Förbannat trött på ASVH.

Nja @Gabby_Ossi tyvärr går ju inte Breederspengarna tillbaka i en pott.. inte för ft-hästarna för där fick externa sponsorer gå in och täcka upp med pengar för dom var slut. Hur nu det kan vara möjligt egentligen...
 
Och angående Breedersavgiften som du också klagar på så är den frivillig om man vill betala och de pengarna går direkt tillbaka till prispotten för tävlingarna, det är antagligen de minskande kullarna som ligger bakom. Har jag rätt för mig är det dessutom Swede Horse och inte SWB som beslutar om den avgiften.

Nu är inte jag särskilt insatt i SWB-aveln, men jag kom i kontakt med ett par hobbyuppfödare nyligen som lagt av/bytt ras för att de inte mäktade med kostnaderna. Om det är så att ju mindre årskullar som föds - desto högre avgifter måste tas för att förbundet ska gå runt - finns någon plan för att öka antalet födda hästar? Trenden verkar ju snarare vara att uppfödare lägger av idag, kommer avgifterna då höjas ännu mer i framtiden? Jag förstår ju att förbundet vill att rasen ska växa och frodas men hur ska man komma dit? Jag kan ju ha fel, men utifrån hur det låter i många avelstrådar tröttnar allt fler.

Tillägger att jag inte vill gnälla och sura utan är nyfiken. Min enda kontakt med asvh var ett mail för ett par år sedan, som jag iof aldrig fick svar på.
 
Nja @Gabby_Ossi tyvärr går ju inte Breederspengarna tillbaka i en pott.. inte för ft-hästarna för där fick externa sponsorer gå in och täcka upp med pengar för dom var slut. Hur nu det kan vara möjligt egentligen...

Jag har inte koll på exakt vart varje öre går, jag sitter inte med i Swede Horse, det sköts helt separat av det bolaget. Har inte hört något om att externa sponsorer skulle ha betalat för Breeders-prispengarna, så kan inte kommentera det utan ordentlig källa. Men skulle tro att det har att göra med kostnad för arrangemang vs lösta deltagarbevis i respektive gren.
 
Jag har inte koll på exakt vart varje öre går, jag sitter inte med i Swede Horse, det sköts helt separat av det bolaget. Har inte hört något om att externa sponsorer skulle ha betalat för Breeders-prispengarna, så kan inte kommentera det utan ordentlig källa. Men skulle tro att det har att göra med kostnad för arrangemang vs lösta deltagarbevis i respektive gren.

Jodå en känd ft-uppfödare fick gå in och sponsra en hel klass.. för annars hade det inte blivit något! Fattar inte hur du kan ha missat detta för det var ju uppe överallt på sociala medier hur sponsorer söktes för årgångsklasserna i fälttävlan. Ja det är ju inte första gången aktiva har fått se till att det blir ett breeders i fälttävlan överhuvudtaget!

Om man tar in breedersavgifter under säsongen för en viss gren så kan man ju tycka att det även ska finnas en skyldighet att även bekosta arrangemanget, inte att aktiva ska behöva göra det privat.. eller att hela arrangemanget ställs in? Det är inte mer eller mindre deltagare i ft nu än vad det har varit genom alla år. Jo jag vet att Swedehorse är ett separat bolag men man betalar väl anslutningsavgiften för fölen till Asvh?

Det är bara en respons på vad du skrev här :)

Och angående Breedersavgiften som du också klagar på så är den frivillig om man vill betala och de pengarna går direkt tillbaka till prispotten för tävlingarna,
 
Senast ändrad:
Jodå en känd ft-uppfödare fick gå in och sponsra en hel klass.. för annars hade det inte blivit något! Fattar inte hur du kan ha missat detta för det var ju uppe överallt på sociala medier hur sponsorer söktes för årgångsklasserna i fälttävlan. Ja det är ju inte första gången aktiva har fått se till att det blir ett breeders i fälttävlan överhuvudtaget!

Det är bara en respons på vad du skrev här :)

Fast att det sponsras görs det ju till alla championaten, även hoppning och dressyr har ju haft specifika sponsorer till varje klass. Som sagt det behövs ju pengar även till arrangemanget och till prispengar i det öppna championatet. Just eftersom Breeders-pengarna är öronmärkta till prispengar i Breeders.
 
Fast att det sponsras görs det ju till alla championaten, även hoppning och dressyr har ju haft specifika sponsorer till varje klass. Som sagt det behövs ju pengar även till arrangemanget och till prispengar i det öppna championatet. Just eftersom Breeders-pengarna är öronmärkta till prispengar i Breeders.

Fast nu var det inte så i detta fallet utan pengarna var slut. Det fanns inga BT pengar i potten.. dom öronmärkta :grin:
 
Nu är inte jag särskilt insatt i SWB-aveln, men jag kom i kontakt med ett par hobbyuppfödare nyligen som lagt av/bytt ras för att de inte mäktade med kostnaderna. Om det är så att ju mindre årskullar som föds - desto högre avgifter måste tas för att förbundet ska gå runt - finns någon plan för att öka antalet födda hästar? Trenden verkar ju snarare vara att uppfödare lägger av idag, kommer avgifterna då höjas ännu mer i framtiden? Jag förstår ju att förbundet vill att rasen ska växa och frodas men hur ska man komma dit? Jag kan ju ha fel, men utifrån hur det låter i många avelstrådar tröttnar allt fler.

Tillägger att jag inte vill gnälla och sura utan är nyfiken. Min enda kontakt med asvh var ett mail för ett par år sedan, som jag iof aldrig fick svar på.
Instämmer med dig och kan också skriva under på att jag vet ett flertal större uppfödare som lagt ner eller minskat sin swb avel radikalt pga av att det inte går runt med de kostnader som råder .
Ett föl eller unghäst skall helt enkelt inte behöva kosta mer än en färdig tävlingshäst. Så ser marknaden ofta ut idag . Finns många talanger utan fett konto som inte har råd att skaffa sig ett lovande swb idag vilket är tråkigt, för att inte tala om all kunskap uppfödarna som slutar har ...
 
Fast nu var det inte så i detta fallet utan pengarna var slut. Det fanns inga BT pengar i potten.. dom öronmärkta :grin:

Som sagt, jag har inte sett något om det. Att sponsring behövdes till just Breeders-prispengar. Och även om det framställts så på "sociala medier" så betyder inte det att det är 100% korrekt ;).

Såhär står det på Swede Horse's hemsida om Breeders-potten:

"Inbetalda anslutningsavgifter, efter avdrag för administrationskostnader på 20 % och med tillägg för ränta från och med inbetalningsdagen till och med tävlingsdagen, utbetalas som prispengar vid årliga tävlingar i dressyr, hoppning och fälttävlan för4-, 5- och 6-åriga hästar.

Fördelningen av prispengar mellan de olika tävlingsklasserna görs av representanter för E. Swede Horse AB och är beroende av antalet lösta deltagarbevis per gren. Hästägaren erhåller 50 % och uppfödaren 50 % av prissumman. Med hästägare menas den som är registrerad ägare i ASVH:s databas/hästens pass. Om hästen byter ägare måste säljare och köpare skriftligen meddela vem som skall vara mottagare av eventuella prispengar. Med uppfödare menas den som är registrerad som uppfödare enligt hästens pass. Prispengar utbetalas endast till hästar vilka fullföljt final alt sista omgången. E. Swede Horse AB förbehåller sig rätten att omräkna beloppen om stor frånvaro skulle uppstå på grund av exempelvis sjukdom. Premier anges inklusive moms. Om mottagaren av premier inte bedriver näringsverksamhet utbetalas premier exklusive moms. Eventuella skatter och avgifter erlägges av mottagaren av premie.
E Swede Horse AB förvaltar Breeders Trophy-medlen på klientmedelskonto. Om tävlingarna ej genomförs skall innestående medel återbetalas till insättarna. Med innestående medel avses inbetalda avgifter med avdrag för administrationskostnadsavdrag på 20 % och med tillägg för ränta från och med inbetalningsdagen till och med utbetalningsdagen."
 
TDB Blup? De nyttjar samma anläggningar, borde finnas massor ställen man kan samordna och utnyttja förtjänster via.

Om jag tävlar kan jag välja endagslicens, varför inte i ASVH?

I SWB behöver du inte ha licens alls. Du kan inte lösa "endagarsmedlemsskap" om du ska tävla heller.
 
Som sagt, jag har inte sett något om det. Att sponsring behövdes till just Breeders-prispengar. Och även om det framställts så på "sociala medier" så betyder inte det att det är 100% korrekt ;).

Såhär står det på Swede Horse's hemsida om Breeders-potten:

"Inbetalda anslutningsavgifter, efter avdrag för administrationskostnader på 20 % och med tillägg för ränta från och med inbetalningsdagen till och med tävlingsdagen, utbetalas som prispengar vid årliga tävlingar i dressyr, hoppning och fälttävlan för4-, 5- och 6-åriga hästar.

Fördelningen av prispengar mellan de olika tävlingsklasserna görs av representanter för E. Swede Horse AB och är beroende av antalet lösta deltagarbevis per gren. Hästägaren erhåller 50 % och uppfödaren 50 % av prissumman. Med hästägare menas den som är registrerad ägare i ASVH:s databas/hästens pass. Om hästen byter ägare måste säljare och köpare skriftligen meddela vem som skall vara mottagare av eventuella prispengar. Med uppfödare menas den som är registrerad som uppfödare enligt hästens pass. Prispengar utbetalas endast till hästar vilka fullföljt final alt sista omgången. E. Swede Horse AB förbehåller sig rätten att omräkna beloppen om stor frånvaro skulle uppstå på grund av exempelvis sjukdom. Premier anges inklusive moms. Om mottagaren av premier inte bedriver näringsverksamhet utbetalas premier exklusive moms. Eventuella skatter och avgifter erlägges av mottagaren av premie.
E Swede Horse AB förvaltar Breeders Trophy-medlen på klientmedelskonto. Om tävlingarna ej genomförs skall innestående medel återbetalas till insättarna. Med innestående medel avses inbetalda avgifter med avdrag för administrationskostnadsavdrag på 20 % och med tillägg för ränta från och med inbetalningsdagen till och med utbetalningsdagen."


Fast nu var det så eftersom jag själv blev kontaktad om bidrag för att lösa att BT i fälttävlan överhuvudtaget skulle bli av eftersom det inte fanns några pengar i potten.

Nu är inte du så gammal och jag begär inte att du ska stå till svars för detta.. men du kan ju fråga runt dom äldre i gamet så får du nog höra att det enbart berott på de aktiva mer än en gång att det överhuvudtaget ens blivit av en final i fälttävlan.
 
Jo jag vet att Swedehorse är ett separat bolag men man betalar väl anslutningsavgiften för fölen till Asvh?

Ja, den administreras via SWB, tror dock den går in på Swede Horse's konto. Jag menade bara eftersom jag inte sitter med i Swede Horses styrelse har jag inte full inblick i ekonomin där.
 
Nu har jag tappat bort mig. Du menar att förutom licens och medlemsskap i min klubb så ska jag även registrera medlemsskap i RF varje år som tävlingsryttare?

Eller hur likställer du medlemsskap i ASVH och lokal förening med medlemskap för vanliga tävlingar?

Jag kanske har missat nåt men Swede Horse är väl ett samarbetsbolag mellan Svrf och SWB?
 
Det är inte bara pengar som saknats utan även intresse från Swede horse ´s håll.. men pengarna vill dom gärna ha in ;)

Undrar om dom skulle föreslå till dressyren och hoppningen att arrangemanget ska ställas in och skjutas upp till nästa år.. skulle inte tro det va?
 

Liknande trådar

Gnägg Fy djävulen så trött jag är på alla avgifter . Ny lag träder i kraft 2016 att alla hästar som inte är födda i Sverige, men har godkänt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 864
Senast: Nielaa
·
Avel Publicerat 16 maj "Nytt gällande registrering av häst Från och med årets fölårgång sker en förändring gällande...
Svar
12
· Visningar
2 088
Senast: neve
·
Avel Är det barnsjukdomar eller kommer Språngrulla att visa fel i statistiken framgent också? Lite olika uppgifter framkommer ju: somliga...
2
Svar
27
· Visningar
2 621
Senast: Masse
·
Avel Jag hade en tråd för 5 år sedan ang registrering av fullblod hos ASVH. Istället för att väcka liv i den tråden skapar jag en ny (jag...
Svar
12
· Visningar
1 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp