Funderingar på NH...

Sv: Funderingar på NH...

Ja, join-up kan ju betyda olika saker det med kanske. Men jag fick för mig att det var Monty som myntade uttrycket.

Jag tror inte heller att Montys syfte behöver vara att medvetet knäcka hästen, många före honom har missförstått djurenms språk och signaler, och kommer att göra i framtiden också.
 
Sv: Funderingar på NH...

Jo, det var väl Monty som myntade "joinup", tror inte ordet används inom PNH egentligen, jag använder det själv bara. Fast jag gör då inte som Monty som sagt.
Något jag gillar inom PNH är att de hela tiden verkar omvärdera sin egen kunskap, det kommer hel tiden "nya" rön...
 
Sv: Funderingar på NH...

Nej jag syftar inte på Monty. Har jobbat ihop till min egen grej av bl a John Moore, klassiskt och Tommy bäcklund och horse-vision, Leslie Desmond blandat detta med min egen kunskap och det har blivit såå bra.:idea:
 
Sv: Funderingar på NH...

Hemskt.:crazy: Dete var väl han som vände sig mot sin pappas metoder :confused: Då kanske man får se det ur perspektivet att det är bättre än de metoder han vände sig mot, i alla fall:cool: Men ändå väldigt långt ifrån vad jag anser vara bra hästhantering i alla fall:crazy:
 
Sv: Funderingar på NH...

Jag tittade en sväng på videon men insåg att jagmåste hära vad han säger.
Att hästen är svettig är inte ett problem anser jagför min donna hon blir vsettig av ingeting för hon stressar å nä rhon int egör det så är hon så varm i sig själv så det rä aldrig långt bort efter 5min skritt LUGNT så svettas hon. Ska se videon hela med ljud sedan.

JAG anser att är hästen så spänd fysisk/stressad psykiskt att den blir så svettig så har man tagit den på TOK för hårt med tanke på att hästen skulle "ridas in". Det är enligt mig inte värdigt behandlande av en unghäst som är så oerfaren. Detta tillsammans med många enligt mig konstiga sekvenser i filmen ger ett väldigt tråkigt intryck på mig iaf, men det är som sagt MITT intryck.
 
Sv: Funderingar på NH...

Den filmen tyckte jag var riktigt obehaglig. :(

Hästen är ju som en viljelös lerklump i hans händer, jag ser inget samspel, utan bara 100% lydnad fran hästen, och 100% dominans fran människan. Hästen tar inga egna initiativ, utan later sig viljelöst flyttas runt hursomhelst av människan. Samspel för mig är väl när bägge far komma med idéer, men här är det ju människan som bestämmer allt.

Vald och dominans behöver inte alltid vara fysiskt.

Där satte du ord på mina känslor jag försökte få fram på ett annat ställe ang den filmen!
 
Sv: Funderingar på NH...

KL
En rolig historia om en ponny.
I vårt stall finns fler ponnyer som tränar hoppning varje vecka.
En av ponnyerna där är väldigt duktigt och hoppar över allt tänkbart.
Ibland ställer tränaren upp lådor som dom får hoppa över och den här ponnyn flyger över och tycker det är jättekul.
En helg skulle ponnyn och ponnyns stormatte åka på kurs med några andra i stallet och kursen var en sk NH kurs.
När de kom tillbaks på söndagen så verkade mamman väldig nöjd och tyckte att kursen varit väldigt givande och nyttig.
Nya veckan drog igång och så även hoppträningen. Allt började som vanligt med uppvärmning. Även den här gången så ställde tränaren upp lådor som de skulle hoppa över. När de så var dags för ponnyn att hoppa lådorna.....gissa vad som händer....dottern o ponnyn hade ju gjort det så många ggr tidigare flefritt men den här gången så travar han helt sonika rätt upp på lådan......:bump:
Både ponnyns o framförallt dottern såg minst sagt förvånade ut....Dom provar i galopp och kraschar rätt in....en gång till....och visst kom han över den här gången men han förösökte verkligen stannar på lådan....men efter några försök till så var ponnyn med noterna igen.... men efter hopplektionen hörde jag att dottern säga till sin mamma... Du får aldrig åka på NH kurs igen!!!
 
Sv: Funderingar på NH...

Hehe.. det gäller att tänka efter vad man lär dem...
Vår unghäst tyckte att det var superkul att stå uppepå grejer, och vi tyckte han var så söt så vi använde det lite som belöning.
Sedan skulle vi träna uppsittning osv, och ville då stå uppe på pallar osv för att komma upp lite, då blev det ju lite trassligt i början när unghästen också villigt försökte klämma upp sig på lillpallen :crazy::rofl:
Fortfarande kan han försöka stå på meterhöga koner osv, när han inte fattar att jag vill skicka honom runt dem :angel:
De är ju för söta :love:
 
Sv: Funderingar på NH...

:rofl: jo den här ponnyn var också så otroligt lättlärd, och han trodde ju han var jätteduktig och att han förväntades göra så, men dottern som red och inte hade en aning var mamman o ponnyn pysslat med under helgen var inte lika road...Tyckte lite synd om ponnyn för han blev såg så förvånad ut, "vaddå, ville du inte att jag skulle visa dig vad jag lärt mig" och sen uttrycket: "jaja, vi kör väl på som vanligt då" och hopp över med världens scoop!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har stött på många frågor när det gäller hur man rider sin häst. Själv rider jag helst utan sadel och utan träns. Men skulle också...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
20 856
Senast: Simply me
·
A
Träning Läser många trådar om diverse metoder och "lekar" med sina hästar och börjar fundera på syftet med det hela. Många trådar handlar om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 920
Senast: Grålly
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 176
Ridning Med denna tråd vill jag inte anklaga, inte peka finger, inte dömma någon sida för något, varken gott eller ont. Varför jag tar upp...
Svar
16
· Visningar
1 597
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp