Funktionär??

Sv: Funktionär??

kopparberg skrev:
Om medlemmar som hjälper till ska sponsras, var ska då pengarna till klubbens drift tas ifrån?
Det är ju inte gratis att ha datorer till medlemsregister, underlag i paddocken, lyse i ridhuset osv.

Och varifrån ska inkomsterna till samma klubb tas? Om ingen "ska behöva" hjälpa till på tävlingar som är en rätt stor inkomstkälla för en klubb.

Och till sist så citerar jag en annan användare här på forumet vem är det som är klubben?

Om alla hjälper till då? Vem ska betala lyse och datorer då?
Tycker inte att det är hållbart att några ska behöva betala för resten. Bättre att splitta upp det och premiera dom som ställer upp.
 
Sv: Funktionär??

Ridklubbar är ideella föreningar. Ideella föreningar finns för att man genom att hjälpas åt ska kunna ha sånt som man aldrig skulle ha råd med annars, t ex ridanläggningar och tävlingar (tänk dig en körtävling där man bara anlitade anställd personal, huga vad dyrt). Det ingår alltså i "dealen" när man går med i en ideell förening att man får vara beredd att ställa upp med en arbetsinsats för att föreningen ska kunna erbjuda lokaler och evenemang.

Är man inte intresserad av att bidra med någon egen insats kanske man inte ska vara med i någon ideell förening, utan rida på en helt privat anläggning? Dessutom ska man i så fall också låta bli att tävla, tycker jag. Vill man inte vara funktionär när andra tävlar ska man inte i delta i tävlingar där andra människor ställer upp frivilligt för anordna en tävling. Sen om det inte är samma gren eller samma klubb som "funktionärsutbytet" äger rum i tycker jag inte spelar någon roll. Du tävlar i körning i en klubb ena helgen, och nästa helg kommer en ponnyryttare - kanske samma som höll startflaggen när du var och tävlade - och hoppar hos er.
 
Sv: Funktionär??

Det är något som vi har provat, men kommit fram till att det INTE funkade som det var tänkt. För man kan tro att det skall tillkomma massor som vill hjälpa till just pga de premieras, så var icke fallet utan de som ställde upp gjorde så i ur och skur till det en dag bara tog stopp. Varför? Jo därför att det kom inte in nya funkisar trots premieringssystemet, och de som fanns där tyckte inte till slut att det var värt den premien de fick.

Det kommer alltid att vara vissa som åker på andra om man inte tar tag i problemet, alla vill ha tävlingar men få vill hjälpa till så att det blir möjligt.
 
Sv: Funktionär??

Jag tycker det låter som ett bra system. :bow:
Det enda är väl att man kanske skulle ha möjlighet att välja dagar.

Det enda system som jag har sett som fungerar är när det svider i plånboken hos medlemmen.

Jag har jobbat inom många olika ideella föreningar i mitt liv.
Det finns alltid sådana som dig i varje förening.
Blir dom (parasiterna) för många så fungerar inte föreningen längre och måste läggas ner.
 
Sv: Funktionär??

Millimeterrättvisa funkar sällan. Med tanke på "lika för alla".
Jag vet en ridskola som för alla elever som red på ridskolan hade obligatorisk stalltjänst.
Vill minnas att det var så att varje grupp hade ansvar för en helgdag/termin. Så nog kan man dra nytta av lektionsryttarna också om klubben vill.

Är alla ridskoleelever lämpliga som funktionärer? Det är ju till stor del barn, och de kan ju inte göra alla göromål som behövs på en tävling. De passar illa som insläppare på en framhoppning, då de oftast då blir helt "överkörda". De kan inte vara banchefer. De kan sällan vara sekreterare åt dressyrdomaren osv.

Dessutom så betalar ju oftast deras ridavgift själva ridskolan och anläggningen. Och de klubbar med ridskola som inte har så, de fungerar ju inte i längden.
Men det som tävlingarna drar in, det är ju sådant som inte ska gå till själva driften av ridskolan/anläggningen och hästarna. Sådant som privatryttare ha mkt nytta av.

Exempel:
En ridskoleunge betalar 150 spänn varje gång den rider i ridhuset.
1 gång/vecka blir på en hösttermin ungefär 16 ggr. Summan av det är runt 2500:- på en termin.
Det täcker ju då även slitaget på underlaget på ridbanan/i ridhuset.
Hur mkt betalar privatryttarna i hallhyra på klubben? Hur mkt betalar de per gång om man slår ut avgiften?

Så man kan inte räkna total millimeterrättvisa, det fungar inte!
Vill privatryttarna ha en anläggning att använda, då får de vara med och dra in pengar till den också!
Ta bort ridskolan från anläggningen. Klarar då de privata av att driva den själv? Helt ideellt, eller med anställd personal.
Inte ofta... :smirk:
 
Sv: Funktionär??

Om alla hjälper till, då kan man ju få in ännu mer pengar.
Tex ha ytterligare en tävling det året. Och då kanske tom få pengar över till att bjuda alla funktionärer på en resa till Scandinavium eller ngt?
Jag kan inte tro att ngn klubb ngnsin tycker de får in för mkt pengar.
 
Sv: Funktionär??

Jag kan inte låta bli att reagera på att klubben beslutat sådan för de som redan löst manegekort.
Dvs besluta sådant i efterhand.
Att man gör det inför en ny termin/nytt kort är väl en sak, men jag skulle också bli förbaskad om något sådant lades till i efterhand.

Jag skulle hellre betala lite mer i avgift och slippa hjälpa till. Speciellt om jag dessutom som trådskrivaren inte är ett dugg intresserad av tävlingsgrenarna, och kanske framförallt om jag inte är tävlingsintresserad överhuvudtaget.
Jag kanske bara använder manegen för att träna för mitt egna häga nöjes skull.

Beslutet som klubben tagit löser kanske årets funktionärsproblem, men knappast i framtiden.


Rie
som under årtionden hjälpt till på åtsikilliga tävlingar, och inte är ett dugg tävlingsintresserad. Kanske att jag deltagit i 3-4 klubbtävlingar under alla dessa år.
 
Sv: Funktionär??

Ryver skrev:
Klubben jag är medlem i har nyss beslutat att alla som har löst avgift för att använda manegen måste ställa upp som funktionär på minst två tävlingar/år. Man ska få tävlingarna tilldelade sig utan möjlighet att välja. ... Den som inte hjälper till ska få betala en straffavgift, antagligen dubbla eller tom tredubbla manegeavgiften!!!
Har er klubb någon liknande regel?
Jag är medlem i en klubb och har varit medlem i flera andra genom åren inkl suttit som styrelseledamot i ett antal år. Hur det här med funktionärer, tvång och frivillighet fungerar varierar från klubb till klubb. Ett par exempel:

I min nuvarande klubb kan man som privatryttare arbeta av kostnaden för anläggningskortet = använda anläggningen gratis genom att vara funktionär på två tävlingar per termin. Det är frivilligt alltså, likaså vilken/vilka tävlingar man hjälper till på. Vill man inte så betalar man avgiften istället. Helt OK tycker jag, men har av olika anledningar valt att lösa ridhuskort på annat håll. Om man tävlar på klubbens tävlingar hjälper ryttaren eller anhörig till som funktionär. Tror att det finns lite andra krav/önskemål på dem som tävlar i lagen också. Dessutom går det åt ett antal frivilliga.

I min förra klubb finns inte möjligheten att arbeta av ridhuskortet, men ej heller tvång att hjälpa till som privatryttare. Om man tävlar på klubbens tävlingar måste man vara funktionär inkl hjälpa till med t ex banbygge dagen innan.

Att få tag på funktionärer är inte helt lätt i någon av klubbarna. I min förra klubb var intresset så svalt att vi lade ned tävlingsverksamheten helt ett tag. Att anordna tävlingar är sällan någon stor inkomstkälla för en klubb som driver ridskola utan kan lätt bli en ekonomisk belastning istället.

I båda klubbarna är det upp till lektionsryttarna om de vill ställa upp som funktionärer eller ej. I min gamla klubb schemaläggs lektionsryttare >12 år på stalljour 1-2 halvdagar/termin. Kan man inte får man själva ordna någon att byta med. Vill man slippa stalljour kan man betala extra på ridavgiften istället. En inackorderad privatryttare är alltid ansvarig för jouren.

Att bestämma i efterhand att de som har löst ridhuskort MÅSTE hjälpa till och schemalägga tycker jag är fult. Däremot om man beslutar det nu och säger att det gäller från t ex höstterminen ser jag inget problem med det. Då blir det upp till var och en om man vill lösa ridhuskort för hösten, byta klubb etc.
 
Sv: Funktionär??

Vår klubb har ingen ridskola utan endast privatryttare. Det är tvånget som retar mig och många andra. Att klubben behöver dra in pengar på tävlingar förstår man ju,men det är inte kul att ställa upp på något man blir tvingad till!
Tycker det lät bra som någon sa att de som är aktiva och tävlar i klubben försöker fixa lite funktionärer. Oftast är det ju bara de som inte tävlar som får arbeta.
Hade ju varit bättre att införa regeln innan man betalt in ridhus avgiften. Men de hade nog en tanke med det..........
 

Liknande trådar

O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 922
Senast: 0therwise
·
J
Hästmänniskan Jag läste förvånat info på ryttarföreningens hemsida om ett slags nytt system som gick ut på att tvinga alla medlemmar att vara...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 795
Senast: tictac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp