Förklara för mig, hur tänker folk som har sin hund lös?

Jag har alltid min lös med mig här ute i skogen, men det är ju bara en valp. Ingen blir rädd för henne, men hon vill väldigt gärna springa fram och hälsa om man möter någon. Om jag inte får full koll på henne innan hon blir större får jag väl börja med koppel. Som tur är har hon inget intresse av vilda djur i alla fall.
 
Jag har alltid min lös med mig här ute i skogen, men det är ju bara en valp. Ingen blir rädd för henne, men hon vill väldigt gärna springa fram och hälsa om man möter någon. Om jag inte får full koll på henne innan hon blir större får jag väl börja med koppel. Som tur är har hon inget intresse av vilda djur i alla fall.
Hur vet du att ingen blir rädd?
Jag tror det är viktigt att förstå för hundägare att det visst finns folk som blir rädda eller helt enkelt inte vill få en framrusande hund.
 
Jag har alltid min lös med mig här ute i skogen, men det är ju bara en valp. Ingen blir rädd för henne, men hon vill väldigt gärna springa fram och hälsa om man möter någon. Om jag inte får full koll på henne innan hon blir större får jag väl börja med koppel. Som tur är har hon inget intresse av vilda djur i alla fall.

Fruktansvärt enerverande. Varför inte hindra hunden från självbelönande beteende redan som ung? När tänker du i så fall börja lära om hunden? Och varför gå den omvägen, det förvirrar ju bara hunden?

Jag hade varit väldigt irriterad och rätt sträng mot en framrusande valp/unghund som kommer och ska hälsa.
 
Det stämmer såklart inte, jag känner flera jägare som har hundar som fått tag i och bitit ihjäl vilda djur, rävar ex. Även rådjur.Jag har aldrig hört att någon tagit bort sin jakthund för den dödar det den är utbildad till att hitta, däremot om de istället går över till tamdjur som får eller höns ex då avlivas de.
Skulle vilja se en drivande rådjurshund hinna ifatt ett rådjur, rådjurshundar som tax, drever mf är inget snabba.
 
Jag har sjalv varit hundradd och vet hur laskigt det kandes att mota losa hundar som kom framspringande nar man var ute och gick. Mina hundar har mycket bra lydnad och kommer nar jag ropar. Alltid.
Numera ar jag inte radd for framspringande hundar langre. Jag blir daremot vansinnig pa hundagare som later sina hundar springa fram till bade andra hundar och manniskor.

Nar jag moter nagon kopplar jag hundarna om de jag moter har hund, eller lagger dem pa en "plats" om de ar manniskor utan hund. Jag staller mig mellan mina hundar nar de ligger plats och de jag moter for att det tydligt ska synas att jag inte ar en som "rakar ha hund" utan verkligen har koll pa mina hundar sa att ingen behover kanna sig radd eller osaker for min skull.

Framspringande hundar, som folk ropar efter "Han ar snall" ar ett otyg. Jag vet inte hur manga ganger min gamla rottis blev pahoppad, oftast av sma hundar, men bade storre och stora hundar utan uppfostran hoppade ocksa pa henne. Sarskilt nar jag hade hundarna i Sverige.
Det ar inte latt att halla en stor rottis fran att ta livet av en liten hund som hanger den i brostkorgen, men nar man har den kollen pa sin stora hund blir man latt upprord nar hunden som gar i lost hangande koppel vid ens sida blir pahoppad gang efter gang, och ser alla losa hundar som agarna inte har tillraklig koll pa som ett otyg.
 
Jag har alltid min lös med mig här ute i skogen, men det är ju bara en valp. Ingen blir rädd för henne, men hon vill väldigt gärna springa fram och hälsa om man möter någon. Om jag inte får full koll på henne innan hon blir större får jag väl börja med koppel. Som tur är har hon inget intresse av vilda djur i alla fall.
Om du håller av din hund bör du genast sluta ha hunden lös. Vi mötte en sådan som din häromdagen. Unghund/valp som sprang lös och rusade fram till oss. Kunde inte hundspråk alls och den var mycket oförskämd mot min hund. Inget halsband eller sele så det var omöjligt för mig att få tag i den. Som tur är så är min hund snäll och han litar på mig att jag tar hand om sådant och han håller sig bakom min rygg men han var riktigt irriterad på den där hunden och hade han fått möjligheten så hade han säkerligen flugit på den så oförskämd som den var och det hade nog inte gått så bra för den lille då. Efter två minuters "dansande" för att slagsmål inte skulle uppstå kommer en gubbe halvspringande ut ur skogen och tar hunden. Tittar på min hund och säger, -vill inte du vara med? Vad han menade med det var högst oklart. På hundslagsmål kanske? Ingen ursäkt heller såklart.

Jag undrar verkligen hur sådana som du tänker? Tänk om någon annan också resonerar som du och också har sin hund lös och det resulterar i att din hund faktiskt blir illa skadad eller dör. Hur tänker du om det? Eller är du en sådan som tänker "det händer inte mig"?
 
Fruktansvärt enerverande. Varför inte hindra hunden från självbelönande beteende redan som ung? När tänker du i så fall börja lära om hunden? Och varför gå den omvägen, det förvirrar ju bara hunden?

Jag hade varit väldigt irriterad och rätt sträng mot en framrusande valp/unghund som kommer och ska hälsa.
Exact!

Min gamla rottis dam var mycket strang mot valpar och unghundar som kom framrusande. Det hande mer an en gang att det blev ett ordentligt slagsmal mellan henne (som jag hade kopplad vid min sida utan att hon strackte kopplet) och los framspringande hund. Hon varnade med ett tydligt kroppssprak och morr ... Nar den framspringande hunden hoppade pa henne slutade hon sa fort jag rot at henne. Nagot jag bara gjorde nar nagon hade tagit tag i den pahoppande hunden sa vi kunde skilja dem at.

Jag har inte fysiska mojligheter att halla undan en vuxen Rottweiler om en hund anfaller och det ar manga hundagare som inte vagar ta tag i sin hund under ett slagsmal. (Det ar inte kul ...) Vid ett tillfalle tog jag tag i den anfallande hunden, bojde mig fram och stirrade en decimeter fran min Rottis ansikte medan jag rot att hon skulle sluta. Vilket hon gjorde. Den anfallande hunden tappade taget nar Miss Mandy lungt satte sig pa kommando och tittade pa medan jag forsokte koppla hunden och halla mig undan utan att bli biten.

Jag HATAR framrusande hundar. Jag bryr mig inte om den ar "snall", gor lekinviter, eller kommer att springa tillbaka till husse/matte sa fort den "halsat".
 
Jag har alltid min lös med mig här ute i skogen, men det är ju bara en valp. Ingen blir rädd för henne, men hon vill väldigt gärna springa fram och hälsa om man möter någon. Om jag inte får full koll på henne innan hon blir större får jag väl börja med koppel. Som tur är har hon inget intresse av vilda djur i alla fall.

Koppla för sjutton valpen NU. Kör med långlina eller flexi iaf så du kan stoppa valpen från att springa fram till folk och hundar åtminstone.

Jag känner till ett antal hundar som möjligen skulle skada din valp allvarligt om den sprang fram till dem hejvilt och inte var väldigt försiktig. Det kanske låter trist, men sån är verkligheten. Vill du att din valp ska bli allvarligt skadad eller dö bara för att du inte orkar ha lina på den och respektera andra personer och hundar?
 
Abropå ämnet. För nån vecka sen var jag ute och gick på kvällen längs en gata här i stan. Ganska lugn, inte särskilt trafikerad gata. Vips kommer en colliehane och går ut på gatan från en sidoväg i lagomt sakta mak. Rakt ut på vägen, ingen människa med. Svänger in på gatan så att säga och promenerar mot vårt håll. Jag tar min (också hane som inte tål andra hannar springa fram till honom) och vände, gick i lagom rask takt bortåt. Ser efter ett tag en gubbe komma och GÅ långsamt efter colliejäveln och ropa "Billie..hörrö lyssna då..kom hit..." (hette egentligen nått annat jag glömt). Gubben lät alltså hunden gå löst typ 30 meter framför honom på kvällen i stan, runt hörn inpå andra vägar HELT utan uppsikt. Inpå trafikerade vägar där folk cyklar, springer, går, kör bil, går med hundar, mm frekvent.

Jag ville inte göra ljud som gjorde att hunden skulle springa mot oss. Men jag ropade åt gubbjäveln när han verkat komma ifatt hunden iaf att koppel är en sjukt bra uppfinning.
 
Det går ju faktiskt att ha även jakthundar lösa om inkallningen sitter
De är inte fullkomliga jaktidioter alla individer.
Men skillnaden mellan en jakthund och andra hundar är att jakthundar inte dödar sitt byte.
Då blir det ingen mer jakt för den hunden.
Fast det stämmer ju inte. En drivande hund, har ett drevskall som är framavlat. Viltet har därför ganska bra koll på hunden och håller sig på säkert avstånd. Sen finns det även tysta hundar som används till jakt, de mer stöter fram viltet men det negativa med det är att viltet oftast kommer väldigt fort, dvs drevet buktar inte. Det finns också ställande jakthundar och de skallar när viltet står still och är tyst när viltet är i rörelse. Problemet med sällskapshundar är ju att de inte har ett drevskall, vilket gör att de också kommer nära viltet och riskerar att stressa eller skada det.

En bra jakthund, vettigt injagad, skall inte ”ta” friskt vilt. Men om ett vilt blir skadeskjutet tänker jag att det är önskvärt att hunden avlivar djuret. Våra hundar gör det genom ett stadigt grepp om djurets nacke och sedan ett knyck, djuret är dött. Är det ett vildsvin håller de sig dock på avstånd och skäller tills husse kommer.
 
Får väl svara alla på en gång eftersom det var så många som reagerade. Jag bor alltså mitt ute i skogen och känner de som bor i närheten och använder samma stigar. Åtminstone nu, utanför svamp- och bärsäsongen. Jag skulle inte släppa valpen lös med massor av okänt folk i skogen. Så de hon rusat fram och hälsat på är såna jag känner, ofta med egen hund. En enda gång var det okänt folk, och de blev bara glada av att få hälsa på valpen, och då var jag inte många steg bakom och fick tag på den. Och jag är på god väg att lära henne behärska sig.
Och många av de andra som bor häromkring har också sina hundar lösa, det är så man gör ute på landet. De som inte har hunden lös har såna som jagar efter rådjur. Och folk häromkring har inga aggressiva hundar, även om jag vet att också "ofarliga" hundar kan triggas om det kommer en jobbig valp. Det finns egentligen bara två relevanta risker, antingen att hunden blir tagen av ett vildsvin, eller att den springer på en utsläppt jakthund och får stryk. Då tycker jag det är värre med folk som har så lättriggade hundar att de skulle kunna döda en glad valp som kommer rusande. Tänk om det vore ett barn istället?
 
Får väl svara alla på en gång eftersom det var så många som reagerade. Jag bor alltså mitt ute i skogen och känner de som bor i närheten och använder samma stigar. Åtminstone nu, utanför svamp- och bärsäsongen. Jag skulle inte släppa valpen lös med massor av okänt folk i skogen. Så de hon rusat fram och hälsat på är såna jag känner, ofta med egen hund. En enda gång var det okänt folk, och de blev bara glada av att få hälsa på valpen, och då var jag inte många steg bakom och fick tag på den. Och jag är på god väg att lära henne behärska sig.
Och många av de andra som bor häromkring har också sina hundar lösa, det är så man gör ute på landet. De som inte har hunden lös har såna som jagar efter rådjur. Och folk häromkring har inga aggressiva hundar, även om jag vet att också "ofarliga" hundar kan triggas om det kommer en jobbig valp. Det finns egentligen bara två relevanta risker, antingen att hunden blir tagen av ett vildsvin, eller att den springer på en utsläppt jakthund och får stryk. Då tycker jag det är värre med folk som har så lättriggade hundar att de skulle kunna döda en glad valp som kommer rusande. Tänk om det vore ett barn istället?
Nej så gör man inte på landet. Inte om man är en ansvarsfull hundägare.
Ett barn är ingen valp. Hundar ser skillnad på ett barn och en valp och ett barn är i normalfallet enkelt att få tag i om hen beter sig illa mot en hund. Det är i normalfallet inte lika lätt att få tag i en oförskämd valp/unghund.
 
Folk tänker väl som alla idioter jag mötte med schäferhunden: folk som har hundilskna hundar borde ta bort dem innan det inträffar en tragedi (dvs alla andra ska rätta sig till att de vill släppa sina hundar vind för våg)

Eller idioten som hade en colliehane lös i byn där jag bodde förut. Det var ju bra för folk att hålla sina tikar inne när de löpte så skulle hens hund inte driva :( Flera i byn hade varit nära att köra på collien, så vi försökte förklara "strikt hundägaransvar" och att om hunden orsakar en olycka ansvarar ägaren och att hen faktiskt var oaktsam. Ingen av oss ville köra på en hund (det var ägaren vi hade problem med inte hunden). Hen förstod inte - det var ju bara att låta bli att köra på hunden :banghead:

Sådana människor ser inte sin lösa hund som sitt eget problem så länge som den kommer hem - har andra problem med rivna djur, tjuvparade tikar, hundar som ryker ihop eller bilolyckor, tja då är det ju de andras problem som de måste lösa själva. Att man skulle ha någon form av ansvar för att andras problem orsakas av den egna hunden det faller aldrig sådana människor in.
 
Får väl svara alla på en gång eftersom det var så många som reagerade. Jag bor alltså mitt ute i skogen och känner de som bor i närheten och använder samma stigar. Åtminstone nu, utanför svamp- och bärsäsongen. Jag skulle inte släppa valpen lös med massor av okänt folk i skogen. Så de hon rusat fram och hälsat på är såna jag känner, ofta med egen hund. En enda gång var det okänt folk, och de blev bara glada av att få hälsa på valpen, och då var jag inte många steg bakom och fick tag på den. Och jag är på god väg att lära henne behärska sig.
Och många av de andra som bor häromkring har också sina hundar lösa, det är så man gör ute på landet. De som inte har hunden lös har såna som jagar efter rådjur. Och folk häromkring har inga aggressiva hundar, även om jag vet att också "ofarliga" hundar kan triggas om det kommer en jobbig valp. Det finns egentligen bara två relevanta risker, antingen att hunden blir tagen av ett vildsvin, eller att den springer på en utsläppt jakthund och får stryk. Då tycker jag det är värre med folk som har så lättriggade hundar att de skulle kunna döda en glad valp som kommer rusande. Tänk om det vore ett barn istället?
Lisa som inte längre är i livet bangade inte för ett slagsmål med en hund eller grävling utan kunde starta ett slagsmål utan problem men aldrig aldrig att hon ens råkade rispa en tand mot en människa oavsett ålder, inte i lek och inte när hon hade ont efter opration.
Eller ja i valpålder bet hon som alla andra små valpar.
 
Får väl svara alla på en gång eftersom det var så många som reagerade. Jag bor alltså mitt ute i skogen och känner de som bor i närheten och använder samma stigar. Åtminstone nu, utanför svamp- och bärsäsongen. Jag skulle inte släppa valpen lös med massor av okänt folk i skogen. Så de hon rusat fram och hälsat på är såna jag känner, ofta med egen hund. En enda gång var det okänt folk, och de blev bara glada av att få hälsa på valpen, och då var jag inte många steg bakom och fick tag på den. Och jag är på god väg att lära henne behärska sig.
Och många av de andra som bor häromkring har också sina hundar lösa, det är så man gör ute på landet. De som inte har hunden lös har såna som jagar efter rådjur. Och folk häromkring har inga aggressiva hundar, även om jag vet att också "ofarliga" hundar kan triggas om det kommer en jobbig valp. Det finns egentligen bara två relevanta risker, antingen att hunden blir tagen av ett vildsvin, eller att den springer på en utsläppt jakthund och får stryk. Då tycker jag det är värre med folk som har så lättriggade hundar att de skulle kunna döda en glad valp som kommer rusande. Tänk om det vore ett barn istället?

Vad ska de som har en hund som visar sig ogilla främmande hundar göra mer än att ha sin egna hund under kontroll? Avliva hunden bara för att den blir arg på lösa framspringande hundar?

Jag har haft en hund som verkligen avskydde lösa hundar som kom fram. Han ogillade även barn men dem kunde man mycket lättare stoppa och säga till och det var extremt ovanligt att man ens behövde göra det.

Min hund sökte aldrig upp andra hundar. Gick alltid omvägar vid möten om han kunde. Men om någon hund kom in på hans privata zon och inte lyssnade på hans mycket fina och snabba hundspråk vilket i princip enbart andra vallhundar klarade på tog han till de stora bokstäver dvs. utfall och ev. bett. Han hade dock lite mer tolerans med riktigt små hundar och vissa valpar. Han sökte aldrig bråk men hamnade i bråk pga. Hundar som sprang fram. Han var rädd inte elak...
 
Får väl svara alla på en gång eftersom det var så många som reagerade. Jag bor alltså mitt ute i skogen och känner de som bor i närheten och använder samma stigar. Åtminstone nu, utanför svamp- och bärsäsongen. Jag skulle inte släppa valpen lös med massor av okänt folk i skogen. Så de hon rusat fram och hälsat på är såna jag känner, ofta med egen hund. En enda gång var det okänt folk, och de blev bara glada av att få hälsa på valpen, och då var jag inte många steg bakom och fick tag på den. Och jag är på god väg att lära henne behärska sig.
Och många av de andra som bor häromkring har också sina hundar lösa, det är så man gör ute på landet. De som inte har hunden lös har såna som jagar efter rådjur. Och folk häromkring har inga aggressiva hundar, även om jag vet att också "ofarliga" hundar kan triggas om det kommer en jobbig valp. Det finns egentligen bara två relevanta risker, antingen att hunden blir tagen av ett vildsvin, eller att den springer på en utsläppt jakthund och får stryk. Då tycker jag det är värre med folk som har så lättriggade hundar att de skulle kunna döda en glad valp som kommer rusande. Tänk om det vore ett barn istället?

En hund behöver inte vara 'lättriggad' för att den reagerar på att en främmande hund kommer flängande mot dem.
De kan till exempel ha ont någonstans/vara i rehab, kanske varit med om någonting otrevligt eller som i fallet med min gamla tant numera - ser dåligt. Hon är nästan blind.
Oavsett vad som är anledningen till att en hund är eller kan vara reaktiv är det ju fortfarande Din hund som är lös och provocerar.
 
Jag kanske skulle sätta upp skylten "varning för glad hundvalp som kanske vill komma och hälsa" ute vid infarten, med en bild på den, men då får jag väl aldrig vara ifred igen efter det
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 308
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 868
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 493
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 194
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp