Första jobb efter gymnasiet?

Det är tyvärr skon klämmer. I mitt CV har jag tagit med så mycket av mina ideella erfarenheter (enda jag har, aldrig jobbat "på riktigt") som möjligt. Allt från 1 månads praktik i stall, till ridlägerledare, till funktionär på några av Sveriges största tävlingar. Men, jag vet inte hur jag ska få till referenser på allt. Hon som höll i ridlägret jobbar inte längre kvar, flera från min praktik (2011-12) jobbar inte heller kvar mig veterligen osv :(
Det är inget ovanligt när man är ung. Jag har flera referenser som bytt jobb men som jag frågat på andra sätt för att jag kommer ihåg deras namn. Annars kanske du har någon lärare som kan ställa upp?
 
Det är inget ovanligt när man är ung. Jag har flera referenser som bytt jobb men som jag frågat på andra sätt för att jag kommer ihåg deras namn. Annars kanske du har någon lärare som kan ställa upp?

Kommer ihåg namnen gör jag däremot på de flesta :up: Frågan är bara om de minns mig......
Har ju inte gått i "vanlig" skola på 3 år (gick de 2 senare åren av gymnasiet på distans), men det var ju annars ett smart tips jag absolut ska lägga på minnet!
 
Det bästa är att ha kontakter, du kanske känner någon som känner någon som har företag/anställer?
Butik är enkelt att få om du ser presentabel ut, är trevlig och någorlunda vältalig. Möt upp och lämna cv och betyg från skolan, de vill se hur du ser ut och hur du är. Gå in i alla butiker och fråga. Samma med servitris, ta ronden och fråga.
 
Jag vet precis hur det är! Har sommarjobbat i tre år med en högst frånvarande chef som knappt visste vad vi hette, än mindre hur vi jobbade eller var som personer. Henom hade jag varken velat eller kunnat använda som referens, och mina tidigare arbetsgivare är så långt tillbaka i tiden. Självfallet kommer de väl ihåg mig, men jag är ju inte riktigt samma person idag, 26 år gammal, som när jag gick på gymnasiet, så det hade förmodligen varit ganska missvisande.

Men fråga någon lärare som du haft mycket kontakt med? Jag förstår att du inte gått gymnasiet på "traditionell" väg, men är det någon du fått bättre kontakt med? Eller har du jobbat ideellt med något nu i den närmaste tiden? Stallet?
 
När det gäller referenser så kan ni lika gärna använda kollegor också. Jag har varit referens åt flera kollegor, för att jag jobbar nära dem i team. Mina egna referenser är kunder, projektledare och andra som jag jobbat i team med. Tror aldrig jag brytt mig om att ha någon chef som referens, de har inte alls lika bra koll på hur jag funkar i projekten.
 
När det gäller referenser så kan ni lika gärna använda kollegor också. Jag har varit referens åt flera kollegor, för att jag jobbar nära dem i team. Mina egna referenser är kunder, projektledare och andra som jag jobbat i team med. Tror aldrig jag brytt mig om att ha någon chef som referens, de har inte alls lika bra koll på hur jag funkar i projekten.

I just mitt fall har mina kollegor varit extremt unga personer, alltså femton-sextonåringar, så det har väl inte riktigt funkat. Men annars är det en bra idé!:up:
 
@Dressyrtjejen_97 Någon som inte är inom ens familj eller närmaste släkt men känner en och vet hur man fungerar kan vara referens. Stallägaren kanske? Din tränare? Huvudsaken är att de kan svara på hur du är som person och att deras omdöme om dig är positivt. Att stallägare och tränare (inte bara inom häst alltså) får agera referens är inte så ovanligt när det handlar om första jobbet. Jag har själv ringt upp en persons stallägare just för att få en bild av henom. Hen fick jobbet och ingen har ångrat sig :)
 
@Kiwifrukt @Amanda_F @TinyWiny

Tack så mycket för tipsen! :bow:

Tittade just på mitt CV igen, för att försöka (i mitt huvud) tänka ut till vilka jobb jag har möjliga referenser.
Och i princip allt som är hösten 2014 och framåt har jag möjliga referenser till. Det är framförallt 2013 och bakåt skon klämmer. Mina erfarenheter från 2011-2012 kommer jag inte på en enda referens till :(
Men jag kanske klarar mig ändå?
 
@Kiwifrukt @Amanda_F @TinyWiny

Tack så mycket för tipsen! :bow:

Tittade just på mitt CV igen, för att försöka (i mitt huvud) tänka ut till vilka jobb jag har möjliga referenser.
Och i princip allt som är hösten 2014 och framåt har jag möjliga referenser till. Det är framförallt 2013 och bakåt skon klämmer. Mina erfarenheter från 2011-2012 kommer jag inte på en enda referens till :(
Men jag kanske klarar mig ändå?
Det räcker gott o väl.
 
@Kiwifrukt @Amanda_F @TinyWiny

Tack så mycket för tipsen! :bow:

Tittade just på mitt CV igen, för att försöka (i mitt huvud) tänka ut till vilka jobb jag har möjliga referenser.
Och i princip allt som är hösten 2014 och framåt har jag möjliga referenser till. Det är framförallt 2013 och bakåt skon klämmer. Mina erfarenheter från 2011-2012 kommer jag inte på en enda referens till :(
Men jag kanske klarar mig ändå?

Det räcker absolut! Ingen kräver att du ska redogöra för hela ditt liv utan det viktiga är hur du är här och nu, inte hur du var för några år sedan. Det händer ju mycket på några år i tonåren. Den mest slarviga och ofokuserade femtonåringen kan bli skärpt och närvarande som nittonåring :) Det är skillnad om man är 35, då kan längre tillbaka vara intressant men referenser bör vara relevanta och det tycker iallafall inte jag att en referens fyra år tillbaka i tiden är när man är så ung som du.
 
Det räcker absolut! Ingen kräver att du ska redogöra för hela ditt liv utan det viktiga är hur du är här och nu, inte hur du var för några år sedan. Det händer ju mycket på några år i tonåren. Den mest slarviga och ofokuserade femtonåringen kan bli skärpt och närvarande som nittonåring :) Det är skillnad om man är 35, då kan längre tillbaka vara intressant men referenser bör vara relevanta och det tycker iallafall inte jag att en referens fyra år tillbaka i tiden är när man är så ung som du.

Tack! :)
Okej! Jo, för jag vill ändå nämna så mycket som möjligt (lägerledare, praktiker m.m.) men tänkte också i mitt stilla sinne att visst, en potensiell AG kanske vill veta om praktiker m.m. men att komma och kräva referenser på något jag gjorde som 14 åring? Sannolikheten på det kändes inte överhängande, kändes det iaf som spontant.
 
När jag gick ut gymnasiet fick jag jobb på en bingohall. Kolla om du har några bingohallar i din omgivning. Det är sällan ungdomar hänger i bingohallarna så jag tror inte så många tänker på att de kan söka jobb där.
 
Vi har på mina jobb generellt bara ringt de 2 senaste anställningarna för referenser för man vet att längre bak är risken stor att man bytt ut folk, de kommer inte ihåg osv. För oss har inte heller mängden anställningar/praktikplatser varit det avgörande utan det personliga brevet har vägt tyngst. Förutsatt att man mött eventuella minimikrav. Och jag tror att jag har skrivit om det innan men de viktigaste punkterna är.
-Rättstavat! Personliga brev med felstavningar, konstiga förkortningar och "prat-språk" eller "slangiga" uttryck går alltid bort. Be alltid någon annan läsa igenom det och komma med feedback. Använd inte ordspråk eller uttryck som du inte behärskar eller förstår bara för att det låter bra..
-Använd ditt eget språk. Absolut ska språket vara generellt städat och vuxet men vi vill se vem du är och att få ett brev som låter på ett sätt och sedan kommer det en person som pratar helt annorlunda ger ett konstigt intryck.
-Inte för långt! Tänk på att de som läser ansökningar ofta får massor massor med brev att läsa. Koncist och kvalitet före kvantitet. Undvik att upprepa saker i onödan. MAX 1 A4 sida om ens det, jag föredrar 3/4 A4 sida.
-Koppla det du skriver till företaget, annonsen, kriterierna och hur dina styrkor är en tillgång för arbetsgivaren. Skriv alltid separata personliga brev för varje jobb, tro mig vi märker när folk skickar samma brev till alla jobb de söker :)

Sök allt! Var beredd på många avslag och ta det inte personligt! Man måste söka många många tjänster innan man ens får komma på intervju oftast och även när man får komma dit så blir man många gånger bortvald, igen det är inte personligt! Se alla CV:n och personliga brev och intervjuer som träning för varje gång du skickar in en ansökan eller går på intervju så blir du bättre och bättre!
 
Vi har på mina jobb generellt bara ringt de 2 senaste anställningarna för referenser för man vet att längre bak är risken stor att man bytt ut folk, de kommer inte ihåg osv. För oss har inte heller mängden anställningar/praktikplatser varit det avgörande utan det personliga brevet har vägt tyngst. Förutsatt att man mött eventuella minimikrav. Och jag tror att jag har skrivit om det innan men de viktigaste punkterna är.
-Rättstavat! Personliga brev med felstavningar, konstiga förkortningar och "prat-språk" eller "slangiga" uttryck går alltid bort. Be alltid någon annan läsa igenom det och komma med feedback. Använd inte ordspråk eller uttryck som du inte behärskar eller förstår bara för att det låter bra..
-Använd ditt eget språk. Absolut ska språket vara generellt städat och vuxet men vi vill se vem du är och att få ett brev som låter på ett sätt och sedan kommer det en person som pratar helt annorlunda ger ett konstigt intryck.
-Inte för långt! Tänk på att de som läser ansökningar ofta får massor massor med brev att läsa. Koncist och kvalitet före kvantitet. Undvik att upprepa saker i onödan. MAX 1 A4 sida om ens det, jag föredrar 3/4 A4 sida.
-Koppla det du skriver till företaget, annonsen, kriterierna och hur dina styrkor är en tillgång för arbetsgivaren. Skriv alltid separata personliga brev för varje jobb, tro mig vi märker när folk skickar samma brev till alla jobb de söker :)

Sök allt! Var beredd på många avslag och ta det inte personligt! Man måste söka många många tjänster innan man ens får komma på intervju oftast och även när man får komma dit så blir man många gånger bortvald, igen det är inte personligt! Se alla CV:n och personliga brev och intervjuer som träning för varje gång du skickar in en ansökan eller går på intervju så blir du bättre och bättre!

Tack för långt inlägg! :bow:

Jo, det här med språket har jag tänkt mycket på. Svenska var ett av mina favoritämnen genom min skolgång, och är själv något av en språkpolis ofta ;) Så det har jag lagt stor vikt vid. Generellt har jag ett (enligt utomstående) väldigt städat och vuxet, nästan lillgammalt, språk både i tal och skrift. (Kanske inte just här på Buke, men nästan överallt annars). Dock har jag lite svårt att kortfatta mig... Det personliga brevet jag "provskrev" häromdagen låg på precis en hel A4 Times New Roman 12...
Personligt brev till varje enskild AG känns absolut givet!

Men som sagt, tack för tipsen!
 
Tack! Ska försöka :up:
Förlåt, såg nu att mitt svar var jättetrist, är för att jag är trött.

Grejen med långa personliga brev är att vanligtvis att man försöker få med för mycket, det blir för babbligt, ingen orkar läsa. Du vill att det ska vara lagom långt (kort) och tydligt och snabbt ska visa hur lämplig du är. Din lämplighet ska så att säga inte drunkna i för mycket text.

Vanligtvis blir det för långt först, sen kan man börja korta ner det och till slut så blir det bra :).
 
Förlåt, såg nu att mitt svar var jättetrist, är för att jag är trött.

Grejen med långa personliga brev är att vanligtvis att man försöker få med för mycket, det blir för babbligt, ingen orkar läsa. Du vill att det ska vara lagom långt (kort) och tydligt och snabbt ska visa hur lämplig du är. Din lämplighet ska så att säga inte drunkna i för mycket text.

Vanligtvis blir det för långt först, sen kan man börja korta ner det och till slut så blir det bra :).

Ingen fara! :)

Ja, får titta på det igen! Var som med en del inlämningar i gymnasiet "max 1 000 ord". Min första version blev väl i bästa fall bara 5 000 dito. :angel: Men sen fick jag korrekturläsa i 2-3 omgångar och till sist blev det bra!
 
@Dressyrtjejen_97 Det där är rätt vanligt när man är ovan vid att skriva. Det blir liksom för långt, trots att du med mycket färre ord kan få fram samma poäng (och oftast på ett bättre sätt).

Man lär sig med lite övning :).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Söker lite inspiration, mitt jobb flyttar till andra lokaler och även om det är på pendlingsavstånd så är det inget pendlingsavstånd jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 398
Skola & Jobb Luddig rubrik, jag vet, och jag ber om ursäkt! Jag läste en tråd (på ungdom tror jag) om första jobbet efter gymnasiet. Tips haglade in...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 279
Senast: Blueberry
·
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 464
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp