Bukefalos 28 år!

förslag..(långt men snälla..)

Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p tack,trorjag..:smirk: vi har redan haft 2 ston i stallet som brunstat å han bryr sig inte för 5 öre..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Låter som om din vackre börjat busa till det lite :(

Skulle gissa på att han i viss mån har svårt att godkänna en människas auktoritet och böja sig för dennes vilja om den inte överensstämmer med hans egna vilja. Kan vara så att han innan fått sina människor att böja sig för sin vilja och dalta med honom för att blidka honom istället för att hålla på vissa saker med bestämdhet, och således lärt sig hur man får övertaget.

Han fortsätter att testa även dig, för det föreligger i hans intresse att få göra som han vill istället för att böja sig för någon annans vilja.
Ju hårdare man sätter emot, ju hårdare lär han svara.

Back to the basics. Sätt upp konkreta regler han ska förhålla sig inom och se till att han håller dem. Börja med något simpelt, som att stå still på en viss plats eller göra en viss grej och tråka ut honom till han gör det. Undvik dock att stressa upp honom, bli inte arg, utan bara obevekligt bestämd men lugn.
Risken finns att du kommer att bli uttråkad och gråhårig innan han blir det, men utrusta dig med god tid och en stor dos tålamod och se vad han gör. Ger han efter helt en gång så har du redan snattat en del av ledarskapet till din fördel.

Stirra dig inte blind på de stora problemen utan börja med de små och nöt långsamt på därifrån och upp. När ni väl kommer att diskutera frågan om vem som är chefen lär han sätta hårt mot hårt och då gäller det att vara beredd. Visst, blir han direkt aggressiv och går till attack så är det fullt berättigat att försvara sig med våld, men håll huvudet kallt och håll honom på avstånd tills dess.
Du bestämmer var han ska gå. Du bestämmer var han ska stå. Du bestämmer om han får komma in i din privata sfär och när han får göra det (mycket viktigt att inte låta hästen ta sig den rättigheten och komma in oinbjuden för det är då de har ett övertag).

Hur behandlar han de andra hästarna i hagen? Bossar han runt med dem eller viker han undan? Hur står han i rang?

Vad gäller hans totaldemolering av stalldörrar vet jag inte hur man ska lösa det riktigt. Kan vara så att han är klaustrofobisk och helt enkelt får panik när han inte har en annan häst i sin närhet. För att slippa det problemet skulle jag rekommendera lösdrift, där han har chansen att känna trygghet från sin flock samtidigt som han måste rätta sig efter flockens regler (vilket han verkar ha svårt att göra när det kommer till människor) och heller aldrig blir lämnad ensam i hagen om man har hästar som inte tränas hela tiden.

Hur är han att rida ut med ensam? Trilskas han när ni rider iväg eller går han med på det utan protester?

Hann ju inte se din vackre mer än på stallplan några gånger innan jag flyttade :(
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p i hagen på förra stället gick de ca 12 vallackar, han hade väl inte spec hög/låg rang, nånstans lite högre än mitten bara.. nu går han med ett litet ponnysto å dom turas väl i princip om, han mest men men.. att rida själv är inga problem, han e nästan snällare.. nu verkar det nästan som om han börjat ge sig, han har skött sig i en vecka idag å efter helgens strul så ville han ty sig till mig.. det börjar ljusna (peppar peppar ta i trä)hihi..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p igår fick han massage, massören sa att det inte va någe fel på honom inte, "det satt i huvudet" haha han tyckte det va jätte skönt, det va jätte kul å se.. så det va bara köra på som vanligt.. igår stod han även inne i ca 4 timmar utan problem.. kul va..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p igår fick han massage, massören sa att det inte va någe fel på honom inte, "det satt i huvudet" haha han tyckte det va jätte skönt, det va jätte kul å se.. så det va bara köra på som vanligt.. igår stod han även inne i ca 4 timmar utan problem.. kul va..:p

:banana: gud va kul!!:D sötnosen..d kommer att ordna sig fin fint ska du se..:banana: ja hejar på er!!;)
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Okey,vet inte om ja kan hålla me dej..säger ABSOLUT INTE att man ska slå en häst men som d verkar så är han juh ganska elak och om en häst går till attack i hagen/boxen så kan man juh inte bara stå där eller flytta på sej för då tar hästen övertaget!!Hade en liknande häst i stallet för ett tag sen och mot honom var man tvungen att sätta hårt mot hårt,man måste juh ändå vissa vem som bestämmer,vet att det kan låta hårt men så är d..däremot kan jag hålla med att man kan prova med olika NH övningar eller om man vill ta ut nån som är duktig på sånt..Lycka till nu Dashy!!
:banana: :banana:

En häst är aldrig elak. Om man uppfattar en häst som attackerar i hagen som elak, så är det helt fel. Hästen är troligtvis väldigt ängslig och har ingen han känner riktigt förtroende för. Jag har vart med om två hästar som blev "elaka" mot ägarna, bröt sig ut från boxen, attackerade och var allmänt svåra att hantera. Efter mycket tålamod, kärlek och försiktighet med dessa hästar blev de som förbytta. Att sätta "hårt mot hårt" i detta fall är helt fel. Det funkar säkert för stunden, och då menar jag stunden, sen kommer framtiden, och tio ggr värre häst.
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p tömkörde igår, gick jätte bra, vi va ute i skogen men böjde å ställde åt båda hållen, han va kalas snäll å i traven..:love: vilken läcker bit.. hihi.. det e så jädrans kul när det går bra.. inga problem i varken hagen eller boxen längre, skit kul..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

En häst är aldrig elak. Om man uppfattar en häst som attackerar i hagen som elak, så är det helt fel. Hästen är troligtvis väldigt ängslig och har ingen han känner riktigt förtroende för. Jag har vart med om två hästar som blev "elaka" mot ägarna, bröt sig ut från boxen, attackerade och var allmänt svåra att hantera. Efter mycket tålamod, kärlek och försiktighet med dessa hästar blev de som förbytta. Att sätta "hårt mot hårt" i detta fall är helt fel. Det funkar säkert för stunden, och då menar jag stunden, sen kommer framtiden, och tio ggr värre häst.

Men du fattar juh inte va ja menar å ja orkar inte ens förklara igen..d går jätte bra för dashy nu så va spelar d för roll..om du inte förstår så är d synd men men..men måste fråga en sak..tillåter du att en häst sparkar dej??du gör inget åt då eller??du står bara där å kollar på??
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Men du fattar juh inte va ja menar å ja orkar inte ens förklara igen..d går jätte bra för dashy nu så va spelar d för roll..om du inte förstår så är d synd men men..men måste fråga en sak..tillåter du att en häst sparkar dej??du gör inget åt då eller??du står bara där å kollar på??

Jag tror inte att JuicyJane menar så. Hon menar att ingen häst är elak utan gör så som den har lärt sig att göra. Vad som helt enkelt funkar bäst. I dennes häst fall så har det fungerat bra att vara hotfull mot människor för då har människan dragit sig undan och låtit honom bestämma.
Självklart är det inte okej att en häst sparkar, och jag tror inte att hon bara står där om hästen gör det. Utan gör vad som krävs för att försvara sig. Det skulle jag också göra. Men jag försöker göra det i steg. Öka trycket stegvis tills hästen reagerar. Men ibland händer det så snabbt att man måste försvara sig med våld. Men det är ingen metod som fungerar i längden. Alltså att använda när man inte är akut hotad.
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p ska ta ut en massör nu, men tvivlar på att han har ont nån stans, red lektion idag å det gick jätte bra, tror nästan bara att han e lat.. gick bra idag några bockningar men inge annat.. han bockar när jag kräver.. idag jätte snäll i hagen å i boxen..:p

Jag har en likadan här hemma, ett sto ;)
Först när hon kom var hon otroligt osäker på både sig själv och andra, nu när hon kommit å att hon kan lita på människor så försöker hon bestämma. Jag satt på henne för kanske femte gången för någon vecka sen och gissa vem som visste EXAKT hur på enklaste möjliga sätt skulle få av matte? Där satt jag, chockad på marken och hon gav mig den där blicken "tjihi, trodde du ja!" Hon testar... ;) Men som någon sa, aldrig höja rösten eller slåss så länge hästen inte gör det mot en själv, då måste man ju bevisa sin plats. Fortsätt långsamt framåt, nästan så långsamt att hästen själv tar initiativ att gå fortare fram.
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Men du fattar juh inte va ja menar å ja orkar inte ens förklara igen..d går jätte bra för dashy nu så va spelar d för roll..om du inte förstår så är d synd men men..men måste fråga en sak..tillåter du att en häst sparkar dej??du gör inget åt då eller??du står bara där å kollar på??

klart jag inte står still och tittar när en häst sparkar mig, en sån häst ska ingen som inte har proffessionell utbildning i hantering av problemhästar gå nära över huvud taget!
har man en häst som sparkar mot en som ett hot, biter eller ren av som du sa attackerar, så tycker jag man ska söka hjälp och man inte klarar det själv, hur man ens kan låta det gå så långt, det brukar ju komma lite i taget..
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p han har nu vart snäll i snart 3 veckor, han kommer som i början springande till mig i hagen å gnäggar.. han e lugn inne å när man rider oxå, han kan bocka om man använder för mycket skänkel men inte ofta längre.. så uppenbarligen klarar jag av det.. har bara haft problem hästar, annars hade jag inte tagit mig an den här killen..:p
har man kunskap/vanan inne så tycker inte jag att man behöver lämna hästen på tillridning!!:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Vad skönt att läsa att ni gör STORA framsteg!
Tänkte bara ge ett litet tips, jag hade ett fullblod som betedde sig ganska lika din häst, dvs han var kanon snäll och go sen fick han någe frispel och skulle störa upp sig i hagen.
Han fick munkpeppar en period och vilken skillnad han var fortfarande pigg och busig men inte störig på samma sätt.
Bara ett litet tips:)
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p får jag fråga vad munkpeppar e..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

En jättebra örtblandning för hormonbesvär :bow:
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Munkpeppar ska ha en lugnande effekt. Jag blev rekommenderad av vet. att använda det när jag skulle sätta igång Lady efter 2 års konvalecens, oddsen var väl inte så höga att jag skulle sitta kvar:D
Men otroligt nog så åkte jag bara i backen 2 ggr, så jag gav aldrig det.;)
 
Senast ändrad:
Sv: förslag..(långt men snälla..)

Munkpeppar är en ört som sägs dämpa hormonerna hos ston och göra dem mer beskedliga. Vissa har provat dem på valacker likväl och fått en dämpande effekt även hos dem.
Om din lille kille beter sig illa pga hormonella besvär så kan alltså munkpeppar lugna honom lite.
Har inte provat det, så jag går bara på andras utsagor.
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

:p oki tack.. tur att han har blivit snäll nu då.. jag har aldrig gillat att stoppa i sig eller djuren piller å grejjer..:p i helgen va han inne själv m,ed mig å han brydde sig "typ" inte alls.. skit snäll att rida i söndags, fick han att korta galoppen hur mycket som helst, han va riktigt trevlig å snygg.. han blir däremot väldigt stark,har 3delat gummibett, funderar på att pröva någe nytt som bara e snäppet starkare.. orkar inte hålla honom på längre sträckor.. nån ideé, helst gummi 3delat eller nått sånt..:p
 
Sv: förslag..(långt men snälla..)

jadu det låter som en häst med humör! =) Testa gå lite hästhållningskurser om sådant finns hos er. han är ju endå rätt så gammal men lite join up kan man alltid pröva sig på med ngn som kan det bra=)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 429
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 758
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 781
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 009
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp