Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

ankans skrev:
Vad gälller foderstrupsförstoppning, så brukar de väl inte få det av grovfoder?

Iofs, ett riktigt blött och kletigt hösilage så kanske...

Nja se men nu finns det ju foderförstoppning, och den sitter i tarmen. Risken här för tarmvred är betydligt större än vid kolik.
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

ok, jag är med trodde du skrev foderstrups...

Men tycker ändå det är konstigt att de får det, för det är ju naturligt för hästar att äta dygnet runt, eller åtminstonde 18h per dygn.

Så då undrar man ju hur just hösilaget kan vara en orsak? Något i hösilaget?
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Slänger in en bonusfråga i den här tråden istället för att skapa en egen. Jag har hittat en leverantör som erbjuder mig både hö och ensilage. Höt har en kvot på 5.5 och ligger lite för högt i energi för att jag ska vara helt nöjd, blir svårt att ha dem på fri tillgång på det höt utan att få hästar av Min Hästs Mulle-typ (feta och vilda! :D ).

Silaget har perfekt kvot för mig (6,7) och lägre energi/kg foder, så jag är väldigt sugen på att köpa det istället.. MEN, jag har två problem:

1) jag har bara två hästar och balarna ligger nog runt en 200kg.
2) TS-halten var extremt låg, under 50%. Bonden själv var förvånad över den låga halten, men även om han lyckats skicka in prover från extra blöta balar så är det ju väldigt lågt och jag vet inte om det duger till hästar???

Vad tycker ni?

/JES
som ska ringa och boka upp antingen hö eller silage idag och därför hoppas på ett snabbt svar.
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

peter_lundin skrev:
Men även vid TS-halter över 50% får man en naturlig syrning.
PL

Jo i viss mån och till en viss gräns (å andra sidan gillar jag inte riktigt när det är så torrt att man bara avstannar processer), men det som brukar oroa folk är när det är syrat med människohand, det jag tänkte på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö I vår lösdrift fodrar vi med fri tillgång på grovfoder. Ställer in bal med foderring runt. Är inte helt nöjd då det blir mycket spill...
Svar
14
· Visningar
2 368
Foder & Strö Hej Då det är katastrof med skördarna hittills och svårt att få tag på grovfoder så vill jag ha lite hjälp med hur jag ska tänka kring...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
57 350
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 619
Senast: caradan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 597
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp