Funderingar på NH...

norrland65

Trådstartare
(Första tråden jag började på försvann medan jag skrev, så jag gör ett nytt försök) :) )

Har tittat i NH-bildtråden. Ser många bilder på tjejer som springer bredvid sina lösa hästar, löslongerar, hästar som står på lastpallar m.m. Har också lite erfarenhet IRL, så att säga.

Jag undrar om NH bara handlar om lydnad? Har ni inget fokus på att få hästen att arbeta kroppen korrekt under ex ridning? Om NH-är så enkeltspårigt så tappar ni ju en stor del av hästeriet. För mig är en duktig hästmänniska en sådan som har båda bitarna. De enda ridbilder från NH-fantaster jag sett är någon som rider sin häst med eller utan repgrimma. Inte en enda bild på en ordentligt arbetande häst.

Personligen tycker jag att få hästen lydig från marken är rätt enkelt, i alla fall jämfört med ordentlig ridning. Min erfarenhet är att om man hanterar och jobbar sin häst, då blir den lydig. Tömkörning är ett exempel på en övning där man både kan jobba hästen korrekt, samtidigt som lydnaden stärks. Vanlig normal hästhantering.

Vår häst är lika lydig som många av hästarna som visas på bilderna. Han följer oss som en hund lös, han litar på oss och kan gå förbi/över läskiga saker ... Utan att vi har utövat NH alls, vi har bara utövat sk normal hästhantering och ridning.

NH-fantaster förespråkar det naturliga, enligt vissa verkar bett vara tortyrinstrument och den sk "normala" hanteringen sägs bygga på våldsamma metoder... Men hallå! Vi måste komma ihåg att metoden kommer från Det stora landet i Väst, och där har de endel mycket ljusskygga saker för sig. Men här i Sverige tycker i alla fall jag att vi har en mycket bra hästhållning. Jag har aldrig sett dessa mycket våldsamma metoder som tas fram? Det finns säkerligen rötägg, men det finns det även inom NH:n, dom kommer vi aldrig ifrån.

Är NH så smalt?

Norrland
 
Sv: Funderingar på NH...

:bow::bow::bow:

Precis!


Delvis KL
Rida utan mer är rem runt halsen eller inget alls har jag gjort på skoj ibland på hästar, främst ponnyer som barn, förstås. Det är inget NH för mej för det hade man inte ens hört talas om då, (eftersom ingen ännu kommit på att kalla nåt så)

Att hästen följer är inget konstigt alls om man har en bra relation till den. :confused: (samma där, långt innan nån kallade nåt NH)

Det blir cirkuskonster för sakens skull till slut har jag en känsla av. OCh en massa tankar om kontroll över minsta steg hästen tar. "Lekar" som inte är lekar utan dominansövningar. Som om hästen skulle tycka det är kul:confused::cool:

Låt hästarna vara hästar ifred. Hantera dom klokt och respektfullt så är dom nöjda och både följer och gör det man begär, även bär runt ryttare utan sadel och träns om man nu skulle vilja det. Men glöm inte att arbeta dom rätt också, det behöver hästar också, som ska arbeta för oss.
 
Sv: Funderingar på NH...

För mig är NH inte en metod utan ett tankesätt.

Jag tränar löst, i lina, tricktränar, longerar, rider ut, tömkör, går promenader, rider dressyr eller bara är med mina hästar. Men allt det jag gör har ett syfte, att ha kul! När jag tränar dressyr, oavsett om det är i med sidepull, i halsring eller löst (varför jag inte rider med bett är min ensak, precis som alla andras val av utrustning), så tränar jag efter samma principer som från marken. Jag försöker fundera ut hur jag ska motivera min häst att göra vad jag ber den. Jag försöker arbeta som ett team, och få hästen att vilja vara med mig.

Dominans är ett ord som återkommer vart man än vänder sig i hästsporten. Dressyrryttaren ramar in hästen med bett, skänklar och sits och får den att göra saker. Är inte det dominans? Hästen har inte bett oss att sitta på den?
Hoppryttaren får hästen att hoppa hinder, och följa dennes hjälper. Det skulle jag också kalla dominans. Bara att binda upp en häst i gången är en dominerande handling, eftersom du då tar kontroll över hästens flyktinstinkter. Att ta ut en häst från stallet är dominans.

Så allt jag gör bygger på en dominans, men jag vill motivera min häst till att vilja domineras av mig. Att vilja följa mina signaler från ryggen och att vilja vara med mig och ha kul med mig.

Tycker denna filmen, det han säger under den sista minuten är skillnaden mellan hur jag tänkte innan jag gav mig in i "the-NH-world" och hur jag tänkte innan. Jag var helt fokuserad på att få hästen att utföra olika saker, nu ligger fokusen istället på att få hästen att vilja utföra saker :laugh:
http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU
 
Sv: Funderingar på NH...

Jag var helt fokuserad på att få hästen att utföra olika saker, nu ligger fokusen istället på att få hästen att vilja utföra saker :laugh:

Menar du att det är unikt för NH-tänket? Ursäkta mig, men då har du inte mycket koll på vanlig hästhantering och ridning.

Ett väl samarbetande ekipage är en balanserad ryttare och en häst som villigt jobbar! Det är dit vi alla vill nå.

Norrland
 
Sv: Funderingar på NH...

Och att gå till jobbet är också dominans, våra chefer tvingar oss... :crazy: Eller så är det så att vi trivs med våra jobb och går dit frivilligt trots att vi i bakgrunden "måste" av olika anledningar, eller hur? Man kan inte tvinga hästar att jobba, de har inga räkningar att betala, men genom samspel och kommunikation kan man samarbeta på "arbetsplatsen". ;)

Allmänt - Jag ogillar fanatiker, oavsett vad de är fanatiska för/emot, och hästhantering på bådas villkor tillhör väl mer eller mindre var mans tillvaro nuförtiden (om man har häst, alltså) utan att man för den sakens skull måste sätta ett namn på det. Mina hästar kan också gå lösa bredvid mig och ridas utan utrustning, men jag kallar det inte NH för det. Jag kallar det samspel.

Instämmer med norrland65.
 
Sv: Funderingar på NH...

Nej självklart behöver det inte vara unikt för NH!
Men om vi säger sättet att motivera hästen, och målen man har tillsammans tycker jag iaf skiljer sig mycket från den "klassiska ridningen" och hanteringen som ursprungligen kommer från det militära.

Jag är inte emot klassisk hantering av hästar på något sätt, förutsatt att det inte utförs med våld eller starka medel för att "ta kontroll" över hästen. Kan man få hästen att göra det man be om och faktiskt se upp till en anser jag att man är en god hästmänniska, oavsett vilken genre man påstår sig tillhöra.

Det jag ville säga i föregående inlägg är att NH inte bygger på någon förtryckande dominans som det påstås i tidigare inlägg. Om man jämför med att rida hästen på traditionellt sätt tycker jag att man generellt sett (finns undantag i båda) visar hästen mer respekt och mer tid. Man tänker mer som en häst och använder kroppen istället för bett eller linor för att kommunicera. Linor och bett är till för förfinande, men när hästen är helt lös finns bara en sak kvar. Det som kallas sanningen ;)

Mitt mål med all min träning är att motivera och skapa ett sådant samspel till min häst att vi kan utföra saker som dessa tex.
http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI

Många andras mål är tex detta. Och visst är det en stor bedrift att få hästen att utföra dessa saker, men sanningen i förhållandet till hästen tycker inte jag visas förrän all utrustning är borta och hästen har en valmöjlighet att gå en annan väg. Men det är min åsikt, min träning och mitt mål. Det ända jag är emot är att bruka våld mot hästar, eftersom det aldrig löser några problem och aldrig kan leda till ett förhållande byggt på respekt och tillit.
http://www.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw
 
Sv: Funderingar på NH...

Nej precis :) En bra chef är en trygg ledare som gör arbetet roligt och motiverande! Däremot så vet jag att det tyvärr går att tvinga hästar till det mesta idag. Det går att tvinga dem att hoppa, att göra olika rörelser på en ridbana eller att galoppera fort. Allt går med våld, utom små små barn, tyvärr :p;)
 
Sv: Funderingar på NH...

Nej precis :) En bra chef är en trygg ledare som gör arbetet roligt och motiverande! Däremot så vet jag att det tyvärr går att tvinga hästar till det mesta idag. Det går att tvinga dem att hoppa, att göra olika rörelser på en ridbana eller att galoppera fort. Allt går med våld, utom små små barn, tyvärr :p;)

Jag måste delvis säga emot dig här.
Du kan tvinga en häst till mycket, en kort period, sen börjar den protestera, men för att den ska bli bra, måste den vilja själv.

En häst hoppar inte högt eller springer fort för att du tvingar den till det, utan för att den tycker om det och vill.

Har sett folk som försökt tvinga hästar med våld, vilket aldrig har lett till en glad samarbetsvillig häst som vinner tävlingar eller springer in pengar i lopp.
 
Sv: Funderingar på NH...

Instämmer helt.
Kommer ihåg att Ella hade en mkt krass syn på dressyr tidigare.

Vi såg t o m på OS hur det kan ta sig uttryck- när den inte vill:bump:
 
Sv: Funderingar på NH...

Nu har jag inte sett hela filmer du länkade till, bara början, men menar du att dressyrhästen tvingades med våld? Vari ligger våldet då?

Jag såg en fantastisk häst som villigt utförde vad ryttaren bad om! Ett väl samspelat ekipage.

Frihetsdressyren, eller vad det kallas, som du visade tycker jag verkar handla om lydnad och inget annat. Cirkuskonster. Hur kommer man vidare när hästen lärt sig lägga sig på kommando, eller buga, eller stegra eller vad det nu kan vara? Varför är det mer naturligt och "icke våld" än dressyr?

Sen måste jag tillägga att jag tyckte mycket mer om dressyrhästens öronspel än de sk nh-hästarnas på en del filmer. Tycker många av deras öron ligger slickade bakåt...

Vore roligt att höra vilka våldsmetoder som används inom vanlig hästhantering?

Norrrland
 
Sv: Funderingar på NH...

Det verkar finnas så många myter inom NH-eriet. Jag har surfat runt lite, läst, träffat NH-folk IRL.

Gemensamt verkar vara att NH är den sunda, naturiga "icke-vålds" filosofin. Medan vanlig hantering är osund och tvingande. Dressyr- och hoppryttare är bara tävlingsgalna och tänker inte alls på hästen. Travet ska vi inte tala om, det är ett enda stort djurplågeri där hästarna måste räddas av unga tjejer, och NH-as med eftersom de varit så illa behandlade.

Därför undrar jag: vilket våld används i vanlig hästhantering? (Rötägg undanräknade).

NH-metoderna, Parelli, Roberts, och allt vad de heter är ju kommersiella framgångar. Det är inte personer som av sin själs godhet vigt sitt liv åt att rädda hästar. De har hittat ett framgångsrikt koncept där de tjänar stora pengar.
De lever på "vi och dom-tänket". Det är sektliknande. Ibland upplever jag att utövarna "hjärntvättas", och det är då dessa myter uppstår!
Metodernas upphovsmän vill inte ha självständigt tänkande individer, då tjänar inte de pengar på kliniks, utrustning, videoband m.m.

Faktum är att den person jag sett som varit hårdast i träning med hästar, är en rätt så respekterad NH-människa.

Norrland
 
Sv: Funderingar på NH...

Måste nog förtydliga mig lite :laugh:
Filmerna var menade att visa vilket mål jag har (kommer ridning längre bak i första filmen) samt vilket mål många dressyrryttare har tex :)
Jag tycker dock att båda sorters ridning är trevlig om den utförs och tränas upp på ett fint sett utan våld eller "bestraffningsmetoder", vilket jag sett i olika grader.

Filmerna var alltså inte till för att visa bra respektive dålig ridning, utan bara olika mål. Det jag ville säga är att NH inte handlar om våld och inte om att dominera hästen fullt ut. Det handlar om att motivera hästen och hela tiden tänka ett steg längre, och hela tiden försöka se flera olika lösningar på problem som kan uppstå, och välja det man tycker verkar bäst.

Jag är inte emot vanlig hästhantering, vanlig ridning eller liknande, men är emot när hästar behandlas illa, vilket de självklart kan göra av allt folk oavsett vilken "kategori" de säger sig tillhöra.
Jag är inte heller särskilt intresserad i det jag hittills sett av Monty Roberts "metod" join up, eftersom det enligt mig endast handlar om press. Men jag kan inte påstå att jag har särskilt stor erfarenhet av det heller :D
 
Sv: Funderingar på NH...

Det jag ville säga är att NH inte handlar om våld och inte om att dominera hästen fullt ut. Det handlar om att motivera hästen och hela tiden tänka ett steg längre, och hela tiden försöka se flera olika lösningar på problem som kan uppstå, och välja det man tycker verkar bäst.

Det du beskriver är helt enkelt god normal hästhantering!

Jag spetsar till mina inlägg lite idag! Men jag måste erkänna att man blir fundersam när man läser på olika hemsidor, och när man pratar med hängivna anhängare IRL. Jag undrar verkligen vilket våld vi traditionella anses utöva.

Dock tycker jag att du verkar ha ett mycket bra samspel med din häst, Ella. :)

Norrland
 
Sv: Funderingar på NH...

Ja precis, det är det NH står för för mig!
Sedan är jag mer inriktad emot frihetsdressyr och att skapa en djupare kontakt och samspel med min häst, men i grund och botten är NH för mig god hästhantering och inte olika övningar. Däremot kan övningar och träning tillsammans med hästen leda till ett finare kamratskap :)
 
Sv: Funderingar på NH...

KL

Nu ska jag försöka få med de jag tänker/tyker om NH,fört vill jag bara säga att jag håller på nh.;)

Nh för mig är ingen metod,träning och dyl. För mig är NH en livsstil.Mitt mål med allt är att in häst och jag ALLTID ska ha kul,och jag tingar alldrig millan till ngn ting!Jag ber Millan att göra saker,och hon gör dem,för att hon vill,jag kan inte tvinga henne.Du nämmnde något om form och ridning.Jag har ridigt löst i ca 6 månader med min häst,innan det var hon; Pigg,bockade,skenade ,strässad framför allt, osv. i 2 års tid hade jag försökt att rida till henne "vanligt" dvs.med bett och sadel,men utan ngra större resultat lyckats få henne lugn ,mer en att bockningarna har försvunnit:) ,men nu i ca ett år har jag börjat med nh,och ridgigt löst,och min häst är nästan alldrig strässad längre!INGEN som har sätt mig rida min ponny innan jag började med nh skulle kunna tro att de skulle kunna gå att rida denna häst utan bett!vilket ett bett aldrig åker in i min häst mun mer!:o hon tål helt enkelt inte bett! nu hoppar vi,rider ut,tränar "dressyr" i halsring/löst!.Och hela tiden har jag som mål att allt ska vara kul,vilket har gett resultat!Så felet innan var att jag tänkte för negativt helt enkelt,och jag styrde ,eller stannade inte med kropps språket vilket jag gör nu!Hon följer mig helt löst från marken för jag talar hennes språk,med kroppen.Vi tränar även trick,vilket har stärkt vår komunication enormt!:D :) :laugh: om ni undrar ngt så frga!tror inte jag fick med allt jag tycker:p usk långt inlägg!:o
 
Sv: Funderingar på NH...

KL

Nu ska jag försöka få med de jag tänker/tyker om NH,fört vill jag bara säga att jag håller på nh.;)

Nh för mig är ingen metod,träning och dyl. För mig är NH en livsstil.Mitt mål med allt är att in häst och jag ALLTID ska ha kul,och jag tingar alldrig millan till ngn ting!Jag ber Millan att göra saker,och hon gör dem,för att hon vill,jag kan inte tvinga henne.Du nämmnde något om form och ridning.Jag har ridigt löst i ca 6 månader med min häst,innan det var hon; Pigg,bockade,skenade ,strässad framför allt, osv. i 2 års tid hade jag försökt att rida till henne "vanligt" dvs.med bett och sadel,men utan ngra större resultat lyckats få henne lugn ,mer en att bockningarna har försvunnit:) ,men nu i ca ett år har jag börjat med nh,och ridgigt löst,och min häst är nästan alldrig strässad längre!INGEN som har sätt mig rida min ponny innan jag började med nh skulle kunna tro att de skulle kunna gå att rida denna häst utan bett!vilket ett bett aldrig åker in i min häst mun mer!:o hon tål helt enkelt inte bett! nu hoppar vi,rider ut,tränar "dressyr" i halsring/löst!.Och hela tiden har jag som mål att allt ska vara kul,vilket har gett resultat!Så felet innan var att jag tänkte för negativt helt enkelt,och jag styrde ,eller stannade inte med kropps språket vilket jag gör nu!Hon följer mig helt löst från marken för jag talar hennes språk,med kroppen.Vi tränar även trick,vilket har stärkt vår komunication enormt!:D :) :laugh: och jag vill motivera hästen att bli dominerad av mig,vilket millan vill,hon accepterar mig om ni undrar ngt så frga!tror inte jag fick med allt jag tycker:p usk långt inlägg!:o

ändrade lite i de citerade..
 
Sv: Funderingar på NH...

Normal GOD hästhantering skiljer sig nog inte så mycket åt från GOD NH, det är ju det som är tanken med NH.

Du frågade efter vad vi gör vidare, efter "tricksen".
För mig är lekerna och övningarna saker som ger mig möjlighet att träna min häst till samling från marken. Och den samling jag söker är den när hästen håller samlingen själv, utan att jag sitter och tjyvhåller med ett bett tex.
På så vis kan vi börja med övningar utan att hästen behöver ha min ganska okoordinerade kropp att böka med (och jag slipper ha så mycket att tänka på).
När det börjar flyta från marken är det tänkt att vi ska göra samma saker uppsuttet förståss. Mitt mål är en villig och stark häst som bär sig själv för att den vill göra det jag ber om.

Idag måste jag "fuska" med bett för att få samlingen jag vill ha. Jag brukar faktiskt våld på min häst eftersom jag kan tvinga honom till saker med bett som jag inte kan få honom att göra i bara repgrimma. Det är inte kanske våld i vanlig bemärkelse, men det är ett tvång som jag ogillar.
Jag vet att man kan få hästen att samla sig genom att rida mer med kroppen på rätt sätt, men eftersom jag inte kan det så fuskar jag med bettet.

Därför väljer jag att träna utan bett, jag vill ta bort min möjlighet att fuska. När han gör rätt, så har jag ett kvitto på att han gjorde det för att jag bad honom på rätt sätt.

Och nej, jag är ingen vidare skicklig ryttare. Ni behöver inte spy en massa kritik om min ridning. Jag är medveten om mina brister och försöker göra det bättre. Jag har ridit många år på ridskola och man kunde tycka att jag borde lärt mig något där. Men det har jag alltså inte. Kanske var det den enda dåliga ridskolan i svergie, men jag tror det finns fler än jag som blivit så dåligt upplärda.

I diskussioner här på buke så är det några som är så emot "NH" och menar att "det där kan jag redan med min häst, och det kallar jag inte NH". Ja, men alla är inte lika, alla har inte haft samma förutsättningar och därmed finns det en hel del ryttare som tex brukar våld på sina hästar med bett.

Pat Parelli menar då iaf inte att bett är något tortyrredskap, tvärtom menar han att det behövs för "finliret". Men det är såååå många som rider på bett som inte är så duktiga, utan för att de behöver en handbroms.
 
Sv: Funderingar på NH...

Tack för ditt utförliga inlägg. Det var intressant.

Jag förstår å ena sidan hur du menar. Att samspelet ska vara så bra att hästen själv väljer, utan påverkan, att samla sig i ridningen.

Å andra sidan kan jag inte köpa att man brukar våld på hästen genom att använda bett m.m.

I såna fall är repgrimman, långa grimskaftet, morotssticken och allt vad det heter också sånt som används för att bruka våld på hästen. För hästen väljer ju inte att göra som vi vill utan någon påverkan...

För mig personligen blir det så extremt, det du beskriver. Jag blir anti när det är för extremt. Jag tycker att man ska hålla sinnet öppet och se och lära från alla möjliga håll.

Norrland
 
Sv: Funderingar på NH...

Jag vet att man kan få hästen att samla sig genom att rida mer med kroppen på rätt sätt, men eftersom jag inte kan det så fuskar jag med bettet.


Nej det kan du inte. Du kan inte få hästen att samla sig med hjälp av bettet om du inte kan rida med din kropp på rätt sätt. I samling är handen inte tvingande, det är någon du rider fram bakifrån och kontakten i handen är mjuk och lätt. Annars har du bara åstadkommit böj på nacken med hjälp av bettet :cool: OCh då gör du rätt i att rida utan.

Men ett alternativ är att försöka utveckla ditt sätt att rida så att du kan rida även med bett på ett icke tvingande sätt:idea:

Instämmer i detta:

Pat Parelli menar då iaf inte att bett är något tortyrredskap, tvärtom menar han att det behövs för "finliret". Men det är såååå många som rider på bett som inte är så duktiga, utan för att de behöver en handbroms.


Allt är mer eller tvingande av det du gör med hästen. Repgrimma är tvingande, att du rider alls är tvingande.

Ridning ska så långt som möjligt vara ett samarbete, men inte sjutton väljer hästen det själv från början:confused: (Även om vissa står förväntansfullt med spetsade öron när sadeln kommer fram:love: så är det inget hästen valt från början)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har stött på många frågor när det gäller hur man rider sin häst. Själv rider jag helst utan sadel och utan träns. Men skulle också...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
20 856
Senast: Simply me
·
A
Träning Läser många trådar om diverse metoder och "lekar" med sina hästar och börjar fundera på syftet med det hela. Många trådar handlar om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 921
Senast: Grålly
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 188
Ridning Med denna tråd vill jag inte anklaga, inte peka finger, inte dömma någon sida för något, varken gott eller ont. Varför jag tar upp...
Svar
16
· Visningar
1 597
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp