Bukefalos 28 år!

Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Som sagt, i princip är jag inte negativ till en utredning, men innan jag vet direktiven är jag heller inte positiv. "så vitt landsbygdsbo vet" duger liksom inte.

Nej jag har förstått det, att jag är , vad var det var nu då?
Ah, det gitter jag inte bry mig om.
Jag är mer intresserad av de fakta som ev kommer upp i en ev. utredning.:cool:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Men skadas skogen så följer man inte allemansrätten. Nedtrampade granplantor kan inte räknas till slitage.

Ska man förbjuda folk att gå ha handväskor för att förhindraväskryckning eller att parkera för att undvika felparkeringar? Respekterar man inte granplanteringar så lär man strunta i förbud att beträda skogen över huvud taget.
Då har jag med lagens stöd rätt att förbjuda folk att vistas i ett skogsskifte om vi ska jaga där?
Eftersom tillfälliga besökare inte har rätt att förstöra bruket av äganderätten enligt lag?
12 kap. Om skadegörelsebrott

1 § Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2003:857
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Förmodligen, det är rättsväsendet som har tolkningsföreträde och varken du eller jag. Säkerligen beror det på omständigheterna, jag kan tänka mig att mr landsbygsbo med glädje skulle annordna en jakt så fort någon ovälkommen dök upp. Fast du får nog leta upp någon annan paragraf, inte förstör gästerna egendomen för att de vistas där.

Just jakt håller sig vanligt folk undan för, ingen vill väl bli skjuten av misstag, där är det mest ett kommunikationsproblem kan jag tänka.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Förmodligen, det är rättsväsendet som har tolkningsföreträde och varken du eller jag. Säkerligen beror det på omständigheterna, jag kan tänka mig att mr landsbygsbo med glädje skulle annordna en jakt så fort någon ovälkommen dök upp. Fast du får nog leta upp någon annan paragraf, inte förstör gästerna egendomen för att de vistas där.

Just jakt håller sig vanligt folk undan för, ingen vill väl bli skjuten av misstag, där är det mest ett kommunikationsproblem kan jag tänka.
Nej de kanske inte förstör egendom men paragrafen förbjuder ju även verksamhet som är "-till men för annans rätt därtill" Och det tyder nog jag det till som att man får inte skada eller störa verksamhet som ägaren enligt lag bedriver på fastigheten.

Och då är vi där. Om det nu skulle överklagas till sista instans.
Så blir det ju en grupp jurister som ska leta reda på den paragraf som reglerar allemansrätten och sedan kommer man till denna paragraf.

Det är ju därför jag anser att vi ska fixera reglerna innan den stunden kommer så att vi gemensamt och demokratiskt kan fatta de nödvändiga besluten.:eek:

Och även om jag skulle ordna en jakt bara för att jevflas så skulle ju reglerna för hur detta skulle hanteras inte ändra sig eller??
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jag är ingen jurist och troligen skulle inte en sådan kunna svara rakt av.

Det spelar ingen roll hur mycket du reglerar och preciserar. Det kan ändå bli en rättslig tvist ändå och som sagt omständigheter som att jakten annordnas för att ha skäl att utestänga kan komma att beaktas.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jag är ingen jurist och troligen skulle inte en sådan kunna svara rakt av.

Det spelar ingen roll hur mycket du reglerar och preciserar. Det kan ändå bli en rättslig tvist ändå och som sagt omständigheter som att jakten annordnas för att ha skäl att utestänga kan komma att beaktas.

Jag reglerar och preciserar ingenting, följer bara lagar o regler.
Genom dessa får myndigheter och privatpersoner o företag de verktyg de behöver för att lotsa sig fram mellan kobbar o skär.
Säger lagen att du inte får vistas i skogen vid ev jakt, så behöver jag ju bara bevisa det faktumet. inte om skada uppstod.
Det är ju samma sak med ex fortkörningsregler. de är tillkomna för att minska skador. Med du får betala böterna oavsett du skadat någon eller något.:rofl:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Så enkelt är det inte. Alla omständigheter beaktas i domstolen, även omständigheter som att tjuriga bonnjevlar bara jagar för att hålla bort folk. Jag har då inte underlag och juridsika kunskaper att tala om hur en eventuell tvist skulle utfalla, det lär inte höra till vanligheterna att folk inte avlägsnar sig när någon kommer och viftar med ett gevär.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Så enkelt är det inte. Alla omständigheter beaktas i domstolen, även omständigheter som att tjuriga bonnjevlar bara jagar för att hålla bort folk. Jag har då inte underlag och juridsika kunskaper att tala om hur en eventuell tvist skulle utfalla, det lär inte höra till vanligheterna att folk inte avlägsnar sig när någon kommer och viftar med ett gevär.

Du sätter verkligen nivå på din diskussionsteknik.
1 Du får inte avlossa skott om det finns folk i skjutriktningen = jakten måste ovilkorligen avbrytas om det finns folk i skjutsektorn.
2 lagen säger att du inte får skada eller hindra äganderättsinnehavaren vid uttövande av äganderätten.
3 Det betyder ju i praktiken att du inte får gå in i en för jakt avlyst sektor.

Vi brukar sätta upp skyltar med : JAKT PÅGÅR när vi jagar men det finns de imbicilla som struntar i det.

Sedan bara en rent principeil fråga.

Jag äger rätt att för personligt bruk vistas i skog o mark eller hur?
Jag äger rätt att avnjuta en inköpt CD för samma personliga bruk eller hur?
Jag äger inte rätt att använda denna CD i min yrkesverksamhet
Då måste jag betala stimersättning eller hur?
Varför ska jag då, rent principiellt få använda min rätt att vistas i skog o mark för personligt bruk i min yrkesverksamhet utan att betala ersättning.

Kan du förklara det rent principeilt, utan att dra in bonnjävlar och snikna markägare;)
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jag är ledsen, men jag kan inte svara på annat vis, det är upp till domstolen att tolka lagen och inte mig. Du får dra ett ärende genom rättsväsendet för att få ett svar mer än det generella att folk inte får bryta mot lagen. Du kan också studera rättsfall och se vad utslaget blivit i diverse domar.

PS. Vad CD skivor har med det här att göra begriper jag inte det är en annan lagstiftning som gäller där och dina paralleller är direkt obegripliga. Du har väl inte skapat din mark? Och nog får du lyssna gratis när du plöjer din åker eller knackar in din bokför, inga stimpengar där. STIM handlar inte om yrkesmässigt eller privat utan var/i vilket sammanhang man spelar låtarna.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jag är ledsen, men jag kan inte svara på annat vis, det är upp till domstolen att tolka lagen och inte mig. Du får dra ett ärende genom rättsväsendet för att få ett svar mer än det generella att folk inte får bryta mot lagen. Du kan också studera rättsfall och se vad utslaget blivit i diverse domar.

PS. Vad CD skivor har med det här att göra begriper jag inte det är en annan lagstiftning som gäller där och dina paralleller är direkt obegripliga. Du har väl inte skapat din mark? Och nog får du lyssna gratis när du plöjer din åker eller knackar in din bokför, inga stimpengar där. STIM handlar inte om yrkesmässigt eller privat utan var/i vilket sammanhang man spelar låtarna.
Du får betala stimpengar om du har musiken på i en frisörsalong ex.:cool:

Jag förstår att du inte vill se likheterna.
Och naturligtvis lyssnar jag till musik PERSONLIGT,FÖR EGET BRUK när jag jobbar. Men musiken hörs inte av andra.
Har jag däremot musik på i butiken så är det för kunder alltså en del av min affärsverksamhet. alltså skyldig att lämna ersättning.
Samma sak med allemansrätten. Går du ut för att ex skriva proffesionelt så gör du det gratis men använder du samma mark som del i din yrkesverksamhet, ex att hyra ut hästboxar, turridning etc då ska du betala ersättning. Det är logiskt.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Ja du om jag inte håller med dig om likheterna så är det för att jag inte vill, ja lite omväxling mot dem som hävdar att man inte håller med för att man inte är tillräckligt påläst eller för att man inte läst inlägget. Höj nivån lite tack. Over and out.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Återigen det du beskriver som rent egoistiska, storhetsvansinnes- och småpåve-skäl är din beskrivning utifrån dina värderingar.
Och då vet vi ju vad du anser om mig och din respekt för demokrati och olika åsikter:D:D

Självklart är det utifrån den utgångspunkt jag beskrivit att jag har i ämnet och baserat på mina värderingar.

Däremot har jag uttryckt väldigt lite om just dig, har den största respekt för demokrati (annars hade det ju inte varit så viktigt att debattera, opinionsbilda och påverka våra förtroendevalda) och därmed även den största respekt för att man kan ha olika åsikter. Men tycka att somliga av dem är rena dumheter och till stor del baserat på annat än fakta och effektivitet i lösningar. Snarare baserat på egoism och storhetsvansinne.

Det är märkligt att du så påfallande ofta försöker peka ut dig själv som ett slags påhoppat offer i debatten, istället för att koncentrera dig på sakfrågan. Det är en lite trist debatteknik.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Men vilken markägare har tid och möjlighet att bevaka vem av alla besökare i skogen som såg till att barrplantan inte tålde mer och dog eller att det inte var en torr stig längre utan väl markerade "gator" där lera började ta sig upp p g a hästhovarnas slitage? "Många bäckar små" blir till en stor å heter det och vilken av bäckarna är det som gör ån? Vem är det som ska betala för den sista spiken i kistlocket? Den som påbörjade, de som följde eller den som avslutade?

Just precis sätter du fokus på ett av de riktiga problemen. Och där vi bör fokusera insatserna. Det har ingenting med hästhovarnas, cykelhjulens eller vandringskängornas kommersialitet att göra. Faktiskt inte ett dugg.

Därför kommer en ny regel som baserar sig på kommersiell status inte hjälpa dig ett jota i detta problem. Det enda som händer är att det lägger en död hand över vissa typer av företagande på landsbygden, som använder vår gemensamma natur på ett mycket ansvarsfullt sätt utan att störa eller förstöra. Noll problem lösta, nya problem skapade.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Folk kommer dessutom att i görligaste mån komma runt att det är kommesiellt utnyttjande. Istället för att skicka ut 50 personer med guide i en organiserad tur kan det tänkas att turisterna tekniskt sett köper en guidbok och transport. Då blir problemet plötsligt att bevisa att det är kommersiellt och guiden som höll koll och såg till att folk uppförde sig är inte närvarande.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

*kl*

Lite mer information och konstruktiva förslag.

http://www.hastforetagarna.se/allemansratt.pdf
Citat från ovanstående länk:
Vi rekommenderar alla våra medlemmar att – innan man startar sin verksamhet – ta kontakt med
berörda markägare, komma överens om vad som gäller och bekräfta detta med ett skrivet avtal.


Citat från landsbygdsbos;s tidigare inlägg:

Ex genom att begränsa antal hästar per ha. Att man inte får hyra ut boxplatser till tio hästar om man inte samtidigt kan uppvisa avtal med grannarna att man får använda deras vägar,stigar i den omfattning 10 hästar kräver.

Så så himmlaomvälvande är ju inte mina förslag. Och hästföretagarns verkar ju förstå plroblematiken och etiken kring användandet av annans egendom:idea:

Då kommer osökt en följdfråga eftersom hastforetagarna verkar vara rädda som ögat för lagstiftning, om inte markägaren är intresserad av ett avtal kommer man då att avstå från att forcera sig in på marken med hjälp av dagens luddiga lagstiftning eller accepterar man markägarens beslut.?
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Folk kommer dessutom att i görligaste mån komma runt att det är kommesiellt utnyttjande. Istället för att skicka ut 50 personer med guide i en organiserad tur kan det tänkas att turisterna tekniskt sett köper en guidbok och transport. Då blir problemet plötsligt att bevisa att det är kommersiellt och guiden som höll koll och såg till att folk uppförde sig är inte närvarande.

Du sade det magiska ordet..Transport.
Det skilljer en oorganiserad enskilld användning från en organiserad.

Sedan måste "turistföretagen" marknadsföra sig.
Och då framkommer det ju om det är en hjälp till enskillt bruk eller ett organiserat användande.

Turistföretagen idag, de som använder skog o mark är oftast bofasta någonstans i närheten.
Ett annat problem kan ju bli de sk. cykelbussarna som kommer upp från kontinenten. Där cyklisterna släpps av vid en hållplats för att hämtas vid en annan. Men det finns ju även små spanka ryttare för dylikt missbruk OBS catir.:cool:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Självklart är det utifrån den utgångspunkt jag beskrivit att jag har i ämnet och baserat på mina värderingar.

Däremot har jag uttryckt väldigt lite om just dig, har den största respekt för demokrati (annars hade det ju inte varit så viktigt att debattera, opinionsbilda och påverka våra förtroendevalda) och därmed även den största respekt för att man kan ha olika åsikter. Men tycka att somliga av dem är rena dumheter och till stor del baserat på annat än fakta och effektivitet i lösningar. Snarare baserat på egoism och storhetsvansinne.

Det är märkligt att du så påfallande ofta försöker peka ut dig själv som ett slags påhoppat offer i debatten, istället för att koncentrera dig på sakfrågan. Det är en lite trist debatteknik.

Det är en viss skillnad mellan meningen: Jag anser att ex RLF för fram rena dumheter i den här frågan.
Och att säga RLF;s dumheter.

För i den första meningen för du fram en åsikt, i den andra ett påstående. eller??
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Om man regelbundet passerar marker med ex.vis hästar är det självklart att det ska finnas avtal. Jag tycker inte att markägare ska kunna neka (så länge kriteriet ej förstöra/ej störa är uppfyllt), och därför kanske det behövs bra schabloner för ekonomisk ersättning. Samma inställning har Hästföretagarna, även om man inte föreslår schabloner.

Vissa marker kanske man bara passerar enstaka gånger per år, och på platser där det definitivt inte uppstår skada. Då bör det inte vara tvingande att ha något avtal, oavsett kommersiell status. Det blir ohanterligt, särskilt i områden med många mindre markägare - och lägger därmed en död hand över vissa typer av företagande på landsbygden. Helt i onödan eftersom 90% av dessa företag skapar noll problem för markägarna.

Jag tycker att en nämnd för att hantera dessa ärenden är ett intressant förslag. Det blir närmare (än domstol) både för brukare och markägare att få en oberoende granskning av typfall med förslag på lösningar.

Anledningen till att Hästföretagarna är motståndare tror jag enbart har med ev. rätt att helt neka tillträde till marken trots att det erbjuds mer än rimlig ekonomisk kompensation och största hänsyn tas till "ej störa". Det är där de stora problemen JAG pekar på kommer att uppkomma.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Om man regelbundet passerar marker med ex.vis hästar är det självklart att det ska finnas avtal. Jag tycker inte att markägare ska kunna neka (så länge kriteriet ej förstöra/ej störa är uppfyllt), och därför kanske det behövs bra schabloner för ekonomisk ersättning. Samma inställning har Hästföretagarna, även om man inte föreslår schabloner.

Vissa marker kanske man bara passerar enstaka gånger per år, och på platser där det definitivt inte uppstår skada. Då bör det inte vara tvingande att ha något avtal, oavsett kommersiell status. Det blir ohanterligt, särskilt i områden med många mindre markägare - och lägger därmed en död hand över vissa typer av företagande på landsbygden. Helt i onödan eftersom 90% av dessa företag skapar noll problem för markägarna.

Jag tycker att en nämnd för att hantera dessa ärenden är ett intressant förslag. Det blir närmare (än domstol) både för brukare och markägare att få en oberoende granskning av typfall med förslag på lösningar.

Anledningen till att Hästföretagarna är motståndare tror jag enbart har med ev. rätt att helt neka tillträde till marken trots att det erbjuds mer än rimlig ekonomisk kompensation och största hänsyn tas till "ej störa". Det är där de stora problemen JAG pekar på kommer att uppkomma.

För innebär ordet avtal en överenskommelse mellan 2 parter där ingen kan tvinga den andre till ngt h*n inte vill.


Rån är går däremot att beskriva en situation där den ena aktören tvingar den andre att överlämna den eftertraktade varan/tjänsten.

Frågan var ju enklt ställd. Är du beredd att köra över en motpart vid en eventuell förhandling om nyttjanderätt med hjälp av dagens grummliga lagstiftning.
Att "råna" någon mot dennes vilja?
Som jag läser det så svarar du ja.

Och då blir ju mitt svar, att ditt svar påpekar det uppenbara behovet av en revidering/m odernisering av allemansrätten.:grin:

Att tillsätta en nämd som ska dömma utefter dagens regler är inte ett steg framåt. Det krävs en modernisering av regelverket innan nämden får ett vettigt instrument att jobba med.

Bara tanken att resa sig från ett förhandlingsbord och säga, i praktiken så betyder din åsikt ingenting, ty vi gör som vi vill i alla fall......vi tar en del av din brukanderätt ändå, utan ersättning. Det hör inte hemma i en västerlänsk demokrati.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

R
  • Låst
Ridning Det är konstigt att så många ryttare sätter sig över lagar och bestämmelser. I Frösunda i Vallentuna där jag har mark, trampas stigar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 058
Senast: ameo
·
J
Hästmänniskan Det har skrivits mycket om allemansrätten i detta forum. Jag ska göra det ännu en gång. För mej handlar det om en rakbana som min...
Svar
16
· Visningar
2 751
Senast: Jaba
·
Träning Nu är jag evigt trött på att folk rider hursomhelst o varsomhelst i naturen. Vi bor i ett hästhatar- distrikt o det ger en del ryttare...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp