Fotad av fartkamera, neka?

Ja, när jag körde på körskola fick jag order om att hålla 20-25 på 30-väg. Just för att ha marginal och absolut aldrig riskera att ens nå 31... Det finns ju liksom en anledning till att det är just 30 som gräns på såna ställen, för i hastigheter under 30 överlever i princip alla som blir påkörda. Över 30 ser det inte likadant ut.
Risken ökar dessutom 2,5 gånger att dö om det är en SUV du kör. Då den höga motorhuven gör att fotängaren slår bröstkorg och huvud i motorhuven.Ändå värre om det är ett barn naturligtvis. Som dessutom kan vara svårt att upptäcka pga den höga motorhuven.
 
Uppdatering,
Efter ett tag blev hen kallad till telefonförhör och det blev idag.
polisen sa typ, att bilden är ju lik?
hen svarade att det tycker inte jag, jag kan komma och visa upp mig om du vill.
Sen så sa hon att hon hör av sig om de vill att hen kommer in på förhör på stationen.

Så får väl se nu då om de gör de eller inte.
 
Jag blir helt matt av den här tråden. Bor längs en 50-väg, som på vissa ställen är 30 (förbi skolor och så) och undrar i princip varje dag om folk fått körkortet i flingpaketet med tanke på alla som kör för fort, kör om på övergångsställen, kör mot rött osv osv. Men med tanke på att många verkar tycka det är helt normalt att köra för fort så ska man väl inte bli förvånad.
Hastighetsbegränsningarna, speciellt 70 och lägre, finns där av en anledning. Det är liksom inte meningen att man ska köra 23 km över dem för att sen sitta och neka och tjafsa och ta resurser från viktigare saker. Jag börjar nästan koka om jag tänker för mycket på vilket extremt slöseri med polisens resurser det är, hade folk gjort rätt för sig istället för att hålla på med sånt trams hade kanske t.ex. jag vågat vistas utomhus i somras utan att ständigt kolla mig över axeln och vara rädd pga hot som det "saknades resurser" att följa upp.

Ja, jag har också kört för fort, men aldrig mer än 5-10 över, och då på vägar med högre hastighet (70 och uppåt). Och händer det så släpper jag direkt på gasen. Åkt dit på fartkamera en gång, körde 75 på 70-sträcka. Körde mammas bil och brevet kom till mig, jag skämdes naturligtvis nästan ihjäl, betalade fort och hoppades att mamma aldrig skulle få reda på det. Hade hon fått reda på det hade jag kört den bilen för sista gången kan jag lova. Förmodligen även blivit skjutsad till tävling osv för sista gången på ett långt tag...
Och hade jag en nybliven körkortsinnehavare i min närhet som inte bara kört 23 km för fort utan dessutom nekat hade jag informerat hen om att jag anser att hen inte har den mognad man bör ha i trafiken och att hen därför självklart inte kommer få låna min bil någon mer gång, förrän hen tydligt visat sig mogen.
 
Jag blir helt matt av den här tråden. Bor längs en 50-väg, som på vissa ställen är 30 (förbi skolor och så) och undrar i princip varje dag om folk fått körkortet i flingpaketet med tanke på alla som kör för fort, kör om på övergångsställen, kör mot rött osv osv. Men med tanke på att många verkar tycka det är helt normalt att köra för fort så ska man väl inte bli förvånad.
Hastighetsbegränsningarna, speciellt 70 och lägre, finns där av en anledning. Det är liksom inte meningen att man ska köra 23 km över dem för att sen sitta och neka och tjafsa och ta resurser från viktigare saker. Jag börjar nästan koka om jag tänker för mycket på vilket extremt slöseri med polisens resurser det är, hade folk gjort rätt för sig istället för att hålla på med sånt trams hade kanske t.ex. jag vågat vistas utomhus i somras utan att ständigt kolla mig över axeln och vara rädd pga hot som det "saknades resurser" att följa upp.

Ja, jag har också kört för fort, men aldrig mer än 5-10 över, och då på vägar med högre hastighet (70 och uppåt). Och händer det så släpper jag direkt på gasen. Åkt dit på fartkamera en gång, körde 75 på 70-sträcka. Körde mammas bil och brevet kom till mig, jag skämdes naturligtvis nästan ihjäl, betalade fort och hoppades att mamma aldrig skulle få reda på det. Hade hon fått reda på det hade jag kört den bilen för sista gången kan jag lova. Förmodligen även blivit skjutsad till tävling osv för sista gången på ett långt tag...
Och hade jag en nybliven körkortsinnehavare i min närhet som inte bara kört 23 km för fort utan dessutom nekat hade jag informerat hen om att jag anser att hen inte har den mognad man bör ha i trafiken och att hen därför självklart inte kommer få låna min bil någon mer gång, förrän hen tydligt visat sig mogen.
Så jobbigt att du blir så matt och håller på att koka över, tyvärr verkar detta inte vara speciellt ovanligt. För att komma tillrätta med problemet tror jag det skulle vara bättre som det är i vissa andra länder, boten tillfaller bilägaren (som p-böter).
 
Så jobbigt att du blir så matt och håller på att koka över, tyvärr verkar detta inte vara speciellt ovanligt. För att komma tillrätta med problemet tror jag det skulle vara bättre som det är i vissa andra länder, boten tillfaller bilägaren (som p-böter).
Fast det blir ju lite bakvänt, varför ska bilägaren stå till svars när det inte är denne som kört? Är det för att personen lånat ut bilen till en som kör för fort?
 
Så jobbigt att du blir så matt och håller på att koka över, tyvärr verkar detta inte vara speciellt ovanligt. För att komma tillrätta med problemet tror jag det skulle vara bättre som det är i vissa andra länder, boten tillfaller bilägaren (som p-böter).
Vore det inte bättre att folk skaffade sig lite ryggrad, tog ansvar och slutade ägna sig åt nånannanismen? Hela den här tråden visar på ett så omoget beteende så det är sorgligt och det är ännu sorgligare att du mer och mer försvarar det här sättet att handla :(
 
Vore det inte bättre att folk skaffade sig lite ryggrad, tog ansvar och slutade ägna sig åt nånannanismen? Hela den här tråden visar på ett så omoget beteende så det är sorgligt och det är ännu sorgligare att du mer och mer försvarar det här sättet att handla :(
Visst vore det bättre men det är ju som det är och en googling visar på att det inte är ovanligt förfarande. Jag tycker hen ska betala, har inte sagt något annat, vart har du läst det?
 
Felparkering riskerar sällan att orsaka skador och dödsfall på samma sätt som att bryta mot hastighetsbegränsningar. Självklart ska den ansvariga personen straffas oavsett vem som äger fordonet.
Ja absolut. Förstår ju svårigheterna med ett sådant system men vet att det finns (fanns?) i andra länder.
 
Det funkar ju så med p-böter? Men visst är det orättvist, finns väl ingen lätt lösning.
Det är ett stort problem just med p-böter där sk målvakter står som bilägare och sen struntar i att betala böterna, en del kan ha flera hundra bilar stående på sig och folk parkerar utan att betala. Skulle det fungera på samma sätt med fortkörning så skulle man förlora möjligheten att stoppa de som kör vårdslöst, många gånger har målvakten inte ens något körkort.
 
Det är ett stort problem just med p-böter där sk målvakter står som bilägare och sen struntar i att betala böterna, en del kan ha flera hundra bilar stående på sig och folk parkerar utan att betala. Skulle det fungera på samma sätt med fortkörning så skulle man förlora möjligheten att stoppa de som kör vårdslöst, många gånger har målvakten inte ens något körkort.

Plus att med en fartkamera så finns ju möjligheten att identifiera den som kör. När det gäller en parkerad bil är det ju omöjligt (iaf med icke integritetskränkande åtgärder).
 
Det är ett stort problem just med p-böter där sk målvakter står som bilägare och sen struntar i att betala böterna, en del kan ha flera hundra bilar stående på sig och folk parkerar utan att betala. Skulle det fungera på samma sätt med fortkörning så skulle man förlora möjligheten att stoppa de som kör vårdslöst, många gånger har målvakten inte ens något körkort.
Är ju svårt att stoppa dessa i dag med då de nog har i system att neka att de var dem på bilden tex. Verkar tyvärr inte svårare än så.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
18 124
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 840
Senast: Zaria
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 796
Senast: athena
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp