Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om nu inte mitt sto tar sig detta försöket med Sir Oldenburg funderar jag på att eventuellt byta hingst till nästa år. Vill ha en typförbättrare som lättar upp modellen på mitt ganska grova sto med extra plus för extremiteter och halsansättning . Bra temperament ett krav. Gångartsmässigt har stoet tre väldigt bra gångarter, möjligen kan galoppen förbättras något. Stoet är ca 165 -167 cm i mkh, vill ha en avkomma i ungefär samma storlek.

Har kikat på Everdale eller Florencio I, Ampére hade också varit en toppkandidat men känner att det är väl mycket pengar för ett förstagångssto.

Everdale låter spännande, jag tror han kan bidra med det du vill ha.
Troligtvis får du lösa ett-sto på Florencio, och då han inte är billig till att börja med slutar nog kalaset på ung. vad du fått betala för Ampere också. Bara en tanke.
Tailormade Temptation kanske vore något? Snittade ~8 på typ och huvud-hals-bål på sina 3-åringar i år. Ger bra galopp också och ungarna brukar vara 165-170cm. Med ev. reservation för beställningen.
 
Kul med ny tråd!!
Om plånboken vill så har jag 5 (!) ston att seminera, behöver nog lite hjälp med valen... Någon som är sugen på tips?

Miranda e.Magritte-Anart funderar jag på All at once, Negro
Mandora e.Mondras-Duralin II funderar jag på Temptation
Lasandra e.Lasandos-Felix funderar jag på Corlensky G eftersom hennes avkomma med honom blev så bra, alt Diero Lux som jag gillade mkt.
Razzia e.Dee Jost Van Dyke-Jaguar, har inte någon direkt favorit till henne än...
Dahlia e.Cashmir-Grannus funderar jag på All at once

Har du köpt tillbaka Razzia? Såg att hon var till salu.
 
Jag får avvakta lite och se om jag får vara med i denna tråden, håller på och ska göra ett sista försök i år och blir hon dräktig blir det inget nästa år. Men det känns inte så hoppfullt just nu...
 
Everdale låter spännande, jag tror han kan bidra med det du vill ha.
Troligtvis får du lösa ett-sto på Florencio, och då han inte är billig till att börja med slutar nog kalaset på ung. vad du fått betala för Ampere också. Bara en tanke.
Tailormade Temptation kanske vore något? Snittade ~8 på typ och huvud-hals-bål på sina 3-åringar i år. Ger bra galopp också och ungarna brukar vara 165-170cm. Med ev. reservation för beställningen.
Måste bara säga att jag gillar dina hingstvalsråd ! Sluta inte med dem .
 
Troligen betäcks tre ston nästa år:

Kayenne (F.1) f-99 e. Tip Top-Hertigen, (föl i år e. BH Zack). Ej betäckt -14.
Funderingar kring Skovens Rafael, Fürstenball eller ev. Deodoro.

Bellona f-00 e. Corrado WL-Long John xx (föl i år e. Luxus CML). Ej betäckt -14.
Hoppas på att Luxus är i avel nästa år.

Kalixtra (F.1) f-12 e. Don Romantic-Tip Top.
Funderingar kring Florencio I, Temptation eller att dubbla D-blodet. Vill ha en bra galopp och ej alltför korta linjer.


Zavannah (F.2)
f-97 e. Ampere-Chagall (ej föl i år). Dräktig med Zaladin MI -14.
Betäcks troligen inte -15.
 
Moderatorn påminner om att det inte är tillåtet att länka till hingsthållares privata hemsidor.
 
Funderar på att betäcka min ponny som blir tre år nästa år. Hon är en Welsh Partbred e. FS Mr Right (tysk ridponny).
Sitter väl här och tänker på vad jag ska betäcka med, tänkte först att jag självklart skulle betäcka med en tysk ridponny,
typ den här.


Men sen så funderade jag på Welsh Cob, men har inte sett några cobbar med riktigt bra gång här i Sverige.
 
@Charlottee

Deodoro kanske? Blir 3+4 Lauries Crusador men fullblodet brukar ju ge kvickhet, lätthet och lite mindre mankhöjd.
De Noir lämnar lite mindre hästar som är bra och trevliga. Tyvärr på fryst i år men vem vet, frågar man Katrinelund nästa år så kanske man kan få färsk.

Annars tycker jag Ampere har allt du beskriver.

Ja Ampere är som sagt med på listan och en stark kandidat :)

Deodoro är superfin, ska kolla lite extra på vad han har bakom sig nu, tack!
 
Everdale låter spännande, jag tror han kan bidra med det du vill ha.
Troligtvis får du lösa ett-sto på Florencio, och då han inte är billig till att börja med slutar nog kalaset på ung. vad du fått betala för Ampere också. Bara en tanke.
Tailormade Temptation kanske vore något? Snittade ~8 på typ och huvud-hals-bål på sina 3-åringar i år. Ger bra galopp också och ungarna brukar vara 165-170cm. Med ev. reservation för beställningen.

Tack snälla för tipsen! Ska absolut kolla in Tailormade för den hade jag helt missat.:)
 
@Grandezza Vad kul att du köpte tilbaka henne! Såg också annons på henne och hade köpt om jag haft möjlighet (även om jag bara vill ha ponnier:p). Eftersom hon är så liten hade jag lagt nån liten käck ponnyhingst på henne!

@Springsteen Tycker du ska ta en tysk rp-hingst på din lilla gräddbulle. Welsh cobbarna är jättefina, men jag har faktiskt aldrig sett ngn som är helt naturligt lattgalopperad med fina bakben, Armanis Mr O´Mally är väl den som rör sig bäst:). Men han slår ju inte en tysk på fingrarna direkt.
 
Troligen betäcks tre ston nästa år:

Kayenne (F.1) f-99 e. Tip Top-Hertigen, (föl i år e. BH Zack). Ej betäckt -14.
Funderingar kring Skovens Rafael, Fürstenball eller ev. Deodoro.

Bellona f-00 e. Corrado WL-Long John xx (föl i år e. Luxus CML). Ej betäckt -14.
Hoppas på att Luxus är i avel nästa år.

Kalixtra (F.1) f-12 e. Don Romantic-Tip Top.
Funderingar kring Florencio I, Temptation eller att dubbla D-blodet. Vill ha en bra galopp och ej alltför korta linjer.


Zavannah (F.2)
f-97 e. Ampere-Chagall (ej föl i år). Dräktig med Zaladin MI -14.
Betäcks troligen inte -15.

Lite OT men vad roligt att hitta Bellona igen! Jobbade där hon stod som 3-åring och det var tal om att jag skulle hjälpa till att visa henne men det blev aldrig så. Hon var så himla fin och jag undrade lite vad som hände med henne.
 
Har 3 ston hemma som ska betäckas nästa år (alla tomma i år)

Mitt fullblod kommer antagligen gå till antingen simberg Hobnob eller simberg superman, lite beroende på villkoren.

Men sen har jag ju två pansarvagnar också (läs halvblod ;) ) som behöver ganska lika hingst.
Vill ha en hopphingst som lämnar lätt typ och som är beprövad ;)

Jag är öppen för förslag; mina egna änsålänge är Cardento till Cortez stoet och Niveau (om han finns nästa år) antingen till båda eller till Electro stoet.
Andra som jag tittat på är
Balou (trots att han är ung)
Hasard (trots att han är ung)
Quattro B
Bravour
Kannan ( om man får råd)
Contendro (om man får råd)

Kommer säkert att ända mig 1000 gånger om men detta är hingstar som jag "alltid återkommer till"

Ska se om jag kan hitta några bilder på tanterna också :)
 
Lite OT men vad roligt att hitta Bellona igen! Jobbade där hon stod som 3-åring och det var tal om att jag skulle hjälpa till att visa henne men det blev aldrig så. Hon var så himla fin och jag undrade lite vad som hände med henne.
+ @MetalFairy
Och då måste jag tillägga att jag haft en helbror till hennes mamma. :)
 
Vad tror ni på för hingstar till denna. Önskar större galopp och lugnt temperament.
694AC14C-9176-4AC4-8058-29FB06325FD7.png

900C99E8-10E5-4A4A-8F3A-E45D83D9E457.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 448
Senast: athena
·
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
171 809
Senast: polly p
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 135
Senast: Efwa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp