Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

putte_nutte

Trådstartare
Vi har resonerat fram och tillbaka på fri tillgång av grovfoder, fn har stallet hösilage som alla hästar fodras med. Men så kom frågan om fri tillgång upp, och jag har någon gång hört att hästen inte bör få fri tillgång av hösilage utan i så fall hö. Orsaken skall vara att fodret är syrat, och att många hästar blir sjuka av detta. Vad har ni för erfarenhet av detta, jag har lyssnat runt och med dem jag pratat med säger att. Fri tillgång av hö till digivande ston, fölston samt unga växande hästar medan ridhästen fodras. Hösilage använde ingen till fri tillgång, och flera motiverade orsaken till det jag skrev.

Vad har ni för åsikter och synpunkter om detta? Stämmer det att hästarna kan bli sjuka av för mycket hösilage, är det då bättre att ge hö istället på fri tillgång?
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Vare sig mina hästar eller andra gästar jag vet av som går på fri tillgång på ensilage/hösilage har då blivit sjuka ...
.
Kanske har dessa hästar haft tur eller så är det inte alls skadligt..

Jag har personligen aldrig hört att det skulle vara "farligt" för hästar att ha fri tillgång på hösilage/ensilage..
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Tycker du bör titta in på tråden om MYTER!!!!

Hösilage fungerar ypperligt till att ha fri tillgång på.
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

jag vet ett halvstort, dock väldigt duktigt, utbildningsstall som har rundbalar med hösilage i hagarna så.. nej :smirk: dom blir nog inte sjuka. möjligen hästar som är känsliga. enda med hösilage är att det fryser på natten om man har det ute i minus, och det kan vara farligt för hästarna så man bör lägga en presenning el liknande över om man har en hel rundbal ute på vintern. ^^ så slipper man ju att det lägger sig metervis med snö på också, om det snöar.
(det har jag hört. kan vara fel..)
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Vi har alltid haft fri tillgång ute med hösilage till våra hästar. Även stuterierna använder hösilage. Enda nackdelen ibland är om det är FÖR blött hösilage (ner mot 60%) så fryser det till ganska kraftigt om det är minus 25 grader några dagar. Annars är det inga problem. Dom får dessutom i sig mer vatten ute i hagen med hösilage. Våra dricker inget vatten ute när dom äter hösilage, men däremot om dom får hö. (dom kan få hö i hagen istället de dagar det är -25 grader)
Våra hästar har aldrig varit sjuka.
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Vi hade ett år fri tillgång, detta gav flera dåliga hästar med foderförstoppning och kolik som följd. Merparten av flocken hade också diarre, och till slut blev det tvunget att tas bort. De veterinärer som kom för foderförstoppningar påtalade bla olämpligheten i att använda hösilage på fri tillgång, man motiverade det med just att fodret var till viss del syrat. När hästen åt som våra närmare 30 kg per dygn och häst, blev det för mycket i magen på en gång och kunde då förorsaka diarre på många hästar.

De hästar som fick foderförstoppningar, drack inte pga att de åt ett grovfoder som var blötare än hö. Nu minns inte jag hur hög TS balarna höll, men jag var en av dem som fick tillkalla veterinär 2 ggr under den perioden.
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Och mina två hade fri tillgång på silage (TS 40%) i vintras, och åt ungefär 30 kg/häst/dygn. Jag märkte aldrig några problem av något slag, hästarna mådde kanon :banana: ! Så att era hästar blev sjuka kan ju också ha att göra med kvaliteten på ensilaget?
Drack gjorde mina hästar också vad jag kunde märka, men det är ju klart att de dricker mindre när de äter ett såpass blött foder, precis som när de går på bete :idea: .
Sen kan ju kanske tillgången på vatten spela in på hur mycket de dricker, vi har en uppvärmd flottörkopp i lösdriften som håller 12-gradigt vatten oavsett utetemperatur.
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Lånar knapp>

Vi började förra året med fri tillgång på hösilage med högt ts. Jag sätter ut balen innan betet i vinterhagarna är slut så det blir aldrig hetsätande. Gick åt 7-10 kg/häst/dygn beroende på temperatur och väder. Var inga problem och alla höll rätt hull.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Jag har haft fri tillgång på både enbart hö, enbart hösilage och så en mix av detta (hö ute, hösilage inne) och inga problem. Varken på ridhästar, pensionärer, föl, digivande och/eller dräktiga ston eller fångponnyer etc.


DÄREMOT så kan vissa känsliga hästar reagera på hösilage med att bli lös i magen, detta brukar dock stabiliseras, men det finns ett fåtal som helt enkelt inte 'tål' hösilage så bra. De är dock ganska få.

Det man i slarvigt tal kallar 'hösilage', dvs ett ensilage med högre TS-halt är INTE syrat. (Och jag vet iofs en bunt hästar som äter fri tillgång på 'koensilage', dvs med TS under 50% och som är syrat, utan minsta problem).

Ang frysning så har mina inte dött av det HELLER, de äter dock som i en mulstor grop 'neråt' när det är fruset, så att det tinas av andedräkten. Och med tanke på att jag har kallstall så äter de fruset hösilage en stor del av året - utan minsta problem (och på sommaren äter de hösilage som är fruset i FRYS, de brukar uppskatta sin 'isglass'..)
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Vi har fri tillgång på hösilage under vintrarna här på stallet och jag har inte märkt några problem mer än att vissa hästar kunde då och då vara lite lösa i magen men inget allvarligt. Vi har lång och kall vinter så balarna vi tar ut i hagen fryser men jag har inte märkt att det påverkar hästarna. Dom har inte tillgång till vatten i hagen utan äter snö. Hästarna är ute från 8-15 om det inte är riktigt kallt(ca-30).
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Det var 1998 så det är ett tag sedan, men det jag minns var att TS defentivt var över 50 % men med hur mycket minns jag inte. Alla hästarna såg ut som rullande tunnor, så hullet stod mer i överkant mot ren fetma. Hästarna hade en övervikt på allt från 50-150 kg, beroende på individ. Det var rent av förskräckligt, jag minns detta såväl eftersom jag blev intagen på en allvarlig operation i samma veva, och den ena hästen fick foderförstoppning dagen före operation. Jag minns också att balarna fick gå ut realtivt tidigit, två st en i varje ända av hagen. Därefter skulle ha lite tålamod, eftersom hästarna gärna hetsäter till en att börja med. Men dessa hästar slutade inte heller, för oss gick det mellan 9 - 10 st 400 kg balar i veckan på knappt 20 hästar. :eek:
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Då gick det ungefär 28 kg/häst/dygn. Dra sen ifrån lite spill så är det 25-26 kg. Är då torrsubstansen på låt oss säga 60% så blir det 15.6 kg TS. Det skulle jag ta som fullt normalt, eftersom en stor häst, som -Inte Ung- sa, kan sätta i sig 17 kg TS/dygn. De borde inte bli feta, förutsatt att värdena var bra, d.v.s. en vettig kvot på 6-7. Blir de ändå feta får man väl motionera mera, eller ha ett silage med lägre MJ? Hade hösilaget bra värden, behövde de knappast kraftfoder heller, fick de det? Det finns många om och men, men jag tycker det låter konstigt att alla 20 hästarna skulle ha blivit sjuka och feta av fri tillgång, om kvaliteten och värdena var bra. Att någon enstaka häst inte klarar fri tillgång må väl vara hänt, men inte alla. Såna hästar borde inte klara att gå på bete heller, då en häst kan sätta i sig upp till 60 kg/gräs/dygn.... :cool:
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Står i ett stall där vi måste ge hö i hagen (har ensilage inne) för att ägarens ponny inte kan ha till gång till så mycket ensilage.
Inte riktigt fått kläm på vad orsaken är men nåt om att hon äter för mycket och att det är för mkt näring i ensilaget.

Ägaren har uttryckt tidigare att det är för mycket näring i ensilaget, men dom har inte tagit någon analys sedan i förrfjol.
Ensilaget och höet är från samma bonde. Inte fått analysen än så jag vet inte hur värdena ligger i år.

Dom menar också att det generellt är mer näring i ensilage än hö.
Men det är väl bara vitamininnehållet som förändras med lagringstiden, eller? En tjej i stallet nämnde att det är mer ax/gräsfrön kvar i hösilaget för att det inte hinner trilla av innan inplastningen men att det gör det med hö och att det därför är mer näring i ensilaget.

Vad säger ni?
Är det vanligt att ponnyer föräter sig för att det är högre smaklighet på ensilaget?

Det är ju mer energi i ett kg hö än i ett kg ensilage om det är samma vall, skiljer det mycket i tidsåtgång för att äta 1 kg hösilage jämfört med ett kg hö?
 
Senast ändrad:
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Luna10 skrev:
Då gick det ungefär 28 kg/häst/dygn. Dra sen ifrån lite spill så är det 25-26 kg. Är då torrsubstansen på låt oss säga 60% så blir det 15.6 kg TS. Det skulle jag ta som fullt normalt, eftersom en stor häst, som -Inte Ung- sa, kan sätta i sig 17 kg TS/dygn.

Hmm ja, fast detta är islandshästar och inte fullstora hästar. Nej alla 20 blev inte sjuka, däremot 17 st som hade konstant diarre och 4 st foderförstoppning med jämna mellanrum.
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

mina har fri tillgång på hösilage, funkar bra för alla i flocken 6st, då de är någorlunda lika, dvs ålder och storlek, jag har aldrig haft några problem med magar o dylikt och det är underbart att aldrig ha hungriga hästar som står och bankar på mat, de är alltid mätta och nöjda!
MVH/Gismo
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Jag uppfattade inte att det var fråga om islandshästar :o , ber om ursäkt. Men jag undrar ändå hur kvaliteten och värdena var på silaget?
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

fast då har man ju fel värden på sitt hö.. man måste ju uppskatta hur mycket de äter, sen titta på värdena för det ska bli rätt

Jag har själv lite problem just nu för jag har lite för bra värden på mitt hö, så jag ser hur de ökar i vikt, tänker köpa gräsfröhalm och blanda ut det med.....

Vad gälller foderstrupsförstoppning, så brukar de väl inte få det av grovfoder?

Iofs, ett riktigt blött och kletigt hösilage så kanske...
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Jag har då aldrig hört att det skulle vara skadligt att ge fri tillgång på hösilage, har flertalet vänner som låter sina hästar går fritt på hösilge, vilket i många fall verkar tio gånger lättare än vanligt hö.
 
Sv: Fri tillgång på vad, hö eller hösilage

Luna10 skrev:
Jag uppfattade inte att det var fråga om islandshästar :o , ber om ursäkt. Men jag undrar ändå hur kvaliteten och värdena var på silaget?

Eftersom detta var 1998 så var det ju inte igår, men vi har väl haft relativt jämna värden på hösilaget så det måste bli en gissning.
Ca 5,5-6,5 Mj samt mellan 35-45 smrp per kg foder, i de spannet har fodret legat de flesta år.

Räknar man då så inser man att hästarna fick i sig minst 140 Mj, och det vill till att rida ordentligt för att sätta sprätt på den. :eek: En islandshäst ligger normalt mellan 45-50 Mj vid normal ridning, och här har de fått mer än 3 ggre behovet. Som pricket över i:et har de fått i sig 875 smrp, och då är värdena räknade på lägsta siffrorna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö I vår lösdrift fodrar vi med fri tillgång på grovfoder. Ställer in bal med foderring runt. Är inte helt nöjd då det blir mycket spill...
Svar
14
· Visningar
2 368
Foder & Strö Hej Då det är katastrof med skördarna hittills och svårt att få tag på grovfoder så vill jag ha lite hjälp med hur jag ska tänka kring...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
57 352
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 620
Senast: caradan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 603
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp