Bukefalos 28 år!

Fotad av fartkamera, neka?

Precis. En måste köpa domen (registrera sig och betala) för att veta VAD det handlar om. Många arbetsgivare slår personal på nätet när ansökningarna droppar in. Kan vara bra att ha i åtanke. Själv har jag en registrering efter att ha lämnat in en stämning som blev förlikning till min fördel (samtliga mina krav gick igenom) men jag har ändå anonym dom vid slagning.

Jo, fast även om man förklarar att det handlar om fortkörning trovärdigt, så ger det också information till en arbetsgivare. Om att man inte verkar särskilt intresserad av att ta ansvar för sina handlingar, ens vid hot om tingsrättsförhandling som kostar skattebetalarna mer pengar. Rimligtvis en merit vid jobb hos ett mc-gäng, men inte så mycket annorstädes.
 
Hen kommer kunna betala innan det går dit, om det blir så.

Då får hen se till att betala om det kommer ett strafföreläggande från åklagaren. Om hen inte betalar strafföreläggandet lämnar åklagaren in ett åtal till tingsrätten, och då kommer det att meddelas en dom. Jag har varit med flera gånger om att folk försökt betala strafföreläggandet efter att åtal lämnats in, men det går inte att gör så.
 
Då får hen se till att betala om det kommer ett strafföreläggande från åklagaren. Om hen inte betalar strafföreläggandet lämnar åklagaren in ett åtal till tingsrätten, och då kommer det att meddelas en dom. Jag har varit med flera gånger om att folk försökt betala strafföreläggandet efter att åtal lämnats in, men det går inte att gör så.

Exakt så. Det är vanskligt att driva det för långt, att skjuta sig själv i foten.
 
Då får hen se till att betala om det kommer ett strafföreläggande från åklagaren. Om hen inte betalar strafföreläggandet lämnar åklagaren in ett åtal till tingsrätten, och då kommer det att meddelas en dom. Jag har varit med flera gånger om att folk försökt betala strafföreläggandet efter att åtal lämnats in, men det går inte att gör så.
Varför avslöjade du det? :angel: ;)
 
Då får hen se till att betala om det kommer ett strafföreläggande från åklagaren. Om hen inte betalar strafföreläggandet lämnar åklagaren in ett åtal till tingsrätten, och då kommer det att meddelas en dom. Jag har varit med flera gånger om att folk försökt betala strafföreläggandet efter att åtal lämnats in, men det går inte att gör så.

Insåg precis - efter att ha varit en sväng på Lexbase - att även strafföreläggande registreras där och ger en pinne upp vid sökning.
 
Insåg precis - efter att ha varit en sväng på Lexbase - att även strafföreläggande registreras där och ger en pinne upp vid sökning.

Kan tillägga att det är mycket som syns i belastningsregistret (vad som syns i Lexbase vet jag dock inte) som man kanske inte tänker på:

3 § Registret ska innehålla uppgifter om den som
1. genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott,
2. har ålagts förvandlingsstraff för böter,
3. med tillämpning av 30 kap. 6 § brottsbalken har förklarats fri från påföljd,
4. på grund av åklagares beslut enligt 20 kap. 7 § rättegångsbalken, 9 eller 17 § lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare eller 46 § lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall inte har åtalats för brott, eller
5. har meddelats kontaktförbud enligt lagen (1988:688) om kontaktförbud, förbud enligt 3 kap. 5 § lagen (2015:642) om europeisk skyddsorder eller tillträdesförbud enligt lagen (2005:321) om tillträdesförbud vid idrottsarrangemang, dock inte tillträdesförbud enligt 9 a § i den sistnämnda lagen.
Lag (2015:644).

(Lag (1998:620) om belastningsregister)
 
Senast ändrad:
Yep. Det är mycket som syns i belastningsregistret:

3 § Registret ska innehålla uppgifter om den som
1. genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott,
2. har ålagts förvandlingsstraff för böter,
3. med tillämpning av 30 kap. 6 § brottsbalken har förklarats fri från påföljd,
4. på grund av åklagares beslut enligt 20 kap. 7 § rättegångsbalken, 9 eller 17 § lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare eller 46 § lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall inte har åtalats för brott, eller
5. har meddelats kontaktförbud enligt lagen (1988:688) om kontaktförbud, förbud enligt 3 kap. 5 § lagen (2015:642) om europeisk skyddsorder eller tillträdesförbud enligt lagen (2005:321) om tillträdesförbud vid idrottsarrangemang, dock inte tillträdesförbud enligt 9 a § i den sistnämnda lagen.
Lag (2015:644).

(Lag (1998:620) om belastningsregister)
Belastningsregistret och Lexbase är två skilda saker.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 823
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 806
Senast: Zaria
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 761
Senast: athena
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp