Förvirrad och arg fodervärd

Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Gjorde en anmälan hos polisen och inte ens polisen själva visste riktigt vad de skulle kalla detta men dom håller just nu på att undersöka om det är polisens sak att utreda eller om det tillfaller civilrätten. Så just nu kan jag inte göra mycket mer än att vänta på att de ska höra av sig. Kämpar på för fullt med att få tag på ägaren och hon svarar med ett sms en gång i veckan och då med en ny ursäkt.

Igår bad hon mig att lugna ner mig och om det nu va så himla bråttom så kunde jag ju lastat hästarna och kört ner dom till Skåne direkt. Men hon verkar inte bry sig om polisanmälan alls för inget händer fortfarande och fruktansvärt nonchalant är hon när hon väl hör av sig. Men det är endast med ett sms en gång i veckan. Hon hade fixat plats till i söndags och skulle hört av sig i lördags kväll men det gjorde hon aldrig och hon kom aldrig på söndagen heller och hämtade hästarna som hon hade sagt. Igår som sagt fick jag ett svar och då va ägaren till den hästen som stod i boxen hon skulle ha iväg i Thailand tydligen och hade blivit försenad hem men det vette sjutton om det heller är sant. Hon har ju ljugit om allt annat hittills så...

Ang. mobilen, den har aldrig varit avstängd som hon påstår utan den va igång hela tiden, alla våra sms mottogs, signaler gick fram när vi ringde och hon ringde till och med upp min pappa bara för att direkt lägga på när han svarade i telefonen så det va rätt genomskinligt. dessutom har en av hennes senaste ursäkter varit att hon har inte kunnat höra av sig till mig på 1,5 vecka för hon stod och pratade med stallägare dygnet runt hela tiden. Låter det särskilt troligt? Inte i mina öron i alla fall. Att man kan vara upptagen är en sak men man är aldrig så upptagen dygnet runt så att man inte kan ringa upp eller skicka iväg ett sms.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

hum låter konstigt... Men fråga ägaren om du får sälja dom då??? Eller leta efter annan fodervärd?=)
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Ja, jag har frågat nu om jag får överta dom istället så jag kan sälja dom och jag har även upplyst henne om att stoet måste verkas och eftersom jag bara har hästen som inhyrd i princip så har jag inget ansvar att betala för det. Verkning är hennes ansvar men hon hörde inte av sig efter det (skickade till henne i måndags förmiddag) och har återigen inte hört från henne på 1,5 vecka nu. Tycker det är konstigt att man bara lämnar ut sina djur så och sen inte bryr sig mer. Hon säger ju att hon gör det men ingenting hon gör tyder på att det skulle vara sant :S
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Skicka ett Rekommenderat brev, där du skriver är inte hästarna hämtade till datum, lägg det framåt rimlig tid tex 2-3 veckor, så anser du att de är dina och du kommer att sälja den, alternativ att du tar inackorderings kostnad på x kr/ dag och om inte det blir betalt före x datum går det till kronofogden
Det rådet gav SKK juridiska till en kompis som hade en hund inackoderad, som de aldrig hämtade…så det borde gälla, men kolla gärna med någon juridisk kunnig för säkerhets skull.
Viktigt just med ett Rek. brev för då har du kvitto på att hon har fått det och det skulle räcka enligt SKK (om inte ägaren svarade)
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Även om hon hamnat på sjukhus så kan man ju faktiskt höra av sig! Låter som hästdumpning tycker jag. Tryck på och begär pengar så du kan köpa foder och verka. Ring, ring, ring!
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Ja, jag har frågat nu om jag får överta dom istället så jag kan sälja dom och jag har även upplyst henne om att stoet måste verkas och eftersom jag bara har hästen som inhyrd i princip så har jag inget ansvar att betala för det. Verkning är hennes ansvar men hon hörde inte av sig efter det (skickade till henne i måndags förmiddag) och har återigen inte hört från henne på 1,5 vecka nu. Tycker det är konstigt att man bara lämnar ut sina djur så och sen inte bryr sig mer. Hon säger ju att hon gör det men ingenting hon gör tyder på att det skulle vara sant :S

Du är ALLDELES för naiv. Varför tar du inte till dig de råd du fått redan från början i den här tråden? Polisen kan inte göra ett dyft, du måste gå via Kronofogden.

Meddela snabbt ägaren att du kommer att debitera 300 kr/dag och häst för varje dag de står kvar utöver den 10 februari. Det bör nog få fart på ägaren.
Nu har det kommit till den 12 mars, men meddela att fr o m den 13 mars gäller ovanstående.

Och vid inhyrning, har stallägaren ett visst ansvar för att hästarna som stallas på gården/anläggningen ska få det de behöver i foder etc. Far en häst illa, kan stallägaren få problem med djurskyddet. Du är alltså skyldig att se till att hästarna får mat etc., sedan får du kräva ersättning för det.
DU är skyldig att ta hand om hästen. Sätt fart på debiteringen.

Till TS, skriv ett brev där du påtalar att fodervärdsavtalet inte längre gäller och att du vill att ägaren omgående flyttar sina hästar och så länge dom står kvar så kommer ägaren debiteras X antal kr per dag vilket du kommer att driva vidare om betalning inte kommer in löpande varje v. eller någonting.
Sen tar du kopia och åker hem till den här människan (tar med dig en person som vittne) väntar tills personen dyker upp och överlämnar brevet i handen på denne.

Du behöver lite anamma nu tror jag.

Har du meddelat ägaren att du tänker ta (hutlöst) betalt för överskjutande dagar? Du måste ju göra något NU, annars rinner dagarna iväg.

Men skicka SMS direkt! Varför vänta och prova med något som du vet inte fungerar? Att göra samma sak som tidigare men vänta ett annat resultat låter inte produktivt. Du låter dagarna gå, och du tycker ju själv att du inte har råd att vänta. Varför vänta?

Har du personnr? Var är hon skriven enligt folkbokföringen?

Nej, det blir inte dina hästar. Du måste i så fall gå via KFM för att driva in skulden (och då måste du ju först göra vad vi tipsat dig om tidigare), sedan utmäter de hästarna och försöker få in pengarna genom försäljning av dessa.

Det är ju civilmål. Direkt till tingsrätten alltså, inte polisanmälan.

Meddela ägaren att fr o m i morgon debiteras hon x antal kronor per dygn. Ta i rejält och lite till. Och sen skickar du det kravet till Kronofogden för indrivning när hon inte betalt.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Kronofogden är redan kontaktad och ett betalningsföreläggande ska in nu i veckan. Det är inte särskilt lätt att skicka brev till någon som inte har en adress, vilket jag har skrivit här innan också. Den adressen hon är folkbokförd på bor hon inte på, hon bor i själva verkat flera mil därifrån men det finns ingen annan adress på henne så hade det bara funnits en så hade jag skickat brev för länge sen. Hon är upplyst om allt ovan men hon bryr sig helt enkelt inte.

Nu ska en annan tjej ta över hästarna och även hon ha dom på foder (hon vet om hur ägaren är) så försvinna kommer dom ju göra nu åtminstone men pengarna får jag förmodligen in via Kronofogden för ägaren vägrar betala ett öre, hon hörde av sig via mail igår och tyckte att vi skulle va vänner och hon sa att jag kunde i framtiden få rabatt om jag köpte häst av henne... Som om det någonsin skulle hända...
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Men varför gör du inte det då? Det verkar ju vara det enda sättet.



För det första, hon säger inte vart dom ska, bara ner till Skåne. För det andra, vi har ingen transport som får ta två så stora hästar utan den är reggad för en + lite till (räknat i antal kg alltså), för det tredje, ingen av oss har körkort till att dra större släp heller så att det är inte möjligt och att köra med två bilar och transporter ner till Skåne utan att veta vart dom ska och att dessutom inte få någon ersättning för det, det har vi inte råd med.
Däremot erbjöd jag henne att boka en djurtransport ner till Skåne som kunde köra ner hästarna men det dög inte det heller.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Ja, jag har frågat nu om jag får överta dom istället så jag kan sälja dom och jag har även upplyst henne om att stoet måste verkas och eftersom jag bara har hästen som inhyrd i princip så har jag inget ansvar att betala för det. Verkning är hennes ansvar men hon hörde inte av sig efter det (skickade till henne i måndags förmiddag) och har återigen inte hört från henne på 1,5 vecka nu. Tycker det är konstigt att man bara lämnar ut sina djur så och sen inte bryr sig mer. Hon säger ju att hon gör det men ingenting hon gör tyder på att det skulle vara sant :S

Tyvärr är du skyldig att se till att hästen verkas, hur sjukt det än må låta. Om hästarna lämnas tillbaka i dåligt skick (vilket jag inte tror) men OM, kan hon vända på det hela och anmäla dig i sin tur för vanvård då du ej sett efter en häst som varit i din omvårdnad.

Är hästen i akut behov av att verkas måste du se till att det blir gjort. Samt att du meddelar och debiterar ägaren. När du har att göra med en så knepig person som det verkar så ska man akta sig så att hon inte vänder det hela mot dig som hon får möjlighet att göra om det visar sig att hästen inte fått den omvårdnad som krävts. Tråkigt men sant.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Det är inte särskilt lätt att skicka brev till någon som inte har en adress, vilket jag har skrivit här innan också. Den adressen hon är folkbokförd på bor hon inte på, hon bor i själva verkat flera mil därifrån men det finns ingen annan adress på henne så hade det bara funnits en så hade jag skickat brev för länge sen.

Skicka rekommenderat till folkbokföringsadressen, hon lär väl ha eftersändning på posten. :confused:
Dessutom så är det för det mesta olagligt att vara skriven på en adress där man inte bor.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Dock tror jag knappast att hon bryr sig om det är olagligt eller inte, hon verkar vara van vid både polisen och kronofogden då hon har skulder till förbannelse och betalningsförelägganden på sig :S
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Skatteverket kanske bryr sig om var hon är skriven, det var så jag menade.
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

KL Hur har det gått efter helgen? Verkar va en väldigt knepig person som äger sto med föl :crazy:
Hon kanske utnyttjar ts så länge tills hon hittar en lösning för sina hästar så hon kan hämta dem sen.
Jobbig sits för ts
 
Sv: Förvirrad och arg fodervärd

Eller så tycker hon det löst sig till det bästa. Hästarna har stallplats och skötsel utan att det kostar henne ett öre.:devil:
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 082
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 019
Senast: warg
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 756
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp