Funderingar ang fodervärdsskap

L

LuddeLump

Jag har lånat ett shettissto på foder. Hon kom hit 18/1, vi har hämtat henne hos förra fodervärden och bara haft telefonkontakt med ägaren. Ägaren lovade att köpa och skicka kontrakt som jag ska skriva på, men det har inte kommit något än (8/2). Hon är inte veterinärbesiktad, ägaren står för försäkringen.
I morgon har jag tid hos veterinären för en besiktning, för min egen skull, så jag har papper på i vilket skick hon var i när hon kom till mig.
Vad är det som gäller så länge vi inte har skrivit kontrakt om nåt skulle hända?
Vad kostar en veterinärbesiktning?
År det nåt annat jag bör tänka på?
 
Muntliga avtal ska ju gälla lika mkt som skriftliga, men det är ju oerhört svårt att bevisa. Så om du inte har ett skriftligt kontrakt ännu, så ligger ju fortfarande ansvaret på ägaren kan jag tycka. Har du ringt ägaren och "påmint" denne om kontraktet? Har du sett papper på att hästen ifråga verkligen är försäkrad?
 
Jag har inte påmint ägaren, hon sa förut att det kunde dröja för hon hade fullt upp ett tag framöver. Ska dock skicka ett mail till henne nu.
Jag har inte sett papper på att hon är försäkrad. När jag frågade ägaren om vem som skulle stå för den så sa hon att hon gjort det hela tiden hästen var hos förra fodervärden och kunde väl fortsätta med det. Och det hade ju jag inget emot...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 954
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 635
Hästmänniskan Jag har väl som alla andra blivit "luttrad" av olika typer av hästmänniskor :angel: Men nu ska jag berätta om en solskenshistoria :)...
Svar
2
· Visningar
1 665
Senast: djezima
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 705
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp