Bukefalos 28 år!

Fördelar och nackdelar med automatväxlad vs manuell bil (utbruten från Vad gör vi CLX)

Men om man inte får tiden att öva, hur ska man då kunna bli den där supertrygga föraren där dragläget automatiskt hittas på en millisekund i alla bilar?

Jag har faktiskt aldrig träffat en person i mitt IRL-liv som varit oförstående till att det tar tid att få in känslan i använda höger och vänster pedal exakt rätt. Jag har haft körkort i många år nu, och jag tycker ändå att det kan kännas lite olika i olika bilar. Och har även åkt med andra som haft körkort måååånga fler år än jag, som råkat på motorstopp när vi ska iväg i en rondell/korsning, "hoppsan, inte van vid bilen" brukar det mumlas då.

Jag fattar verkligen inte hur du inte kan förstå att växlingen kan vara ett "extra moment" för andra.

Det är klart att det kan ta tid. Men jag kan inte förstå hur någon (som är lämplig att köra bil och inte har något fysiskt hinder) kan tycka att det är så jobbigt och svårt att hen väljer att bara ta körkort för automatare.
 
Jag är inte rädd när jag kör bil. Bara när jag möter farliga förare. Man ska inte vara rädd. Man ska vara medveten om riskerna. Precis som att jag är inte rädd när jag rider men jag är medveten om riskerna och gör vad jag kan för att minimera dem.

Jag kan absolut bli rädd när jag kör. Jag ligger i trafiken 8h/dag och ser hur folk som tror de kan allt och vet allt kör. Det är de som orsakar flest olyckor. Inte de som väljer att ta körkort för automat snarare än manuell.
 
Man får mer känsla och kontroll i bilkörningen med manuell. För de flesta Svenssons har det ingen betydelse eftersom man bara använder bilen för att ta sig från punkt A till punkt B men för den som verkligen "kör" sin bil brukar manuell kännas bättre. Sedan är det mycket bättre med manuell om man kör fast i snö och måste "vicka" sig lös genom att köra fram och tillbaka och få fart för att komma lös. Men de flesta idag ringer väl bara bärgningsbilen om det skulle hända.

Sedan har vi det här med nya och gamla bilar. Automat kanske är bra i nya bilar men kör man omkring i gamla bilar brukar det vara mycket mer krångel med automat. På manuella blir kopplingen utsliten men den är bara att byta, det fixar den händiga enkelt själv hemma i garaget. När automaten går sönder går den inte att laga, den måste köras till renovering för 20-30k. Och är det CVT eller dubbelkopplingslåda är det ännu värre.

Så allt handlar om vilket förhållande man har till bilkörning och sin bil.
 
Jag har körkort för manuell men har kört automat de senaste 10 åren och älskar det, jag tror även att min häst föredrar att åka transport bakom en automatväxlad bil.

I våras skulle jag ta B96 körkort och den enda bilen körskolan hade som kunde dra tungt släp var manuell. Inga som helst problem, jag blev förvånad över hur lätt det var att komma ihåg.

Jag har verkligen förståelse för de som tar körkort för endast automat och jag tänker att de är lika bra på att köra bil som alla andra. Normer förändras men det är lite intressant hur många det är i tråden som har stora problem med det.
 
Jag tog körkort för automat för drygt två år sedan (33 år gammal). Anledningen till att det blev automatkörkort, var helt enkelt att det går (oftast) mycket fortare att ta = billigare. Jag har aldrig förstått varför så många verkar frälsta över att växla manuellt och ser ner på folk som kör automat. Själv tycker jag det är så skönt att slippa tänka på koppling och dragläge. Bars gasa och bromsa. 😁
 
Det är klart att det kan ta tid. Men jag kan inte förstå hur någon (som är lämplig att köra bil och inte har något fysiskt hinder) kan tycka att det är så jobbigt och svårt att hen väljer att bara ta körkort för automatare.

Och för mig är det lika obegripligt hur svårt det tydligen är för dig att sätta dig in i andras olikheter jämfört med dig själv.
 
Jag är lite förvånad över att det var när TV-spelsgenerationen skulle ta körkort som så många började välja automatkortet, man kunde ju tro att de som är vana vid TV-spel och datorer skulle vara bättre på att hantera olika reglage simultant. Men det kanske beror på att de manuellt växlade mopederna försvann, ungdomarna kan inte längre lära sig hantera en koppling hemma i lugn och ro. Det blir ju inte samma sak när man har någon annan i sätet intill medan man skall lära sig.
 
Och för mig är det lika obegripligt hur svårt det tydligen är för dig att sätta dig in i andras olikheter jämfört med dig själv.

Jag har bara svårt att förstå hur en person som tycker att något som enkelt som växling gör att bilkörning blir för svårt kan klara av alla andra saker man måste kunna för att vara en säker bilförare. Jag har svårt att tro på det helt enkelt. Det finns så många andra situationer i trafiken som är så mycket mer komplicerade. Om man inte ens klarar att växla hur ska man då klara av allt det andra?
 
Jag är lite förvånad över att det var när TV-spelsgenerationen skulle ta körkort som så många började välja automatkortet, man kunde ju tro att de som är vana vid TV-spel och datorer skulle vara bättre på att hantera olika reglage simultant. Men det kanske beror på att de manuellt växlade mopederna försvann, ungdomarna kan inte längre lära sig hantera en koppling hemma i lugn och ro. Det blir ju inte samma sak när man har någon annan i sätet intill medan man skall lära sig.

Men alltså, moped är det väl långt i från alla som har? Den enda av mina vänner under uppväxten som hade moped var den som bodde på landet. Här stan hade ingen av mina vänner moped. Alla har tagit körkort för manuell bil.

Men i övrigt håller jag med dig! Många TV-spel är mer komplicerade än att växla en bil. Så hur kan växlingen vara det som stjälper?
 
Jag köper inte nya bilar utan bilar som gått några mil och sedan blir det skroten. Visst automater är sköna vid köer och i stadstrafik. Nackdelen för mig som inte kör nya bilar är att det kostar massor som det behöver bytas och hur gör jag vid problem är jag okunnig om med automater medan manuell så vet jag hur jag växlar på varvantalen och jag vet om hur jag ska göra om backen eller ettan krånglar att få in.
Å andra sidan så kan jag svära över antislirsystemet på bilen när den inte tycker som jag gör.
 
Varför oerhört många fler? Man kör väl hemma med sin automatare och lär sig allt annat som har att göra med bilkörning. Vilket typ 99% av allt man måste kunna (trafikregler, placering, var man har bilen, lära sig hantera trafiken runt en, parkera osv). Sen kan man ta några lektioner på körskola med manuell när man kan de andra 99%. Hur många beror på hur lätt man har för att lära sig och hur bra ens föräldrar varit på att lära ut bilkörning.

För mig hade verkligen inte några få körlektioner med manuell bil för att få in koppling och växel i muskelminnet. Särskilt inte om jag först hade kört massor med automat och lagt mig till med helt andra muskelminnen. Jag körde manuell bil nästan dagligen i över ett år innan jag körde upp, det behövs kanske inte men det var verkligen ingen nackdel.

Jag fick börja med att lära mig bilen, det var att koppla, växla, gasa och bromsa (utan att det fanns annan trafik i närheten). Sen fick jag köra i allt svårare trafikmiljöer när bilens funktioner satt mer i muskelminnet. Så tror jag de flesta börjar. Dessutom fick jag möjlighet att köra flera olika manuella bilar då det verkligen inte är så att alla är exakt likadana. Hade aldrig vågat köra upp manuellt om jag endast kört en enda manuell bil innan.

Det finns säkert de som kan lära sig köra en manuell bil på ett bra sätt på några enstaka timmar men de flesta behöver nog träna mer än så för att verkligen få in känslan och bli trygga med det. Jag har träffat många som även om de har körkort för manuell bil helst kör automat.
 
Jag har bara svårt att förstå hur en person som tycker att något som enkelt som växling gör att bilkörning blir för svårt kan klara av alla andra saker man måste kunna för att vara en säker bilförare. Jag har svårt att tro på det helt enkelt. Det finns så många andra situationer i trafiken som är så mycket mer komplicerade. Om man inte ens klarar att växla hur ska man då klara av allt det andra?

Problemet är att man inte ens kan komma ut i trafiken och öva på den där viktiga läsningen av trafiken om man inte lärt sig växla. Och då tycker jag att det är viktigare att öva på trafikkunskapen och trafikvanan under sina övningskörningstimmar, så kan man lära in muskelminnet för växlingen senare.

För dem som bara behöver 10 minuter för att lära in dragläget så spelar det naturligtvis ingen roll, det är bara att köra iväg sedan. Men för dem som behöver fler timmar i bilen, fler backar att starta i, fler olika bilar att testa, för att det ska bli riktigt befäst, så ser jag inget som helst problem med att man tar automatkort och senare - om man vill, för det ger ju större valmöjligheter - så kan man ta kort för manuellt.
 
Många yrkesbilar är fortfarande manuella. Jag kör både och i mitt jobb. Innan man börjar med körkort så kan det kännas svårt att köra manuellt men det är faktiskt en väldigt liten utmaning på det stora hela när man tar körkort.
Min son började övningsköra med automat men på bara tre turer med manuell så körde han manuellt lika enkelt. Lika dant var det med brorsdottern. Så det käns onödigt att begränsa sig när det egentligen inte är en big deal.
Med manuellt så kan man köra alla bilar vilket kan vara bra. Man vet aldrig om man kommer behöva köra andra bilar än sin egen.
 
Jag är lite förvånad över att det var när TV-spelsgenerationen skulle ta körkort som så många började välja automatkortet, man kunde ju tro att de som är vana vid TV-spel och datorer skulle vara bättre på att hantera olika reglage simultant. Men det kanske beror på att de manuellt växlade mopederna försvann, ungdomarna kan inte längre lära sig hantera en koppling hemma i lugn och ro. Det blir ju inte samma sak när man har någon annan i sätet intill medan man skall lära sig.
Jag är 40 snart och jag var den enda på skolan som hade växel på moppen och när jag tog körkort var det typ bara gamla amerikanare som inte hade manuell.
 
Men alltså, moped är det väl långt i från alla som har? Den enda av mina vänner under uppväxten som hade moped var den som bodde på landet. Här stan hade ingen av mina vänner moped. Alla har tagit körkort för manuell bil.

Men i övrigt håller jag med dig! Många TV-spel är mer komplicerade än att växla en bil. Så hur kan växlingen vara det som stjälper?

Jag spelar visserligen inte särskilt mycket själv, men de vänner jag har som är skickliga i sitt spelande har också lagt många timmar på spelet. Dvs de har lärt in handhavandet i muskelminnet, precis som man behöver göra vid bilkörning. Jag vet inte om det är så vanligt att slå sig ner o soffan och vara skicklig från start?

Sedan är det ju lite olikheter i styrningen av TV-spel och bil också. Jag förutsätter att det är TV-spel som är mer komplicerade än att trycka på 1 knapp vi pratar om, men även då så har de spelkonsoler jag provat krävt mer finmotorik och tajming i fingrarna, medan motoriken för körning med manuell bil sitter i fötterna. Mindre fingerfärdighet, och mer tajming och möte mellan höger och vänster fot.
 
Det är i princip är omöjligt att tänka bort momentet trampa på kopplingen. Det är det som tar tiden. Tjuvstopp har inget med det att göra.

Nu gör du antaganden som jag inte alls håller med om. Jag vet inte om du utgår från dig själv eller om du har någon studie att hänvisa till? Som provförare fick man väldigt bra och tydlig utbildning i hur man skulle hantera olika typer av bilar.

Att växla eller inte växla är lite som att sila mygg och svälja kameler om man jämför med att exempelvis köra framhjulsdrivet respektive bakhjulsdrivet i kritiska körmoment. Att växla mellan två sådana bilar frekvent skulle göra mig halvtokig. Även om det var just det man gjorde som provförare (men då var det å andra sidan professionellt arbete).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 264
Senast: inverterad
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 469
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 912
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vi, eller jag förresten, hunden fattar nog inte sånt, har gått och väntat på att det ska bli den 15-16 november sedan den 2/10. Eftersom...
Svar
0
· Visningar
823
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp