Fördelar och nackdelar med automatväxlad vs manuell bil (utbruten från Vad gör vi CLX)

Men med vilka pengar? Alltså INGEN kör i två år. Man börjar körskolan då man är 17, och går teori osv. Sen kör man. Börjar man då man är 16 har man fått specialtillstånd för att få körkort redan som 17.

Varje gång kostar, så självklart kör folk inte ett år i sträck. Man kör sina minimigånger och tydligen så funkar det ju. Jag tyckte verkligen inte det var ett problem, ingen jag känner heller.

Är det en förälder som fått tillstånd till att vara lärare så kör ju folk säkert mer. Då kostar ju inte varje gång
Jag vet att tonåringen vill och får övningsköra vid 16, men får inte ta körkort förrän 18.

Jag har fått för mig att de som börjar vid 16 kör mest med föräldrarna och sen när de närmar sig 18 tar lektioner med lärare.

I och för sig inte fel att ta lektion med lärare först nån lektion så man inte lär sig fel av föräldrar.
 
Tror du? Eller kan körskolan ha annorlunda eller bättre innehåll?

Vad är det du tänker att är annorlunda i uppkörningen? Att man får få motorstopp, att man får glömma blinkers, att man inte kan fickparkera eller att man inte behöver köra energisnålt?

Näe, jag tror inte alls det är enklare. Det är nog väldigt noga att man inte gör minsta fel.

Jag tänker nog att på tio hela timmar har man lärt sig att manövrera en vanlig personbil. Det är ju det enda man behöver lära sig på de timmarna. Jag tycker det låter som en ganska lång tid.

Edit: teorin pluggar man ju på teorilektioner och på egen tid
Menar du att det är ok på era uppkörningar att glömma blinkers, att man inte kan fickparkera eller att man inte behöver köra energisnålt?

Nu är det över 17 år sen jag körde upp men uppkörningen är tuff i sverige. Det räcker, i alla fall räckte det när jag körde upp, med ett fel för att kugga.

Gällande lektioner så tog jag 12 lektioner plus körde med mina föräldrar. Att göra både och är absolut vanligast i Sverige enligt min uppfattning. Övningskörning med föräldrarna ger framförallt mängdträning.
 
Senast ändrad:
När det gäller trådstartens fråga så skulle jag rekommendera att ta fullt körkort, alltså även för manuellt kökort, om man kan. Bara för att inte vara begränsad, tex när man behöver ha hyrbil. Minns ännu när mina Amerika kompisar hyrde bil i Spanien och det endast fanns manuella bilar att hyra... Dom fick hyra men vill inte tänka på hur den växellådan måde sen..

Vad jag föredrar att köra beror på var jag kör. I långa köer är automat skönare men annars föredrar jag manuell.
 
Jag pudlar! Det är 10 timmar vanlig körning plus 4 timmar riskbedömningskörning (wtf?)

Så 14 timmar.

Sen kommer ju halkbana och mörjerkörning till samt andraskedet av körkortet man måste fixa innan man får sitt riktiga körkort. Vet inte hur det funkar i Sverige med första vs andra skedet
"andra skedet" och "riktiga körkortet"?

Frågan är om det faktiskt är jämförbara saker du utgår ifrån när du drar slutsatsen att svensk utbildning är dålig om den utbildning du pratar om inte ens ger ett riktigt körkort? (vad som nu ens menas med ett körkort som inte är riktigt...)
 
Men med vilka pengar? Alltså INGEN kör i två år. Man börjar körskolan då man är 17, och går teori osv. Sen kör man. Börjar man då man är 16 har man fått specialtillstånd för att få körkort redan som 17.

Varje gång kostar, så självklart kör folk inte ett år i sträck. Man kör sina minimigånger och tydligen så funkar det ju. Jag tyckte verkligen inte det var ett problem, ingen jag känner heller.

Är det en förälder som fått tillstånd till att vara lärare så kör ju folk säkert mer. Då kostar ju inte varje gång
I sverige krävs också tillstånd för att köra med andra än körskolan (man går ngn kurs) men det är liksom inget som stoppar. Folk (majoriteten) övningskör med sina föräldrar/annan lämplig person i två år och när det närmar sig tar man också lektioner på körskolan.
Tonåringarna tar ofta varje chans att få övningsköra, ska man åka någonstans så övningskör många istället för att föräldern kör.

Att antal körlektioner ökar här kan säkert bero på att alla hushåll inte har egen bil eller just det här med att många enbart har automat hemma.
 
Jag pudlar! Det är 10 timmar vanlig körning plus 4 timmar riskbedömningskörning (wtf?)

Så 14 timmar.

Sen kommer ju halkbana och mörjerkörning till samt andraskedet av körkortet man måste fixa innan man får sitt riktiga körkort. Vet inte hur det funkar i Sverige med första vs andra skedet
Vi får vårt riktiga körkort direkt efter godkänd uppkörning. Innan man får köra upp har man blivit godkänd på teori mm.
Har ni något enklare prov först och sedan någon ytterligare övningsperiod?
 
Min son är 17,5 och har övningskört i 1,5 år här hemma nu. Det är princip alltid han som får köra när vi ska någonstanns. Lika hos hans pappa. Han kommer börja på trafikskola i vinter.
Sen har han kört sin A-traktor i snart ett år. Teorin för AM-kortet var ganska likt vanligt B-kort. Många ungdommar tar ju AM-kort (moppekort) även om de inte har just A-traktor eftersom många har moppe. Med tidig övningskörning hemma så verkar många rätt bra förberedda när de kommer till trafikskolan.
 
Min trafikskola hade den bil jag oftast brukade använda parkerad i ett garage där man förväntades kunna backa in mellan två betongfundament med ca en dm till godo på varje sida och sen stanna några cm innan väggen. Första gången jag körde parkerade jag inte men alltid alla andra gånger. Verkade vara liknande som alla andra elever där och bilen var inte speciellt repig vad jag minns så det verkade gå bra för de flesta. Självklart var detta innan backkamera var något vanligt förekommande.

Standard när jag tog körkort var också tio lektioner, möjligt att man tog någon extra dubbellektion strax innan uppkörningen.
 
Jag har haft automat och vill verklige inte! Jag kör - och har alltid kört - mycket. Gillar att köra bil.

Automat är bara fånigt för mig. Jag lägger aldrig nån tankemöda på växelspaken, det bara händer. Och jag tycker at jag har mer kontroll med manuell.

Men det är jag det.
Mmm jag gillar också att ha manuell ägnar inte heller någon tankekraft åt att växla. Men det är onekligen någonting man gör som ger en känsla av att man liksom kör själv/aktivt eller hur jag ska uttrycka det.

Har ju farthållare också på bilen men föredrar faktiskt att hålla farten själv också.

Har kört automat någon månad när jag hade brutit benet. Om man har ont i vänster fot vore det ju onekligen bekvämt också.

(antar att man med automat kan bromsa genom att växla ned på något sätt, har inte undersökt det, men om det inte går skulle jag sakna det om jag bytte. Har för mig att man kan växla ned för att axa genom att trampa till hårt. Så jag är ju inte jättehaj på automat onekligen.)
 
Min son är 17,5 och har övningskört i 1,5 år här hemma nu. Det är princip alltid han som får köra när vi ska någonstanns. Lika hos hans pappa. Han kommer börja på trafikskola i vinter.
Sen har han kört sin A-traktor i snart ett år. Teorin för AM-kortet var ganska likt vanligt B-kort. Många ungdommar tar ju AM-kort (moppekort) även om de inte har just A-traktor eftersom många har moppe. Med tidig övningskörning hemma så verkar många rätt bra förberedda när de kommer till trafikskolan.
Det är så tonåringen tänker här med. Klarat uppkörningen till AM-kortet. Teorin kvar och sen köra a-traktorn ett år och vid 16 år börja övningsköra med föräldrar.

Jag tror de som har am-kortet får med sig lite mer när det kommer till vanligt b-kort än de som inte kört a-traktor innan de börjar övningsköra. Det är den känslan jag får.
 
Det är så tonåringen tänker här med. Klarat uppkörningen till AM-kortet. Teorin kvar och sen köra a-traktorn ett år och vid 16 år börja övningsköra med föräldrar.

Jag tror de som har am-kortet får med sig lite mer när det kommer till vanligt b-kort än de som inte kört a-traktor innan de börjar övningsköra. Det är den känslan jag får.
Det är ingen uppkörning på AM-kort? Bara ett vist antal lektioner. Tror de var 6 st bla i stadstrafik.
 
Det är ingen uppkörning på AM-kort? Bara ett vist antal lektioner. Tror de var 6 st bla i stadstrafik.
Ingen uppkörning men ett kunskapsprov.
Screenshot_20220912-130100_Chrome.jpg
 
Varför skulle folk köra i två år? Man körde ju I regel ett par timmar i veckan. Det var ju en väldig kort och intensiv period.

Tio timmar tycker jag är MYCKET tid.
När du säger tio timmar, menar du då tio hela timmar eller tio lektioner?

Hmm tror mina körlektioner var runt 30-40 minuter. Men nu ser jag på nätet allt från tex 30 minuter till tex 70 min varav hälften teori eller 1 timma o 30 minuter osv.
 
Ja olika körskolor har olika upplägg med antal minuter. Där jag körde var det bara 30 minuter så tio lektioner tycker jag inte blir så mkt tid i trafiken om man inte samtidigt kör privat.
 
Men varför lägga sån värdering i det? "Inte ens kan växla", 'inte köra på riktigt', "handikappbil" – vid det här laget känns det som att automatkörkortinnehavarnas viktigaste uppgift i samhället visst är att ge folk som kör manuellt tillfälle att känna sig överlägsna. Begriper inte snobberiet, och igen, funkofobin gör mig förbannad.

Personliga preferenser, fine, jobbrelaterade skäl, absolut, men den här föraktfulla sidan av det hela är så meningslös.
Håller med, det blir så himla fånigt!

Jag har körkort till manuellt växlade bilar och har kört många tusen mil med växelspak. Nu har jag för första gången en automat sedan ett par år och GUD vad skönt det är. Aldrig mer manuell bil om jag inte måste 👍! När man som jag, kör 4500-5000 mil om året, så sparar man sjukt mycket på kroppen med automat. Både höger axel, nacken, vänsterbenet/höften och ryggen generellt.

Jag kör definitivt bil ”på riktigt”. Om man tror att det är momentet växling som är avgörande för hur god bilförare man är, så borde man nog överväga att ta en körlektion eller två för en säkerhets skull 😉.
 
Håller med, det blir så himla fånigt!

Jag har körkort till manuellt växlade bilar och har kört många tusen mil med växelspak. Nu har jag för första gången en automat sedan ett par år och GUD vad skönt det är. Aldrig mer manuell bil om jag inte måste 👍! När man som jag, kör 4500-5000 mil om året, så sparar man sjukt mycket på kroppen med automat. Både höger axel, nacken, vänsterbenet/höften och ryggen generellt.

Jag kör definitivt bil ”på riktigt”. Om man tror att det är momentet växling som är avgörande för hur god bilförare man är, så borde man nog överväga att ta en körlektion eller två för en säkerhets skull 😉.

Jag är tvärtom, aldrig automat jag inte måste. Har kört massor av bil på båda sätten. Men jag skulle aldrig kalla det ena eller det andra "köra bil på riktigt" framför det andra. Mest ogillar jag att vikten går upp med automatlådor och att de är benägna att skapa underhållskostnader på högre nivå. Sedan FINNS det både riktigt dåliga automatlådor och de som är mycket bättre, där de förstnämnda är väldigt olidliga att köra med. Å andra sidan finns det gott om andra saker på en bil som kan vara olidligt att köra, som hög ljudnivå mm...
 
Menar du att det är ok på era uppkörningar att glömma blinkers, att man inte kan fickparkera eller att man inte behöver köra energisnålt?

Nu är det över 17 år sen jag körde upp men uppkörningen är tuff i sverige. Det räcker, i alla fall räckte det när jag körde upp, med ett fel för att kugga.

Gällande lektioner så tog jag 12 lektioner plus körde med mina föräldrar. Att göra både och är absolut vanligast i Sverige enligt min uppfattning. Övningskörning med föräldrarna ger framförallt mängdträning.
Nej, jag menar att det absolut inte är okej.

Jag har aldrig hört att nån gjort både och. Det kostar ju rätt mycket bara det att en förälder får tillstånd till att vara lärare för sitt barn.
 
När du säger tio timmar, menar du då tio hela timmar eller tio lektioner?

Hmm tror mina körlektioner var runt 30-40 minuter. Men nu ser jag på nätet allt från tex 30 minuter till tex 70 min varav hälften teori eller 1 timma o 30 minuter osv.
Timmar. De kan vara delade i halvtimmar så att man har 20 lektioner
 
Vi får vårt riktiga körkort direkt efter godkänd uppkörning. Innan man får köra upp har man blivit godkänd på teori mm.
Har ni något enklare prov först och sedan någon ytterligare övningsperiod?
Det har tydligen ändrats. Då jag tog körkort var det såhär:
System et med körkort i två faser togs i bruk i Finland i oktober 1989. Det första körkortet för bil fick man till en början för två år (kortvarigt körkort).

För att man skulle få det egentliga körkortet för bil krävdes tilläggsundervisning, som kunde påbörjas sex månader efter att man fått det kortvariga körkortet. Från början av 1996 kunde man få det egentliga körkortet tidigast sex månader innan det kortvariga, tvååriga körtillståndet upphörde. Systemet var i bruk fram till januari 2013.

Nu ser det ut såhär:
Du kan tidigast börja en B-kurs när du fyllt 16 år. Mängden obligatoriska studier varierar beroende på om du har några körkort från tidigare, samt på din inlärningshastighet och din ålder. Det är viktigt att du planerar studierna tillsammans med bilskolläraren så att de olika lektionerna fördelas på ett så förnuftigt sätt som möjligt över hela inlärningstiden.

På besiktningsstationen (Ajovarma) avläggs förarexamen (teori- + körprov). Efter godkänd examen får du ett tillfälligt examensintyg som ger dig rätt att i en månads tid köra fordon i klass B i Finland. Ditt egentliga körkort skickas hem per post.

B-kort (inget körkort från tidigare)

4 timmar teori, EAS säkerhetsutbildning
10 timmar körundervisning
8 timmar riskskolning
Användning av fordonet i förarexamen (första körprovet) , samt studiematerial ingår i kursavgiften.
B-kort (har körkort från tidigare)

10 timmar körundervisning
8 timmar riskskolning
Användning av fordonet i förarexamen (första körprovet) , samt studiematerial ingår i kursavgiften.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 149
Senast: inverterad
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 233
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 772
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vi, eller jag förresten, hunden fattar nog inte sånt, har gått och väntat på att det ska bli den 15-16 november sedan den 2/10. Eftersom...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp