Förvirrad och arg fodervärd

Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Personligen hade jag inte vågat ha häst utan en rejäl buffert, det kan snabbt skena iväg med försäkringar som inte täcker och oförutsedda utgifter som mediciner, extrafoder etc.

Men det är upp till var och en hur riskbenägen man är, huvudsaken är att hästarna aldrig behöver lida eller sakna något.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Så jag är en oansvarig hästägare för att jag står med två hästar på halsen som inte är mina + att vi har haft stora oförutsedda kostnader som vilken människa som helst kan få hur bra ekonomi man än har? Det kallar jag ett omoget uttalande. Som sagt jag har haft häst i 9 år och jag har aldrig haft ett enda problem med att betala för min häst innan men någon gång händer såna här saker. Säg att vårat hus skulle bli vattenskadat pga av att taket va dåligt så vi fick lägga om hela taket (så är icke fallet denna gången, men bara för att poängtera att oförutsedda kostnader är oförutsedda och inte ens ett fett sparkonto kan alltid räcka) och jag den månaden inte hade pengar till två extra hästar som inte är mina, då menar du att jag bli en dålig människa? Jisses, du bör ju inte uttala dig överhuvudtaget om du är så småsint.

tänkte precis skriva liknande.
ja det är väl tur att det finns sånna duktiga människor som dessutom är ekonomiskt oberoende som kan tala om för oss andra att vi ska göra si eller så
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Oavsett ALLT, borde du inte ha häst! Har man inte större ekonomiskt utrymme är det oansvarigt att ha egen häst eller/och vara fodervärd. Hårt men sant och ofta när jag läser denna typ av inlägg undrar jag om ni ens finns, eller bara skriver för att dra igång en diskussion till ingen nytta.

Menar du att bara för att man inte har råd att ha flera hästar ska man inte ha någon alls?

Jag har tre hästar som jag har råd med men jag har inte råd med en fjärde, betyder det att jag måste sälja de tre jag har råd med?
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Gör som Lovisa Eleonora sa:

Meddela snabbt ägaren att du kommer att debitera 300 kr/dag och häst för varje dag de står kvar utöver den 10 februari. Det bör nog få fart på ägaren

Och gör det nu.

Jag tror inte att Polisen kan göra ett dugg, men det kan Kronofogden om du går den här vägen.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Jag undrar hur du tänker när du uttalar dig så kategoriskt om trådskaparen? Det är för mig en stor skillnad på att ha TVÅ hästar mot att ha FYRA. Och bara för att ts inte har råd att ha fyra betyder det väl inte att två är för mycket det med?
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Oavsett ALLT, borde du inte ha häst! Har man inte större ekonomiskt utrymme är det oansvarigt att ha egen häst eller/och vara fodervärd. Hårt men sant och ofta när jag läser denna typ av inlägg undrar jag om ni ens finns, eller bara skriver för att dra igång en diskussion till ingen nytta.


Jösses... vad vet du eg?! Kanske Ts har ett veterinärkostandskonto som hon inte vill länsa för att bekosta andras hästar som skulle varit väck nu. Hon har väl ingen jäkla skyldighet att diskutera sin ekonomi och konton/sparkapital här oavsett, frågan gällde ju vad hon ska göra med dessa andra 2 :mad:
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Det är en enorm skillnad på att ha 2 hästar och att ha 4 hästar.
Så jag ser inte varför TS inte får ha häst? :confused:
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Ja, det låter som du gör bäst i att sälja alla hästar ;) Ibland undrar man......

Till TS, skriv ett brev där du påtalar att fodervärdsavtalet inte längre gäller och att du vill att ägaren omgående flyttar sina hästar och så länge dom står kvar så kommer ägaren debiteras X antal kr per dag vilket du kommer att driva vidare om betalning inte kommer in löpande varje v. eller någonting.
Sen tar du kopia och åker hem till den här människan (tar med dig en person som vittne) väntar tills personen dyker upp och överlämnar brevet i handen på denne.

Du behöver lite :devil: anamma nu tror jag.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

tänkte precis skriva liknande.
ja det är väl tur att det finns sånna duktiga människor som dessutom är ekonomiskt oberoende som kan tala om för oss andra att vi ska göra si eller så



Precis, det är ju kanonbra! H*n kan ju få ta över kostnaderna för dessa två om denne nu har pengar att kasta runt i överflöd. Alla fyra får ju givetvis vad dom behöver men det finns inget utrymme för nått extra förrän hon hämtar hem sina hästar.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Har du meddelat ägaren att du tänker ta (hutlöst) betalt för överskjutande dagar? Du måste ju göra något NU, annars rinner dagarna iväg.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Ja, det låter som du gör bäst i att sälja alla hästar ;) Ibland undrar man......

Till TS, skriv ett brev där du påtalar att fodervärdsavtalet inte längre gäller och att du vill att ägaren omgående flyttar sina hästar och så länge dom står kvar så kommer ägaren debiteras X antal kr per dag vilket du kommer att driva vidare om betalning inte kommer in löpande varje v. eller någonting.
Sen tar du kopia och åker hem till den här människan (tar med dig en person som vittne) väntar tills personen dyker upp och överlämnar brevet i handen på denne.

Du behöver lite :devil: anamma nu tror jag.

Hade väldigt gärna gjort det men hon flyttade nyligen från Falkenberg till Malmö och det finns inga adressuppgifter ute på henne och hon har även tagit bort de gamla. Dock har hon skrivit en adress till hennes dotter i Malmö så jag får försöka på den vägen i så fall. Tänkte gå ner till polisen idag och kolla med dom om dom kanske kan få fram nått annat nummer på henne eller en ny adress, dom har ju lite andra register dom kan kolla i så får vi se vad dom säger. Det är ju inte säkert att det går att få fram något men då får jag använda mig av dotterns adress som sagt :)
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Nej, jag har inte gjort det än, ska dock göra det idag. Men däremot provade jag återigen att ringa från olika för henne okända nummer och inget svar någon gång.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Rent allmänt; om man blir lämnad med hästar så där eller då inackorderingar bara lämanar hästar och uteblir med betalning.
Är det inte så att man efter viss tid får över ägandeskapet på något sätt om man vill??? Eller har jag fått det helt om bakfoten?
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Men skicka SMS direkt! Varför vänta och prova med något som du vet inte fungerar? Att göra samma sak som tidigare men vänta ett annat resultat låter inte produktivt. Du låter dagarna gå, och du tycker ju själv att du inte har råd att vänta. Varför vänta?

Har du personnr? Var är hon skriven enligt folkbokföringen?

Nej, det blir inte dina hästar. Du måste i så fall gå via KFM för att driva in skulden (och då måste du ju först göra vad vi tipsat dig om tidigare), sedan utmäter de hästarna och försöker få in pengarna genom försäljning av dessa.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Kanske du skulle föreslå att du tar över hästarna från henne och så kan du sälja dom?
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Var nere hos polisen och förklarade läget men tänkte vänta tills måndag med att göra en anmälan ifall hon inte skulle höra av sig, hon hörde dock av sig igår med en dålig ursäkt om att hon har hamnat på sjukhus och inte har fått ha telefonen på men den har varit nårbar hela tiden... Ett ultimatum är dock ställt att innan onsdag ska hästarna va väck och alla kostnader betalda annars blir det polisanmälan på torsdag. Det KAN ju faktiskt vara så att hon har hamnat på sjukhus, går ju inte bevisa motsatsen men att mobilen skulle varit av va en lögn så hoppas att hon förstod allvaret och hämtar dom annars blir det polisens jobb att göra något åt det.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Kanske var mobilen inte tillgänglig, man får väll inte ha mobilen på inne på sjukhus?
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 083
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 025
Senast: warg
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp