Frustration vid för kort tuggtid?

Antar att detta var riktat till mig? Förstår inte vad i det jag skrivit som skulle vara otrevligt?

Jag postade en fundering och har fått svar, så jag är nöjd. Sen om man vill spekulera vidare får man såklart det, men jag vill inte skriva om mina stallkompisar och deras hästar på ett öppet forum.
Jag är fullständigt ointresserad av dina stallkamrater. Det är hästarnas olika behov som är det intressanta. Jag misstänker att det rör sig om olika raser och/eller åldrar på hästarna annars förstår jag inte varför dina inte funkar på den ät tiden och resten gör det. Något måste vara skillnaden.
En häst klarar av det på den ättiden medan en annan individ uppenbarligen inte mår bra av det. Det har du ju själv upplevt.
Optimala är lång tuggtid och ofta men det funkar heller inte för alla beroende på en mängd orsaker. Feta hästar är idag mer regel än undantag.

Jag ska givetvis inte svara mer om det upplevs obehagligt eller ovälkommet. Jag har själv liknande tankar och funderingar nämligen så tyckte tråden i sin helhet var intressant. Så jag ber om ursäkt för det.
 
Jag är fullständigt ointresserad av dina stallkamrater. Det är hästarnas olika behov som är det intressanta. Jag misstänker att det rör sig om olika raser och/eller åldrar på hästarna annars förstår jag inte varför dina inte funkar på den ät tiden och resten gör det. Något måste vara skillnaden.
En häst klarar av det på den ättiden medan en annan individ uppenbarligen inte mår bra av det. Det har du ju själv upplevt.
Optimala är lång tuggtid och ofta men det funkar heller inte för alla beroende på en mängd orsaker. Feta hästar är idag mer regel än undantag.

Jag ska givetvis inte svara mer om det upplevs obehagligt eller ovälkommet. Jag har själv liknande tankar och funderingar nämligen så tyckte tråden i sin helhet var intressant. Så jag ber om ursäkt för det.

Om det nu är så att en klarar av det och en annan gör det inte. Givetvis är hästar individer, även om tex 1,5 kg ts/100 kg häst är en bra riktlinje.

Sen kanske det inte alls har med tuggtid att göra. Det kanske var nåt helt annat som påverkade mina hästar just denna dag. Precis som det kanske påverkade de andra hästarna också.

En fundering jag har, som jag behöver stämma av med stallägare, är tex om de fått äta längre tid när det varit kallare eller inte. Eller så blev de kanske utan en fodring pga slut på hösilage och ingen var hemma just då.

Det finns massor med om och kanske, men för mig var det intressanta att 30 min x 8 kanske inte är optimalt för just mina hästar och då behöver jag fundera på alternativen.
 
Om det nu är så att en klarar av det och en annan gör det inte. Givetvis är hästar individer, även om tex 1,5 kg ts/100 kg häst är en bra riktlinje.

Sen kanske det inte alls har med tuggtid att göra. Det kanske var nåt helt annat som påverkade mina hästar just denna dag. Precis som det kanske påverkade de andra hästarna också.

En fundering jag har, som jag behöver stämma av med stallägare, är tex om de fått äta längre tid när det varit kallare eller inte. Eller så blev de kanske utan en fodring pga slut på hösilage och ingen var hemma just då.

Det finns massor med om och kanske, men för mig var det intressanta att 30 min x 8 kanske inte är optimalt för just mina hästar och då behöver jag fundera på alternativen.
Frågan är om det verkligen är 30 minuter också. Finns det någon häst som resursförsvarar i flocken? Kanske får dina inte äta hela 30 min? Att bli bortkörd några gånger på 30 min kan göra ganska så mycket tänker jag.
 
Frågan är om det verkligen är 30 minuter också. Finns det någon häst som resursförsvarar i flocken? Kanske får dina inte äta hela 30 min? Att bli bortkörd några gånger på 30 min kan göra ganska så mycket tänker jag.

Nä, det är jag dock tveksam till. Det är gott om plats, tre häckar med nio platser per häck och åtta hästar som samsas. Sen borde stallägaren ha nämnt det i såna fall, att tex ponnyn inte får äta det hon ska pga hästen nn kör bort henne.
 
Jag har stora kallblod och fodrar ungefär som @Roheryn beskriver. Såg att du har bra värde på hösilaget, men har du räknat på proteinbehovet? Min ena häst blir precis så där hungrig på det sätt som du beskriver om proteinet blir lite för lågt. Ger bara 5 dl proteinspecial per dag och då är hon nöjd.
 
Nä, det är jag dock tveksam till. Det är gott om plats, tre häckar med nio platser per häck och åtta hästar som samsas. Sen borde stallägaren ha nämnt det i såna fall, att tex ponnyn inte får äta det hon ska pga hästen nn kör bort henne.
Jag tänker att det är skillnad på att inte få äta och att det blir lite stök och att de måste byta plats några gånger. Har du sett en sådan utfodring och studerat, kanske tillomed timeat om dina hästar verkligen får 30 min? Det kan vara en idé annars.
 
Jag tänker att det är skillnad på att inte få äta och att det blir lite stök och att de måste byta plats några gånger. Har du sett en sådan utfodring och studerat, kanske tillomed timeat om dina hästar verkligen får 30 min? Det kan vara en idé annars.

Kruxet är väl att det inte går att göra nåt åt det (mer än flytta). Men jag kan absolut kika nån dag när det är lite varmare.
 
Jag har stora kallblod och fodrar ungefär som @Roheryn beskriver. Såg att du har bra värde på hösilaget, men har du räknat på proteinbehovet? Min ena häst blir precis så där hungrig på det sätt som du beskriver om proteinet blir lite för lågt. Ger bara 5 dl proteinspecial per dag och då är hon nöjd.

Med en kvot på 10 så får de ju ett rejält proteinöverskott, så jag tror tyvärr inte det är problemet här. Men jag har också upplevt det med sämre hösilage och där det krävts ganska mycket tillskott för att kompensera.
 
Kruxet är väl att det inte går att göra nåt åt det (mer än flytta). Men jag kan absolut kika nån dag när det är lite varmare.
Ja absolut, men då vet du iaf om problemet ligger där och för mig hjälper sånt, att veta varför. Rent mentalt liksom.
 
Ja, 1,5 kg ts/100 kg häst uppfyller de med råge. Samma med tid för fodergiva. Min häst föredrar ju egentligen att jag inte rider, så nöjdheten hos henne infinner sig så fort hon får vara med sin flock, inte för att vi ridit.
Jag tänkte nog mer på en sorts fysisk nöjdhet efter att ha rört på sig - lite som man själv kan känna efter ett träningspass 😊 Behöver givetvis inte vara just ridning, utan vadsomhelst som innefattar rörelse och som hästen uppskattar 😊
 
Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska ha uppehåll mellan fodergivorna på mer än fyra timmar (har dock läst åtta timmar på vissa ställen, men gissar att det är för att det är krångligt att fodra en giva nattetid), men det är ju för att minska risken för magsår.

Finns det nån annan typ av tumregel för tuggtid?

Bakgrunden är att jag upplever mina hästar väldigt hungriga när jag är i stallet. Det är bråttom in från lösdriften, tom trängsel vid grinden. Mitt väldigt tysta sto, som ytterst sällan ens hummar när hon ser mig, gnäggar nu högt när det tar för lång tid mellan att jag tar in hennes dotter och ponnyn och sen hämtar henne. Väl i stallet får de hösilage hela tiden, men det är just nu sällan jag är i stallet mer än 1 gång/vecka.

Sett till tid mellan fodergivorna så får de äta ur höhäckar i en halvtimme åt gången, med 3 ½ h uppehåll emellan. Så regeln för att undvika magsår klarar de galant och jag har inte märkt av någonting som skulle tyda på magsår heller.

Men kan det vara så att de blir frustrerade för att de inte hinner tugga tillräckligt mycket på en halvtimme? Det finns ingen halm i ligghallen men däremot tillgång till träd i hagen. Ingen gnager på stolpar heller, som ju brukar vara tecken på för lite fiber.

För några år sedan var jag på en foderföreläsning och föreläsaren (agronom) var tydlig med att hästar inte blir "matta i magen" på samma sätt som oss människor. Det har inte heller så himla mycket att göra med hur länge de äter heller. Utan det är antalet tuggningar som påverkar mättnadskänslan. Enligt föreläsaren så behöver en häst tugga 2000 st tuggningar för att "bli mätt".

För att översätta det i tid så behöver hästen äta cirka 1 timme enligt den föreläsaren. Mängden grovfoder för en storhäst bör vara minst 2 kg vid varje fodringstillfälle. Detta ska då vägas mot att äten ska äta ofta, inte har för långt uppehåll i den "icke ätbara tiden" och ändå hålla sig inom sin foderstat. Att hålla sig inom sin foderstat är ju svårast om man har ett grovfoder där man inte kan ge fri tillgång pga obalans i värden på grovfodret etc.

Efter denna föerläsning så studerade jag mina egna kusar. Jag hade då en stor häst och en shettis. Storhästen fick 2 kg hö per fodring och ponnyn 1 kg. Det tog cirka 1,5 timme för dem att käka sina respektive måltider. Nästkommande fodring kvar sedan 5 timmar efter föregående fodring, men den icke ätbara tiden blev cirka 3,5 timme. De ville självklart ha mat vid nästkommande fodring, men det var ingen hysteri. Kvällsmålet fick de så pass mycket mat att den icke ätbara tiden landade på 3,5 timme fram tills det var dags för morgonfodringen.

Så ja, skulle säga att dina hästar är förmodligen hungriga, även om de får mat ofta. Just för att de inte får äta tillräckligt mycket per gång så de blir mätta "i hjärnan".

/Lizzie
 
För några år sedan var jag på en foderföreläsning och föreläsaren (agronom) var tydlig med att hästar inte blir "matta i magen" på samma sätt som oss människor. Det har inte heller så himla mycket att göra med hur länge de äter heller. Utan det är antalet tuggningar som påverkar mättnadskänslan. Enligt föreläsaren så behöver en häst tugga 2000 st tuggningar för att "bli mätt".

För att översätta det i tid så behöver hästen äta cirka 1 timme enligt den föreläsaren. Mängden grovfoder för en storhäst bör vara minst 2 kg vid varje fodringstillfälle. Detta ska då vägas mot att äten ska äta ofta, inte har för långt uppehåll i den "icke ätbara tiden" och ändå hålla sig inom sin foderstat. Att hålla sig inom sin foderstat är ju svårast om man har ett grovfoder där man inte kan ge fri tillgång pga obalans i värden på grovfodret etc.

Efter denna föerläsning så studerade jag mina egna kusar. Jag hade då en stor häst och en shettis. Storhästen fick 2 kg hö per fodring och ponnyn 1 kg. Det tog cirka 1,5 timme för dem att käka sina respektive måltider. Nästkommande fodring kvar sedan 5 timmar efter föregående fodring, men den icke ätbara tiden blev cirka 3,5 timme. De ville självklart ha mat vid nästkommande fodring, men det var ingen hysteri. Kvällsmålet fick de så pass mycket mat att den icke ätbara tiden landade på 3,5 timme fram tills det var dags för morgonfodringen.

Så ja, skulle säga att dina hästar är förmodligen hungriga, även om de får mat ofta. Just för att de inte får äta tillräckligt mycket per gång så de blir mätta "i hjärnan".

/Lizzie

Intressant det där med skillnaden mellan hästars och människors mättnad! Tack!
 
För några år sedan var jag på en foderföreläsning och föreläsaren (agronom) var tydlig med att hästar inte blir "matta i magen" på samma sätt som oss människor. Det har inte heller så himla mycket att göra med hur länge de äter heller. Utan det är antalet tuggningar som påverkar mättnadskänslan. Enligt föreläsaren så behöver en häst tugga 2000 st tuggningar för att "bli mätt".

För att översätta det i tid så behöver hästen äta cirka 1 timme enligt den föreläsaren. Mängden grovfoder för en storhäst bör vara minst 2 kg vid varje fodringstillfälle. Detta ska då vägas mot att äten ska äta ofta, inte har för långt uppehåll i den "icke ätbara tiden" och ändå hålla sig inom sin foderstat. Att hålla sig inom sin foderstat är ju svårast om man har ett grovfoder där man inte kan ge fri tillgång pga obalans i värden på grovfodret etc.

Efter denna föerläsning så studerade jag mina egna kusar. Jag hade då en stor häst och en shettis. Storhästen fick 2 kg hö per fodring och ponnyn 1 kg. Det tog cirka 1,5 timme för dem att käka sina respektive måltider. Nästkommande fodring kvar sedan 5 timmar efter föregående fodring, men den icke ätbara tiden blev cirka 3,5 timme. De ville självklart ha mat vid nästkommande fodring, men det var ingen hysteri. Kvällsmålet fick de så pass mycket mat att den icke ätbara tiden landade på 3,5 timme fram tills det var dags för morgonfodringen.

Så ja, skulle säga att dina hästar är förmodligen hungriga, även om de får mat ofta. Just för att de inte får äta tillräckligt mycket per gång så de blir mätta "i hjärnan".

/Lizzie

Åt dina hästar med nät då? Mina har en mycket högre äthastighet, därav min fundering.
 
För några år sedan var jag på en foderföreläsning och föreläsaren (agronom) var tydlig med att hästar inte blir "matta i magen" på samma sätt som oss människor. Det har inte heller så himla mycket att göra med hur länge de äter heller. Utan det är antalet tuggningar som påverkar mättnadskänslan. Enligt föreläsaren så behöver en häst tugga 2000 st tuggningar för att "bli mätt".

För att översätta det i tid så behöver hästen äta cirka 1 timme enligt den föreläsaren. Mängden grovfoder för en storhäst bör vara minst 2 kg vid varje fodringstillfälle. Detta ska då vägas mot att äten ska äta ofta, inte har för långt uppehåll i den "icke ätbara tiden" och ändå hålla sig inom sin foderstat. Att hålla sig inom sin foderstat är ju svårast om man har ett grovfoder där man inte kan ge fri tillgång pga obalans i värden på grovfodret etc.

Efter denna föerläsning så studerade jag mina egna kusar. Jag hade då en stor häst och en shettis. Storhästen fick 2 kg hö per fodring och ponnyn 1 kg. Det tog cirka 1,5 timme för dem att käka sina respektive måltider. Nästkommande fodring kvar sedan 5 timmar efter föregående fodring, men den icke ätbara tiden blev cirka 3,5 timme. De ville självklart ha mat vid nästkommande fodring, men det var ingen hysteri. Kvällsmålet fick de så pass mycket mat att den icke ätbara tiden landade på 3,5 timme fram tills det var dags för morgonfodringen.

Så ja, skulle säga att dina hästar är förmodligen hungriga, även om de får mat ofta. Just för att de inte får äta tillräckligt mycket per gång så de blir mätta "i hjärnan".

/Lizzie
Intressant! Skulle tro att det är därför mina hästar känns nöjda och mätta trots att de totalt inte får mer grovfoder än @Habina 's hästar. För mina tar det (minst) 1,5 - 2 timmar att äta upp morgongivan som är på 2kg per häst (islandshästar, så tar väl lite längre tid på sig att äta samma mängd än en storhäst).
 
Och mina drar i sig 1,5kg (D-ponny) vs 0,5kg (shettis) på en halvtimme utan nät om jag har otur. 1 timme om dom har tillgång till halm eller gräs att noppa på.

Så jag ger oftast i nät, det kan fyrdubbla ättiden och antalet tugg för mina.

Dom tar för stora tuggor annars 😂
 
Åt dina hästar med nät då? Mina har en mycket högre äthastighet, därav min fundering.
Jag vet att frågan inte var till mig men svarar ändå :D Mina hästar äter utan nät. Och min högst amatörmässiga observation är att hästar som känner sig hungriga äter fortare. Mina verkar som sagt rätt nöjda och har väl också lärt sig att när maten är slut dröjer det inte alltför länge innan det kommer en giva igen, så de blir liksom aldrig "desperata" efter mat och tar det därmed också rätt lugnt. Jag kan tänka mig att sammansättningen av hästar också spelar roll - våra tre valacker som går ihop är ganska lika i både näringsbehov och äthastighet. Det gör ju att ingen behöver "roffa åt sig" för att få i sig sitt behov utan det räcker åt alla och de står lugnt vid sina högar och äter. Vi har ett sto också, som går i egen hage bredvid valackernas, och hon äter normalt betydligt långsammare och är dessutom lite svårfödd vintertid (ja, det finns svårfödda islandshästar!). Hon måste få äta länge för att få i sig tillräckligt och är dessutom inte så "på" beträffande maten, så blir det minsta bråk går hon därifrån och skiter i att äta. Det händer även vid fri tillgång (vi har provat flock + fri tillgång med henne), så hon är väldigt svår att ha med andra hästar på vintern. Inte alltid helt lätt, det här....
 
Åt dina hästar med nät då? Mina har en mycket högre äthastighet, därav min fundering.
Nej, de åt utan nät. Jag har testat hönät, men de blev fruktansvärt frustrerade av det. Båda käkade i normal hastighet, så jag kände inte att det behövdes nät. Jag har kvar storhästen, som i år blir 26 år, och hon äter långsammare numer (lite dåliga tänder). Jag har en storhäst till nu (ponnyn lever inte längre) och hon äter lite snabbare än gamlingen, men inte för snabbt. Gamlingen behöver lite mer mat än den unga hästen och det löser jag genom att gamlingen får större kvällsfodergiva (står på box).

Nu har hästarna nästan fri tillgång dagtid, då jag inte har möjlighet att lunchfodra alla arbetsdagar. Lägger då ut både frukost och lunch innan jobbet, men de äter inte upp allt på en gång, utan de käkar i omgångar under dagen och det finns lite kvar när jag kommer hem vid 16-snåret.

De dagar jag jobbar hemma så får de 4 fodringar/dag.

/Lizzie
 
Och mina drar i sig 1,5kg (D-ponny) vs 0,5kg (shettis) på en halvtimme utan nät om jag har otur. 1 timme om dom har tillgång till halm eller gräs att noppa på.

Så jag ger oftast i nät, det kan fyrdubbla ättiden och antalet tugg för mina.

Dom tar för stora tuggor annars 😂

Ja, hästar är ju individer.

/Lizzie
 
För några år sedan var jag på en foderföreläsning och föreläsaren (agronom) var tydlig med att hästar inte blir "matta i magen" på samma sätt som oss människor. Det har inte heller så himla mycket att göra med hur länge de äter heller. Utan det är antalet tuggningar som påverkar mättnadskänslan. Enligt föreläsaren så behöver en häst tugga 2000 st tuggningar för att "bli mätt".

För att översätta det i tid så behöver hästen äta cirka 1 timme enligt den föreläsaren. Mängden grovfoder för en storhäst bör vara minst 2 kg vid varje fodringstillfälle. Detta ska då vägas mot att äten ska äta ofta, inte har för långt uppehåll i den "icke ätbara tiden" och ändå hålla sig inom sin foderstat. Att hålla sig inom sin foderstat är ju svårast om man har ett grovfoder där man inte kan ge fri tillgång pga obalans i värden på grovfodret etc.

Efter denna föerläsning så studerade jag mina egna kusar. Jag hade då en stor häst och en shettis. Storhästen fick 2 kg hö per fodring och ponnyn 1 kg. Det tog cirka 1,5 timme för dem att käka sina respektive måltider. Nästkommande fodring kvar sedan 5 timmar efter föregående fodring, men den icke ätbara tiden blev cirka 3,5 timme. De ville självklart ha mat vid nästkommande fodring, men det var ingen hysteri. Kvällsmålet fick de så pass mycket mat att den icke ätbara tiden landade på 3,5 timme fram tills det var dags för morgonfodringen.

Så ja, skulle säga att dina hästar är förmodligen hungriga, även om de får mat ofta. Just för att de inte får äta tillräckligt mycket per gång så de blir mätta "i hjärnan".

/Lizzie
Oj, det var långsamt dom åt. Min häst åt alltid upp 1 kg hösilage på ca 15 minuter, när han var uppstallad iallafall. Han fick 15 kg hö per dag ungefär. Tycker alla hästar i stallen jag stått i har hållit den tiden lite beroende på såklart, vissa hästar åt långsammare, speciellt dom äldre hästarna. Skulle jag få min häst att äta en timma så hade han behövt minst runt 4 kg hösilage. Torrt hö räckte såklart längre.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 179
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 671
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 261
Senast: Messy
·
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 902
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp