Senskador - trauma eller uttröttning [Utbruten från Dressyrsnackis 13]

Tänker mest fästen/ligament o muskler. Alltså om hästen är helt fräsch och halkar så att den skadar sig, vad ryker generellt först typ. Och ett slag på en fräsch sena, krävs det generellt att den är mer uttöjd än normalt för att ge en skada. Typ så menade jag. Jag har ju hört ganska mycket av det @fio skriver i fälttävlansvärlden. Det är lätt att skylla på att hästen fått en sena i hagen men att det brukar ligga mer bakom att senan väl kommer.

Exakt så!
 
Tänker mest fästen/ligament o muskler. Alltså om hästen är helt fräsch och halkar så att den skadar sig, vad ryker generellt först typ. Och ett slag på en fräsch sena, krävs det generellt att den är mer uttöjd än normalt för att ge en skada. Typ så menade jag. Jag har ju hört ganska mycket av det @fio skriver i fälttävlansvärlden. Det är lätt att skylla på att hästen fått en sena i hagen men att det brukar ligga mer bakom att senan väl kommer.

Hästarna har inga muskler i läge delen av benet. Skada på senfäste går under epitetet senskada för mig.
 
Sidospåret om senskador är intressant. Vad är det för träning som ger störst risk för senskador? Tungt underlag har jag för mig att jag har läst, men annat? Regelbunden träning/vila på varierande underlag gör att man undviker det?
 
Sidospåret om senskador är intressant. Vad är det för träning som ger störst risk för senskador? Tungt underlag har jag för mig att jag har läst, men annat? Regelbunden träning/vila på varierande underlag gör att man undviker det?

Ja mjukt och djupt underlag där de trampar igenom mycket sliter. Hög fart, uttröttning sliter också.
Undviker gör man inte men man kan träna upp hästen så den tål mer.
 

Liknande trådar

Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
7 046
Senast: Karoliten
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
15
· Visningar
1 567
Senast: Habina
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 218
Senast: nullo-modo
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 992
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp