Förvirrad och arg fodervärd

S

SingelaRoxi

Jag och min sambo flyttade till en gård i början på december och skulle ta hand om min systers häst medan dom var utomlands. I mitten på januari så skulle han flyttas tillbaks så min häst skulle bli ensam så jag började söka foderhäst redan i mitten på december. Fick tag på ett sto som verkade kanonbra som hade föl på sex månader vid sidan men sedan började problem efter problem att dyka upp. I kontraktet stod det skrivet att det var en månads uppsägningstid och jag sa upp kontraktet redan den 10 januari pga att stoet som hade kommit så bra överens med mitt sto började efter två veckor att jaga henne så fort hon rörde sig i hagen, hon behövde inte ens vara i närheten, hon attackerade henne flera gånger om dagen och högg och sparkade mot henne så min häst vägrade till slut att komma i närheten av oss när vi kom och hon slutade att äta ute så vi fick dela på dom. Förklarade detta för ägaren som viftade bort det med att hennes sto var väl bara uttråkat då. Droppen blev när stoet helt oprovocerat vände sig om och attackerade och nästan sparkade min 17-åriga syster i huvudet bara för att min häst stod bredvid. Även detta viftade ägaren bort med ursäkten att hon nog bara va uttråkad. Stoet vi lånade gick igenom stängslet flera gånger på två-tre veckor och vi fick köpa nytt stängsel hela tiden och då hade vi ändå rätt bra kräm i staketet.

Kontraktet är nu uppsagt sedan den 10 februari och ägaren lovade att hämta hästarna redan den 11 men den 9 februari ringer hon och säger att ägaren till gården där hon skulle ha dom har dött så hon behövde helgen på sig att hitta någon ny plats och det va helt okej, man är ju inte hjärtlös. Sedan dess har jag inte hört något mer från henne och jag förväntade mig att hon skulle hämtat hem sina hästar nu i helgen som var eftersom det va det vi hade kommit överens om. Försökte få tag på henne i fredags utan resultat och försökte sedan igen i söndags förmiddag också då utan resultat. Bestämde mig för att ringa från mina föräldrars hemtelefon så att det blev ett för henne okänt nummer men inte ens då svarade hon. Hon själv har inte hört av sig på snart två veckor och jag vet inte vad jag ska göra. Till råga på detta har stoet tagit sönder träinredningen rejält i en av boxarna med början efter att kontraktet sas upp så att halva boxen kommer behövas bytas ut (stoet och fölet hade även tagit sönder en annan box men det var under mitt ekonomiska ansvar så det struntar jag i).

Min första fråga är vad ska jag göra med hästarna, jag har inte råd att betala för fyra stora hästar (fölet är nu snart 8 månader och äter lika mycket som mitt arabsto) och det har jag talat om för ägaren. Har gått till den gränsen att jag får dra ner på fodret för att jag är pank och inte kan köpa nytt vilket ägaren också är medveten om.

Min andra fråga är, har jag rätt att kräva ägaren på ersättning för stallplatsen, foder och skadorna stoet har orsakat i boxen eftersom att skadorna uppkom efter att kontraktet sas upp. Jag har ju inget som helst ansvar för någon av hästarna enligt kontraktet men jag tänker ju heller inte låta dom svälta :S
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Nej du kan inte kräva ägaren på ersättning för den förstörda inredningen, det är kontentan av att vara fodervärd att stå för kostnader som har med hästen att göra. Tyvärr är ju inte allt ett dans på rosor.

Vad du kan göra att att skicka skriftligt på kostnaden för hästen hos dig, och den kostnaden ska vara per dygn. Dvs det är va ägaren får betala dig för installningen, då sätter det ju dessvärre saken på sin spets och det är fodret. De måste få mat, och inte en kapad foderstat pga dålig ekonomi för det kan du bli anmäld för tyvärr.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Ersättning för materiella skador som inträffade under fodervärdstiden (uppsägningstiden, 1 månad enligt ert avtal, inräknad) kan du inte begära eftersom hästen under denna tid varit ditt ansvar.
Däremot kanske det kan vara möjligt att kräva ersättning för sådant som inträffat efter uppsägningstidens slut, eftersom hästen då åter är ägarens ekonomiska ansvar. Likaså bör du kunna fakturera ägaren för hästen/hästarnas (sto + föl) kostnader (stallplats, foder etc) efter uppsägningstidens slut.

//Liten, som spånar vilt.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Vilken underlig ägare! Tyvärr är det väl så att du är fortsättningsvis ansvarig för hästarna tills dess att ägaren återfår dom, men självklart borde du ha möjlighet att få pengar för foder, strö och alla omkostnader du har tills dess att de hämtas.
Ditt avtal gick ju ut för 11 dagar sedan och du borde väl rimligtvis kunna begära ersättning för den förstörda inredningen då det hände *efter* att ditt kontrakt löpt ut. Däremot tror jag att du kommer få svårt att bevisa att det inte hände under tiden kontraktet löpte.
Skriv upp alla kostnader du har för hästarna tills dess att de återgår. Problemet är väl att få fatt på ägaren! Är det en riktigt oärlig typ så kan det ju vara så att personen helt kallt räknar med att du tar hand om dom tills dess h*n känner för att hämta. Och det lär säkert bli tjafs om ersättning för foder mm.
Undrar om där finns någon du kan ta kontakt med för att fråga hur du ska göra? Kan Kronofogden vara behjälpliga med handräckning av brev där du skriver det du vill att h*n ska veta?

Håller alla tummar och tår att det löser sig för dig!
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Den "kapade" foderstaten är inte särskilt extrem men jag har fått dra av mellan 1-2 kg hö per häst per dag och det gäller även min egen för finns inte pengarna så finns dom inte. Ägaren har trots allt sagt vid ett flertal tillfällen att hon ska hämta dom men sen hör hon inte av sig och det går inte att nå henne och hon är upplyst om problemet, borde inte det falla på henne då? Jag är ju inte fodervärd längre, det gick ut för nästan två veckor sen så i princip står hästen stallad hos mig. Borde inte samma regler gälla då som vid inhyrning? Ägaren är ju trots allt fullt medveten om att jag inte är fodervärd längre utan att hästarna är hennes ansvar from den 10 februari.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Borde inte samma regler gälla då som vid inhyrning?

Och vid inhyrning, har stallägaren ett visst ansvar för att hästarna som stallas på gården/anläggningen ska få det de behöver i foder etc. Far en häst illa, kan stallägaren få problem med djurskyddet. Du är alltså skyldig att se till att hästarna får mat etc., sedan får du kräva ersättning för det.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Liten: Ja man tycker ju det, de skador som inträffade under tiden står jag ju självklart för eftersom hästarna va mitt ansvar men efter att kontraktet löpt ut måste jag ju kunna kräva ersättning eftersom det blir ju i princip inhyrning då och ägaren är medveten om detta.

Similitude: Tack för tipset om Kronofogden, det ska jag kolla upp!
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Hur kan 1-2 kg mer vara ett ekonomiskt problem? Det handlar ju om 2-4 kr om dagen per häst? Alltså 6- 12 kr per dag?
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Visst det är inte ditt fel att det blivit såhär men i oförutsägbara situationer är det bra att ha ett sparkonto att ta utav. Vilket enligt mig är ett måste om man ska hålla häst, åtminstånde självrisken på försäkringen.

Får verkligen hoppas ingen skadar sig för då har du inte det lätt.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Meddela snabbt ägaren att du kommer att debitera 300 kr/dag och häst för varje dag de står kvar utöver den 10 februari. Det bör nog få fart på ägaren.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Mitt problem är att jag har inte råd att betala foder för två hästar, dom kg har jag dragit av för att fodret ska räcka till löning. Köpte 500 förra fredagen och det går åt rätt fort hos fyra hästar. Sen vet ju du inte alls vilka andra kostnader vi har haft under månaden som har gått. Det jag minskar per dag räcker till en häst en dag extra. Så det lilla är inte problemet utan det är hela foderkostnaden för dom två. Men om jag kan få fodret att räcka tills jag har råd att köpa mer så självklart drar jag av lite, bättre det är att dom två står utan mat en eller två dagar.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Problemet för dig är att bevisa när det hände för att ens kunna ha en chans att begära ersättning, det är inte alls omöjligt att ägaren hävdar att det har skett under tiden som du var fodervärd. Vid inackordering ingår ju också ett visst slitage i de pengar man betalar och vid extrem slitage så får man som hästägare vackert betala ja.

Men som sagt, du ansvara över hästarna så länge de står i din vård och KF kan bli aktuell i händelse av att du inte får några pengar och kanske inte ens då. Allt hänger ju på om ägaren har ekonomiska förutsättningar för att kunna betala.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Mitt problem är att jag har inte råd att betala foder för två hästar, dom kg har jag dragit av för att fodret ska räcka till löning.
Men vad hade du gjort ifall stoet var trevligt i hagen då? Ifall det inte var några problem att ha henne?

Jag förstår absolut att du vill bli av med foderstoet och hennes föl, och det har du all rätt i världen att bli också. Ägaren får hämta hem sin häst. Jag håller med lovisaleonora, meddela ägaren att du från och med imorgon kommer att debitera 300:-/dagen per häst för varje dag som hästarna står kvar.

Sen ser du till att inte skaffa några hästar ifall du inte har råd att ha dem. Och säg sanningen istället för att ljuga för oss. Det blir bara förvirrande för alla parter ifall man inte får klara besked på varför du sagt upp kontraktet.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Jag har haft häst i 9 år och jag har råd att ha två eller tre men inte fyra. Från början va överenskommelsen att jag bara skulle haft stoet men sen fick jag veta att hon hade föl och det va inget problem, men eftersom ägaren skulle hämta hem hästarna va jag tvungen att hitta en ny foderhäst eftersom dels kan min egen häst inte stå själv och enligt lag får hon inte det heller och sen kom aldrig ägarna och hämtade hästarna. Du har ingen aning om vem jag är eller någonting om mig och jag är knappast dum. Men alla hamnar nån gång i livet i en riktig skitsituation och detta va min gång. Och att påstå att jag ljuger när jag ber om hjälp för att lösa mitt problem är ju bara löjligt. Vi har aldrig haft några ekonomiska problem med att ha hästar men fyra är mer än vad jag har råd med. Denna månaden i varje fall, som jag skrev tidigare, du vet ju heller inget om vad vi har haft att betala denna månaden förutom hästarna, mat och annat. Vi har haft rätt stora oförutsedda kostnader som mycket av våra pengar va tvungna att gå till. Eftersom du verkar ha svårt att förstå varför jag sa upp kontraktet så kan du ju läsa första inlägget igen. För att hon blev riktigt elak och farlig för oss också men det är nu efter att kontraktet har lösts upp som jag har haft problem med att betala för alla fyra. Tre är inga problem men en extra gör rätt mycket i plånboken
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Jag måste se glest eller någonting för jag hittar inte var den fjärde hästen kommer in i spelet?? Din plus fölstoet och en unghäst på 8 månader. Men sen då? Din systers häst hade ju flyttat hem i mitten av Januari.

Om du inte tror hon kommer att hämta hästarna och inte svarar då du ringer så ta hästarna lasta åk och lämna dom där du hämtade dom. Sen är det hennes ansvar. Eller kan man inte göra så?

Jag förstår inte hur man bara kan dumpa sto och unghäst, hon måste sitta riktigt illa till och i värsta fall kanske det bästa är att slakta dom istället. Om man nu sitter så illa till att man inte vill/kan/orkar ha med dom att göra (inte du utan ägaren altså.)
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Aaa ser nu...du har altså en ny foderhäst som kom hem till dig då du trodde ägaren till stoet och unghästen skulle hämta sina hästar. Ja då förstår jag.

Jag har faktiskt förståelse för att man inte har marginal till en extra häst ekonomiskt. Hoppas du får fatt i ägaren och att det löser sig.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Jag hoppas också att jag får tag på henne, utan att namnge ägaren så kan jag säga att hon är relativt känd i avelsbranschen om jag har förstått det rätt och har drivit flera stora stuterier som har fått fram fina tävlingshästar. Dessutom ska hon tydligen vara en respekterad tränare och med dessa meriter känns det ju som att hästar borde vara ett stort intresse för hennes del.

Jag förstår inte riktigt hur man kan lämna ut sina hästar och inte vara ett smack intresserad av att kolla hur det är med dom eller att ha nån kontakt med fodervärden överhuvudtaget i princip. Vet dock inte vart jag ska vända mig om jag inte får tag på henne. Tänkte i alla fall gå ner till polisstationen och se om dom vet vilka möjligheter det finns om hon inte skulle svara eller höra av sig. Sen får man väl se vad som händer, tycker bara så synd om hästarna, jag ville ju egentligen inte göra mig av med dom från början men situationen blev ohållbar när stoet blev så aggressivt mot både min häst och mot oss som hanterar henne med. Det funkar ju inte i längden.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Jag hoppas också att jag får tag på henne, utan att namnge ägaren så kan jag säga att hon är relativt känd i avelsbranschen om jag har förstått det rätt och har drivit flera stora stuterier som har fått fram fina tävlingshästar. Dessutom ska hon tydligen vara en respekterad tränare och med dessa meriter känns det ju som att hästar borde vara ett stort intresse för hennes del. Jag förstår inte riktigt hur man kan lämna ut sina hästar och inte vara ett smack intresserad av att kolla hur det är med dom eller att ha nån kontakt med fodervärden överhuvudtaget i princip. Vet dock inte vart jag ska vända mig om jag inte får tag på henne. Tänkte i alla fall gå ner till polisstationen och se om dom vet vilka möjligheter det finns om hon inte skulle svara eller höra av sig. Sen får man väl se vad som händer, tycker bara så synd om hästarna, jag ville ju egentligen inte göra mig av med dom från början men situationen blev ohållbar när stoet blev så aggressivt mot både min häst och mot oss som hanterar henne med. Det funkar ju inte i längden.

Inget av det där betyder att det är ärliga människor som respekterar sina medmänniskor tyvärr. Låt dig inte imponeras av fina titlar.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Oavsett ALLT, borde du inte ha häst! Har man inte större ekonomiskt utrymme är det oansvarigt att ha egen häst eller/och vara fodervärd. Hårt men sant och ofta när jag läser denna typ av inlägg undrar jag om ni ens finns, eller bara skriver för att dra igång en diskussion till ingen nytta.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Så jag är en oansvarig hästägare för att jag står med två hästar på halsen som inte är mina + att vi har haft stora oförutsedda kostnader som vilken människa som helst kan få hur bra ekonomi man än har? Det kallar jag ett omoget uttalande. Som sagt jag har haft häst i 9 år och jag har aldrig haft ett enda problem med att betala för min häst innan men någon gång händer såna här saker. Säg att vårat hus skulle bli vattenskadat pga av att taket va dåligt så vi fick lägga om hela taket (så är icke fallet denna gången, men bara för att poängtera att oförutsedda kostnader är oförutsedda och inte ens ett fett sparkonto kan alltid räcka) och jag den månaden inte hade pengar till två extra hästar som inte är mina, då menar du att jag bli en dålig människa? Jisses, du bör ju inte uttala dig överhuvudtaget om du är så småsint.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 083
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 026
Senast: warg
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp