Frågor kring utställningar!

C

ChristinA

Jag har två stycken inom rimligt avstånd som jag vill åka på.
Jag har ställt 7-10 gånger innan, men denna gången vill jag förbereda mig lite mer! Därför har det dykt upp frågor som jag gärna vill ha svar på, kanske är det någon här som är berest?

1. För det första är medlemskap i arrangerande klubb obligatorisk.
Detta läste jag på skk.
Vad innebär det???
Jag har ställt ut i exempelvis malmö tidigare utan att ha gått med i deras klubb, men jag är medlem i skk samt sbk. Räcker det? Gör det det alltid eller var kommer begränsningen?

2. Bör man välja internationell framför nationell om båda arrangeras samma helg? Finns det fördelar/nackdelar med det ena eller det andra? T.ex mycket folk, "bättre" dommare eller liknande.

3. Det finns en utställning som vara 4 dagar. Hade ni anmält 1 dag, 2 dagar eller kanske 4 dagar? Varför tänker du så?

4. Vad bör jag välja, ökl eller ukl??? Hon får tävla i båda, vilket är mest fördelaktigt och varför?

5. Hur vet man om det är en "konkurensklass"? Syns det i propositionen? Vilket är bäst?!

Hoppas på hjälp!

Christin&Nova
 
1. Är det en specialklubb eller annat som anordnar utställningen och inte SKK eller SGDK så måste du alltså vara medlem där för att få ställa ut på deras utställning.

2. Jag skulle valt olika beroende på min hund. På den internationella är det alltid hårdare konkurrens och fler hundar, så det beror helt på hur min hund ser ut. Jag vet inte hur Nova ser ut, så jag kan inte svara på den frågan heller :p

3. Det beror på vädret, boendemöjligheter osv. Är det Ronneby du tänker på så.. Beroende på vad det är för domare olika dagar skulle jag tänka olika. Är det domare jag tycker om alla 4 dagar så hade jag anmält då, om jag var säker på att min hund orkade med den stekande värmen under resan och tävlingen.

4. Resultat i ÖKL är alltid mer fördelaktigt att ha på sin hund. I många raser krävs det exempelvis minst en 2:a i kvalité i ÖKL, innan den får användas i avel.

5. Alla utställningar har först KV = Kvalitetsklassen, där man kan få rött band och gå vidare till KK = konkurrensklassen, eller få ett blått band och åka ut. Därefter följer det; Vinner man KK, går man vidare till BHKL/BTKL beroende på kön av din hund (Bästa Tik för din del då). Vinner man det tävlar man mot vinnaren ur Bästa Hane och blir då BIR eller BIM. Blir man BIR går man vidare till BIG och vinner man gär får man vidare till BIS.
(Du visste säkert allt det här, men jag skrev ner det i alla fall :D)
 
Öppenklass är ifrån 15 mån, så om du har en hund mellan 15 - 24 mån kan du själv välja om den ska gå unghundsklass eller öppenklass.
 
Okej, det är ju 9-12 (junkl) och 12-15 (ukl) Men jag hade ingen aning om att man kunde starta i en "högre" klass. Har jag aldrig hört talas om trots att jag ställt ut sen mitten av 80-talet :crazy:
 
Här var ju jag ju helt ute och snurrade... Junkl 9-15 månder och ukl 15-24 *pust* Jag var inte helt snurrig alltså... Men sen var ökl från 15 månader. Är DET något nytt?
 
Ja det är det. När de återinförde unghundsklassen 2003 så behåll de möjligheten att ställa i öppen klassen för de hundar som är över 15 månader.

Det är oftast en fördel att ställa sin unga hund i unghundsklass kontra öppen klass. OM det är öppenklass certet som du är ute efter så är det ändå så att din hund måste vara fyllda 24månader INNAN det räknas då spelar det ingen roll om din hund ställs i öppen eller inte om den är under 24 månader. Jag väljer ALLTID unghundsklass till den unga hunden, domaren kan då ta viss hänsyn till att hunden är ung och kanske inte fullt så utvecklad samt att förmodligen är konkurrensen mindre.

Konkurrensklass är den klass som de hundar som får ett första pris i kvalite deltar i efter den obligatoriska valda klassen (i ditt fall öppen eller unghundsklass). Där måste man delta och får man där CK så är man också välkommen till bästa tik eller bästa hanhundsklass. I unghundsklass kan man också få ett HP om domaren tycker att man har en lovande unghund men ännu inte certifkatskvalite (CK) detta HP kan också delas ut i juniorklass. I veteranklass så får du HP om du har en välbevarad veteran men den inte har ck-kvalite!

Javan
 
Okej *pust* Tänkte väl att jag var helt senil. Jag har inte jobbar som ringsekr. sen många år tillbaka så jag har inte varit med i de senaste svängarna... :idea:
 
Nu hänger inte jag med. Har inte ställt ut på ett par år, så kanske det ändrats. Men visst har cert innan 24 månader gällt förut? Är ju bara att du måste ha ett cert efter 24 månaders ålder för att bli champion (om du har två eller fler innan alltså)
 
Ja - det var det jag menade! Uttryckte mig lite otydligt. Men det var någon som sa att man måste ha en merit ur öppenklass och därför skulle ställa där istället för i unghund, och är det den meriten (certet) man vill ha hjälper det inte att ställa i öppenklass innan 24 månader.

Om man bara är ute efter 2:an för sitt ev. kopplade championat räcker det med att hunden är över 15månder för att den ska gälla. (på alla raser i grupp 8 i alla fall)

Javan
 
Aha, nu hänger jag med :) Kanske var jag som läste otydligt.

Men inser att det ändrats en del. Så jag gick in på skk och beställde lite regler och bestämmelser :)
 
Den är bra att ha - de allmäna bestämmelserna gäller ju för alla prov och tävlingar som ligger inom SKK-organisationen och det står även vilka krav det är för de olika champinaten (inte bara Such).

Javan
 
Så är det inte för den ena rasen här hemma som ingår i grupp 9. Där gäller det minst en 2:a i ÖKL, innan man har uppfyllt en av kriterierna som klubben har bestämt.
 
För t.ex. Labrador så gäller minst ett 2:a pris efter 15 månaders ålder (oavsett klass!) för de olika Championaten.

Krav för valphänvisning är bara ett 1:a eller 2:a pris oavsett klass.
 
Tack för alla svar!

Lite har dimman i min hjärna lättat, men vissa frågetecken kan nog bara tiden hjälpa mig med. Få lite mer erfarenhet.

De utställningar jag har haft i tanken har varit de "stora" så jag antar att det är SKK som är arrangör och att det ligger ute på länsklubbarn.

Tyvärr har jag missat sista anmälnings datum till Halmstad (min förra hemstad!) jag gick och tänkte "Det är ju i sommar" och vips hade jag missat sista dagen, 31 maj. Så sista anmälning via internet till Ronneby är på måndag. Så nu får jag fan rappa på om jag inte ska missa resten av säsongen också...
Ska kolla lite på vem som dömmer, så jag kan bestämma mig hur många dagar det ska bli.
Någon mer som skall dit?
 
Jag har inte så jättestor erfarenhet av utställningar men jag funderar så här kring 4xRonneby. Tors och fre kan det tänkas att det är mindre konkurrens eftersom alla kanske inte kan ta ledigt från jobbet. Vad tror ni andra?
 
Tyvärr har jag missat sista anmälnings datum till Halmstad

Ja, för Halmstad stod det i års kalendern över utställningar på skk´s hemsida. Men när man kommer in på internet anmälan så är det tvååker! Inte halmstad! Men men, sista anmälning via internet hade inte gått ut! Så jag har anmält till den nationella och ukl där.

Frågan kvarstår ang. Ronneby. Det blir ju rätt dyrt om man skall vara med alla fyra dagarna á 280,-. Så det blir kanske bara en dag efter allt. Vilken dag skall man välja?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 922
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 760
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 171
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp