Förändring i tränarkåren

Det jag reagerar på med många tränare är att pedagogiken är så undermålig. En annan sak är att man alltför ofta struntar i basen.
Jag tröttnade för många många år sedan på att betala för tränare som visade sig vara i mina ögon värdelösa. Jag gick då över till att titta på minst en gärna två träningar med tränaren i fråga, de flesta blev jag aldrig kund hos. De flesta andra blev jag ändå besviken på.
-Varför påpekar inte tränaren att ryttaren sitter uselt? Jag har sett riktiga praktexempel på usel sits. Stolsits med utskjuten rumpa, framåtlutad drivandes med överlivet och händerna liggandes detta helt utan reaktion från tränaren. Jag har inte lärt mig min sits via tränare eller ridskola (de säger ju mest trampa ner hälen och sträck på dig). Jag har lärt mig sits via Buke och timmar av tester på min vackra vita.
-Varför förklarar inte tränaren vad en övning går ut på, ingående. Vad är övningen, hur rider man den rent tekniskt, vad påverkar den hos hästen, varför får man det resultat man får just nu osv osv osv. Helt enkelt varför blandar man inte in viktiga teorin i det praktiska arbetet där den faktiskt behövs? Det ger mig inget att en tränare säger "dra i yttersnöret" om det inte förklaras varför det ska dras i det snöret.
-Varför ska man hela tiden börja på något nytt? Kan man inte göra klart det man håller på med så det blir bra? Givetvis tränar man hemma men... Det känns väldigt mycket som om man hoppar runt lite hit och dit utan plan. Det kan ju dock bero på avsaknaden av punkten ovan.

Jag har ofta känt då jag åkt hem från en träning att jag egentligen inte kan mer. Visst jag har fått en övning men den är som en ensam ö i en ocean så jag kan inte riktigt koppla ihop den med min dagliga ridning.
Håller med i allt du skriver :up:
 
Ja man måste bland annat ha egna tävlingsresultat. För att bli B och A tränare måste även ens elever ha vissa resultat.

https://ridsport.se/utbildning/for-yrkesverksamma/tranare/tranarutbildning

Jag trodde det var krav på elevers resultat även för C-tränare, men det är det tydligen inte. Och förklarar varför det, som jag reagerat på, finns så otroligt många C-tränare och av så väldigt olika kvalitet.
KL
Kanske borde kraven på dessa höjas? T.ex. ökade krav på pedagogisk förmåga
 
Det jag reagerar på med många tränare är att pedagogiken är så undermålig. En annan sak är att man alltför ofta struntar i basen.
Jag tröttnade för många många år sedan på att betala för tränare som visade sig vara i mina ögon värdelösa. Jag gick då över till att titta på minst en gärna två träningar med tränaren i fråga, de flesta blev jag aldrig kund hos. De flesta andra blev jag ändå besviken på.
-Varför påpekar inte tränaren att ryttaren sitter uselt? Jag har sett riktiga praktexempel på usel sits. Stolsits med utskjuten rumpa, framåtlutad drivandes med överlivet och händerna liggandes detta helt utan reaktion från tränaren. Jag har inte lärt mig min sits via tränare eller ridskola (de säger ju mest trampa ner hälen och sträck på dig). Jag har lärt mig sits via Buke och timmar av tester på min vackra vita.
-Varför förklarar inte tränaren vad en övning går ut på, ingående. Vad är övningen, hur rider man den rent tekniskt, vad påverkar den hos hästen, varför får man det resultat man får just nu osv osv osv. Helt enkelt varför blandar man inte in viktiga teorin i det praktiska arbetet där den faktiskt behövs? Det ger mig inget att en tränare säger "dra i yttersnöret" om det inte förklaras varför det ska dras i det snöret.
-Varför ska man hela tiden börja på något nytt? Kan man inte göra klart det man håller på med så det blir bra? Givetvis tränar man hemma men... Det känns väldigt mycket som om man hoppar runt lite hit och dit utan plan. Det kan ju dock bero på avsaknaden av punkten ovan.

Jag har ofta känt då jag åkt hem från en träning att jag egentligen inte kan mer. Visst jag har fått en övning men den är som en ensam ö i en ocean så jag kan inte riktigt koppla ihop den med min dagliga ridning.

Jag upplever nog också att det läggs för lite fokus på ryttarens sits. Det är ju så mycket som blir så mycket lättare om ryttarens position blir rätt, förståelsen för hur olika signaler påverkar osv osv. Har ridit för en tränare en period som var en mästare på att rikta in sig på hur man satt. När positionen blir rätt så kan hästen också arbeta rätt, problem man tidigare upplevt blir så mycket mindre, eller försvinner helt.

2-vägskommunikation är otroligt viktigt. Ge ryttaren en instruktion och förklara syftet, be om respons från ryttaren. Det är ju också på det sättet en tränare kan utvecklas. Hade ryttaren samma känsla som tränaren upplevde för ögat?
 
Jag trodde det var krav på elevers resultat även för C-tränare, men det är det tydligen inte. Och förklarar varför det, som jag reagerat på, finns så otroligt många C-tränare och av så väldigt olika kvalitet.
KL
Kanske borde kraven på dessa höjas? T.ex. ökade krav på pedagogisk förmåga
Då kanske man framförallt ska se över innehållet på utbildningsdelen? Det är ju en sak vilka meriter som ska finnas för att man ska kunna bli antagen till utbildningen, något annat vad utbildningen innehåller och vad som examineras :)

Håller förövrigt med om att variationen bland C-tränare är enorm. Men för min del har jag heller aldrig tänkt att diplomeringen skulle vara någon slags garanti. Men det säger ju att personen ändå har engagerat sig lite och om den förnyar sin tränarlicens har personen ändå varit på regelbunden fortbildning.
 
Det jag reagerar på med många tränare är att pedagogiken är så undermålig. En annan sak är att man alltför ofta struntar i basen.
Jag tröttnade för många många år sedan på att betala för tränare som visade sig vara i mina ögon värdelösa. Jag gick då över till att titta på minst en gärna två träningar med tränaren i fråga, de flesta blev jag aldrig kund hos. De flesta andra blev jag ändå besviken på.
-Varför påpekar inte tränaren att ryttaren sitter uselt? Jag har sett riktiga praktexempel på usel sits. Stolsits med utskjuten rumpa, framåtlutad drivandes med överlivet och händerna liggandes detta helt utan reaktion från tränaren. Jag har inte lärt mig min sits via tränare eller ridskola (de säger ju mest trampa ner hälen och sträck på dig). Jag har lärt mig sits via Buke och timmar av tester på min vackra vita.
-Varför förklarar inte tränaren vad en övning går ut på, ingående. Vad är övningen, hur rider man den rent tekniskt, vad påverkar den hos hästen, varför får man det resultat man får just nu osv osv osv. Helt enkelt varför blandar man inte in viktiga teorin i det praktiska arbetet där den faktiskt behövs? Det ger mig inget att en tränare säger "dra i yttersnöret" om det inte förklaras varför det ska dras i det snöret.
-Varför ska man hela tiden börja på något nytt? Kan man inte göra klart det man håller på med så det blir bra? Givetvis tränar man hemma men... Det känns väldigt mycket som om man hoppar runt lite hit och dit utan plan. Det kan ju dock bero på avsaknaden av punkten ovan.

Jag har ofta känt då jag åkt hem från en träning att jag egentligen inte kan mer. Visst jag har fått en övning men den är som en ensam ö i en ocean så jag kan inte riktigt koppla ihop den med min dagliga ridning.
Håller egentligen med på många delar, men tänkte bara slänga in att det kan vara svårt när man lyssnar på enstaka lektioner eftersom man inte vet vad som förklarats eller inte förklarats tidigare. Vissa saker kanske man har gått igenom ganska noga vid någon annan lektion.
 
Håller egentligen med på många delar, men tänkte bara slänga in att det kan vara svårt när man lyssnar på enstaka lektioner eftersom man inte vet vad som förklarats eller inte förklarats tidigare. Vissa saker kanske man har gått igenom ganska noga vid någon annan lektion.
Jag utgår i den delen av mitt inlägg mest från vad jag själv upplevt vid träning. Utifrån de bristerna misstänker jag att även de träningar jag tittar på lider av samma brister eftersom jag inte ser mer förklaringar där utan samma gör så, gör så.
 
Jag utgår i den delen av mitt inlägg mest från vad jag själv upplevt vid träning. Utifrån de bristerna misstänker jag att även de träningar jag tittar på lider av samma brister eftersom jag inte ser mer förklaringar där utan samma gör så, gör så.
Okej, ja då håller jag absolut med att det är en rejäl brist!
 
Det jag reagerar på med många tränare är att pedagogiken är så undermålig. En annan sak är att man alltför ofta struntar i basen.
Jag tröttnade för många många år sedan på att betala för tränare som visade sig vara i mina ögon värdelösa. Jag gick då över till att titta på minst en gärna två träningar med tränaren i fråga, de flesta blev jag aldrig kund hos. De flesta andra blev jag ändå besviken på.
-Varför påpekar inte tränaren att ryttaren sitter uselt? Jag har sett riktiga praktexempel på usel sits. Stolsits med utskjuten rumpa, framåtlutad drivandes med överlivet och händerna liggandes detta helt utan reaktion från tränaren. Jag har inte lärt mig min sits via tränare eller ridskola (de säger ju mest trampa ner hälen och sträck på dig). Jag har lärt mig sits via Buke och timmar av tester på min vackra vita.
-Varför förklarar inte tränaren vad en övning går ut på, ingående. Vad är övningen, hur rider man den rent tekniskt, vad påverkar den hos hästen, varför får man det resultat man får just nu osv osv osv. Helt enkelt varför blandar man inte in viktiga teorin i det praktiska arbetet där den faktiskt behövs? Det ger mig inget att en tränare säger "dra i yttersnöret" om det inte förklaras varför det ska dras i det snöret.
-Varför ska man hela tiden börja på något nytt? Kan man inte göra klart det man håller på med så det blir bra? Givetvis tränar man hemma men... Det känns väldigt mycket som om man hoppar runt lite hit och dit utan plan. Det kan ju dock bero på avsaknaden av punkten ovan.

Jag har ofta känt då jag åkt hem från en träning att jag egentligen inte kan mer. Visst jag har fått en övning men den är som en ensam ö i en ocean så jag kan inte riktigt koppla ihop den med min dagliga ridning.

Stor igenkänning! Minns ett tillfälle när jag åkt med hästen till en ridbana (hade ingen hemma) efter att enbart ridit träningar och lugna uteritter. Plötsligt visste jag inte alls vad jag skulle göra, för det fanns ingen som ”höll mig i handen” eller nån slags idé om vad vi egentligen höll på med.

Efter det började jag försöka lägga upp träningen själv lite mer. Tyvärr var dock både jag och tränare fokuserad på att göra saker som var lite för svåra för min häst.

Nu har jag tänkt om, dels gör jag främst saker hästen är bra på och dels kan jag göra samma övningar flera månader i rad. Min häst blir mycket mer trygg när hon vet vad vi ska göra redan innan passet. Smyger in en ny övning och tar bort en gammal ibland, vilket funkar utmärkt.

Men sen har jag inte ridit för tränare sen 2020. :crazy:
 
Jag trodde det var krav på elevers resultat även för C-tränare, men det är det tydligen inte. Och förklarar varför det, som jag reagerat på, finns så otroligt många C-tränare och av så väldigt olika kvalitet.
KL
Kanske borde kraven på dessa höjas? T.ex. ökade krav på pedagogisk förmåga

Hur ska det kunna vara det? C - tränare är ju det första steget?
Menar du att man ska ha elever innan man är diplomerad av förbundet?
 
Hur ska det kunna vara det? C - tränare är ju det första steget?
Menar du att man ska ha elever innan man är diplomerad av förbundet?
Det kanske kan finnas ett tidsperspektiv? Om du är C-tränare så ska det inom X års tid finns resultat att visa upp. Tyvärr är ju risken nu att de dåliga pedagogerna fastnar på C nivån vilket gör att de som kommit kortast bit på väg i sin utbildning rider för de som är sämst på att lära ut. Egna resultat visar ju tyvärr inget av din pedagogiska förmåga vilket tex kan ses på universitet.
 
Det jag saknar mycket är en diskussion om generell pedagogik och idrottspedagogik. Nu kanske jag hänger på lite fel forum/inte gillar rätt sidor på Facebook, men jag kan knappt minnas en enda gång jag sett en inbjudan till fortbildning eller introduktion om hur vi lär/lär in som ryttare och/eller tränare. Det kanske bjuds in till sånt "behind the scenes" om man är tränare eller ridlärare, men jag tycker det hade varit intressant om det fanns mer av sånt även för ryttare, ridskoleelever, eller "hobbytränare" som kanske hjälper till från marken någon gång ibland.
 
Det jag saknar mycket är en diskussion om generell pedagogik och idrottspedagogik. Nu kanske jag hänger på lite fel forum/inte gillar rätt sidor på Facebook, men jag kan knappt minnas en enda gång jag sett en inbjudan till fortbildning eller introduktion om hur vi lär/lär in som ryttare och/eller tränare. Det kanske bjuds in till sånt "behind the scenes" om man är tränare eller ridlärare, men jag tycker det hade varit intressant om det fanns mer av sånt även för ryttare, ridskoleelever, eller "hobbytränare" som kanske hjälper till från marken någon gång ibland.
Alla diplomerade tränare och ridlärare måste gå en årlig fortbildning anordnad av förbundet för att få behålla sin diplomering. Brukar vara olika teman varje år.
 
Alla diplomerade tränare och ridlärare måste gå en årlig fortbildning anordnad av förbundet för att få behålla sin diplomering. Brukar vara olika teman varje år.
Vet du hur ofta pedagogik står i centrum? Eller är det alltid en del av de årliga fortbildningarna? :)
 
Det jag saknar mycket är en diskussion om generell pedagogik och idrottspedagogik. Nu kanske jag hänger på lite fel forum/inte gillar rätt sidor på Facebook, men jag kan knappt minnas en enda gång jag sett en inbjudan till fortbildning eller introduktion om hur vi lär/lär in som ryttare och/eller tränare. Det kanske bjuds in till sånt "behind the scenes" om man är tränare eller ridlärare, men jag tycker det hade varit intressant om det fanns mer av sånt även för ryttare, ridskoleelever, eller "hobbytränare" som kanske hjälper till från marken någon gång ibland.

Det är något jag också saknar. I andra sporter diskuterar man lärstilar och hur man lättast hjälper sina adepter att hitta "rätt" känsla och utveckla "sin egen" stil och teknik. Likaså att man har en förståelse för att träning och tävling är olika saker, och man förbereder sig för att börja tävla. I ridsporten pratar man ofta knappt om begreppen fysträning, teknikträning och förberedelsefas inför tävling, och hur man bör lägga upp och och periodisera detta.
 
Det kanske kan finnas ett tidsperspektiv? Om du är C-tränare så ska det inom X års tid finns resultat att visa upp. Tyvärr är ju risken nu att de dåliga pedagogerna fastnar på C nivån vilket gör att de som kommit kortast bit på väg i sin utbildning rider för de som är sämst på att lära ut. Egna resultat visar ju tyvärr inget av din pedagogiska förmåga vilket tex kan ses på universitet.
Fast det känns ju som att det ännu mer skulle driva på stressad utbildning och snabba resultat för eleverna?
Och hur snabbt ens elever når meritgränserna beror ju också på vilka elever msn har. Många elever tävlar ju inte ens.
 
Fast det känns ju som att det ännu mer skulle driva på stressad utbildning och snabba resultat för eleverna?
Och hur snabbt ens elever når meritgränserna beror ju också på vilka elever msn har. Många elever tävlar ju inte ens.
Jag sa inte att det var lätt eller rätt utan spånade mest utifrån de problem som finns med dagens struktur :) Det finns säkert andra lösningar som kan sålla bort de som inte bör ha licens pga usel pedagogisk förmåga.
 
Jag sa inte att det var lätt eller rätt utan spånade mest utifrån de problem som finns med dagens struktur :) Det finns säkert andra lösningar som kan sålla bort de som inte bör ha licens pga usel pedagogisk förmåga.
Jag tycker nog inte att man ska sålla bort folk från tränarlicens utifrån pedagogisk förmåga. Det är ju liksom inget skadligt eller farligt och bör egentligen leda till en naturlig selektering. Om de är dåliga på att lära ut borde de inte få så mycket elever. Om folk anlitar dem ändå kanske de inte håller med om att deras pedagogik är så bristande?

Ska man sålla bort folk så ska väl det vara utifrån att de främjar hård ridning, lär ut olämpliga metoder osv. Sålänge det är ”ofarliga” saker så tycker jag att marknaden kan få sköta sållandet.
 
Jag tycker nog inte att man ska sålla bort folk från tränarlicens utifrån pedagogisk förmåga. Det är ju liksom inget skadligt eller farligt och bör egentligen leda till en naturlig selektering. Om de är dåliga på att lära ut borde de inte få så mycket elever. Om folk anlitar dem ändå kanske de inte håller med om att deras pedagogik är så bristande?

Ska man sålla bort folk så ska väl det vara utifrån att de främjar hård ridning, lär ut olämpliga metoder osv. Sålänge det är ”ofarliga” saker så tycker jag att marknaden kan få sköta sållandet.
Exakt! Det finns säkert dessutom elever som uppskattar olika utlärningsstilar.

Och som på universitet som någon nämnde ovan, det är ju så att om en person är helt brilliant på X så vore det ju oerhört slöseri att inte tillåta hen lära ut sitt gebit, på universitetsnivå är det ju meningen att studenterna ska ha i skolan tillägnat sig förmåga att ta till sig kunskap även om den erbjuds av ett geni som mumlar en del i skägget. Alternativet att ha landets högsta undervisning inom ett visst ämne utförd av folk som inte är de bästa på ridning/teoretisk fysik, utan bara bäst på att förmedla de sämre kunskaper och lägre insikter de nått vore ju förfärligt.

Sålla bort folk som främjar hård ridning däremot!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
418
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
843
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
772
Senast: Nova123
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 398
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Alltså dessa bett
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp