Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Dressyren
Rent spontant hade jag tänkt något med Sandro Hit i, om man bara ser på stammen.
Men eftersom du vill ha ett lugnt temperament, så faller han bort (ganska ordentligt med...).
Jag hade tittat på Everdale, lite linjeavel på Ferro. Det är en lugn stam men mkt god ridbarhet.
Kanske Fürst Romancier? Lite utav en "poppis-hingst", bra ridbarhet, goda och jämna gångarter.
Det finns ju även Ampère som känns som ett säkert kort till de flesta stona.

Tre hingstar som både är attraktiva på den svenska samt utländska marknaden.
 
@Dressyren
Rent spontant hade jag tänkt något med Sandro Hit i, om man bara ser på stammen.
Men eftersom du vill ha ett lugnt temperament, så faller han bort (ganska ordentligt med...).
Jag hade tittat på Everdale, lite linjeavel på Ferro. Det är en lugn stam men mkt god ridbarhet.
Kanske Fürst Romancier? Lite utav en "poppis-hingst", bra ridbarhet, goda och jämna gångarter.
Det finns ju även Ampère som känns som ett säkert kort till de flesta stona.

Tre hingstar som både är attraktiva på den svenska samt utländska marknaden.


Sandro hit hade varit spännande men för mig som amatörryttare i lätta klasser kanske det inte är en toppenkombination. Allt beror på om planen är att behålla eller sälja. Tur att det är lång tid kvar att fundera!

Mitt sto är till större delen lugn och väldigt trevlig, men väldigt känslig och passar kanske egentligen bättre hos ryttare med högre ambitioner :)
 
@Charlottee Firenze, dock inte i avel i år.
Sen tänker jag Sezuan! Inte så liten men ädel och lätt.
Furstenball pga temperamentetm, tror inte han lämnar stort heller?

Om Galaxy win T skulle bli tillgänglig kunde det vara nåt också.
 
Kul med ny tråd!!
Om plånboken vill så har jag 5 (!) ston att seminera, behöver nog lite hjälp med valen... Någon som är sugen på tips?

Miranda e.Magritte-Anart funderar jag på All at once, Negro
Mandora e.Mondras-Duralin II funderar jag på Temptation
Lasandra e.Lasandos-Felix funderar jag på Corlensky G eftersom hennes avkomma med honom blev så bra, alt Diero Lux som jag gillade mkt.
Razzia e.Dee Jost Van Dyke-Jaguar, har inte någon direkt favorit till henne än...
Dahlia e.Cashmir-Grannus funderar jag på All at once

Ingen som har nått tips eller fundering?

Razzia har jag nog hittat en make till, Joelsbo Coulthard, hans ägare bor 1mil från mig...

Sezuan är jag väldigt förtjust i, men tvekar pga ocd...
 
Du väljer ponnyhingst till henne? Spännande men svårt att förutse vilken storlek hon nedärver, har ändå stort bakom sig?

Håller med om Sezuan.
 
Jag funderar på att betäcka min holländare nästa år. Holländsk stam, Clochard - Roeland - Zortin, 170 cm hög. Rör sig och hoppar helt okej.
el1.jpg
ex.jpg

Jag vill i stort sett ha en likadan, gillar hennes typ och milda huvud men vill korta upp lite och få en bättre front. Hade tänkt kläcka fram en allroundhäst med hög ridbarhet som är mindre än mamman, 160-165 är helt lagom. Mamman har en helsyster som är lika stor så hingsten får gärna lämna smått. Så dressyrhingst med tre bra gångarter och riktigt bra psyke och arbetsmoral som går att rida ihop. Förslag?
 
Just nu spretar jag åt alla håll å kanter men å andra sidan så är betäckningsåret 2015 väldigt osäkert just nu. Ev ska magen på mitt sto e: Schwadroneur-Cortez- Pontus lånas ut å en massa hingstar är aktuella, mest hollänska blodslinjer i stil med Vincent Maranello, Galaxy Win, eller kankse en till Zack-bebis, Dream Boy, Don Juan De Hus... eller kanske Zaladin. 3 st som även de blivit lite mer aktuella är Benetton Dream, Camaro M eller Monte Bellini, haha. Spretigt! Till det andra stoet e: Farewell 3- Koncerz xx-Caracas som jag ev ska låna magen på tillsammans med en kompis ligger Vincent, Galaxy eller Zaladin bra till. Alltid lika spännande vart allt slutar.
 
@Charlottee Firenze, dock inte i avel i år.
Sen tänker jag Sezuan! Inte så liten men ädel och lätt.
Furstenball pga temperamentetm, tror inte han lämnar stort heller?

Om Galaxy win T skulle bli tillgänglig kunde det vara nåt också.

Galaxy win T använder jag gärna, men bara på ett sto med coolt temperament då det verkar spritta rätt ordentligt i den hingsten.

@Grandezza Till Miranda kanske någon av Negro's dottersöner Van Olst äger vore intressanta? Everdale, Glamourdale, Chippendale eller Fairytale. De verkar ha kvar Negro's goda egenskaper men har lite modernare typ och gång.
Eller varför inte en släkting till den avkomma e. Boccelli som blev bra, någon fin hingst e. or ue. Don Schufro borde man kunna ruska fram...
Annars tänkte jag också på Placido Domingo e. Dorkas (K2) ue. Hohenstein - En elastisk dansk godbit med spännande stam och som är välbyggd:

f83ecdb7-31df-4dea-9978-b222706301cb.jpg
 
Moderatorn påminner om att det inte är tillåtet att lägga in andras foton utan tillstånd.

Ur Bukefalos regler som alla har godkänt vid registrering "Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten."

@Wine-tee har du tillstånd för ovanstående bilder? Om inte måste jag ta bort dem.

Görel moderator på avel
 
Bluefish, kunde inte Hermes vara nåt för din dam?

Wine-tee, Håller med om Galaxy och det tror jag passar Charlottees sto. Har vi nån ue DS förutom Bocelli i landet idag?
 
Moderatorn påminner om att det inte är tillåtet att lägga in andras foton utan tillstånd.

Ur Bukefalos regler som alla har godkänt vid registrering "Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten."

@Wine-tee har du tillstånd för ovanstående bilder? Om inte måste jag ta bort dem.

Görel moderator på avel

Hingstägaren som har upphovsrätten till bilderna har godkänt (till mig via mail) att man länkar till de bilder som finns upplagda på vamblod.dk
 
Hingstägaren som har upphovsrätten till bilderna har godkänt (till mig via mail) att man länkar till de bilder som finns upplagda på vamblod.dk

Bra, behåll mailet så du kan visa upp det om bilderna blir anmälda. Det händer att fotografer anmäler att deras bilder har blivit utlagda på Bukefalos utan deras tillstånd.

Görel moderator på avel
 
@Wine-tee Tack för svar! Ja, hennes avkomma e.Bocelli blev jättefin, men lite skarp, liksom de andra avkommorna, årets föl däremot är betydligt mildare (Ampére), så helst en hingst som lämnar bra temp...
 
@Bluefish
Tror också att Hermes kan vara intressant för ditt sto. Jag hade samma önskemål när jag valde hingst i år (förutom att jag ville ha stor hingst men fördelarna vägde upp nackdelarna).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 448
Senast: athena
·
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
171 808
Senast: polly p
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 131
Senast: Efwa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp