Försäkring av galopphästar (Utbruten från Bruten försäkring trots övertagande av försäkring?)

Frågan är då hur kan man försäkra ett ungt fullblod innan full träning/tävling utan att begränsas av ett datum eller sadel.Ställer fortfarande mig frågan om skadestatistiken är större hos fullbloden innan karriären
 
Frågan är då hur kan man försäkra ett ungt fullblod innan full träning/tävling utan att begränsas av ett datum eller sadel.Ställer fortfarande mig frågan om skadestatistiken är större hos fullbloden innan karriären
Nu vet jag inte hur det ser ut hos alla bolag, men i Agria så tar de inte hänsyn till hur omfattande träning hästen är i. Om den ska tränas för löp så gäller racingförsäkringen efter ett år ålder.
Bara att gilla läget.
 
Nu vet jag inte hur det ser ut hos alla bolag, men i Agria så tar de inte hänsyn till hur omfattande träning hästen är i. Om den ska tränas för löp så gäller racingförsäkringen efter ett år ålder.
Bara att gilla läget.
Nä precis och frågan är hur ser/läses statestiken.Om statestiken innehåller mest fullblod efter avslutad statestik och man tar alla fullblod efter den blir ju premierna höga för alla.Eller har man gjort som på ridsidan tagit fram statestik innan och före tävling?
 
Nä precis och frågan är hur ser/läses statestiken.Om statestiken innehåller mest fullblod efter avslutad statestik och man tar alla fullblod efter den blir ju premierna höga för alla.Eller har man gjort som på ridsidan tagit fram statestik innan och före tävling?
Det får du nog fråga försäkringsbolaget om. Inte för att det kommer göra ngn skillnad, villkoren ser ut som de gör oavsett.

Men det är ju inte fullblod. Det är löphästar och hästar som tränas för löp. Det går utmärkt att försäkra fullblod ”som vanligt” sålänge det inte är en blivande/nuvarande/tidigare löphäst.
 
Det får du nog fråga försäkringsbolaget om. Inte för att det kommer göra ngn skillnad, villkoren ser ut som de gör oavsett.

Men det är ju inte fullblod. Det är löphästar och hästar som tränas för löp. Det går utmärkt att försäkra fullblod ”som vanligt” sålänge det inte är en blivande/nuvarande/tidigare löphäst.
Sockerbit som verkar insatt refererade dem som grupp.Hur ser den gruppen ut?Är det alla fullblod?Är de de som gått löp är gruppen , har man tittat på gruppen innan, under före löp.Man tittar ju uppenbarligen så på andra hästgrupper.
Sen tillhör jag den positiva skaran som tänker Om inte frågan väcks kommer det aldrig ske någon förändring😃
 
Sockerbit som verkar insatt refererade dem som grupp.Hur ser den gruppen ut?Är det alla fullblod?Är de de som gått löp är gruppen , har man tittat på gruppen innan, under före löp.Man tittar ju uppenbarligen så på andra hästgrupper.
Sen tillhör jag den positiva skaran som tänker Om inte frågan väcks kommer det aldrig ske någon förändring😃
Det är ju olika saker. Djurets ras påverkar premien utifrån riskbedömning. Så är det för alla djur. Ett halvblod är dyrare att försäkra än en ponny och vissa hundraser är dyrare än andra.
Sen har vi möjligheten att teckna viss typ av försäkring, det är en annan fråga och kan styras av ex användningsområde.

Så ras påverkar hur dyr premien blir, men användningsområdet kan också styra vilken försäkring du får teckna/vilka villkor som gäller.
 
Det är ju olika saker. Djurets ras påverkar premien utifrån riskbedömning. Så är det för alla djur. Ett halvblod är dyrare att försäkra än en ponny och vissa hundraser är dyrare än andra.
Sen har vi möjligheten att teckna viss typ av försäkring, det är en annan fråga och kan styras av ex användningsområde.

Så ras påverkar hur dyr premien blir, men användningsområdet kan också styra vilken försäkring du får teckna/vilka villkor som gäller.
Bra beskrivit 😃.Men om en häst inte används som galopphäst ett visst datum (så som en del bolag har) men ändå anses vara en galopphäst efter det datumet och därmed får högre premie?
 
Enligt handläggare på mitt försäkringsbolag går gränsen för ridhäst/tävlingshäst just vid tävling. Alltså, oavsett nivå. Jag ridhästförsäkrade min hobbyhäst, men får försäkra om om jag vill börja tävla. Med reservation för att den försäkringsperson jag talade med har tolkat villkoren korrekt. .

Alltså anmäler man sig till en Lätt C på lokala ridklubben är man tvungen att försäkra om hästen?
Kan inte vara möjligt.
 
Bra beskrivit 😃.Men om en häst inte används som galopphäst ett visst datum (så som en del bolag har) men ändå anses vara en galopphäst efter det datumet och därmed får högre premie?
Det är ägaren som ansvarar för att lämna korrekta uppgifter till försäkringsbolaget. De villkoren jag läste (agria) gör det tydligt att det är planerat/framtida användningsområde som spelar roll. Dvs det som spelar roll är om hästen ska bli/tränas som löphäst eller inte. Det spelar ingen roll när träningen inleds.

Försäkringsbolaget går ju bara efter ägarens information. De ändrar inte försäkringen vid 1 års ålder om inte ägaren informerat dem om att hästen ska bli löphäst.
 
Det är ju olika saker. Djurets ras påverkar premien utifrån riskbedömning. Så är det för alla djur. Ett halvblod är dyrare att försäkra än en ponny och vissa hundraser är dyrare än andra.
Sen har vi möjligheten att teckna viss typ av försäkring, det är en annan fråga och kan styras av ex användningsområde.

Så ras påverkar hur dyr premien blir, men användningsområdet kan också styra vilken försäkring du får teckna/vilka villkor som gäller.
Förlåt nu är jag trött i huvudet.Det jag ville ha svar på är skadestatistiken säg då de som klassas som löphästar innan de tränas för eller tävlas i galopp?Jag tror inte skadestatistiken är högre för en galoppör när den sitts in och rids den första tiden än ett halvblod som sitts in och rids.Ändå görs skillnad.Jag tror (ganska självklart) att det är när hästen sätts i träning för att tävla.Det höjs inte premierna på din tränade inridande fälttävlanshäst.
 
Det är ägaren som ansvarar för att lämna korrekta uppgifter till försäkringsbolaget. De villkoren jag läste (agria) gör det tydligt att det är planerat/framtida användningsområde som spelar roll. Dvs det som spelar roll är om hästen ska bli/tränas som löphäst eller inte. Det spelar ingen roll när träningen inleds.

Försäkringsbolaget går ju bara efter ägarens information. De ändrar inte försäkringen vid 1 års ålder om inte ägaren informerat dem om att hästen ska bli löphäst.
Jo vissa bolag så ändras det ett visst datum de kalenderår din tilltänkta galopphäst fyller ett år vare sig den är i träning eller ej.Om den är anmäld som galopphäst från första början om jag fattat korrekt
 
Förlåt nu är jag trött i huvudet.Det jag ville ha svar på är skadestatistiken säg då de som klassas som löphästar innan de tränas för eller tävlas i galopp?Jag tror inte skadestatistiken är högre för en galoppör när den sitts in och rids den första tiden än ett halvblod som sitts in och rids.Ändå görs skillnad.Jag tror (ganska självklart) att det är när hästen sätts i träning för att tävla.Det höjs inte premierna på din tränade inridande fälttävlanshäst.
Du får fråga försäkringsbolaget om vilken statistik de lutar sig mot.

Jo vissa bolag så ändras det ett visst datum de kalenderår din tilltänkta galopphäst fyller ett år vare sig den är i träning eller ej
Det var ju exakt det jag skrev. Sålänge försäkringsbolaget vet att det är en tilltänkt galopphäst så ändras försäkringen. De bryr sig inte om när hästen börjar tränas. Så ser villkoren ut.
Men du kan köpa ett ungt fullblod och försäkra som vanligt sålänge den inte är tänkt att bli löphäst.
 
Du får fråga försäkringsbolaget om vilken statistik de lutar sig mot.


Det var ju exakt det jag skrev. Sålänge försäkringsbolaget vet att det är en tilltänkt galopphäst så ändras försäkringen. De bryr sig inte om när hästen börjar tränas. Så ser villkoren ut.
Men du kan köpa ett ungt fullblod och försäkra som vanligt sålänge den inte är tänkt att bli löphäst.
Konstigt det inte gäller när jag köper en fälttävlans häst tänkt till elitfälttävlan 😂
 
Förlåt nu är jag trött i huvudet.Det jag ville ha svar på är skadestatistiken säg då de som klassas som löphästar innan de tränas för eller tävlas i galopp?Jag tror inte skadestatistiken är högre för en galoppör när den sitts in och rids den första tiden än ett halvblod som sitts in och rids.Ändå görs skillnad.Jag tror (ganska självklart) att det är när hästen sätts i träning för att tävla.Det höjs inte premierna på din tränade inridande fälttävlanshäst.
Även priset på A1 höjs när en ridhäst kommer in i ålder för inridning.

Vet inte om det är så men kan tänka mig att årspremien räknas ut och ska gå jämt upp (som grupp då) från inridning till avslut och inte gå upp och ner i pris beroende på när den har högst skaderisk.
 
Jag också. Går hästen igenom besiktningen U. A och får ett veterinärintyg på detta var det inga problem att försäkra en f. d galoppör i sk. A1 .
 
Det bolag jag jobbar för har följande skrivning i villkoret - se det fetade under paragraf 2.2. Men innan dess går det utmärkt att fullförsäkra ett fullblod eller travare. Skulle hästen vänjas vid sele eller sadel i avsikt att tränas för galopp eller travtävlingar så måste försäkringen ändras till en Begränsad A2 variant. Undantaget är då ponnytravare som kan fullförsäkras.


2. Hel Livförsäkring


2.1 Försäkringens omfattning

Du kan få ersättning om hästen

dör, insjuknar eller skadas så svårt att den enligt veterinärmedicinsk expertis varaktigt förlorat sin användbarhet som

rid-, avels- eller brukshäst och därför måste avlivas. Sjukdomen eller skadan måste vara så allvarlig att fortsatt vård

eller vila enligt veterinärmedicinsk expertis gör att hästen inte skulle kunna användas som rid- avels- eller brukshäst.

Vi har rätt att anvisa veterinär.

Du kan få ersättning med del av livförsäkringsbeloppet om hästen insjuknar eller skadas så svårt att den enligt veterinärmedicinsk

expertis kan leva vidare ur djurskyddssynpunkt. Hästen ska då triangelmärkas enligt våra anvisningar.

Ersättning betalas först sedan vi mottagit bevis om utförd märkning. Hästen får därefter aldrig tävlas eller tränas för

tävling. Säljs hästen ska köparen informeras om överenskommelsen med oss.

Du kan få ersättning om hästen blir stulen eller kommer bort och inte återfinns inom tre månader. Försvinnandet ska

omgående anmälas till polisen och annonseras i lokaltidning eller annan media.

Har hästen försvunnit genom bedrägeri eller egenmäktigt förfarande gäller försäkringen inte för detta.

Om hästen kommer till rätta ska du meddela oss detta och återbetala försäkringsersättningen.

2.2 Begränsningar

Du får inte ersättning för

• häst som tränas för eller deltar i trav- och galopptävlingar, från och med att hästen vants vid sele eller sadel.

Undantaget gäller inte ponnytravare.

• beteenderubbningar, lynnesfel, nymfomani eller andra ovanor.

• stelkramp om hästen varit otillräckligt vaccinerad.

• avlivning eller oanvändbarhet av avelshygieniska skäl.
 

Liknande trådar

Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Habina
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 036
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp