Förbannat trött på ASVH.

@Gabby_Ossi Kan du ta emot förslag här också då? Mitt förslag är att ASVH får fler kanslipersonal så man hinner svara på frågor, både per telefon och mail. Sen har jag ett till förslag och hästsporten är ju internationell, därför borde ASVH kunna skriva ut 3 års test på engelska. Det borde i alla fall finnas en engelsk mall. Det tog mig 12 månader att få svar på om ASVH kunde skriva på engelska och stämpla pappret (då det andra förbundet inte bara vill ha utdrag från blup). Men ASVH hade aldrig någonsin hört talas om att någon ville ha en översättning av test-resultat och 12 månader senare kommer svaret, nej, inte ens mot betalning.
 
@Gabby_Ossi Kan du ta emot förslag här också då? Mitt förslag är att ASVH får fler kanslipersonal så man hinner svara på frågor, både per telefon och mail. Sen har jag ett till förslag och hästsporten är ju internationell, därför borde ASVH kunna skriva ut 3 års test på engelska. Det borde i alla fall finnas en engelsk mall. Det tog mig 12 månader att få svar på om ASVH kunde skriva på engelska och stämpla pappret (då det andra förbundet inte bara vill ha utdrag från blup). Men ASVH hade aldrig någonsin hört talas om att någon ville ha en översättning av test-resultat och 12 månader senare kommer svaret, nej, inte ens mot betalning.

Får och får - ASVH har haft jätteproblem med ekonomin under ett antal år - och en av åtgärderna är att minimera antalet personer på kansliet - först nu har man kommit ikapp men det är fortfarade ett väldigt hårt tryck på de som jobbar kvar.

Jag tycker ditt förslag om engelsk mall är superintressant. När jag gått på kurser i linjär bedömning, den bedömningsform som man går mot nu så var den på engelska (med holländsk domare som höll i det hela) så det borde finnas mallar för det redan. Det allra bästa är ju att kanalisera förslag genom en motion - antingen om @Gabby_Ossi kan hjälpa till här eller om du själv kan motionera i din lokalförenign
 
@Gabby_Ossi Kan du ta emot förslag här också då? Mitt förslag är att ASVH får fler kanslipersonal så man hinner svara på frågor, både per telefon och mail. Sen har jag ett till förslag och hästsporten är ju internationell, därför borde ASVH kunna skriva ut 3 års test på engelska. Det borde i alla fall finnas en engelsk mall. Det tog mig 12 månader att få svar på om ASVH kunde skriva på engelska och stämpla pappret (då det andra förbundet inte bara vill ha utdrag från blup). Men ASVH hade aldrig någonsin hört talas om att någon ville ha en översättning av test-resultat och 12 månader senare kommer svaret, nej, inte ens mot betalning.

Som sagt, det kostar pengar men förstärkning på kansliet ligger högt upp på prioriteringslistan redan. Sedan tillträder det ju också en ny VD senare i sommar på fulltid närvarande på kansliet, så det hoppas vi kommer bidra till lite bättre struktur i arbetet där.

Vad är det du menar att du vill ha översättning på? Linjära protokollet, bedömningsgrupperna eller all "fritext" på en enskild häst?
 
Men om man som förening måste betala övertid till de anställda eller ta in extern hjälp för att hinna få passen klara tills årskiftet, vart ska man ta de pengarna ifrån då menar du?

Ett avelsförbund kan ju inte sponsra uppfödarna, även om det nästan på gjordes ett tag med tanke på hur mycket back förningen gick. Nu har ekonomin ordnat upp sig, men till det priset att man nästan kört slut på den personal man har eftersom man fick säga upp folk för att spara pengar.

Men har du något konstruktivt att bidra med, tips på hur man skall kunna lösa problemet istället för att bara spy galla och kalla folk för lata, så tar vi tacksamt emot hjälp. Jag sitter med i styrelsen och ska stå i SWBs monter nu under Falsterbohelgen så kommer träffa en del kanslipersonal där så jag kan vidarebefodra...

Och angående Breedersavgiften som du också klagar på så är den frivillig om man vill betala och de pengarna går direkt tillbaka till prispotten för tävlingarna, det är antagligen de minskande kullarna som ligger bakom. Har jag rätt för mig är det dessutom Swede Horse och inte SWB som beslutar om den avgiften.

Så bra Gabby, då har jag en fråga : Vem är det som satt tidsgränsen på att de måste vara klara till årsskiftet ? Jag behöver inte mitt pass tills nyårsafton på mina föl , och kan gärna vänta någon månad på att det skall dyka upp om problemet med att vaccinera och chippa samtidigt när fölet är 4 månader löser sig .
Behöver jag passet tidigare betalar jag forceringskostnaden .
 
Ja eller passa på att chippa och rita av när veterinären ändå är där för att vaccinera.

För att åka och tävla en vanlig tävling så måste du ju vara med i någon klubb ansluten till Ridsportförbundet - inte till alla ;) så jag tycker inte det är märkligt att man måste vara med i ASVH för att få delta i deras evenemang. För närvarande är jag med i en lokalförening men kommer visa mitt föl i en annan och jag behöver inte lösa medlemskap i bägge
Problemet är att fölet måste vara 4 månader för att vaccinera och då kostar passet mer .
 
Så bra Gabby, då har jag en fråga : Vem är det som satt tidsgränsen på att de måste vara klara till årsskiftet ? Jag behöver inte mitt pass tills nyårsafton på mina föl , och kan gärna vänta någon månad på att det skall dyka upp om problemet med att vaccinera och chippa samtidigt när fölet är 4 månader löser sig .
Behöver jag passet tidigare betalar jag forceringskostnaden .

EU-lag:

Från JBV

"Tydliga regler för hästpass
Alla hästar i EU ska ha hästpass. Detta gäller alla hästar oavsett ålder eller ras. Ett hästpass gäller hela hästens liv. Om din häst är född den 30 juni eller tidigare ska den ha pass den 31 december samma år. Om din häst är född den 1 juli eller senare ska den ha pass senast då den är sex månader."
 
Jag skulle vilja ha översättning på allt förvisso men minst på linjära bedömningen och bedömningsgrupperna. Gärna fritexten också men det kan ju ta sin tid. KWPN osv har ju allt sitt på engelska (när man letar efter hingstarnas linjära bedömning) och jag tycker det är självklart att det ska finnas i Sverige också på bedömningar. Alla kanske inte vill ha det men antingen kan man ju vid anmälningstillfället kryssa i om man vill ha resultat på engelska så det görs när allt förs in i BLUP (om det är ASVH som sitter och skriver in allt) eller så kan man få beställa det vid ett senare tillfälle, typ ha en sida på hemisdan om beställning av resultat på engelska. Och då får ett papper hem på posten med stämpel från ASVH.

Det är ju inte bara för att kunna tilläggsregistrera i andra förbund (vilket jag märkt gör ASVH riktigt sura tyvärr) utan också i försäljningssyfte om köparen vill se bedömningen.

Kom på en annan idé, vet inte vem som har hopphästauktionerna, men där i katalogen kan det ju också finnas någon bedömning på engelska om man nu vill sälja till utlandet.
 
Jag skulle vilja ha översättning på allt förvisso men minst på linjära bedömningen och bedömningsgrupperna. Gärna fritexten också men det kan ju ta sin tid. KWPN osv har ju allt sitt på engelska (när man letar efter hingstarnas linjära bedömning) och jag tycker det är självklart att det ska finnas i Sverige också på bedömningar. Alla kanske inte vill ha det men antingen kan man ju vid anmälningstillfället kryssa i om man vill ha resultat på engelska så det görs när allt förs in i BLUP (om det är ASVH som sitter och skriver in allt) eller så kan man få beställa det vid ett senare tillfälle, typ ha en sida på hemisdan om beställning av resultat på engelska. Och då får ett papper hem på posten med stämpel från ASVH.

Det är ju inte bara för att kunna tilläggsregistrera i andra förbund (vilket jag märkt gör ASVH riktigt sura tyvärr) utan också i försäljningssyfte om köparen vill se bedömningen.

Kom på en annan idé, vet inte vem som har hopphästauktionerna, men där i katalogen kan det ju också finnas någon bedömning på engelska om man nu vill sälja till utlandet.

Jag kan tänka mig att det i framtiden när linjära bedömningen blir datorbaserad (det håller på och utvecklas ett system för det nu) borde det gå att ha ett likadant protokoll på engelska och bara byta mellan dem när man ska skriva ut. Och som sagt, blup.se är ju översatt och därmed även bedömningsgrupperna. Fritext är nog lite svårare eftersom varje språk har sina egna speciella uttryck som kanske har översättningar som betyder ungefär samma, men inte alltid exakt.

KWPN kanske har allt sitt på engelska, men jag har svårt att tro att t.ex. tyska förbunden översätter sina bedömningar. Jag har varit med och visat på Hannoveranerförbundets premieringar i både Danmark och Sverige och även där var allting på tyska. Jag vet inte hur danska förbundet gör faktiskt.
 
Men om man som förening måste betala övertid till de anställda eller ta in extern hjälp för att hinna få passen klara tills årskiftet, vart ska man ta de pengarna ifrån då menar du?

Ett avelsförbund kan ju inte sponsra uppfödarna, även om det nästan på gjordes ett tag med tanke på hur mycket back förningen gick. Nu har ekonomin ordnat upp sig, men till det priset att man nästan kört slut på den personal man har eftersom man fick säga upp folk för att spara pengar.

Men har du något konstruktivt att bidra med, tips på hur man skall kunna lösa problemet istället för att bara spy galla och kalla folk för lata, så tar vi tacksamt emot hjälp. Jag sitter med i styrelsen och ska stå i SWBs monter nu under Falsterbohelgen så kommer träffa en del kanslipersonal där så jag kan vidarebefodra...

Och angående Breedersavgiften som du också klagar på så är den frivillig om man vill betala och de pengarna går direkt tillbaka till prispotten för tävlingarna, det är antagligen de minskande kullarna som ligger bakom. Har jag rätt för mig är det dessutom Swede Horse och inte SWB som beslutar om den avgiften.

Varför måste SWB ha en helt egen organisation? Varför inte vara en del av RF?
Jag erkänner att jag har dålig koll på organisationen men när ni använder samma system så känns det iaf för mig, som att ni är en del av samma organisation i botten? Tävling som tävling liksom.
 
Varför måste SWB ha en helt egen organisation? Varför inte vara en del av RF?
Jag erkänner att jag har dålig koll på organisationen men när ni använder samma system så känns det iaf för mig, som att ni är en del av samma organisation i botten? Tävling som tävling liksom.

Men det är ju inga tävlingar SWB arrangerar, det är bedömningar för avelsvärdering? SWB arbetar ju efter en avelsplan som styrdokument, där alla arrangemang är en del i att nå avelsmålet. Ridsportförbundet är ju en underorganisation till Riksidrottsförbundet, så då kan man lika gärna säga att SWB borde vara en del av Svenska Tennisförbundet (om det nu finns något sådant, men det borde det väl...).
 
Ja, fritexten blir ju krånglig.

Men oavsett om den linjära beskrivningen finns på blup (eller liknande), räcker ju inte det om man behöver en stämpel. Och det skulle jag ha behövt för ett år sen men än idag finns det ingen sådan service på ASVH. Så antingen får jag inte bry mig om att tilläggsregga eller så får jag göra det utan bedömningsresultat, men då kommer jag ljuga i ansökan.
 
Ja, fritexten blir ju krånglig.

Men oavsett om den linjära beskrivningen finns på blup (eller liknande), räcker ju inte det om man behöver en stämpel. Och det skulle jag ha behövt för ett år sen men än idag finns det ingen sådan service på ASVH. Så antingen får jag inte bry mig om att tilläggsregga eller så får jag göra det utan bedömningsresultat, men då kommer jag ljuga i ansökan.

Men vad är det det nya förbundet kräver informationen för? Där det inte räcker med enbart siffror?

På ett sätt kan jag förstå att avelsföreningarna håller på vissa delar, rent krasst är det så att är hästen visad i en förening så tillhör resultaten dem och de får själva välja vilka delar de vill publicera och har ingen skyldighet att vidarebefodra det till andra förbund.

Men i vilket fall som är det ju mindre jobb att skriva ut ett protokoll och sätta en stämpel än att föra över alla kryss manuellt som hade krävts med dagens system. Men jag ska höra om det finns någon speciell motivering till att inte lämna ut all info till andra förbund, eller om det bara är tidsbrist som gör att de inte hinner med att översätta enskilda protokoll.
 
Men det är ju inga tävlingar SWB arrangerar, det är bedömningar för avelsvärdering? SWB arbetar ju efter en avelsplan som styrdokument, där alla arrangemang är en del i att nå avelsmålet. Ridsportförbundet är ju en underorganisation till Riksidrottsförbundet, så då kan man lika gärna säga att SWB borde vara en del av Svenska Tennisförbundet (om det nu finns något sådant, men det borde det väl...).

Skillnaden känns ju hårfin när det kommer till championat.

Om ni använder samma system och jobbar så nära, varför inte dra ekonomiska fördelar av det också? Det känns betydligt lättare att se vad man betalar för som ryttare (även om jag inte tycker det upplägget är idealiskt heller) än med dubbla medlemsskap för att visa fölis i en kvart.
 
Nu är det ju inte bara Equipe som är kostnaden i en förening, om det nu är avelsförening eller ridskola...
 
EU-lag:

Från JBV

"Tydliga regler för hästpass
Alla hästar i EU ska ha hästpass. Detta gäller alla hästar oavsett ålder eller ras. Ett hästpass gäller hela hästens liv. Om din häst är född den 30 juni eller tidigare ska den ha pass den 31 december samma år. Om din häst är född den 1 juli eller senare ska den ha pass senast då den är sex månader."
Ok , om hästen är född december så kostar passet ändå den högsta taxan då ?
 

Liknande trådar

Gnägg Fy djävulen så trött jag är på alla avgifter . Ny lag träder i kraft 2016 att alla hästar som inte är födda i Sverige, men har godkänt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 862
Senast: Nielaa
·
Avel Publicerat 16 maj "Nytt gällande registrering av häst Från och med årets fölårgång sker en förändring gällande...
Svar
12
· Visningar
2 088
Senast: neve
·
Avel Är det barnsjukdomar eller kommer Språngrulla att visa fel i statistiken framgent också? Lite olika uppgifter framkommer ju: somliga...
2
Svar
27
· Visningar
2 621
Senast: Masse
·
Avel Jag hade en tråd för 5 år sedan ang registrering av fullblod hos ASVH. Istället för att väcka liv i den tråden skapar jag en ny (jag...
Svar
12
· Visningar
1 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp