Bukefalos 28 år!

Fördelar och nackdelar med automatväxlad vs manuell bil (utbruten från Vad gör vi CLX)

Jag spelar visserligen inte särskilt mycket själv, men de vänner jag har som är skickliga i sitt spelande har också lagt många timmar på spelet. Dvs de har lärt in handhavandet i muskelminnet, precis som man behöver göra vid bilkörning. Jag vet inte om det är så vanligt att slå sig ner o soffan och vara skicklig från start?

Sedan är det ju lite olikheter i styrningen av TV-spel och bil också. Jag förutsätter att det är TV-spel som är mer komplicerade än att trycka på 1 knapp vi pratar om, men även då så har de spelkonsoler jag provat krävt mer finmotorik och tajming i fingrarna, medan motoriken för körning med manuell bil sitter i fötterna. Mindre fingerfärdighet, och mer tajming och möte mellan höger och vänster fot.

Nä, men folk som lärt sig ett spel bra har tränat upp sin förmåga (hand öga koordination samt multitasking) och får det mycket lättare att lära sig spel nummer 2 och 3 och 4 osv.
 
Jag fattar överlag inte hur det kan vara så svårt att förstå att människor är olika, lär sig på olika sätt, gillar olika, prioriterar olika. Så länge man inte utgör trafikfara är man varmt välkommen i trafiken och det finns både de som är för osäkra och de som har hybris som skapar farliga situationer.

Det är väl jättebra att alla inte kör bil jämt, hur skulle det se ut med miljön då. Då är ju automat ett jättebra alternativ för sällan-bilister som känner att det underlättar. Eller de som kör ofta och gillar det. De som kör asbra manuellt, ja, grattis? Eller alltså jag förstår egentligen inte debatten.

Tyvärr men de som gör mig riktigt orolig är sällanbilister på vinterväg. Både jag och särbon har sett situationer som kunnat sluta extremt illa och det har varit tydligt att det är de som inte är vana att köra öht och speciellt inte på vinterväglag.

Jag vet att jag är hård nu men sällanbilister är generellt sett inte säkra bilister, oavsett väglag. Det är sagt som en som tog körkort väldigt sent eftersom jag var så himla rädd, jag kände mig inte säker som förare. Dvs jag avstod från att köra bil helt. Jag tog körkort främst för att det blev ohållbart att vara utan om jag ville bo och jobba som jag gör.
 
Nä, men folk som lärt sig ett spel bra har tränat upp sin förmåga (hand öga koordination samt multitasking) och får det mycket lättare att lära sig spel nummer 2 och 3 och 4 osv.

Jo, men här diskuterar vi ju personer som INTE har lärt sig att köra bil, huruvida det är en bra lösning att börja med ett automatkort. Och du förutsätter att mena att om man inte har tränat upp sin förmåga till växling så ska man inte köra alls. Vilket jag menar blir ett moment 22, eftersom man inte kan lära sig utan att köra.
 
Jag är mest rädd för yrkesförare speciellt för de som kör lastbil!

Ja, det är sjukt hur mycket mer respekt jag får i trafiken om jag kommer med jobbilen (King Cab) jämfört med när jag kör privata V40:n (som ju verkligen inte är en småbil). Det gäller generellt men i högre utsträckning lastbilschaufförer.
 
Jag skulle verkligen rekommendera den extra mödan att lära sig hantera växelspak. Körning med släp, hala underlag, konstiga underlag, ta sig loss om det sätter sig fast osv - allt är enklare med manuell växel. Hatar innerligt att dra tungt med automat, de tillåter sällan att man planerar körningen så det blir mjukt för tex djur i transporten!
 
Ja, det är sjukt hur mycket mer respekt jag får i trafiken om jag kommer med jobbilen (King Cab) jämfört med när jag kör privata V40:n (som ju verkligen inte är en småbil). Det gäller generellt men i högre utsträckning lastbilschaufförer.

Jag vet inte hur många lastbilar som kört ut rakt framför mig (när de borde släppt fram mig) så jag fått ställa mig på bromsen för att inte bli påkörd. Postbilar (små och lastbilar) som gjort galna omkörningar så man suttit där i sin bil med hjärtat i halsgropen! Och allmänt firmabilar som stressar, kör fort, farliga omkörningar oavsett storlek. Bussar i linjetrafik brukar sköta sig snyggt tycker jag, undantagsvis när de ska starta efter att ha stannat vid en hållplats. Då kan de vara obehagliga. Speciellt stadsbussar som har företräde. De verkar tycka att företräde=kan köra ut direkt utan meddela omgivningen eller ta hänsyn till omgivningen. Men övriga yrkeschaufförer är obehagliga tycker jag.
 
Tyvärr men de som gör mig riktigt orolig är sällanbilister på vinterväg. Både jag och särbon har sett situationer som kunnat sluta extremt illa och det har varit tydligt att det är de som inte är vana att köra öht och speciellt inte på vinterväglag.

Jag vet att jag är hård nu men sällanbilister är generellt sett inte säkra bilister, oavsett väglag. Det är sagt som en som tog körkort väldigt sent eftersom jag var så himla rädd, jag kände mig inte säker som förare. Dvs jag avstod från att köra bil helt. Jag tog körkort främst för att det blev ohållbart att vara utan om jag ville bo och jobba som jag gör.

Jag säger inte emot dig. Jag menar bara att alla sällanbilister inte är dåliga förare och om en del utav dem nu blir bättre bilister i en automat så är ju det toppen. Min egen erfarenhet säger mig att det är fartdårarna som är duktiga på att skapa farliga situationer, men det finns ju kassa förare åt båda håll.

Själv ger jag mig inte ut i oväder på vintern. Jag har bristande erfarenhet av det och dessutom en liten bil. Jag är absolut inte den bästa föraren ni någonsin sett på en väg, men jag vet mina begränsningar och kör därefter. Även om man inte är bäst så kan man ju se till att köra säkert. Jag vet en som alltid vill äta upp på macken, innan vi åker vidare. Hen föredrar att inte äta och dricka när hen kör för att hen anser sig bli distraherad. Det är väl en toppen självinsikt tycker jag, och inte står jag och raljerar över att om hen inte kan trycka en burgare köra samtidigt bör hen inte ge sig ut :D Hen kör bra när hen får fokusera på vägen. Bra så.

Jag tänker att alla inte behöver vara Grand Prix-förare för att få köra bil. Huvudsaken är att man har självinsikt så man vet vilka förutsättningar som krävs för att man ska köra bra. Det gäller ju alla gällande trötthet, stress, väderförhållanden osv. och för några tillkommer ev. något mer.
 
Jag har bara svårt att förstå hur en person som tycker att något som enkelt som växling gör att bilkörning blir för svårt kan klara av alla andra saker man måste kunna för att vara en säker bilförare. Jag har svårt att tro på det helt enkelt. Det finns så många andra situationer i trafiken som är så mycket mer komplicerade. Om man inte ens klarar att växla hur ska man då klara av allt det andra?
Varför skulle man inte klara av det andra gällande bilkörning bara för att man upplever det svårt/besvärligt med att just växla manuellt? Mig veterligen krävs det samma kunskap om regler och trafikvett för både manuell och automatkörkort. Så det ena är varken sämre eller bättre än det andra.
 
Jag kan absolut bli rädd när jag kör. Jag ligger i trafiken 8h/dag och ser hur folk som tror de kan allt och vet allt kör. Det är de som orsakar flest olyckor. Inte de som väljer att ta körkort för automat snarare än manuell.

Jag med. Det skulle väl vara optimalt om en kunde välja att inte bli rädd men rädsla funkar ju inte så tyvärr. För några veckor sedan höll vi på att bli påkörda av någon galning som kom farande rakt in mot sidan där dottern satt i sitt babyskydd. Vi var i en rondell, jag vet inte varför föraren kom i världens fart in men hen fick veja rejält. Jag blev skiträdd och hade världens puls efteråt.
 
Jag säger inte emot dig. Jag menar bara att alla sällanbilister inte är dåliga förare och om en del utav dem nu blir bättre bilister i en automat så är ju det toppen. Min egen erfarenhet säger mig att det är fartdårarna som är duktiga på att skapa farliga situationer, men det finns ju kassa förare åt båda håll.

Själv ger jag mig inte ut i oväder på vintern. Jag har bristande erfarenhet av det och dessutom en liten bil. Jag är absolut inte den bästa föraren ni någonsin sett på en väg, men jag vet mina begränsningar och kör därefter. Även om man inte är bäst så kan man ju se till att köra säkert. Jag vet en som alltid vill äta upp på macken, innan vi åker vidare. Hen föredrar att inte äta och dricka när hen kör för att hen anser sig bli distraherad. Det är väl en toppen självinsikt tycker jag, och inte står jag och raljerar över att om hen inte kan trycka en burgare köra samtidigt bör hen inte ge sig ut :D Hen kör bra när hen får fokusera på vägen. Bra så.

Jag tänker att alla inte behöver vara Grand Prix-förare för att få köra bil. Huvudsaken är att man har självinsikt så man vet vilka förutsättningar som krävs för att man ska köra bra. Det gäller ju alla gällande trötthet, stress, väderförhållanden osv. och för några tillkommer ev. något mer.

Jag ser mig nog absolut som en hyfsad förare (dvs troligen i praktiken inte 😅) men skulle ALDRIG ens överväga att äta medan jag kör. Alltså nr 1 är väl ändå att man fokuserar på att just köra bil när man sitter bakom ratten?
 
Jag kan absolut bli rädd när jag kör. Jag ligger i trafiken 8h/dag och ser hur folk som tror de kan allt och vet allt kör. Det är de som orsakar flest olyckor. Inte de som väljer att ta körkort för automat snarare än manuell.

Jag reagerar inte med rädsla i de situationerna och vände mig därför mot att rädsla är något som behövs för att undvika att vara livsfarlig förare. Kanske en personlighetsfråga också. Fram tills att det är kört (kollision) är medveten riskbedömning och kunskap om hur man framför bilen och hur den reagerar i kritiska situationer vida överlägset rädsla för liv och lem. Det är på samma sätt för piloter; de piloter som blir rädda börjar agera utanför det de egentligen vet att de måste göra och det slutar ofta illa.
 
Jag har bara svårt att förstå hur en person som tycker att något som enkelt som växling gör att bilkörning blir för svårt kan klara av alla andra saker man måste kunna för att vara en säker bilförare. Jag har svårt att tro på det helt enkelt. Det finns så många andra situationer i trafiken som är så mycket mer komplicerade. Om man inte ens klarar att växla hur ska man då klara av allt det andra?
Fast det behöver du ju inte spekulera kring eftersom det finns en instans vars uppgift det är just att bedöma om en förare dels är lämpad att köra över huvud taget och under vilka förutsättningar, dels om hen klarar av 'allt det andra'.

En förare som lärt sig köra automat och kör automat är såklart lika kvalificerad att köra som någon som lärt sig manuellt och kör manuellt.

Det finns massor med helt legitima anledningar att välja bort manuellt och ändå vilja köra bil.
Vissa människor vill ta körkort så snabbt och enkelt som möjligt. Det är det de prioriterar. I avvägningen är de helt nöjda med att sedan endast kunna köra automatväxlat. Svårare än så är det inte.
 
För övrigt gällande "fartdårar" - det är ju kanske inte farten som är problemet utan säkerhetsavstånd, riskbedömningar, mm. Det är stor skillnad på att köra fort och farligt vs att vara smidig och lösa situationer "framåt" i trafiken istället för bakåt. Huvudsaken är ju att man känner till sin egen förmåga och framför allt sina begränsningar.
 
Jag har inte last traden, men en begransning med automatisktkorkort kan vara hyrbilar nar man ar pa semester, da det i en del lander kan vara ett mycket storre utbud pa manuella bilar.

Vi var pa semester i sodra italien och tva amerikanare i var grupp ville aka pa lite egna dagsutflykter, men da de bara kunde kora manuellt och inga sada fanns tillganliga fran biluthyrningarna runt oss, sa blev de helt enkelt strandade och beroende av de av oss med fullt korkort
 
För övrigt gällande "fartdårar" - det är ju kanske inte farten som är problemet utan säkerhetsavstånd, riskbedömningar, mm. Det är stor skillnad på att köra fort och farligt vs att vara smidig och lösa situationer "framåt" i trafiken istället för bakåt. Huvudsaken är ju att man känner till sin egen förmåga och framför allt sina begränsningar.

Vill man maximera risken kan man annars bogsera bil i 110 km/h på Essingeleden i full trafik. Man har säkert 1 meter till framförvarande när man ska använda sina bromsar utan servokraft.

/Ögonvittne
 
För övrigt gällande "fartdårar" - det är ju kanske inte farten som är problemet utan säkerhetsavstånd, riskbedömningar, mm. Det är stor skillnad på att köra fort och farligt vs att vara smidig och lösa situationer "framåt" i trafiken istället för bakåt. Huvudsaken är ju att man känner till sin egen förmåga och framför allt sina begränsningar.

Jag har absolut en tung gasfot... men det betyder inte att jag kör farligt. Jag ligger inte i häcken på bilar, jag håller koll bakåt på vad som händer, jag gör inte idiotomkörningar och om det är dåligt väglag så har jag inga problem att lätta på gasen.

Men fort, det kör jag rätt ofta ;)
 
Börjar fundera på hur bra förare en behöver vara i moderna bilar idag om en inte ger sig ut på annat än vägar med bra väglag och aldrig drar något?
Backspeglar behövs inte då det är kameror som filmar så det ser ut som en orb är över bilen och filmar, bilar har inte bara backsensor utan går inte att backa om något är för nära bakom, massa antislir, antisladd och fler jag inte kommer på, bilar som bromsar om något springer ut på vägen.

Största problemet är att inte känna sig för säker när det går bra framåt.
 
Börjar fundera på hur bra förare en behöver vara i moderna bilar idag om en inte ger sig ut på annat än vägar med bra väglag och aldrig drar något?
Backspeglar behövs inte då det är kameror som filmar så det ser ut som en orb är över bilen och filmar, bilar har inte bara backsensor utan går inte att backa om något är för nära bakom, massa antislir, antisladd och fler jag inte kommer på, bilar som bromsar om något springer ut på vägen.

Största problemet är att inte känna sig för säker när det går bra framåt.

Jag höll just på att bli prejad av en idiot som vek ut precis framför mig när jag gjorde en omkörning, dvs hon kollade inte bakåt innan hon svängde ut (och ingen blinkers heller). Hon fick både ljud- och ljustutan kan jag säga :meh:

Jag fattar inte folk som inte håller koll bakåt, det är lika viktigt som att hålla koll framåt!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 411
Senast: inverterad
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 788
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 973
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vi, eller jag förresten, hunden fattar nog inte sånt, har gått och väntat på att det ska bli den 15-16 november sedan den 2/10. Eftersom...
Svar
0
· Visningar
829
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp