Första jobb efter gymnasiet?

Dressyrtjejen jag har läst dina inlägg och tycker du skriver och formulerar dig bra och verkar vara en mogen tjej för din ålder.
Tror du kan få det mesta bara du ligger på lite.
På den tiden jag jobbade( hade jobb åren mellan 19 och några år framåt) så ringde jag helt enkelt upp och fick jobb den vägen.
Så mitt tips är att ring runt istället för cvn.
Minns ett jobb jag hade där fick de in högar med cvn som de inte ens läste utan frågade istället mig om jag visste någon som ville ha jobbet.
Så kolla även runt med bekanta och be dom kolla med sina arbetsplatser och kontakter.
 
Mitt första jobb var som museivärd på tekniska muséet. Om jag inte minns fel så önskade de någon med erfarenhet men varken jag eller killen som anställdes samtidigt som mig hade det så det gick ju uppenbarligen bra ändå. Det var ett roligt jobb om man är utåtriktad och tycker om att snacka med folk :D
Mitt tips är att söka även tjänster man tror sig inte vara kvalificerad för - det kan ju inte bli värre än att du får nej liksom, eller hur? :)

Annars - är det juristprogrammet du sökt men inte kommit in på? Ett tips är att läsa in kurser som kan vara relevanta tills du kommer in (om du inte vill jobba alltså). Typ JIK:en eller någon ekonomikurs eller så. Gör högskoleprovet också för att maximera din chans att komma in senare.

Jo, jag får försöka tänka att det värsta som kan hända är att jag får ett nej. Men samtidigt är det lite svårt, är rädd att se det som någon slags "misslyckande delight" :/

Ja, hade sökt jurist i första hand. Det hade jag däremot kanske inte de största förhoppningarna att komma in på. Sökte bl.a. politiskt kandidatprogram, systemvetare och ekonom. Men inte heller det kom jag in på. Pol.kand var jag närmast på. Där hade den sist antagna i 2a antagningen samma betyg och HP som mig, men det hade visst 11 personer till, så jag blev visst lottad till 12e reserv, och kom inte in...:down:
 
Dressyrtjejen jag har läst dina inlägg och tycker du skriver och formulerar dig bra och verkar vara en mogen tjej för din ålder.
Tror du kan få det mesta bara du ligger på lite.
På den tiden jag jobbade( hade jobb åren mellan 19 och några år framåt) så ringde jag helt enkelt upp och fick jobb den vägen.
Så mitt tips är att ring runt istället för cvn.
Minns ett jobb jag hade där fick de in högar med cvn som de inte ens läste utan frågade istället mig om jag visste någon som ville ha jobbet.
Så kolla även runt med bekanta och be dom kolla med sina arbetsplatser och kontakter.

Tack så mycket! :)
Själv skulle jag väl dock snarare kalla det "lillgammal" än mogen, men det är väl en smaksak ;)
 
Jag tänker att du kan kolla om det finns fabrik- eller lagerjobb också. Ofta får du då en truckutbildning, och det brukar finnas mängder med jobb. Dessa jobb går ofta att få via bemanningsföretag, som redan nämnts, Proffice, Storesupport osv. Bemannningsföretag är ofta en inkörsport till fast tjänst, och lätta att få jobb på. :)
 
Det är en stor fördel, anser jag, att ha jobbat lite innan juristprogrammet. Så se det om du kan som en möjlighet med arbete och så söker du igen nästa gång :) (Brukar vara lättare komma in på våren med för de som har vårintag)
 
Butiksbiträde, cafébiträde, receptionist hos bemanningsföretag? Alla såna jobb brukar räcka med att man har rätt typ av personlighet, snarare än erfarenhet.
 
Om du kan tänka dig att bo i Irland ett tag så söker mitt jobb många svenskar just nu för teknisk support (man behöver ingen tidigare erfarenhet), jag kan fixa in dig om du vill :p
 
Som sagt - nej det behöver man inte. Inte alls.
På stenåldern hamnade man i en alldeles egen gräddfil om man hade föreningsmeriter, dvs samma betyg o HPs poäng så blev föreningserfarenheter samt 2 års yrkeserfarenheter (valfritt arbete) utslagsgivande för antagning till typ, läkare, veterinär o psykologlinjerna.
kl
Litet stuteri i Italien söker just nu hästskötare här på Buke.
 
Kanske någon som skrivit det innan men, timvikarie inom förskola brukar alltid behövas! :) Det jobbade jag med efter gymnasiet när jag inte riktigt visste vad jag ville göra med mitt liv.
 
På arbetsförmedlingens hemsida finns möjligheten att skriva in sitt cv så arbetsgivare kan läsa det. Jag gjorde det för evigheter sen och fick ett sommarjobb på det viset, som sen övergick i vikariat och senare tillsvidareanställning.
 
Jag hittade mitt jobb som lokalvårdare på FB. Från början var det bara 3 timmar/vecka men jag erbjöd mig att arbetspröva i 2 månader på heltid för att dom skulle få se att jag kan jobbet.

Jag började i april i år och numera är jag arbetsledare på mitt jobb.

Så även om du börjar på botten med några få timmar i veckan så kan man alltid jobba sig uppåt till en heltid.
 
Så även om du börjar på botten med några få timmar i veckan så kan man alltid jobba sig uppåt till en heltid.

Så har jag alltid tänkt när jag sökt jobb. Det är bättre på CV att jobba (oavsett vad och omfattning) än stämpla, det är lättare att få löneökning än öka på ersättningen från A-kassa. Det finns möjlighet att jobba sig uppåt om man jobbar - det är helt enkelt bättre att ta det man får och gå därifrån än att inte ha något alls.
 
Satt och tittade på lite jobbannonser nu ikväll, och hittade en enligt mig väldigt intressant annons om en biblioteksassisentstjänst på ett skolbibliotek. Kraven var att man hade gymnasiekompetens, enklare datavana och viss vana av barn.
Har jobbat som ridlägerledare och hjälpt till rätt mycket i nybörjargrupper...
Vågar man sig på att söka detta?! *Blev nervös/pirrig bara jag såg annonsen* :o :nailbiting:
 
Satt och tittade på lite jobbannonser nu ikväll, och hittade en enligt mig väldigt intressant annons om en biblioteksassisentstjänst på ett skolbibliotek. Kraven var att man hade gymnasiekompetens, enklare datavana och viss vana av barn.
Har jobbat som ridlägerledare och hjälpt till rätt mycket i nybörjargrupper...
Vågar man sig på att söka detta?! *Blev nervös/pirrig bara jag såg annonsen* :o :nailbiting:
SÖK! Om inte annat har du övat på att söka och det måste man (tyvärr) ofta göra några gånger.
 
Satt och tittade på lite jobbannonser nu ikväll, och hittade en enligt mig väldigt intressant annons om en biblioteksassisentstjänst på ett skolbibliotek. Kraven var att man hade gymnasiekompetens, enklare datavana och viss vana av barn.
Har jobbat som ridlägerledare och hjälpt till rätt mycket i nybörjargrupper...
Vågar man sig på att söka detta?! *Blev nervös/pirrig bara jag såg annonsen* :o :nailbiting:

KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR PÅ!
 
Satt och tittade på lite jobbannonser nu ikväll, och hittade en enligt mig väldigt intressant annons om en biblioteksassisentstjänst på ett skolbibliotek. Kraven var att man hade gymnasiekompetens, enklare datavana och viss vana av barn.
Har jobbat som ridlägerledare och hjälpt till rätt mycket i nybörjargrupper...
Vågar man sig på att söka detta?! *Blev nervös/pirrig bara jag såg annonsen* :o :nailbiting:

Sök! Och lägg mycket krut på hur du kan använda dina erfarenheter från ridläger/barnlektioner i jobbet. Finns det kanske någon person som du jobbat med ideellt som kan ställa upp som referens?
 
Sök! Och lägg mycket krut på hur du kan använda dina erfarenheter från ridläger/barnlektioner i jobbet. Finns det kanske någon person som du jobbat med ideellt som kan ställa upp som referens?

Det är tyvärr skon klämmer. I mitt CV har jag tagit med så mycket av mina ideella erfarenheter (enda jag har, aldrig jobbat "på riktigt") som möjligt. Allt från 1 månads praktik i stall, till ridlägerledare, till funktionär på några av Sveriges största tävlingar. Men, jag vet inte hur jag ska få till referenser på allt. Hon som höll i ridlägret jobbar inte längre kvar, flera från min praktik (2011-12) jobbar inte heller kvar mig veterligen osv :(
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Söker lite inspiration, mitt jobb flyttar till andra lokaler och även om det är på pendlingsavstånd så är det inget pendlingsavstånd jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 398
Skola & Jobb Luddig rubrik, jag vet, och jag ber om ursäkt! Jag läste en tråd (på ungdom tror jag) om första jobbet efter gymnasiet. Tips haglade in...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 280
Senast: Blueberry
·
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 464
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp