Funktionär??

Ryver

Trådstartare
Klubben jag är medlem i har nyss beslutat att alla som har löst avgift för att använda manegen måste ställa upp som funktionär på minst två tävlingar/år. Man ska få tävlingarna tilldelade sig utan möjlighet att välja. Jag håller på med körning och är inte ett dugg intresserad av deras ponny hoppning! Än mindre att bli TVINGAD att ställa upp!
Den som inte hjälper till ska få betala en straffavgift, antagligen dubbla eller tom tredubbla manegeavgiften!!!
Har er klubb någon liknande regel? Måste vara en av de mest korkade regler jag hört. Hur trevlig stämmning tror de att det blir när man tvingar folk att utföra något! Hade varit smartare att på något sätt locka folk att anmäla sitt intresse frivilligt.
 
Sv: Funktionär??

Dom måste ha väldigt svårt att få funktionärer till sina tävlingar eftersom dom gör så, om dom nu måste ha denna regel tycker jag åtminstone medlemarna borde få bestämma när dom skulle ställa upp.
 
Sv: Funktionär??

Nja, på vår klubb måste alla tävlingsryttare ställa upp och hjälpa till på tävlingar. Om man hjälper till på ett visst antal tävlingar samt uträttar vissa andra småsaker får man dessutom tillbaka del av (eller är det tom hela?) tävlingslicensen.
 
Sv: Funktionär??

vilken urlöjlig regel, ska man betala för att arbeta på tävlingar! hade vart en grej om ma fått gratis medlemavgift alt. ridbaneavigt. (o då hade det ändå vart en mkt låg timpenning!)

jag hade blivit vansinnig.

(jo jag har hjälpt till frivilligt på tävlingar ibland, vilket dock är urtråkigt att stå i flera timmar, men har iaf gjort det frivilligt, skulle aldrig betala för att hjälpa till)
 
Sv: Funktionär??

Eftersom tävlingar ger klubben pengar som i sin tur gör att du slipper högre avgifter.

Om alla resonerade som du och stilett hade ni inte haft några tävlingar att åka till. Det är inte så kul att stå och t.ex. flagga en hel dag, men det är någon annan som flaggar när du tävlar eller hur? Ska man få betalt för att jobba på tävling så kan ni ju tänka er hur höga anmälningsavgifterna blir.

Var glad att du kan jobba på en tävling du inte vill vara med på själv. I min klubb passar t.ex. hoppfolket på när vi har stora körtävlingar, så missar man inget eget tävlande.
 
Sv: Funktionär??

Vi är med i några olika klubbar just för att få tillgång till bland annat klubbtävlingarna. För varje klass man tävlar så måste man ställa upp på en funktionärsplats....Det kan dock vara "vem som helst", det behöver inte vara den som tävlar.

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt. Resonerar man som du och Stilett så skulle vi nog inte ha så många tävlingar över huvud taget i Sverige.
 
Sv: Funktionär??

Tävlingarna drar in mycket pengar till klubbarna. Detta har ju du nytta av!!! Jag förstår inte pratet om att du inte "är intresserad " av ponnyhoppning!!! Jag trodde att vårat gemensamma intresse var Hästar??!?

Jag har hjälpt till med körning, hoppning, dressyr, utställningar mm genom årens lopp, och det är ändå härliga hästfolk du möter, vad för tävlingsform det än gäller.

Pessemistiska människor behövs sällan i klubbarna. det är upp till var och en att byta klubb.
 
Sv: Funktionär??

Vad bra att du inte är intresserad av ponnyhoppning, då kan du ju göra något jobb där du inte kommer åt att titta, du gör dig mäkta populär får en massa plus poäng och någon som älskar ponnyhoppning kan få vara där den ser något... Vem vet du kanske lär dig något oxå!
 
Sv: Funktionär??

Vi har iofs inget straffsystem, men däremot ligger funderingen på om man skall beordra tävlande att hjälpa till som funktionär på de tävlingar som de själva inte deltar i. Det är ett stort dilemma, alla vill tävla men förväntar sig att andra skall ordna det åt dom.

Vi har inte löst denna fråga ännu, men jag vet inte om det var så illa kompensation ändå. Antingen struntar man i att hjälpa till på tävlingen och betalar manegeavgiften eller så hjälper man till och slipper den, vad är det för konstigt i det? :confused: Pengarna måste ju komma någonstans ifrån, och om en tävling inte kan bidra måste den enskilde göra det.
 
Sv: Funktionär??

Tvång att vara funktionär är kanske något de måste ta till för att över huvudtaget kunna ha tävlingar. Dock tycker jag inte det är sjysst om man inte kan påverka vilken tävling man ska vara funktionär på. Man borde kunna få tala om vilka tävlingar man kan vara funktionär på och sedan kan klubben välja bland dem.
 
Sv: Funktionär??

Vi har krav på våra tränings- och klubbtävlingar att den tävlande skall bidra med en funktionär under samma tävlingshelg. De får önska vilka klasser de vill vara funktionär i, och vi försöker uppfylla så många önskemår som möjligt. De flesta har med sig en annan person som är funktionär, men en del ryttare är funktionär själva. Det har fungerat utmärkt, det är bara några enstaka gånger som någon funktionär uteblivit, och då har någon annan frivillig (oftast en förälder) hoppat in.
Detta har också fört med sig att både ryttare och föräldrar har insett att det faktiskt är en hel del jobb med en tävling, samt att de (framförallt föräldrar) känner sig mer delaktiga när de får mer insyn i hur det går till.

Vi har inte haft några större tävlingar, men när vi har det i framtiden, då har vi många som kan vara funktionärer. De kan inte längre skylla på att de inte vet hur man gör :)
 
Sv: Funktionär??

jag har faktiskt hjälpt till på en hel del tävlingar, men skulle aldrig göra det om jag blev tvingad. Där går gränsen.
 
Sv: Funktionär??

Helt orimligt låter det inte, att ha en avgift för de som är engagerade och en högre avgift för de som väljer att inte vara funktionärer. Det blir som att belöna funktionärerna vilket är en trevlig princip.

Sedan beror det på hur man väljer att lägga upp avgiften. Behöver föreningen få in mer pengar och finansierar detta via höjd ridhusavgift är det väl också OK.
 
Sv: Funktionär??

Situationen hade aldrig uppkommit om inte allt för många inte velat hjälpa till på tävlingar.

Jag har själv varit med och drivit en ridskola ideellt, utan annan personal än en opålitlig alkoholist och en lönebidragare som var kraftigt infekterad av latmasken.
Kan ju säga att det funkade INTE att be folk om hjälp! Vi tjatade, bad, förklarade varför osv, osv, osv.
Men se folk hade ju iiiiinte tid! Hur det slutade? Jodå, klubben i fråga gick i konkurs!
För de få som jobbade järnet, de orkade till slut inte jobba mer!

Klubben i fråga blev av konkursförvaltaren erbjudna att starta upp igen, men de få som jobbade tackade nej.
Och se, då började det komma klagomål från lite olika håll, varför "de inget fått veta", "var ska alla barnen rida nu då?!" och sådant. Och vilka var det som klagade? Jodå, de som inte gjort ngn ideell insats alls...

Välj en annan klubb då! Det skulle jag göra om jag var så missnöjd med de regler som klubben i fråga har.
Och om det nu är så att ni tilldelas tävlingar, så måste ni ju kunna byta sinsemellan? Ngn mer måste väl ha blivit tilldelad en tävling den inte vill vara funktionär på? Då kan ni ju byta.
 
Senast ändrad:
Sv: Funktionär??

Om medlemmar som hjälper till ska sponsras, var ska då pengarna till klubbens drift tas ifrån?
Det är ju inte gratis att ha datorer till medlemsregister, underlag i paddocken, lyse i ridhuset osv.

Och varifrån ska inkomsterna till samma klubb tas? Om ingen "ska behöva" hjälpa till på tävlingar som är en rätt stor inkomstkälla för en klubb.

Och till sist så citerar jag en annan användare här på forumet vem är det som är klubben?
 
Sv: Funktionär??

sen beror det på hur hög avgiften är för medlemskap o ridhusavgift.

dessa summor går till just ridhuskostnader.
(ja förutom medlemskapet)

hjälper ridskoleelever till på tävlingar (alla som rider på banan)? denna regel blir ju ngt som drabbar privatryttaren endast i så fall.

det ska va lika för alla i så fall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funktionär??

Så har vi det också. Tävlar man på klubbens hästar (vilket kostar 300 kr/start) måste man också hjälpa till minst 6 timmar per dag när det är tävling.
 
Sv: Funktionär??

*lånar knapp*
Man MÅSTE ju inte hjälpa till, vill man inte så får man betala en högre avgift.

Jag kan faktiskt inte se nåt fel i det. Man kan ju se det från andra hållet - att man utgår ifrån den höga utgiften och ser det som man rabatt dvs det lägre priset om man arbetar.
 

Liknande trådar

O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 919
Senast: 0therwise
·
J
Hästmänniskan Jag läste förvånat info på ryttarföreningens hemsida om ett slags nytt system som gick ut på att tvinga alla medlemmar att vara...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 780
Senast: tictac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp