Fördelar och nackdelar med automatväxlad vs manuell bil (utbruten från Vad gör vi CLX)

Ja men var de duktiga förare när de körde upp?
Jag har svårt att tro på det. Det är fullständigt ologiskt att man skulle kunna lära sig från noll till säker bilförare på så få timmar. Människor är inte så snabba med att automatisera beteenden och det krävs att man har automatiserat mycket för att bli en säker bilförare.

Jag googlade och ni har ju samma åldersregler som vi, dvs börja övningsköra tidigast vid 16 och körkort tidigast vid 18. Vad gör folk under de två åren om det bara krävs 10 timmars körtid?
Varför skulle folk köra i två år? Man körde ju I regel ett par timmar i veckan. Det var ju en väldig kort och intensiv period.

Tio timmar tycker jag är MYCKET tid.
 
Varför skulle folk köra i två år? Man körde ju I regel ett par timmar i veckan. Det var ju en väldig kort och intensiv period.

Tio timmar tycker jag är MYCKET tid.

Det är väldigt lite tid när det handlar om att lära sig saker som ska in i ryggmärgen. Jag körde regelbundet i nästan 2,5 år och tog 22 körlektioner innan jag körde upp 2006. Trots det blev det någon liten miss på uppkörningen men inte så illa att jag inte blev godkänd. Jag hade nog klarat mig med några färre lektioner men de var väldigt noga med detaljer på den körskolan jag gick så det tog sin tid att gå igenom alla möjliga scenarion som kan uppstå i en större stad. Efter jag tagit körkort var jag väldigt glad åt all kötid jag fått då jag var helt trygg i att köra själv från början.

Hade kompisar som kört nästan lika mycket men som ändå kuggade uppkörningen på första försöket.

Att lära sig något som kräver koordination bra tar tid vare sig det är att köra bil, rida eller cykla. Jag tror extremt få i Sverige är redo att köra upp i en större stad efter att enbart kört bil 10 ggr. Kanske i en håla utan särskilt mycket utmanande moment eller någon direkt trafik men knappast i en större stad.
 
Hoppar in på Buke igen efter en tids paus. 👋 Jag övningskörde med min pappa då det begav sig. Övade i flera månader. Minns inte hur många lektioner det totalt blev, men kanske 40? Hade inga problem med uppkörningen sen, och kände mig trygg med att köra ensam efter att jag fått körkortet.
Hade aldrig velat köra upp efter bara 10 lektioner.

Hade ganska stora problem med att fatta hur kopplingen - gasen-funkar när jag var ny övningsbilist. Men skam den som ger sig.

Växlingen i sig var däremot inte så svårt för mig.

Har körkort för manuellt växlad bil, kör bil i alla möjliga miljöer och har inga problem med automater heller.
 
Kör också elbil men håller inte med. Har aldrig haft problem med hack eller ryck i växlingen varken i backe eller med släp. Det är ett förarproblem. Manuellt är oslagbart mot automat när man behöver det där extra i backar och besvärligt underlag. Av just den anledningen har vi forfarande kvar några manuella bilar i jobbets bilpark för att kunna ta oss till de vårdtagare som bor besvärligast till. Automatbilarna är chanslösa på de vägarna, ffa vintertid.

Vad är det för automater ni kör då?
Aldrig stött på problem med automater i nåt väglag, det går ju att justera varv så de växlar om man tycker de är tröga.

Växling ger alltid ett moment som försvinner i elbil.
 
I alla fall när jag pratar om motorbromsning är det man menar när man växlar ner för att styra vilken fart bilen ska ha. För att man inte ska behöva använda fotbromsen.
Menar du att du låter bilen styra farten på egen hand i en brant backe, eller menar du att du att du fotbromsar oavsett längd på backen, underlag, kurvor osv?

Klart du fotbromsar en automat? Eller så bromsar du ner tidigare så de ligger på låg växel och inte frirullar.

Min elbil bromsar så fort jag släpper gasen, regenerering.
 
Skulle du säga att det är större skillnad mellan olika automater än mellan olika manuella, så att man t.ex. vid köp behöver lägga mer vikt vid att få en som passar för de egna behoven.
Att det även om det kanske kan bli mer bra så kan det också bli mer dåligt, så att det om man inte har koll blir ett säkrare kort att ta en manuell?

Men asså, på 25 år är ju utvecklingen ENORM. Du kan ju inte bedöma automater på en SAAB 900 liksom? Nu har de ABS och antispinn och antisnurr och blabla så du kan fotbromsar hur mycket du vill, automaten löser det. Men man ska ju såklart aldrig panikbromsa på halt underlag.
 
Vad är det för automater ni kör då?
Aldrig stött på problem med automater i nåt väglag, det går ju att justera varv så de växlar om man tycker de är tröga.

Växling ger alltid ett moment som försvinner i elbil.
Toyota samtliga modeller. Kör privat BMW 5-serie automat och innan Xc60 och V70 automat. Bara Opeln som är el. Tunga automatbilar i hala backar är sämre än en manuell. Har även den erfarenheten från att dra husvagn och hästtransport.
Med manuell så bestämmer man ju själv till 100% över drivlinan. Så det hänger mer på förarens kompetens mot en automatbil.
 
För att i elbilar försvinner diskussionen om manuellt körkort helt och eftersom framtiden går mot elbilar är detta en utdöende fråga.
Ja den försvinner, däremot tror jag inte på snart utdöende av förbränningsmotorer. Än. För vissa körfall är det ett överlägset sätt att ladda energin. Några procent av fordonsparken blir kvar för dessa specialfall.

Och tar man körkort som ung idag, kommer säkert runt halva arbetslivet vara relevant med manuell växlingskompetens, även om den blir minskande under åren.
 
Ja den försvinner, däremot tror jag inte på snart utdöende av förbränningsmotorer. Än. För vissa körfall är det ett överlägset sätt att ladda energin. Några procent av fordonsparken blir kvar för dessa specialfall.

Och tar man körkort som ung idag, kommer säkert runt halva arbetslivet vara relevant med manuell växlingskompetens, även om den blir minskande under åren.
Och när insikten kommer att batterierna tillverkas av ändliga resurser och att de inte kommer kunna återvinnas i närheten av i tillräckligt hög grad för att det ska räcka så är frågan vad det blir för fordon då.
 
För att det är vanligt att vilja börja övningsköra så snart man får?

Alltså det är helt enkelt orimligt.
Men med vilka pengar? Alltså INGEN kör i två år. Man börjar körskolan då man är 17, och går teori osv. Sen kör man. Börjar man då man är 16 har man fått specialtillstånd för att få körkort redan som 17.

Varje gång kostar, så självklart kör folk inte ett år i sträck. Man kör sina minimigånger och tydligen så funkar det ju. Jag tyckte verkligen inte det var ett problem, ingen jag känner heller.

Är det en förälder som fått tillstånd till att vara lärare så kör ju folk säkert mer. Då kostar ju inte varje gång
 
Jag pudlar! Det är 10 timmar vanlig körning plus 4 timmar riskbedömningskörning (wtf?)

Så 14 timmar.

Sen kommer ju halkbana och mörjerkörning till samt andraskedet av körkortet man måste fixa innan man får sitt riktiga körkort. Vet inte hur det funkar i Sverige med första vs andra skedet
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 164
Senast: inverterad
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 266
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 797
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vi, eller jag förresten, hunden fattar nog inte sånt, har gått och väntat på att det ska bli den 15-16 november sedan den 2/10. Eftersom...
Svar
0
· Visningar
821
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp