Senskador - trauma eller uttröttning [Utbruten från Dressyrsnackis 13]

Corax

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


I förrgår fick Pricken foderstrupsförstoppning. Aldrig varit med om innan och såg hemskt ut. Fick ta ut veterinär och slanga bort stoppet. Efteråt var hon som inget hade hänt men har stått på svält och idag fått gå ut i hagen igen :heart

44998537_10155808760731099_5748074213932007424_n.jpg
Usch! Men skönt att det fick bra.
Min står med svullnad över böjsenorna på ett framben... :banghead:
Kul med häst (eller djur iöht... Hämtade kisse från klinik i går, åtta papp fattigare).
 
Senast ändrad av en moderator:
Usch! Men skönt att det fick bra.
Min står med svullnad över böjsenorna på ett framben... :banghead:
Kul med häst (eller djur iöht... Hämtade kisse från klinik i går, åtta papp fattigare).

Men fy :( din häst är ny också va?
Har haft min en vecka..
Hoppas båda djuren blir bra :heart
 
Men fy :( din häst är ny också va?
Har haft min en vecka..
Hoppas båda djuren blir bra :heart
Japp. Sen fyra veckor.
Klart de kommer att bli bra. Foderstrupsförstoppning repar de ju ofta sig bra ifrån. :)

@sassiball Ja, verkligen.
Vilken söt liten poni. Skulle hon varit hos mig hade hon fått smeknamnet Lusen på en gång. 🤭
 
Japp. Sen fyra veckor.
Klart de kommer att bli bra. Foderstrupsförstoppning repar de ju ofta sig bra ifrån. :)

@sassiball Ja, verkligen.
Vilken söt liten poni. Skulle hon varit hos mig hade hon fått smeknamnet Lusen på en gång. 🤭
Tack för tipset, vi funderar just på smeknamn, Lusen var ju perfekt! Får höra vad dottern säger om det.

Vad är planen för din häst nu?
 
Tack för tipset, vi funderar just på smeknamn, Lusen var ju perfekt! Får höra vad dottern säger om det.

Vad är planen för din häst nu?
Ja alltså, jag antar att vi först får se vad ul säger nästa vecka. Är det en senskada där han måste stå på box så är det nattinatt för hästen. Det kommer han förmodligen inte att fixa med hälsan i behåll av det jag sett hittills.
Utöver det så måste jag börja om med annan taktik och fokusera på att lösa paniken han får av ryttare. Vet dock inte riktigt hur i dagsläget då jag egentligen inte vet vad som utlöser det (gammal smärta, nuvarande smärta, gammalt trauma?).
Han har en del spänningar kvar som ger en del frågetecken...
Blir till att taktika lite med min veterinär när vi ändå ska in för senan.
 
Ja alltså, jag antar att vi först får se vad ul säger nästa vecka. Är det en senskada där han måste stå på box så är det nattinatt för hästen. Det kommer han förmodligen inte att fixa med hälsan i behåll av det jag sett hittills.
Utöver det så måste jag börja om med annan taktik och fokusera på att lösa paniken han får av ryttare. Vet dock inte riktigt hur i dagsläget då jag egentligen inte vet vad som utlöser det (gammal smärta, nuvarande smärta, gammalt trauma?).
Han har en del spänningar kvar som ger en del frågetecken...
Blir till att taktika lite med min veterinär när vi ändå ska in för senan.

Verkar ju väl drastiskt med en senskada från ingenstans? Är du säker på att han inte haft det tidigare då med tanke på hur lite han är riden?
 
Verkar ju väl drastiskt med en senskada från ingenstans? Är du säker på att han inte haft det tidigare då med tanke på hur lite han är riden?
Hur menar du?
Senskador har väl just en obehaglig tendens att komma lite smått ur ingenstans?
Både jag och veterinär har känt igenom senor tidigare ua så det här är jag 100% säker på är nytt.
Nu hoppas jag att han bara sparkat på sig själv och det är därför han är svullen och öm...
 
Hur menar du?
Senskador har väl just en obehaglig tendens att komma lite smått ur ingenstans?
Både jag och veterinär har känt igenom senor tidigare ua så det här är jag 100% säker på är nytt.
Nu hoppas jag att han bara sparkat på sig själv och det är därför han är svullen och öm...

Senskador är ju uttröttningsskador oftast. Väldigt sällan dom kommer från ingenstans.
Har den inte haft det innan så tror jag oxå det är något annat.
 
Tycker det är ganska vanligt att de halkar/ slår på sig och skadar gaffelbandet tex utan nån tidigare indikation på skadad sena?
 
Senskador är ju uttröttningsskador oftast. Väldigt sällan dom kommer från ingenstans.
Har den inte haft det innan så tror jag oxå det är något annat.
Ja kanske, men jag har också erfarenhet av flera traumaskador på senor. Både ytlig, djup och gaffelband.

Men i vårat fall tippar jag på att han slagit på sig själv då jag idag fick veta att han hade spelat Allan i hagen i torsdags. Samt att svullnaden nästan var helt borta idag. Ömheten likaså.
 
Vi deppar lite den här helgen. Skulle startat vår andra LA i morgon och så blir tävlingen inställd pga misstänkt kvarka :cry:. Tycker mest synd om den drabbade klubben, men lite om mig själv också :crazy:
 
Tycker det är ganska vanligt att de halkar/ slår på sig och skadar gaffelbandet tex utan nån tidigare indikation på skadad sena?

Nja är muskulaturen uttröttad av någon anledning så blir det senan som får ta stryk till sist. Hör många som tycker att dom får senskador i hagen men det är oftast inte sant. Det akuta kan hända i hagen givetvis men den bakomliggande orsaken är oftast att det har skett en uttröttning över tid.
 
Nja är muskulaturen uttröttad av någon anledning så blir det senan som får ta stryk till sist. Hör många som tycker att dom får senskador i hagen men det är oftast inte sant. Det akuta kan hända i hagen givetvis men den bakomliggande orsaken är oftast att det har skett en uttröttning över tid.

Jag har aldrig hört att hobbyhästar skulle tröttas ut så att de en dag smäller senan i hagen? Klart en struktur kan gå sönder om de tex halkar och översträcker.
 
Nja är muskulaturen uttröttad av någon anledning så blir det senan som får ta stryk till sist. Hör många som tycker att dom får senskador i hagen men det är oftast inte sant. Det akuta kan hända i hagen givetvis men den bakomliggande orsaken är oftast att det har skett en uttröttning över tid.

Jag har aldrig hört att hobbyhästar skulle tröttas ut så att de en dag smäller senan i hagen? Klart en struktur kan gå sönder om de tex halkar och översträcker.

Har hört både och. Vad krävs för att en fräsch sena och häst ska få en skada av enbart tramua? Räcker det att hästen sparkar på den "normalt mycket" i normalt utsträckt läge eller krävs det att hästen slår på sig i samband med att den halkar? Räcker det att den halkar utan påslag? Jag tänker alltså vs att andra strukturer borde ta stryk först.
 
Har hört både och. Vad krävs för att en fräsch sena och häst ska få en skada av enbart tramua? Räcker det att hästen sparkar på den "normalt mycket" i normalt utsträckt läge eller krävs det att hästen slår på sig i samband med att den halkar? Räcker det att den halkar utan påslag? Jag tänker alltså vs att andra strukturer borde ta stryk först.

Vilka strukturer tänker du på då? Senorna är rätt betydande och oskyddade på skenbenet. Varför senskydd om det inte är skadligt att slå på?
 
Vilka strukturer tänker du på då? Senorna är rätt betydande och oskyddade på skenbenet. Varför senskydd om det inte är skadligt att slå på?

Tänker mest fästen/ligament o muskler. Alltså om hästen är helt fräsch och halkar så att den skadar sig, vad ryker generellt först typ. Och ett slag på en fräsch sena, krävs det generellt att den är mer uttöjd än normalt för att ge en skada. Typ så menade jag. Jag har ju hört ganska mycket av det @fio skriver i fälttävlansvärlden. Det är lätt att skylla på att hästen fått en sena i hagen men att det brukar ligga mer bakom att senan väl kommer.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Nja är muskulaturen uttröttad av någon anledning så blir det senan som får ta stryk till sist. Hör många som tycker att dom får senskador i hagen men det är oftast inte sant. Det akuta kan hända i hagen givetvis men den bakomliggande orsaken är oftast att det har skett en uttröttning över tid.
Jag köper absolut det här till 100%. Men en sådan uttröttning (syebrist?)borde rimligtvis ge andra tecken i hästens kropp så som spända muskelbukar och sedan andra kompensatoriska tecken. Det gäller bara att upptäcka dem.
Jag kan också tänka mig att en sådan uttröttning kan komma även på en mindre tränad häst som gått med spänningar i t.ex en antagonist.
Och för att ta min häst som exempel så är jag ju lite oroad över att hans kropp aldrig fått växa under belastning sas och att det i sig kan ge lite mindre tåliga strukturer.
 
Jag hade en äldre häst i god kondition vars sena fick så stora skador att hästen fick avlivas. Detta att hästen landade fel efter ett hinder på en tävling (110) på gräs.

När vi undersökte hästen med ul så sa veterinären att de oskadade bitarna var "som på en ung häst", men att ett trauma vid landningen överbelastade senan.
 

Liknande trådar

Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
7 046
Senast: Karoliten
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
15
· Visningar
1 567
Senast: Habina
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 218
Senast: nullo-modo
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 992
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp