Bukefalos 28 år!

Förslag på namn?

Sasse

Trådstartare
Jag är så vidunderligt dålig på att hitta på namn. Jag hämtade hem en kattunge för fem dagar sedan och har fortfarande ingen aning om vad hon ska heta. ”Vilda” var min tanke innan jag hämtade henne (och det hade passat så bra med den andra katten Busen), men efter att ha lärt känna henne lite så känns hon verkligen inte som en Vilda!

Jag är speciellt svag för namn som är beskriver djurets personlighet/yttre.

Jag vet inte hur hennes färg kommer att utvecklas riktigt, hon ser helsvart ut på avstånd, men kommer man nära ser man att hon har vita hårstrån på benen (mer på frambenen), hennes kinder är bruna och hennes mage mer åt gråa hållet. Hennes personlighet däremot, hon är otroligt kelen och social, ska vara där man är och hålla koll på vad man gör, speciellt omöjlig blir hon när man äter något, då måste hon provsmaka! Ligger gärna på en när man sover, och bits och rivs som sjutton. Om man ignorerar henne när hon vill ha uppmärksamhet så anfaller hon ens fötter.

Någon som kan hjälpa mig med namnförslag? ”Människonamn” kan tänkas gå bra också (mest för att jag är desperat :p)

Tänkte slänga in en bild senare, om det kan tänkas hjälpa.
 
Sv: Förslag på namn?

Skugga var min första tanke. Passar både den mörka, lite svårtydda färgen och att hon är social och följer efter dig som en skugga :).
 
Sv: Förslag på namn?

Det låter som en Morfan;) beroende på uttalet så passar det i flera situationer...

eller kanske en skrållan, trasan eller strumpan
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag på namn?

Min första honkatt hette Morissa pga hon hade hett humör. Hon fick en kull ungar där jag behöll en dotter. Hon var jättegullig, skogkattskropp men ett runt och gulligt bondsansikte och inte så lättretad som sin mamma. Hon ville alltid höra att hon var sååå fiiiiin -blev allid glad och till sig av komplimanger av alla de slag så hon fick helt enkelt heta Såfin. Hon dog i somras, nitton år gammal. Hennes eferträdare blev en ca ett år gammal honkatt från ett katthem. Hon var snabb och nätt och fick heta Vessla. Vessla är egentligen sveriges minsta rovdjur, släkt med mården. Dom bor gärna i stenrösen. Därför heter dom röjskatt på norska och lekatt på min hemdialekt. Och på norska betyder Vesla lillan och hon var ju liten... Nu har hon blivit ngt större -trodde hon var fullvuxen! och gått upp 7 hg i vikt och är i mulligaste laget. Men Vessla heter hon ändå och jag tycker det är ett helt ok namn.

Både Vessla och Såfin är orginella kattnamn som jag hittat på men jag bryr mig inte om fler kattor får namn efter dom.
 
Sv: Förslag på namn?

Fem dagar är väl ingenting ;)

Båda mina har namn som har något med deras personligheter att göra, så det har fått ta tid.
Boll var inte speciellt smart när hon var liten och kallades på skämt för IQ Badboll av min dåvarande sambo, hon var då några veckor gammal. Och vips var namnet Boll fastetsat i huvudet på mig så det fick hon heta.
Kakan stal ett gäng muffins när hon var relativt nyinflyttad (kallades bara Masken när hon kom, pga sin färg), det + att hennes mamma hette Monster gav namnet Kakmonstret - som till vardags blev Kakan.

Så mitt tips är att vänta och se vad som fastnar, det är inte bråttom :) Vill du så kan du ge katten ett "söndagsnamn" hos försäkringsbolag, på vaccinationskortet o.s.v. Min Boll heter Little Nicky på alla sånna papper, inte det minsta lika :)
 
Sv: Förslag på namn?

Precis, Malla var över året när hon fick sitt smeknamn :o Hon kallades förvisso för Lillan under tiden, men det var absolut inget jag ville ha kvar. Hon heter S*Palace&Main's Sparkle-icious, men fick verkligen inte till nått. Förrän 1 år senare när jag körde förbi en hållplats (kört förbi där mååånga gånger tidigare) som heter Malla Silverstolpes väg och då sa det bara pang! :p
 
Sv: Förslag på namn?

*kl*

Tack för alla förslag!

Jag har smakat på vissa namn, men inget som etsat sig fast direkt. Just nu går hon under namnet "Tösen", för att jag ska ha något att kalla henne typ (och för att alla insisterar på att kalla henne för "han" istället för "hon").

MissFideli: Hennes färg heter säkert som svart, ville bara förklara att hon inte var helsvart som vissa katter ju är. :)
 
Sv: Förslag på namn?

-Tøsen ær ju gulligt! Det kan hon væl heta på riktigt?! Nu sæger alla tjej, tjej, tjej om alla av honkøn oavsett ålder næstan och æven om djur ibland. Tøsen, jæntan, stintan... det ær finare med de gamla orden.
 
Sv: Förslag på namn?

Upptäckte till min fasa - för jag har fastnat för namnet Tösen - att min katt nog snarare är en hankatt :cautious: "Tösen" funkar ju inte riktigt då ;)

Namnförslag till en hankatt någon? :p
 
Sv: Förslag på namn?

Men oj då, var det en kattpojk! Kan inte låta bli att førundras øver att så många tar fel på kønet, det har jag aldrig gjort. Inte ens på små kattungar. Du får væl kalla honom Kløsen istællet då! Rimmar ju på tøsen så han hør nog inte att han fått ett nytt namn! :D
 

Liknande trådar

Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
33 018
Senast: Snurrfian
·
A
Hästmänniskan Jag har en unghäst som jag tyckte mig nästintill ha hittat den perfekta stallplatsen. Stora och kuperade hagar, lekkompisar och schysta...
2
Svar
38
· Visningar
4 740
Senast: zillax89
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 098
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp