Förvaringskärl för mjölk?

kopparberg

Trådstartare
Vi kommer i sommar att flytta till en bondgård. Vi tänker alltså inte bli bönder, vi ska hyra en flygelbyggnad PÅ bondgården. De har mjölkkor och vi kommer troligtvis att kunna köpa mjölk direkt av bonden.

Men vad ska man då ha för kärl (flaska?) att ha mjölken i? Typ PET-flaska känns ju sisådär! Och ska man ha en glasflaska vill jag ha en som rymmer lite mer, allafall minst runt litern.
Dessutom ska det ju vara något som går att diska helt rent och håller sig fräscht ett tag!

Några tips?
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

När vi tog mjölk direkt ur tanken så använde vi vanliga tillbringare som var lätta att diska. Dock så drack vi inte mjölken utan använde den i matlagning så det var inga jättestora mängder.

Ikea har glasflaskor med kork, funkar bra till vatten så funkar säkert till mjölk också... Annars en karaff i plast/glas är kanske lättare att diska.
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

En vanlig saftkanna med lock. Absolut inte en flaska om man inte gillar att diska flaskhalsar.
Skölj alltid mjölkkärl med kallt vatten innan du diskar. Proteinet stelnar av varmt och så får man skura som en gnu.
Ett vidare kärl ger möjlighet att skumma av grädden - antingen om man vill ha den till en efterrätt - hallon med gräddmjölk...eller om man tycker det är äckligt med grädde i mjölken. (Skumma - med tex en sked "skrapa" bort den grädde som lägger sig överst)
Ett tips till är att det kan vara omöjligt att använda vaniljsåspulver tillsammans med opastöriserad mjölk. Mången sommargäst har slitit sitt hår över detta.
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

Rostfri mjölkkruka, det har säkert bonden själv. De är dyra men de är lätta att hålla rena. Jag gillar inte aluminium men kan man tänka sig det är de billigare (fast då får man handdiska, de trivs inte så bra i diskmaskinen).

Se till att få råmjölk också så du kan göra kalvdans! :d
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

När vi köpte mjölk av grannen, när jag var liten, använde vi en 3-liters rostfri mjölkkanna.
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

Googla mjölkhämtare.

förr fanns inte tetror utan många hämtade sin mjölk i egna kärl. I affären eller hos bonden.

Det finns både gammalt och nytt. På loppisar kanske man kan hitta en mjölkkanna i rostfritt som du glatt kan stoppa i diskmaskinen innan första användning.
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

Har du druckit opastöriserad mjölk direkt från gård? Den smakar inte som köpemjölk. Sök på mjölkkanna/kruka på tradera så hittar du dessa som rymmer runt tre liter.

168800595_835d23b9-b765-4b1e-9b5f-e8ff003f028d.jpg
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

Pet-flaska funkar bra, det använde jag i vintras när jag hjälpte till på en mjölkgård. Den mjölken var dessutom så färsk så den hade inte ens hunnit ner i tanken (spillmjölken från diskningen) och när flaskan började samla på sig mjölkfett så i med lite rörmjölkdiskmedel, låt stå över natten, skölj ur och den är som ny igen. Fördelen med Pet-flaska är att den har kork och går att skaka innan man häller annars får man bara grädden andra dan.

Det finns inget godare än mjölk direkt från kossan. :d
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

vi hade mjökkanna i rostfritt stål när vi hämtade mjölk hos grannen när jag var liten, sen hade vi den i en saft kanna med lock för att lätt kunna hälla upp i glasen. flaskor är inte så roliga att diska och det är mycket enklare att skumma mjölken direkt i mjölkkannan.
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

Se till att få råmjölk också så du kan göra kalvdans! :d
Tredjedags-råmjölken passar utmärkt att frysa och ha till råmjölkspannkaka. Skulle råmjölken vara lite rosafärgad pga. att nåt blodkärl brustit så gör det inte ett smack, det är inte ett dugg farligt och mjölken går utmärkt att använda till matlagning och bakning. :)

(Vilket påminner mig om att jag ska ta upp en sats rosafärgad mjölk och tina för imorgon blir det pannkaka.) :d
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

Har du druckit opastöriserad mjölk direkt från gård? Den smakar inte som köpemjölk. Sök på mjölkkanna/kruka på tradera så hittar du dessa som rymmer runt tre liter.

168800595_835d23b9-b765-4b1e-9b5f-e8ff003f028d.jpg

Jag föredrar mjölk från tanken. Bästa man visste när man hämtade mjölken hos grannbonden direkt från tanken i precis en sådan spann. Det var på den tiden när bonden hade mjölkkrukor på mjölkpallen för hämtning till mejeriet, så det är ett tag sedan.
För att jämföra smaken så finns det ibland "gammaldags mjölk" att köpa i affärer.
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

Dessa krukor med vid öppning är ju dessutom enkla att fylla från stora kranen på tanken...
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

Jovisst. Bära hem ok men sen är en vanlig tillbringare det bästa. Det är aluminium och inget man ska förvara livsmedel i.
oCH när man ska dricka mjÖlk till maTen. Vem sjutton ställer ut ett sådant kärl på bordet. Inte lätt att hälla ur i ett glas.
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

Dessa krukor med vid öppning är ju dessutom enkla att fylla från stora kranen på tanken...

:D Japp.

Jovisst. Bära hem ok men sen är en vanlig tillbringare det bästa. Det är aluminium och inget man ska förvara livsmedel i.
oCH när man ska dricka mjÖlk till maTen. Vem sjutton ställer ut ett sådant kärl på bordet. Inte lätt att hälla ur i ett glas.

Det är väl ingen som sagt heller? Såklart häller man över mjölken i en tillbringare innan den ställs på bordet.
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

Plast flaskor kan "lacka" giftiga amnen om man ateranvander dem sa jag skulle definitivt inte halla mjolk i en.
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

Jovisst. Bära hem ok men sen är en vanlig tillbringare det bästa. Det är aluminium och inget man ska förvara livsmedel i.
oCH när man ska dricka mjÖlk till maTen. Vem sjutton ställer ut ett sådant kärl på bordet. Inte lätt att hälla ur i ett glas.
Jag har rostfria såna = INTE aluminium.

Enda gången aluminium används i mitt hushåll är folie i botten på ugnen för att slippa skura när potatisgratängen bubblat över....
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

Jag har rostfria såna = INTE aluminium.

Enda gången aluminium används i mitt hushåll är folie i botten på ugnen för att slippa skura när potatisgratängen bubblat över....

Har faktiskt aldrig sett aluminium såna. Min är rostfri också.
 
Sv: Förvaringskärl för mjölk?

Vi använde åsens lantmjölkdunkar först hos mamma. Funkar väl okej men inte mer. Numer hämtas den i 10-litershinkar (t.ex lammolact, mineralhinkar etc) och hälls sedan upp i stora tillbringare. Lätt att skumma mjölken då också om man vill.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 091
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 305
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 041
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp