Förklara för mig, hur tänker folk som har sin hund lös?

Mja, man ska alltid anpassa sig så hunden inte stör vilt, folk eller tamdjur.
Fast faktum är att utanför barnkammartid får hunden störa viltet. Att störa viltet är att springa förbi eller inpå djur- däremot oavsett årstid får hunden aldrig springa efter eller jaga vilt ( tänker på @SiZo i tråden vars hund ibland "bara" sprang ca 100 m efter vilt och menade på att det därför var för kort bit för att orsaka skada,( vilket man som hundägare givetvis inte kan veta tvärsäkert)
Att hundar inte ska störa folk eller tamdjur året om tar jag för givet, tyvärr gör inte alla hundägare det.
 
Men tänk om det är så att djur under högdräktighet och under den tid då de bygger bo/ lägger ägg / ungar lättare blir stressade av " att se hund" ?? vilket det sannolikt såklart är.

I så fall skulle man inte kunna promenera med kopplad hund i skogen heller, vilket faktiskt är helt ok. För viltets skull spelar det knappast någon roll om hunden sitter fast i människan med ett snöre eller ej.
Ingen pratar som sagt om att hunden ska få springa runt som den vill på ställen där det finns vilt.
 
I så fall skulle man inte kunna promenera med kopplad hund i skogen heller, vilket faktiskt är helt ok. För viltets skull spelar det knappast någon roll om hunden sitter fast i människan med ett snöre eller ej.
Ingen pratar som sagt om att hunden ska få springa runt som den vill på ställen där det finns vilt.

Först förtydligar jag mig själv till andra som läser för sådana inlägg som ditt brukar per automatik läsas som om det då är jag som förordar koppel ( eller snöre som du skriver), vilket jag aldrig sagt. Koppel måste man givetvis ha om man inte har 100 koll på sin hund- under barnkammartid.

Och det är klart att det för viltets skull spelar roll om hunden är nära- som om kopplad- eller springer runt, ut och in lite hursom i/på skog/ äng.

Och sedan undrar jag först: hur vet man tvärsäkert att det inte finns vilt? och jo flera pratar om att det spelar ingen roll för där finns cyklister, barn, orienterare och då torde just deras hund inte störa mer- för alla de som släpper sin hund ifrån sig har sin egen lilla passande förklaring som rättfärdigar just deras lösa hund.
 
Och sedan undrar jag först: hur vet man tvärsäkert att det inte finns vilt? och jo flera pratar om att det spelar ingen roll för där finns cyklister, barn, orienterare och då torde just deras hund inte störa mer- för alla de som släpper sin hund ifrån sig har sin egen lilla passande förklaring som rättfärdigar just deras lösa hund.
Så vitt jag vet så är jag den enda här som pratat om barn och orienterare, och jag har ingenstans(!) skrivit att jag släpper mina hundar lösa i den skogen som barn/orienterare/cyklister är i.
 
Först förtydligar jag mig själv till andra som läser för sådana inlägg som ditt brukar per automatik läsas som om det då är jag som förordar koppel ( eller snöre som du skriver), vilket jag aldrig sagt. Koppel måste man givetvis ha om man inte har 100 koll på sin hund- under barnkammartid.

Och det är klart att det för viltets skull spelar roll om hunden är nära- som om kopplad- eller springer runt, ut och in lite hursom i/på skog/ äng.

Och sedan undrar jag först: hur vet man tvärsäkert att det inte finns vilt? och jo flera pratar om att det spelar ingen roll för där finns cyklister, barn, orienterare och då torde just deras hund inte störa mer- för alla de som släpper sin hund ifrån sig har sin egen lilla passande förklaring som rättfärdigar just deras lösa hund.

Jag drog det till sin spets eftersom du valde att svara på @linnsan och den överdrift hon använde. Eftersom ingen här tyckt att hundar ska få springa runt hur de vill där det finns vilt så var den rätt lämplig. Men då du valde att svara att det faktiskt är stressande för djur att SE en hund så är det lika rimligt att fråga om detta även gäller om hunden är kopplad. Ja, du la till citationstecken i ditt svar, men om du återigen menade just en hund som springer långt från ägaren, utom kontroll, så är "se" ett väldigt märkligt sätt att uttrycka det på.

Om du läser mitt svar igen så vet man aldrig tvärsäkert att det inte finns vilt. Det gör man inte i hundrastgårdar heller. Eller för all del på sin egen, inhägnade tomt. Jag bodde rätt många år i Stockholm. Där ska hundar vara kopplade överallt, året runt. Undantaget är just i hundrastgårdar eller hundrastområden. Även i de senare är man naturligtvis skyldig att se till att ens hund inte jagar eller skadar vilt, och under förbudstiden ska man vara extra försiktig - men man får ha dem lösa.

För min del handlar det om en rimlighetsbedömning. Att en orienterare eller cyklist använder en stig i skogen här gör inte att en lös hund inte kan störa viltet där. Handlar det däremot om en mindre dunge i en tätort, frekvent trafikerad av barn, vuxna, hundekipage och katter så ser jag inget större problem med att en lydig hund går lös där. Andra exempel har jag redan tagit upp.
 
Jag har f ö ett annat exempel på ett ställe där jag mycket väl hade kunnat släppa min hund lös för ett par veckor sedan. Nedanför mitt hus ligger några ängar. NU skulle det vara extremt oansvarigt att släppa en hund lös där, för det är en populär häckningsplats för fåglar och de har börjat komma. Men i början av mars traskade jag runt med hunden där i skoterspåren som körts upp, hela området var täckt av snö med ett rejält lager skare. Det enda vilt hon möjligtvis kunde ha stört var sorkar under snön.
 
Men då du valde att svara att det faktiskt är stressande för djur att SE en hund så är det lika rimligt att fråga om detta även gäller om hunden är kopplad. Ja, du la till citationstecken i ditt svar, men om du återigen menade just en hund som springer långt från ägaren, utom kontroll, så är "se" ett väldigt märkligt sätt att uttrycka det på.

Jag valde det ordvalet för att @linnsan skrev det, därav citationstecken, det betyder införstått att jag inte hade valt det själv men nu är det förklarat också- precis som jag kände jag var tvungen att förklara mig om ditt skrivna snöre- det var dåligt av mig att missa detta när jag vet hur snabbt det blir att andra kan påstå någon man egentligen inte skrivit.
Att det är ett märkligt sätt att uttrycka det på får du väl ta med linnsan.
 
Om du läser mitt svar igen så vet man aldrig tvärsäkert att det inte finns vilt. Det gör man inte i hundrastgårdar heller. Eller för all del på sin egen, inhägnade tomt. Jag bodde rätt många år i Stockholm. Där ska hundar vara kopplade överallt, året runt. Undantaget är just i hundrastgårdar eller hundrastområden. Även i de senare är man naturligtvis skyldig att se till att ens hund inte jagar eller skadar vilt, och under förbudstiden ska man vara extra försiktig - men man får ha dem lösa.
Nu gör du det igen-skriver ett svar till mig som om det är något jag påstått. Nej jag har inte påstått något om hundgårdar eller trädgårdar och att man inte får ha dem lösa där. Jösses.
 
Jag valde det ordvalet för att @linnsan skrev det, därav citationstecken, det betyder införstått att jag inte hade valt det själv men nu är det förklarat också- precis som jag kände jag var tvungen att förklara mig om ditt skrivna snöre- det var dåligt av mig att missa detta när jag vet hur snabbt det blir att andra kan påstå någon man egentligen inte skrivit.
Att det är ett märkligt sätt att uttrycka det på får du väl ta med linnsan.

Det är inte ett märkligt sätt att uttrycka det när hon uppenbarligen menade just att bokstavligen se en hund(vilket jag försökte förtydliga med att skriva att det i så fall inte spelar roll om hunden har koppel eller ej).
Det var du som la in din betydelse där hunden springer runt hursomhelst.

(Sorry @linnsan att vi diskuterar över ditt huvud)
 
Nu gör du det igen-skriver ett svar till mig som om det är något jag påstått. Nej jag har inte påstått något om hundgårdar eller trädgårdar och att man inte får ha dem lösa där. Jösses.

Läs mitt svar igen. Jag skrev inte att du påstått något sådant. Jag gav bara ett svar på din fråga om hur man kunde vara tvärsäker på att det inte fanns något vilt. Jag kanske borde nöjt mig med att svara "Det kan man aldrig vara", men eftersom jag redan gjort det och du frågade mig igen tänkte jag att jag kunde ta några till exempel.
 
Det är inte ett märkligt sätt att uttrycka det när hon uppenbarligen menade just att bokstavligen se en hund(vilket jag försökte förtydliga med att skriva att det i så fall inte spelar roll om hunden har koppel eller ej).
Det var du som la in din betydelse där hunden springer runt hursomhelst.
Nej det gjorde jag inte alls, dessutom svarade du mig inte på det inlägget jag skrev till @linnsan när du svarade-
 
Läs mitt svar igen. Jag skrev inte att du påstått något sådant. Jag gav bara ett svar på din fråga om hur man kunde vara tvärsäker på att det inte fanns något vilt. Jag kanske borde nöjt mig med att svara "Det kan man aldrig vara", men eftersom jag redan gjort det och du frågade mig igen tänkte jag att jag kunde ta några till exempel.
Precis man kan aldrig vara säker och att mena på att det under mars månad inte kan finnas vilt för där är snö och skare känns väldigt okunnigt och märkligt.
 
Precis man kan aldrig vara säker och att mena på att det under mars månad inte kan finnas vilt för där är snö och skare känns väldigt okunnigt och märkligt.

Jag har aldrig påstått att det inte kan finnas vilt för att det är snö och skare heller. Det beror förstås på vart man befinner sig, riskerar man att stöta på t ex rådjur är det extra viktigt att hålla kolla på sin hund så att den inte stör oavsett om det är februari eller mars. Det handlar om respekt för viltet, inte vad lagen säger.
Att min hund inte har minsta möjlighet att störa vilt på ett öppet område täckt med snö och skare, där jag kan se minsta fotspår på långt håll, är en annan femma.
 
Jag blir faktiskt bara glad om hundar skrämmer iväg vilt ifrån våra bostäder så mycket äckliga fästingar och andra parasiter dom kommer och släpper ifrån sig.
Viltet kan hålla sig långt borta tack.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
25 26 27
Svar
531
· Visningar
14 919
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 256
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 563
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 237
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp