Förkylning - hur länge smittar man?

Vad skiljer influensa från förkylning?

Jag gjorde en snabbgoogling och det kom upp symtom som hög feber, ledvärk etc. Det har jag inte haft. Det är det jag tycker är så konstigt jämfört med hur jag brukar vara sjuk, att symtomen är så diffusa.

Oavsett tror jag aldrig någonsin att någon på mitt jobb har varit hemma i upp till två veckor (med intyg och allt) för en vanlig förkylning/influensa. Det är väl en jag kan komma på då, men där utvecklades det till lunginflammation samt hen råkade knäcka något revben av allt hostande. Hen var väl inte så värst pigg på några dagar ...

Jag har märkt tydlig skillnad mellan förkylning och influensa! Influensa är så mycket värre än förkylning så det har aldrig varit nån tvekan. Har haft influensa två ggr som vuxen. Helt däckad med 40 graders feber båda gångerna. Så till den grad att jag är tveksam till om jag hade kunnat ta hand om mig själv...
 
Vad skiljer influensa från förkylning?

Jag gjorde en snabbgoogling och det kom upp symtom som hög feber, ledvärk etc. Det har jag inte haft. Det är det jag tycker är så konstigt jämfört med hur jag brukar vara sjuk, att symtomen är så diffusa.

Oavsett tror jag aldrig någonsin att någon på mitt jobb har varit hemma i upp till två veckor (med intyg och allt) för en vanlig förkylning/influensa. Det är väl en jag kan komma på då, men där utvecklades det till lunginflammation samt hen råkade knäcka något revben av allt hostande. Hen var väl inte så värst pigg på några dagar ...
Det är helt olika sjukdomar till att börja med. En förkylning går ju över relativt snabbt och man mår ofta inte jättedåligt av det, kanske får man inte ens feber. En influensa får man i regel feber av och mår sämre av. Jag blir däckad av en förkylning, och halvt döende av influensa. Så pass att jag knappt klarar av att resa mig upp utan att hålla på att tuppa av.
 
Jag hittade bland annat den här, som källa: https://www.netdoktor.se/infektion/oron-nasa-hals/sjukdomar/forkylning/

Med texten: En person smittar från dagen innan förkylningen bryter ut till 1-3 dagar efter tillfrisknandet.
Ja precis, 1-3 dagar EFTER tillfrisknandet. Vissa verkar läsa det som att man inte smittar efter 3 dagar i sjukdomen, vilket ju inte alls är samma sak.

Någon som vet vad det ryktet kommer ifrån? Jag har sett det upprepas så många ggr, både här och irl.

Nu verkar inte jag vara så känslig för smitta längre (tack o lov!!) men när jag var det så räckte det ju att samtala med en person som var "lite snorig" i 5 min så var jag ju sängliggande i en vecka sen.
 
Skulle jag vara hemma från jobbet för rinnig näsa så hade jag behövt vara sjukskriven hela vintern, rinnig näsa får jag av kyla.

På jobbet är det redan körigt under förkyningstider och skulle alla vara hemma 2 veckor varje gång skulle det inte finnas tillräckligt med personal för bandet att rulla.
Mitt jobb är troligen inget för infektionskänsliga då vi jobbar fysiskt nära varandra.
 
Jag har dålig koll på hur länge man smittar, men när det gäller förkylningar utgår jag bara från mitt eget mående när jag avgör om jag kan jobba eller inte. Tar inte hänsyn till smitta alls utan är hemma när jag har feber eller känner mig ordentligt nedsatt.

Enda sjukdom där jag stannar hemma längre pga smitta är vid magsjuka eller kräksjuka.
 
VAD grundar du det på? Så många påstår detta, helt utan källa och har aldrig sett någonstans någonsin att man inte smittar när man har symptom?
1177 sjukvårdsupplysningen tex. Hosta kan man ju ha i flera veckor efter en förkylning utan att vara sjuk så att säga.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190131-175827_Chrome.jpg
    Screenshot_20190131-175827_Chrome.jpg
    160,2 KB · Visningar: 45
Jag vet inte hur du läser, men det står inget om att man inte skulle smitta efter att febern har gått ner.
Det står att det är bra att vara hemma när man har feber.

Men det står även på hemsidan att man kan ha kvar hosta i flera veckor.
Du tycker alltså att man ska vara hemma i flera veckor om man är feberfri och mår okey för att man har kvar hosta?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190131-201240_Chrome.jpg
    Screenshot_20190131-201240_Chrome.jpg
    164,5 KB · Visningar: 32
Nu kom just de förkylningarna troligtvis från dagis och var kanske lite extra jävliga.

Det är jag rädd att min med gör! Jag kommer hädanefter hålla alla småbarn som hostar och snorar på minst en kilometers avstånd. Hur jädra pigga och glada de själva än ger sken av att vara. ;) Och hur opåverkade föräldrarna än ser ut.

Min kompis småbarnsförälder: "Ja, så här är det hela tiden från oktober till april. Men man vänjer sig!"
Min kropp: "Vafan är detta?! :nailbiting:" och stänger av alla funktioner i över en vecka ...
 
Det står att det är bra att vara hemma när man har feber.

Men det står även på hemsidan att man kan ha kvar hosta i flera veckor.
Du tycker alltså att man ska vara hemma i flera veckor om man är feberfri och mår okey för att man har kvar hosta?
Beror på vad det är för hosta. Torrhosta tex borde vara helt ok, men så länge man har slem i halsen så smittar man nog.

För ens egen skull ja. Det står inte att man inte smittar.
 
Beror på vad det är för hosta. Torrhosta tex borde vara helt ok, men så länge man har slem i halsen så smittar man nog.

För ens egen skull ja. Det står inte att man inte smittar.
Tar du ut semesterdagar då efter den där veckan man får vara hemma från jobbet utan läkarintyg om du har hosta kvar efter förkylning? Jag har svårt att tänka mig att en läkare sjukskriver en normalt pigg och arbetsför person som har hosta kvar som enda symptom efter en förkylning i flera veckor efter bara för det ev. kan finnas någon liten risk för smitta. Med normal "hostvett" och handhygien så är den lilla risken för smitta inte så väldigt stor egentligen.

Jag skulle med andra ord ha varit sjukskriven någonstans mellan den 27/12 och fortfarande, för jag har fortfarande kvar lite hosta, den har ökat och minskat under den här tiden. Ingen feber, inga förkylningssymptom, bara hosta. Det låter lite överdrivet. Nog för att jag själv anser att sjuka människor ska stanna hemma och inte smitta andra människor, men människor med hosta som är en kvarvarande rest från förkylning tycker jag gott kan få jobba.
 
Tar du ut semesterdagar då efter den där veckan man får vara hemma från jobbet utan läkarintyg om du har hosta kvar efter förkylning? Jag har svårt att tänka mig att en läkare sjukskriver en normalt pigg och arbetsför person som har hosta kvar som enda symptom efter en förkylning i flera veckor efter bara för det ev. kan finnas någon liten risk för smitta. Med normal "hostvett" och handhygien så är den lilla risken för smitta inte så väldigt stor egentligen.

Jag skulle med andra ord ha varit sjukskriven någonstans mellan den 27/12 och fortfarande, för jag har fortfarande kvar lite hosta, den har ökat och minskat under den här tiden. Ingen feber, inga förkylningssymptom, bara hosta. Det låter lite överdrivet. Nog för att jag själv anser att sjuka människor ska stanna hemma och inte smitta andra människor, men människor med hosta som är en kvarvarande rest från förkylning tycker jag gott kan få jobba.
Behövs inte, jag blir som sagt sängliggande när jag blir sjuk, när jag är frisk och inte sängliggande så hostar jag heller inte längre mer än torrhosta. Och är det bara hosta som symptom så är det ju torrhosta, och den är nog snarare för att halsen håller på att läka än något annat. Så jag förstår inte riktigt din reaktion på mitt inlägg, eftersom det du skriver inte är relevant för mitt inlägg.

Normalt hostvett ja... Men ärligt talat, hur många har det?
 
Nej, jag känner mig som sagt inte arbetsför ännu. Inte p.g.a. hosta eller snuva utan för att allmäntillståndet är som det är. Jag har talat om för mina närmaste kollegor att jag kommer att vara hemma veckan ut. Nu känns det inte värt att gå dit för varken min eller deras skull, om jag inte plötsligt är märkbart bättre i morgon.

Men att behöva vara hemma även i nästa vecka känns liksom smått otänkbart. Är det vanligt? Därav frågan om smitta. Att det inte är lämpligt att gå runt och hosta folk i fejan begriper jag väl, men om man mest är orkeslös. Jag har inte tillräckligt med ork nu, men något bättre måste det väl förhoppningvis bli under helgen. Men om det här är något som kan vara upp till två veckor är det kanske inte sannolikt att jag kommer må helt hundra eftersom det här förloppet verkar gå fantastiskt långsamt ...

Jag åkte på influensan förrförra året, och även om febern gått bort och snoret inte var så farligt så var jag liksom som du helt matt i kroppen. Jag fixade knappt att gå mellan soffan och köket för att hämta vatten, och tog jag mig dit kändes det som om jag skulle svimma när jag stod vid kranen och väntade på att det skulle bli kallt/fylla glaset. Jag var säker på att jag aldrig skulle bli frisk igen, och jag mådde illa av utmattning om jag rörde mig längre sträckor än soffan/köket. Allt snurrade och det pep i öronen ungefär som innan man svimmar.

Jag var hemma i 10 dagar innan jag hade ork nog att gå tillbaka till jobbet. Hade behövt några dagar till men orkade inte krångla med sjukintyg som skulle behövas efter det. Första 2 dagarna på jobbet var jag kallsvettig och mådde illa om jag stod upp för länge, och det kändes som om musklerna var helt slut. Har tack och lov ett jobb där jag kan sätta mig lite när jag vill och jobba i lugnt tempo.
 
Vad skiljer influensa från förkylning?

Jag gjorde en snabbgoogling och det kom upp symtom som hög feber, ledvärk etc. Det har jag inte haft. Det är det jag tycker är så konstigt jämfört med hur jag brukar vara sjuk, att symtomen är så diffusa.

Oavsett tror jag aldrig någonsin att någon på mitt jobb har varit hemma i upp till två veckor (med intyg och allt) för en vanlig förkylning/influensa. Det är väl en jag kan komma på då, men där utvecklades det till lunginflammation samt hen råkade knäcka något revben av allt hostande. Hen var väl inte så värst pigg på några dagar ...

Du märker skillnad! Hos oss började det med att sonen då kanske 3,5-4 år var så ledsen för han hade så ont i kroppen, trodde det var typ växtvärk eller något, sen började han frysa så han skakade, och närmare 40 grader i temp. 2 dagar senare låg jag i soffan och hade så ont i hela kroppen så jag visste knappt vart jag skulle ta vägen, som en molande värk precis överallt, och huvudvärk, sen kom ju febern till mig, låg på 39 grader, var fullt påklädd med mjukiskläder, ett duntäcke, en ullfilt, och ett tunnare fibertäcke på mig, och jag frös så jag skakade och det gjorde ont i varenda led! Det var hemskt! Först då förstod jag varför sonen hade varit så ledsen...
 
Behövs inte, jag blir som sagt sängliggande när jag blir sjuk, när jag är frisk och inte sängliggande så hostar jag heller inte längre mer än torrhosta. Och är det bara hosta som symptom så är det ju torrhosta, och den är nog snarare för att halsen håller på att läka än något annat. Så jag förstår inte riktigt din reaktion på mitt inlägg, eftersom det du skriver inte är relevant för mitt inlägg.

Normalt hostvett ja... Men ärligt talat, hur många har det?
Men andra människor kan ha slemhosta som enda/främsta symptom även om du inte brukar ha det.
Jag tenderar att bli snorig och få hosta efter feberperioden. Dvs jag hostar och snorar men mitt allmäntillstånd är inte längre påverkat.
 
Det är jag rädd att min med gör! Jag kommer hädanefter hålla alla småbarn som hostar och snorar på minst en kilometers avstånd. Hur jädra pigga och glada de själva än ger sken av att vara. ;) Och hur opåverkade föräldrarna än ser ut.

Min kompis småbarnsförälder: "Ja, så här är det hela tiden från oktober till april. Men man vänjer sig!"
Min kropp: "Vafan är detta?! :nailbiting:" och stänger av alla funktioner i över en vecka ...

Min med... var väldigt jobbigt när min dotter gick på dagis. Jag var sjukskriven för förkylning en gång i månaden... chefen var inte nöjd. Men jag kunde ju inte gå till jobbet med feber! Nu går dottern i skolan och jag sällan riktigt förkyld!
 
Jag är inne på mitt sjätte dygn av förkylning/influensa (?) nu och börjar bli lite tokig.

De två första dagarna hade jag nog feber och ganska ont i halsen. Därefter har jag mest varit väldigt orkeslös och ”svullen” i hals/huvud. Lite huvudvärk (verkar borta nu) samt att jag nu har börjat hosta (mest när jag försöker prata) och prisa nässpray (inte mycket men det är skönt att ta framför allt på natten). Jag kan förstå det där uttrycket ”urlakad som en disktrasa” ...

Men: hur länge smittar man egentligen? Är det så länge man har några symtom alls? Eller när kan jag träffa en människan igen?

Det har blivit bättre, men känns seriöst inte som om det någonsin kommer gå över! Jag läste att en förkylning normalt varar upp till två veckor med en snittid på ca en vecka, men smittar man hela den tiden? Hittills har det inte känts möjligt att gå till jobbet, men jag kan väl inte behöva vara hemma i två veckor??? :crazy:

Är lite i samma sits, känns som att jag aldrig kommer bli frisk igen :meh:.
Dock inte haft feber men pissont i halsen och jätteförkyld, var hemma mån-tis försökte gå till jobbet på onsdagen men gick hem efter några timmar... Kände mig supersjuk från ingenstans.

Jag får dock aldrig feber, det högsta jag haft är 37 ligger nog närmare 36 normalt. Har dock känt mig yr/yrsel, känns typ som att jag är småfull/ har blodtrycksfall efter att ha rest sig snabbt ända sedan i onsdags och ont i kroppen.

Går man runt och hostar och nyser känns det ju som att risken att man smittar andra är stor, men när man är smittfri känns svårt att säga? Jag tänker också att risken är att man själv blir smittad med nya "baciller" om man beblandar sig med människor när man inte är riktigt hundra frisk själv iaf när det är på sluttampen.
 
Men andra människor kan ha slemhosta som enda/främsta symptom även om du inte brukar ha det.
Jag tenderar att bli snorig och få hosta efter feberperioden. Dvs jag hostar och snorar men mitt allmäntillstånd är inte längre påverkat.
Men hostar och snorar du så är du fortfarande förkyld och smittsam.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 814
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 172
Senast: Raderad medlem 68338
·
  • Artikel
Dagbok Nu blev jag kallad lat av en nära anhörig. Tack för den, verkligen! Det hela började med att jag blev sjuk för tre veckor sen. Min...
Svar
15
· Visningar
1 383
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp