Förklara för mig, hur tänker folk som har sin hund lös?

Vad som irriterar mig är två typer av hundägare: 1) De som bara ser till sin egen hunds fungerande och därför tycker det är helt oproblematiskt att hundarna springer fram till andra hundar eller människor för den delen. De kan ju ha en superbra inkallning på dem, men väljer att inte använda den, och tar inte alls med i beräkningen att hundarna de kommer fram till kan vara rädda, aggressiva, eller att människorna kan vara hundrädda. 2) De som tror att de har så mycket bättre pli på hunden än vad de har, och kommer flåsande med någon harang av ursäkter. "Hon kommer ju alltid så fint hemma i trädgården", typ, med noll förståelse för vad störningar i miljön och distraktioner innebär.

Jag lägger till den gruppen som: under djurens barnkammartid säger: ja men min hund jagar inte eller vadå det finns inget vilt här och har sina hundar springande lösa ifrån sig " för det blir ju så bra motion och de måste ju få nosa runt lite", när man under den tiden inte får störa viltet genom att ha dem lösa ifrån sig.

Och då fortsätter de: ja men det finns minsann så mycket annat som stör.

Jo men hundar är rovdjur och där finns det en lag.
 
Jag lägger till den gruppen som: under djurens barnkammartid säger: ja men min hund jagar inte eller vadå det finns inget vilt här och har sina hundar springande lösa ifrån sig " för det blir ju så bra motion och de måste ju få nosa runt lite", när man under den tiden inte får störa viltet genom att ha dem lösa ifrån sig.

Och då fortsätter de: ja men det finns minsann så mycket annat som stör.

Jo men hundar är rovdjur och där finns det en lag.

1) Tror du viltet bryr sig om ifall hunden som kommer nära dem är lös eller kopplad?

2) Katter är också rovdjur. De tar mycket smådjur. T.ex. småfåglar. Varför gör det inget när hundens blotta närvaro utan koppel gör att folk börjar skrika om hur synd det är om viltet. Jag lovar dig, det många fler icke-jagande hundar än icke-jagande katter.
 
Började tänka på den här tråden nu under morgonrastningen...

Gick med mina damer i bostadsområdet där vi bor. Helt plötsligt hör jag ett "Hej där!" från parkeringen på andra sidan bilvägen och kort därefter ett ihärdigt "voffvoffvoffvoff!". Visar sig att det är en f.d. granne som flyttat tillbaka till området och nu vill hälsa. Han har en liten hund (tidigare var de två...) som är fullständigt ouppfostrad och alltid lös :grin:

Mina hundar tycker inte om den skällande lilla saken som kastar sig rakt mot oss, men den här gången var det åtminstone ett staket mellan (det är staket vid parkeringsplatserna). "Höhö, vilken tur att det är staket här!" säger grannen...

Denna granne har tidigare uppmanat mig att gå ut i naturreservatet här i närheten för att låta hundarna rusa runt. "Det är så perfekt, går man ut där tidigt så är det inga andra där och då kan hundarna springa hur mycket som helst" säger han. Sedan fortsätter han med att hundarna ju alltid kommer tillbaka när de sprungit av sig osv. Att det sitter skyltar vid vägarna som leder in till skogen, där det står att hundarna ska hållas i fysiskt koppel, att "bra lydnad" inte räcker, det skiter han fullständigt i.

Och ja, han skiter lite i allt möjligt. Hans hundar är så snälla så, trots att de stormar fram, springer efter allt, skäller som jävla idioter och inte ens stannar upp när de möter hundar som tydligt visar att de INTE vill ha andra hundar i närheten.

Är mest fascinerad av att hunden ännu inte blivit överkörd av en bil. Men det kanske är just för att ägaren är morgonpigg och helt enkelt är ute när det inte är så mycket bilar igång...
 
1) Tror du viltet bryr sig om ifall hunden som kommer nära dem är lös eller kopplad?

2) Katter är också rovdjur. De tar mycket smådjur. T.ex. småfåglar. Varför gör det inget när hundens blotta närvaro utan koppel gör att folk börjar skrika om hur synd det är om viltet. Jag lovar dig, det många fler icke-jagande hundar än icke-jagande katter.
1 ja
2 och?
Jag har alltid mina i koppel dom månaderna,senast i våras såg jag en högdräktig get(rådjur) rusa i panik. Självklart gör koppel skillnad :)
 
1) Tror du viltet bryr sig om ifall hunden som kommer nära dem är lös eller kopplad?

2) Katter är också rovdjur. De tar mycket smådjur. T.ex. småfåglar. Varför gör det inget när hundens blotta närvaro utan koppel gör att folk börjar skrika om hur synd det är om viltet. Jag lovar dig, det många fler icke-jagande hundar än icke-jagande katter.
1) Ett koppel håller hunden vid föraren och är ett nära 100% sätt att förhindra dem att efterfölja
2) två fel gör inte ett rätt - det finns runt en miljon hundar i Sverige de utgör ett betydande jakttryck ÄVEN om/när deras ägare sköter sig. Alla vi som har hund måste anstränga oss för att störningen för både vilt och medmänniskor ska bli så liten som möjligt.

Vill du diskutera katter finns ett underforum för det
 
Mina hundar går alltid lösa, de bryr sig inte om andra hundar eller människor. Jagar inte och håller sig på stigen/gångvägen där jag går.
Men finns ju alltid folk som låter Sina hundar springa hur som helt och det är ju naturligtvis fel.
 
1) Tror du viltet bryr sig om ifall hunden som kommer nära dem är lös eller kopplad?

Jag skrev: kommer ifrån . JA självklart stör hundar mer om de är lösa och okopplade och springer ifrån sin förare än om de är okopplade och är nära sin förare, det sistnämnda tillåtet.

Sedan får man hoppas att att hundägare kan tänka till var de går- det finns ju stigar o vägar att följa ex.

[/QUOTE]
 
Jag skrev: kommer ifrån . JA självklart stör hundar mer om de är lösa och okopplade och springer ifrån sin förare än om de är okopplade och är nära sin förare, det sistnämnda tillåtet.

Sedan får man hoppas att att hundägare kan tänka till var de går- det finns ju stigar o vägar att följa ex.


Fast nu skrev jag inte om hundar som springer ifrån sin ägare och ränner runt och jagar. Jag skriver om hundar som inte jagar och som lyder sin ägare. Och självklart om folk och hundar som följer stigar och vägar.
 
Varför gör det inget när hundens blotta närvaro utan koppel gör att folk börjar skrika om hur synd det är om viltet. Jag lovar dig, det många fler icke-jagande hundar än icke-jagande katter.

Nu överdriver du jag tror inte det finns någon på buke som anser det är koppeltvång som du insinuerar. Ingen som börjar skrika om det är utan koppel, bara hunden är lydig och nära.

Tyvärr är nära väldigt flytande för en viss grupp.

Självklart är det synd om viltet om de blir störda av hundar, det händer ändå såklart, men störningarna kan ju hundfolk hjälpa till o minska. Många gör det men en grupp är helt ointresserade och går i försvar.
 
Jag vet inte hur de tänker, men jag undrar också... Själv har jag skämts ihjäl när jag brustit som hundägare och hunden gjort ngt han inte borde ha haft möjlighet till att göra från första början, har bett om ursäkt och försökt lära mig av mina misstag. :(

Men det verkar som många av dessa ägarna inte förstår allvaret i dessa situationer?! Jag glömmer aldrig gången en lös rottweiler sprang fram till mig och araben på en ridtur och HOPPADE upp mot mig och satte framtassarna mot hästen!? Ägarna kom gående i lugn takt långt bort på vägen, noll koll på hunden, men han var ju så snäll så, vilket var sant - den ville bara säga hej till mig och var totalt orädd/ointresserad av hästen, men att det hade kunnat sluta katastrofalt om inte hästen också varit gudasnäll, litat nästan blint på mig och både var van o ok med hundar, det gick liksom inte in?! Jag fick nog inte fram allvaret i situationen heller för de märkte att hästen var helt lös hon men, red henne nästan alltid på bara halsring, så samtalet gled helt in på hur fantastisk min häst måste vara och ja.. smicker kommer man långt med :o

Men det känns som om dessa människor lever i en värld där tråkiga saker bara händer och hur man själv beter sig inte har ngnting att göra med konsekvenserna?

Det jag jämt blir mest förbluffad över är just att deras egna hundar utsätts för fara genom deras oansvarighet, det tycker man ju att de åtminstone borde bry sig om?
Hade jag varit ute med hästen på min avatar istället hade väl hunden blivit ihjälsparkad, jag hade antagligen flugit i backen och hästen hade kunnat skada sig illa i panik :cry:
 
Jag vet inte hur de tänker, men jag undrar också... Själv har jag skämts ihjäl när jag brustit som hundägare och hunden gjort ngt han inte borde ha haft möjlighet till att göra från första början, har bett om ursäkt och försökt lära mig av mina misstag. :(

Men det verkar som många av dessa ägarna inte förstår allvaret i dessa situationer?! Jag glömmer aldrig gången en lös rottweiler sprang fram till mig och araben på en ridtur och HOPPADE upp mot mig och satte framtassarna mot hästen!? Ägarna kom gående i lugn takt långt bort på vägen, noll koll på hunden, men han var ju så snäll så, vilket var sant - den ville bara säga hej till mig och var totalt orädd/ointresserad av hästen, men att det hade kunnat sluta katastrofalt om inte hästen också varit gudasnäll, litat nästan blint på mig och både var van o ok med hundar, det gick liksom inte in?! Jag fick nog inte fram allvaret i situationen heller för de märkte att hästen var helt lös hon men, red henne nästan alltid på bara halsring, så samtalet gled helt in på hur fantastisk min häst måste vara och ja.. smicker kommer man långt med :o

Men det känns som om dessa människor lever i en värld där tråkiga saker bara händer och hur man själv beter sig inte har ngnting att göra med konsekvenserna?

Det jag jämt blir mest förbluffad över är just att deras egna hundar utsätts för fara genom deras oansvarighet, det tycker man ju att de åtminstone borde bry sig om?
Hade jag varit ute med hästen på min avatar istället hade väl hunden blivit ihjälsparkad, jag hade antagligen flugit i backen och hästen hade kunnat skada sig illa i panik :cry:

Min första häst hade lätt kunnat sparka ihjäl en hund som gjort så (generellt var hon ok med hundar på avstånd). Min hästmentors sto (hundvan häst) höll på att ha ihjäl en hund som smet in i hagen när hon hade föl... hunden hann ut men gick inte i närheten av hagen efter det. Jag fattar verkligen inte hur man kan riskera sin hund när man inte har ordentligt pli/inkallning på den. Det är ju inte bara hästar som kan ha ihjäl den, den kan ju bli överkörd också.
 
I min värld handlar det om brist på respekt för andra när man har sin hund lös utan sittande inkallning. I synnerhet är det respektlöst i områden där man riskerar att stöta på andra människor med eller utan hundar. Jag älskar hundar, det är mitt stora intresse i livet. De allra flesta hundar som springer fram till människor gör det utan några som helst onda intentioner. Vid sådana tillfällen håller jag mina hundar bakom mig och försöker få stopp på den framspringande hunden då jag trots detta inte vill ha ett nära möte med en hund jag inte känner.

Jag har dock alltid med mig hundspray när jag går ut och skulle en hund komma rusande emot mig och mina hundar med onda intentioner skulle jag inte tveka att använda sprayen eller andra nödvändiga medel för att freda mig själv och mina hundar. Det har vid ett tillfälle skett och sprayen var förvånansvärt effektiv. Hundägaransvaret är strikt och då får man också ta konsekvenserna av ha sin hund lös utan sittande inkallning.

En person som ex är hundrädd och möter en hund som rusar mot denne kan inte veta om hunden är glad eller aggressiv och äger därför rätten att freda sig. Hur denne väljer att göra så kan man aldrig veta men risken är förstås stor att man står med en skadad hund. Nödvärnsrätten är ganska långtgående, betydligt mer än vad många tror.
 
Senast ändrad:
Dessutom är det här med koppeltvång ofta missförstått.

Nej, det finns inget i lagen om tillsyn av hundar och katter (2007:1150) som heter koppeltvång. Däremot kan både Länsstyrelser, Naturvårdsverket och kommuner föreskriva om koppeltvång (fysiskt koppel) på vissa platser och/eller under vissa tider.

Ex råder det fysiskt koppeltvång i alla nationalparker i Sverige då Naturvårdsverket bemyndigats enligt nationalparksförordningen (1987:938) att föreskriva om sådant. Många Länsstyrelser föreskriver även om fysiskt koppeltvång i många naturreservat. I många kommuners lokala ordningsföreskrifter finns även föreskrivet om platser som omfattas av fysiskt koppeltvång.

Både förordningar och föreskrifter är lagstiftning.
 
Hur tänker de? De tänker inte.

Förresten till den som tänker "min hund är så liten, den kan inte skada nån ändå" så säger jag ta på kopplet för fan, jag vill inte att min hund råkar skada din lilla tufs när den springer på honom helt respektlöst - och jag då blir ansvarig.
 
Finns inte en brinnande chans i helvetet att jag skulle släppa min hund utanför inhägnat område. Förstår inte hur folk vågar.

Ikväll när jag hade hunden lös på vår inhägnade tomt så gick det en katt förbi på åkern på andra sidan staketet. Hunden sprang såklart bort till staketet och glodde på katten. Gick det att kalla in hunden?Nope... Vad hade då hänt om där inte funits något staket och katten börjat springa när hunden kom farande? Minst en av dem hade lämnat platsen med blodvite.
 
Finns inte en brinnande chans i helvetet att jag skulle släppa min hund utanför inhägnat område. Förstår inte hur folk vågar.

Ikväll när jag hade hunden lös på vår inhägnade tomt så gick det en katt förbi på åkern på andra sidan staketet. Hunden sprang såklart bort till staketet och glodde på katten. Gick det att kalla in hunden?Nope... Vad hade då hänt om där inte funits något staket och katten börjat springa när hunden kom farande? Minst en av dem hade lämnat platsen med blodvite.
Har man en hund som min som inte jagar är inte en katt något problem. Däremot hundar med jaktinstikt förstår inte jag heller.
 
Idag var vi på hundbadet och lattjade. Nora var lös som alltid, hon bryr sig varken om joggare, cyklister eller andra hundar, hon bryr sig bara om sin pinne och sanden. Och mig. Efter en stund kommer en labrador med sina två människor. De går till den andra sidan av standen (liten strand dock, så det var nog inte mer än 10-15m emellan), och släpper hunden. Vad gör hunden? Inte springer den efter pinnen de kastar ut i vattnet iaf, den springer rakt mot Nora. Hon stannade upp och jag hinner liksom inte riktigt fram (att ta sig ens en meter i djup sand.. pust) för att ställa mig emellan, man kan väl säga att jag och labradoren kom fram till Nora samtidigt. Labradorens ägare stod stilla där de var och ropade inte ens på hunden :confused:
Det är ju tur att Nora är totalt ointresserad av andra hundar och bara stod kvar där hon stod trots att en okänd hund kom flygandes mot henne, men det kunde de ju inte veta. Hon kunde ju lika väl varit hundilsk. Vill inte ens tänka på vad som hade hänt då.
Tillslut ropar de hur som helst till sig sin hund som lämnar oss. En liten stund. Tar inte många minuter förrän den kommer tillbaka igen. Och sen en gång till. Då gick vi. Så ja, jag undrar också vad det är för fel på folk.
 
Idag var vi på hundbadet och lattjade. Nora var lös som alltid, hon bryr sig varken om joggare, cyklister eller andra hundar, hon bryr sig bara om sin pinne och sanden. Och mig. Efter en stund kommer en labrador med sina två människor. De går till den andra sidan av standen (liten strand dock, så det var nog inte mer än 10-15m emellan), och släpper hunden. Vad gör hunden? Inte springer den efter pinnen de kastar ut i vattnet iaf, den springer rakt mot Nora. Hon stannade upp och jag hinner liksom inte riktigt fram (att ta sig ens en meter i djup sand.. pust) för att ställa mig emellan, man kan väl säga att jag och labradoren kom fram till Nora samtidigt. Labradorens ägare stod stilla där de var och ropade inte ens på hunden :confused:
Det är ju tur att Nora är totalt ointresserad av andra hundar och bara stod kvar där hon stod trots att en okänd hund kom flygandes mot henne, men det kunde de ju inte veta. Hon kunde ju lika väl varit hundilsk. Vill inte ens tänka på vad som hade hänt då.
Tillslut ropar de hur som helst till sig sin hund som lämnar oss. En liten stund. Tar inte många minuter förrän den kommer tillbaka igen. Och sen en gång till. Då gick vi. Så ja, jag undrar också vad det är för fel på folk.
Förmodligen tillhör de den skara "människor med hund" som tycker att det är nån slags naturlag att alla hundar måste få hälsa på alla andra hundar, alltid.

Hatar sådana människor :devil:
 
Finns inte en brinnande chans i helvetet att jag skulle släppa min hund utanför inhägnat område. Förstår inte hur folk vågar.

Ikväll när jag hade hunden lös på vår inhägnade tomt så gick det en katt förbi på åkern på andra sidan staketet. Hunden sprang såklart bort till staketet och glodde på katten. Gick det att kalla in hunden?Nope... Vad hade då hänt om där inte funits något staket och katten börjat springa när hunden kom farande? Minst en av dem hade lämnat platsen med blodvite.

Jag vågar för att jag vet att hunden kommer till mig när jag kallar. Han hade inte brytt sig om ifall en katt dök upp, eller nåt vilt. Han kan titta på dem men gör som jag ber honom om. Inte en chans att han hade fått springa mot en katt eller nåt vilt ens om det fanns ett staket mellan honom och katten! Han vet att han inte får göra sånt. Jag kan gå med honom lös förbi änderna vid ankdammen och han passerar dem på 1 meters avstånd och tittar knappt på dem. Han vet att han inte får jaga dem.

Men nä, jag förstår inte hur folk som inte har lydnad på sin hund vågar släppa den utanför inhägnat område! Sen avskyr jag folk som låter sin hund gå fram till andra hundar utan att först fråga om det är ok! Jag tycker att folk ska hålla sina hundar för sig själva! Förr när jag hade golden släppte folk fram sina barn också utan att fråga. De hade ingen aning om ifall han var snäll mot barn eller inte. Nu var han precis så snäll som han såg ut så det var ju aldrig farligt för barnen, men det kunde ju inte föräldrarna veta! Jag försökte alltid förklara det för både barnen och föräldrarna så de inte skulle råka illa ut i fortsättningen. Alla hundar är inte lika snälla mot barn som den var.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 227
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 744
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 488
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 183
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp