt, man behöver inte räkna själv. Det är bara att läsa och hålla sig inom detta.
 
Sv: För tungt släp?

vad har du fått det här ifrån? Det är klart att det blir olovlig körning om du drar tyngre än du får på ditt B-kort.
 
Sv: För tungt släp?

I mitt fall blir det det, med min bil och mitt släp. I ts fall vet jag inte, det beror på vad hennes bil har för vikt.
 
Sv: För tungt släp?

min d-ponny. halvblod-fullblodsmodell 147,7 cm väger väl musklad 450 kg (vägd på klinik) så tror en grov i samma höjd borde bli tyngre....
 
Sv: För tungt släp?

Bilen får dra 1300 med B-kort, så fattar jag det. Så då måste det ju bli olovlig körning om jag lastar för tungt.
 
Sv: För tungt släp?

Räcker det inte att säga att bilen får dra släpet men att din häst antagligen väger för mycket = överlast.

Finns flera släp som väger 1300kg och får lastas med 650-750kg, dock enkelaxlade oftast. så ska du köra hästen nånstans på b kort och den bilen du har så finns det bättre alternativ än överlast. Exempel på 1300kg släp är kylinge ht1300, Star rubin, trane m.m.
 
Sv: För tungt släp?

Vi har en maxad välmusklad och högrest d-ponny, grova ben och inte överviktig som på våg väger 510kg. Det är supersvårt att uppskatta vikt. Vi har haft en liten c-ponny 133cm nätt men med grova bakben och fantastiskt välmusklad och revbenen gick att se i rörelse, inmätt som b-ponny som vägde 364kg. Maxade c-ponnyn grov, fet samtidigt som den tränades och tävlade msv hoppning vägde in sig på 375kg alltså bara tio kg mer än den nätta lilla b-ponnyn. Alltså har jag lärt mig att det bara är vågen som kan uppskatta vikten. Min underviktiga shettis väger pga att han är väldigt välmusklad 240kg... Han skulle gärna få lägga på sig utseendemässigt, men inte viktmässigt. Väger i normalhull 250k som mest...
 
Sv: För tungt släp?

:rofl: :rofl: :rofl:

Ser heller ingen anledning till att väga ner släp hit och dit, det är en hästtransport och ska klara att transportera en häst, varför vill man hela tiden ligga precis på gränsen till tillåtet och riskera olovlig körning?
För att folk är så förbaskat prylfixerade och nödvändigtvis måste ha sadelkammare och tvåhästars trots att de inte får köra två hästar i släpet :p Själv har jag ett enhästars (extra brett)som jag får dra 570 kilo i. Räcker gott för mig som har lite mindre hästar :)
 
Sv: För tungt släp?

Samma hä, får lasta 650 kg i min enhästars. Mycket nöjd med mitt släp!
 
Sv: För tungt släp?

Jaha men då får man ta körkort och skaffa bil till det också. Jag insåg att mina yngre hästar inte slutade att växa varken på höjden eller bredden ;) så jag skaffade BE-körkort och större bil och sedan ett stooort släp :) tvåhästars med sadelkammare naturligtvis :p
 
Sv: För tungt släp?

Jag har heller inte påstått att det är något annat som gäller.

Frågan var om det var olovlig körning eller överlast om hon lastade sin häst som /kanske/ väger mer än 460 kg.
 
Sv: För tungt släp?

Jaha men då får man ta körkort och skaffa bil till det också. Jag insåg att mina yngre hästar inte slutade att växa varken på höjden eller bredden ;) så jag skaffade BE-körkort och större bil och sedan ett stooort släp :) tvåhästars med sadelkammare naturligtvis :p
Precis! Antingen köper man läget och fixar BE-körkort eller så skaffar man ett släp man får dra utan att behöva väga ner det (dvs oftast ett en-hästars utan sadelkammare ;) ) Bra jobbat! Personligen jag lovat mig själv att aldrig mer ta mig igenom persen med uppkörning igen om det inte blir absolut nödvändigt (hade väl ingen jättebra upplevelse i samband med uppkörning för B-kort om man säger så) :)
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 948
Senast: Görel
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 332
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 614
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp