Bukefalos 28 år!

Funderingar på NH...

Sv: Funderingar på NH...

Ridning ska så långt som möjligt vara ett samarbete, men inte sjutton väljer hästen det själv från början:confused: (Även om vissa står förväntansfullt med spetsade öron när sadeln kommer fram:love: så är det inget hästen valt från början)

Detta är jätteviktigt!
Det pratas mycket om samarbete - men handen på hjärtat kära hästmänniskor - inte 17 är det samarbete vi pratar om egentligen...
Hästen har inget intresse av det vi håller på med. Vi kan träna den att utföra det vi vill, utan att använda alltför mycket tvång eller något våld öht - absolut. Men att kalla det för samarbete eller att hästen ska göra det vi ber den om "av egen fri vilja" - det tycker jag är att lura sig själv och att lägga ett ansvar på hästen som den inte kan ta och en tankeförmåga som den inte besitter.


Ur svenska akademins ordlista:

samarbeta v. -de - samarbeta med ngn för gemensamt syfte

Vari ligger det gemensamma syftet??
 
Sv: Funderingar på NH...

Jag önskar att jag kunde få någon häst att följa efter mig via NH.. :( Visst, jag gör oliak slags NH övningar men inte gör det så att hästen följer efter mig..
 
Sv: Funderingar på NH...

Ah, byt våld mot tvång då kanske.. eller "våld".
Jag menar ju inte på riktigt att jag brukar (riktigt) våld på honom, men någon form av kraftfullt tvång är det ju jag utövar med bettet (eftersom det är så stor skillnad med och utan bett) och jag vill inte göra så med min häst.

När jag med min kropp kan få honom att vilja göra det jag vill, då ska vi ha bett igen. Bettet i sig är ju inte våldet, utan hur det används menar jag.

Jag tycker inte att rep och stick är tvångsverktyg mer än min egen kropp, för de används med samma syfte. I vissa fall måste man bli tuff även med dessa, men tanken är att vara tydlig, så hästen vet vad jag vill. Och massor med beröm när det blir rätt. Då får man en häst som faktiskt VILL lyda. Jag tycker det blir tvångsverktyg när de måste användas dagligen för att med kraft tvinga hästen att göra det man vill.
 
Sv: Funderingar på NH...

Nej det kan du inte. Du kan inte få hästen att samla sig med hjälp av bettet om du inte kan rida med din kropp på rätt sätt. I samling är handen inte tvingande, det är någon du rider fram bakifrån och kontakten i handen är mjuk och lätt. Annars har du bara åstadkommit böj på nacken med hjälp av bettet :cool: OCh då gör du rätt i att rida utan.
Nja, i många fall kanske, men det är inte böj på nacken jag pratar om nu, utan riktig höjning av rygg och framdel samtidigt som han DÅ lättar i handen. Detta inträffar bara när han själv har så mycket driv bakifrån att min stoppande hand samlar honom. Hade med en tränare sist vi red och det blev sådär, och hon tyckte att han gick fantastiskt fint... Dock skulle jag inte kunnat göra detta med repgrimma, då skulle han bara lagt sig på och blivit lååång. Det är samling, men inte på rätt sätt, och just det jag menar. Så länge jag kan fuska såhär så blir jag inte bättre. Och jag ser fler som rider på samma vis, så jag är inte ensam...

Men ett alternativ är att försöka utveckla ditt sätt att rida så att du kan rida även med bett på ett icke tvingande sätt:idea:
Det är förståss tanken som sagt. Utan bett tills jag fått kontroll på min och hans kropp, sedan kommer bettet för finliret.


Allt är mer eller tvingande av det du gör med hästen. Repgrimma är tvingande, att du rider alls är tvingande.

Ridning ska så långt som möjligt vara ett samarbete, men inte sjutton väljer hästen det själv från början:confused: (Även om vissa står förväntansfullt med spetsade öron när sadeln kommer fram:love: så är det inget hästen valt från början)

Jag håller med, vi tvingar förståss alltid oss på hästen från början. Men om vi efter "tvingadet" ger massor av beröm, så kan hästen börja söka beröm och tycka att det är kul att göra rätt. Faktiskt har min häst nu blivit mer sugen att komma till mig i hagen, sedan jag blivit bättre på att kombinera detta. Svårt att förklara med vettigt antal ord utan att det låter dumt..
 
Sv: Funderingar på NH...

Fast var går gränsen?

Jag känner en tjej som har en ponny, och de har ett helt fantastiskt samspel. Ponnyn kan gå i hagen, och med bara en liten knyck på nacken från tjejen så kommer ponnyn kutande och vill leka :love: Hon rider den helt utan något, den följer henne som en hund när hon vill och den står och väntar när hon vill. Med nästan helt osynliga signaler...

Jag kan inte tycka annat än att det verkar som att hästen faktiskt vill göra detta med henne. Kanske är det bara för att hästen önskar vinna mer beröm från tjejen, men är det ändå inte frivilligt?

Samarbete är kanske inte rätt ord enligt definitionen, för jag vet inte om man kan avgöra om man enats om något syfte. Men frivilligt, skulle jag vilja säga att det kan vara, till och med kan hästen själv erbjuda och föreslå lekar/övningar/aktiviteter med människan...
 
Sv: Funderingar på NH...

Samspel är ett bättre ord, ja.. Häst och människa speglar varandra.


Visst är gränssättningen svår men jag tycker att man ska sträva efter att kalla saker vid sitt rätta namn. Inte är det väl så att tjejen och ponnyn kommit till sitt fina samspel utan någon input från tjejen i fråga?! Eller ens lika input från tjej och ponny.

Det handlar ju om att man lär in ett beteende som man vill att hästen ska uppvisa. Att gammelstoet i stallet pussas så fort hon kommer åt - betyder det att hon gillar alla människor och vill visa det, eller innebär det att hon lärt sig ett beteende som uppskattas av människor...

Sen håller jag absolut med om att en riktigt bra hästmänniska också vågar ta tillvara hästens egna initiativ och förstärka dessa (om de leder åt rätt håll sas).
 
Sv: Funderingar på NH...

Sen måste jag tillägga att jag tyckte mycket mer om dressyrhästens öronspel än de sk nh-hästarnas på en del filmer. Tycker många av deras öron ligger slickade bakåt...

Fast om man bortser från de bakåtslickade öronen så tycker jag ändå man ser ett hel annat öronspel/kropsspråk på "NH-tränade hästar" om man hårddrar rent generellt på filmer man sett osv.

Och jag tycker alldeles ofta det är mer i stil med "Vad ska JAG göra nu" (med ngn sorts underlägsenhet) än "Vad ska VI göra nu" (med glädje).

Jag har sett en vit häst en gång som jag blev riktigt imponerad av. Men den länken har jag ju såklart tappat bort :mad:


Hittat: http://www.horsefeelings.nl/html/home.htm
Nu orkar jag inte kolla igenom hela men man ser ju bakåtstrukna öron där med. Men jag tycker ändå det är skillnad på något vis. Jag får känslan att bla Honzas häst mer "bara gör" på ren koncentration.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar på NH...

Helt rätt som du säger, använder vi inte rätt ord så blir det ännu lättare att missförstå varann.

Förståss har tjejen jobbat väldigt mycket med att förstå sin häst, hitta sätt att komminucera med den så hästen förstår, samt kommit på hur hästen bäst belönas för att förstärka önskade beteenden.

Angående stoet som pussas, hon pussas förståss inte av samma orsaker som vi människor pussar varann, men kanske gör hon det för att hon tycker om människorna och tycker om när de berömmer henne och visar henne tillgivenhet? Om hon alltid får godis som belöning gör hon det antagligen för att få mat förståss, men om man förstärkt hennes pussar med annat än mat. Varför gör hon det då?

Det skulle vara så fantastiskt att faktiskt veta hur de resonerar, och varför de gör som de gör.. *suckar* :love:
 
Sv: Funderingar på NH...

Precis som inom alla "grenar" finns det ju folk som är olika bra på att ta fram det bästa ur sin häst. Ibland glömmer man sig och tjatar "ihjäl" hästen. Ibland fattar man inte att man missar att korrigera saker.

Vår femåring tex har oftast haft örona bakåt i situationer när vi befinner oss i en starkt drivande position. Vi har diskuterat detta med olika folk, och tänkt att han nog visar sin osäkerhet på detta vis. (han har varit väldigt skygg för folk) Så såg vi en DVD (ja... vi tittar på sådana :devil:) där de pratade om att den där minen KAN vara att hästen snarare är dominant. Den gör vad man ber den, men under protester. Då skulle man korrigera detta och berömma när den inte gjorde så.
Så, eftersom vår kille fortfarande höll på sådär (och nu tyckte vi att han inte borde vara osäker längre) så testade vi att korrigera. Och vad förvåååånad han blev :eek: och sen gör han inte så mer :idea:

Så kaaaanske, är det så att vissa av de man ser på filmer med örona bakåt har så för att de inte riktigt har släppt dominansen. För om vi pratar såna filmer på youtube, så finns där ju alla sorters kunskapsnivåer ju. Dumt att dra några slutsatser av såna filmer.
 
Sv: Funderingar på NH...

Du är knappast först med att dra upp detta och jag föreslår att du läser igenom de åtskilliga trådar som finns diskuterade om detta...

Du lär få en hel del svar, och din post skriker om din okunskap om vad NH egentligen är.

Lär dig vad NH är innan du ska börja diskutera och klaga på hur folk rider/tränar sina hästar på bilderna.

NH är inte uppfostran, det är en livsfilosofi och innebär Allt som har med hästen att göra.

Ridning, hantering, foder, skötsel, tankar, diskutioner... osv osv...

Och jag med många här som håller på med NH och har hållt på ett längre tag är oerhört less på att svara på denna fråga om och om och om och om igen, i evighet.
 
Sv: Funderingar på NH...

Nu ska jag vara riktigt ful och säga: "Vad bra, då analyserar alla NH-folk sitt grovfoder eftersom de vet att naturligt så kan man inte se vad det innehåller." Eftersom NH ska vara så naturligt som möjligt.

Egentligen förstår jag faktiskt din mening även om jag har så svårt att se det både IRL och på internet. Men så är det heller inte så mycket sådana aktiviteter på landet hos mig. Dessutom så tycker jag nog att HA HÄST är en livsstil och jag har svårt att skilja ut NH som en egen livsstil inom hästområdet, presic som att skilja ut hoppning. Man måste fortfarande ha alla grundläggande bitar av foder, hantering, skötsel osv.

Sedan kan det mycket väl vara så att ex tävlingsryttare ger sina hästar för höga kraftfodergivor, men det är ju avarter. Ingen har ju som mål att göra hästen sjuk av kraftfoder utan sköter sin häst så gott de kan (om än fel). Men det har ju inte heller med inriktning att göra.
 
Sv: Funderingar på NH...

Inte helt säker jag förstår vad du menar...
Du har postat en video och jämför med en hemsida? Vet itne riktigt vad du menar? Vart länken rätt för dne är på flamländska och även om jag förstår lite av språket så är jag begränsad.
:)

Om du syftar på stoets bakåtstrukna öron i vissa saker Honza och hon gör så är det ett tecken på koncentration och inte aggrestion. :)
 
Sv: Funderingar på NH...

Du utgår ifrån att NH är en inriktning på en ridstil.
Det är just det jag menar att det inte är, att ha häst är en livsstil, och NH är ett sätt att ha häst, aka en livsstilsvariant.
NH är inte en ridstil, det kan inte jämföras med western, hoppning, engelsk ridning eller liknande.


Att inte ha analyserat hö är väll egentligen mest naturligt, även om det inte alltid är bra. Vilda hästar lever efter det foder de får, inte efter vilket gräs som har bäst analys. Men med det sagt så säger jag inte att man ska skippa att analysera sitt hö och att det är NH. Analys av höet elelr inte analys är inte någon kategorisering av NH.







Nu ska jag vara riktigt ful och säga: "Vad bra, då analyserar alla NH-folk sitt grovfoder eftersom de vet att naturligt så kan man inte se vad det innehåller." Eftersom NH ska vara så naturligt som möjligt.

Egentligen förstår jag faktiskt din mening även om jag har så svårt att se det både IRL och på internet. Men så är det heller inte så mycket sådana aktiviteter på landet hos mig. Dessutom så tycker jag nog att HA HÄST är en livsstil och jag har svårt att skilja ut NH som en egen livsstil inom hästområdet, presic som att skilja ut hoppning. Man måste fortfarande ha alla grundläggande bitar av foder, hantering, skötsel osv.

Sedan kan det mycket väl vara så att ex tävlingsryttare ger sina hästar för höga kraftfodergivor, men det är ju avarter. Ingen har ju som mål att göra hästen sjuk av kraftfoder utan sköter sin häst så gott de kan (om än fel). Men det har ju inte heller med inriktning att göra.
 
Sv: Funderingar på NH...

Oj, förlåt! Glömde kolla länken. Klickar man på film till höger på hemsidan finns där en film! Jag har inte haft ljudet på i ngn av filmerna (skolan) så det är bara vad jag ser jag kommenterar.
 
Sv: Funderingar på NH...

Nej det gör jag inte. Jag säger att "ha häst" är en livsstil. jag får inte in ännu en livsstil (NH) inom området "att ha häst". Precis som att "att ha hopphäst" skulle vara en del och "att ha NH häst" var en annan helt annorlunda. Fattar du min kassa beskrivning :angel:

Jag kan mycket väl förstå att inriktiningen på hästhållandet är att tävla eller att utveckla sin kommunikation till hästen (om vi hårddrar det igen) men jag tycker ändå inte att det ska tillåtas så stora brister inom "vanligt hästhållning/ha häst-livsstil/vad man nu kallar det" att man ska kunna sätta "NH" som en egen del av att äga en häst, enbart pga bristerna i den "traditionella" hästhållningen.


Hur kan man ha häst på ett anant sätt än det naturliga utan att det är en avart pga okunskap?
 
Sv: Funderingar på NH...

Fast jag kan faktiskt bilda mig en uppfattning av vad jag ser och inte bara dömma efter bakåtstrukna öron oavsett nivå ;)

För enkelthetens skull jmf jag denna http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI med denna http://www.horsefeelings.nl/html/home.htm.

Ingen som ser något i still med det jag ser?

I den andra länken klicka på film till höger!


Och kommentera gärna det jag undrar för jag har funderat massor på det.
 
Sv: Funderingar på NH...

Fast om man bortser från de bakåtslickade öronen så tycker jag ändå man ser ett hel annat öronspel/kropsspråk på "NH-tränade hästar" om man hårddrar rent generellt på filmer man sett osv.

Nu orkar jag inte kolla igenom hela men man ser ju bakåtstrukna öron där med. Men jag tycker ändå det är skillnad på något vis.

Vi brukar vara överens om mycket :p men här måste jag nog hålla med Sammet - jag tolkar inte bakläggning av öronen som en "obehags" eller "aggressions" -signal rent generellt.
Tycker också snarare att det är ett tecken på att hästen gör något som är lite knepigt och som kräver en viss extra koncentration. Väldigt tydligt på min valack som i princip aldrig lägger ett öra bak - förutom när han ska fatta galopp direkt från skritt. DÅ åker öronen bak - men enbart i själva fattningen. Detta oavsett om jag tömkör, longerar eller rider.

Jag tror, som sagt, inte man ska stirra sig blind på öronen - utan mer ha ögonen på hela hästens uttryck.
 
Sv: Funderingar på NH...

I den andra länken klicka på film till höger!


Och kommentera gärna det jag undrar för jag har funderat massor på det.

Jag ser en uppmärksam och väldigt uttrycksfull häst. Den lägger bak öronen - javisst - men jag tycker inte den ser missnöjd ut. Även den (precis som min..) gör det främst i galoppfattningarna.. Har ingen aning om varför egentligen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har stött på många frågor när det gäller hur man rider sin häst. Själv rider jag helst utan sadel och utan träns. Men skulle också...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
20 883
Senast: Simply me
·
A
Träning Läser många trådar om diverse metoder och "lekar" med sina hästar och börjar fundera på syftet med det hela. Många trådar handlar om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 956
Senast: Grålly
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 285
Ridning Med denna tråd vill jag inte anklaga, inte peka finger, inte dömma någon sida för något, varken gott eller ont. Varför jag tar upp...
Svar
16
· Visningar
1 601
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp