Tvångsmedel i föreningen?

Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Du är rätt ute när du skriver;
Inte tvinga till funktionärskap.
Att klubben ska vara attraktiv för både tävlande och andra och i de flesta klubbar borde det vara möjligt.

Svårigheterna för många klubbar, som jag uppfattar det, är de har en så bred verksamhet med kanske personalansvar att de helt enkelt inte mäktar med alla spretande önskemål där ofta en ansträngd ekonomi gör det hela riktigt tungt.

Alltså är svårigheten att hitta arbetsmetoder som passar just vår klubb med vår policy, (som jag för övrigt anser är grundbulten i en klubb) när det gäller att dela arbetsbörda, kreativitet och besluta om ekonomiska styrmedel.

Jag är dock av den bestämda uppfattningen att i många klubbar som inte lider av ovanstående bekymmer, är gemenskapen något som frodas oavsett man är funktionär tillsammans, på kurs tillsammans eller löser hästproblem tillsammans.

Vägen in i föreningslivets roliga spelhalva, gjorde jag via små tafatta funktionärsdagar. Lärde känna en och annan som numera många år senare är bland mina bästa vänner.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

En liten notis innan jag pratar om hur våran klubb fungerar!

Att de som tävlar tycker jag självklart ska dra sitt strå till stacken och hjälpa sin klubb när det är tävlingar där, för utan att arrengera tävlingar så kan man inte heller lösa tävlings licens för den klubben, handlar lite om att ge och ta!!

Så här är det på våran klubb!
Vi har ingen ridskola utan där är bara privata ryttare, där finns uppbokade ridhus för kolektiv träning, men tack vara våra många ridhus och utebanor så är det ingen som kommer till klämm, utan alla får plats.
Man behöver aldrig boka för att annvända annlägningen utan det är bara att komma när man känner för det.
De gånger annlägningen är stängd är när det är tävlingar eller uthyrningar.


Man betalar en medlems avgift och sedan får man under året jobba av sin ridhus avgift. dvs man får 1 "stämpel" för 4 timmar, och under året ska man ha sammlat ihop 8 "stämplar", vill man inte det eller man inte får ihop alla så får man betala i stället, tror det är 250 kr per missad "stämpel". Så hjälper man till kommer man billigt undan, annars så blir väll summan ungefär som många har där man måste lösa ridhuskort. Fritt val till alla om hur man själv vill lösa det.

Sina stämplar kan man sammla ihop på tävlingar (dressyr, hoppning, körning) eller genom arbetsdagar som annordnas i bland.
Om man jobbar f.m på en tävling så får man fika (smörgås läsk/kaffe/the), dett samma om man jobbar enbart e.m.
Jobbar man hela dagen så får man fika två gånger samt lunch.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Låter som en smidig lösning tycker jag och kostnaden som blir om man väljer att betala hela avgiften utan att arbeta av den är fortfarande rimlig - vet att ni har en stor fin anläggning om det är på Åstorp som du är.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Håller helt med dig här.
Men det är svårt att som tävlande också vara funktionär för man vill helst tävla på hemmaplan. Det bästa vore ju om man är funktionär i den gren man själv inte tävlar i. T ex hoppfolket tar hand om dressyren osv. Men det brukar vara så att man engagerar sig i den gren man är intresserad av och då krockar det ju.

Sen så vet jag att det finns en himla massa tävlingsryttare som inte har en susning om hur det minsta lilla arrangemang anordnas. Det finns också tävlingsryttare som jobbar på som 17.

Gemenskapen i en klubb utgörs förstås inte bara av funktionärer men de är en förutsättning för aktiviteter. Och jag tror att jag har missat budskapet om hur roligt det är med ideellt arbete i mina tidigare inlägg. Tycker att det vore hemskt tråkigt om alla bara gjorde saker för att de måste, och särskilt då genom tvångåtgärder.
Det kan ju vara helt fantastiskt roligt att vara med och ju fler som är med ju bättre blir gemenskapen.
Och självklart ska alla vara välkomna.

Har ett ganska hemskt minne från ett telefonsamtal jag fick för några år sedan. Jag fick i egenskap av styrelsemedlem frågan om man fick vara med i vår förening även fast än man har ridtravare.
Först blev jag alldeles stum, vilket händer sällan eller aldrig. Sen svarade jag mycket förvånat JAAAAAA självklart. Vi har de allra flesta raser och intresseinriktningar i vår klubb och alla har lika värde för mej, och ridtravare finns det gott om. Det är en av mina favvoraser. Stackars människan hade inte alls kännt sig välkommen i sin tidigare klubb, hade till och med blivit otrevligt bemött.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

den där klicken sk eldsjälar på föreningarna tänker och även bär sig åt mot betalande medlemmar.

Men är det inte också så att dessa "eldsjälar" faktiskt också är just betalande medlemmar.?

Fast dom jobbar ideellt också, förutom att de likt andra medlemmar betalar sina avgifter.

Nu inte sagt att de ska bete sig dåligt, det ska ingen göra!
Varken aktiv eller passiv medlem.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Har ett ganska hemskt minne från ett telefonsamtal jag fick för några år sedan. Jag fick i egenskap av styrelsemedlem frågan om man fick vara med i vår förening även fast än man har ridtravare.
Först blev jag alldeles stum, vilket händer sällan eller aldrig. Sen svarade jag mycket förvånat JAAAAAA självklart. Vi har de allra flesta raser och intresseinriktningar i vår klubb och alla har lika värde för mej, och ridtravare finns det gott om. Det är en av mina favvoraser. Stackars människan hade inte alls kännt sig välkommen i sin tidigare klubb, hade till och med blivit otrevligt bemött.

Stackars tjej! Det kan i alla fall ingen klaga på vår klubb om, här finns verkligen allt från travare och korsningsponnyer till Grand Prix-hästar. Faktum är att de som tränar mest aktivt har den "billigare" kategorin hästar.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag tror att ni släpper idén om sponsring för snabbt faktiskt, tror att det är där de stora pengarna finns att hämta. Vad det gäller kommunen så visst vet jag att de är tröga, de lyxiga idrottshallarna är till största del privata initiativ OCH privatfinansierade...men kanske man ändå kan försöka påverka kommunen genom att föra fram frågan om diskriminering av sporter som domineras av flickor. Det lär finnas ngt större, rikstäckande projekt för det här med främjandet och sponsring av idrotter som främst utövas av just flickor - kommer inte på namnet på projektet/satsningen nu bara.

Jag tror att det är ett stort misstag som sagt det, som har beslutats om nu, och att man kommer att ångra det längre fram. MEN, jag hör på dig att det ändå finns mycket positivt på G - att det kommer att ske förändringar till det positiva framöver. Kul att höra att ni jobbat med funktionärsbiten och hur man utbildar dem samt tar hand om de som vill och kan ställa upp. Skippa tvånget och fortsätt på den vägen så tror jag att det löser sig i a f + HÖJ avgifterna till ridskolan, de är låga om ni jämför med andra klubbar! Jag vet vilken klubb du åsyftar och den är inte jämförbar med tanke på anläggningen. Jämför med grannkommunerna istället,de lite större.

Tänker du på Idrottslyftet (f.d. Handslaget)?

Jo, jag tror faktiskt också att man skulle kunna höja priserna en aning - men styrelsen är rädd att man kommer att tappa ännu fler medlemmar då.

Det ska tilläggas att jag delvis är emot det här förslaget själv, men samtidigt för det. Det känns hårt att "tvinga" folk, men som jag skrev innan är det här en sista utväg. Dessutom tror jag att man kan öka sammanhållningen i klubben om alla får vara med. Jag minns själv när jag var ridskoleryttare - jag ville inget hellre än att komma med i privatgänget och få lov att hjälpa till! Men på den tiden blev man inte ens tillfrågad om man ville. Idag tycker jag att det är riktigt roligt att stå som funktionär då och då, man träffar mycket roligt folk och får se en himla massa fina hästar! Jag har knutit kontakter för livet den vägen. :)
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Handslaget var det jag tänkte på ja! Heter det ngt annat nu alltså, det visste jag inte. Men det finns i a f kvar, då finns där kanske ngt att hämta? Jag är inte insatt i hur det fungerar men har läst en del om det i a f.

Jag hoppas att rädslan för att höja priser och framförallt hallkortet släpper för de är inte särskilt höga. Nu är det kanske mer akut än så men annars en stegvis höjning av t ex ridskoleavgifterna vore ngt, och sen en direkt och mera rejäl höjning av hallkort och medlemsavgift?

Roligt att läsa dina inlägg för de visar en annan, mer positiv sida av klubben.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Ni missar ngt viktigt här; LÅNGT ifrån alla medlemmar i föreningen är tävlingsintresserade. Som du själv påpekar; det är en relativt liten klubb - varför då ta på sig dessa enorma arrangemang utan att egentligen ha kapacitet för dessa?

För att utan dessa stora tävlingar går inte ekonomin ihop, svårare är det inte. Och vi har kapacitet, om alla är med och hjälper till!

Borde man inte se över hur administrationen och utbildningen av funktionärer borde göras så att inte panik uppstår?

Vi kan inte utbilda funktionärer som inte finns. De som brukar hjälpa till har gjort så i många år och kan rutinerna väl, men det behövs fler.

Ni kommer ALDRIG att få förståelse, sammanhållning och sympati så länge ni behandlar era medlemmar som ni gör

Förklara gärna vad vi gör så fel. Vi är långt ifrån den enda ryttarföreningen med arbetsplikt.

Om ridskolan går back så kanske man borde fundera på hur avgifterna ser ut i förhållande till andra klubbar? Borde de kanske höjas? Borde man ut och aktivt söka sponsorer? Ska man satsa mer på öppenhet, marknadsföring kanske? Det finns ganska många större företagare i vår kommun men man ser väldigt få skyltar uppsatta? Har man satsat tillräckligt på de bitarna? OM det nu verkligen är så att ridskolan är en sån "black om foten" för er andra, viktiga tävlingsintresserade.

Det finns ytterligare två ridskolor i kommunen, båda med lägre avgifter (men också "sämre" anläggning, ingen av dem är heller anslutna till ridsportförbundet) så att höja ridskoleavgiften är inget direkt alternativ. Folk är snåla och väljer det billigare alternativet framför det som tex erbjuder ordentligt stall åt hästarna.
Om du visste hur mycket jobb som läggs på sponsorjakt...!
Jag tycker det är intressant att du placerar mig i kategorin "viktig tävlingsintresserad"...

Jag är som sagt inte personligt drabbad och kommer inte att bli eftersom jag inte längre är medlem men tycker ändå att jag vill belysa ämnet eftersom jag råkade se informationen på er hemsida för ett tag sedan. Jag tror nämligen att problemet finns lite här och där i landet. Det verkar ju också finnas en hel del klubbar med en helt annan inställning till sina medlemmar och som har lyckats lösa detta på ett betydligt trevligare och effektivare sätt.
Det är SYND att klubben här hemma har fastnat i hjulspåren och fortfarande inte verkar inse att en förening inte är till för en liten klick människor utan för alla medlemmar, ridskolan är ju dessutom navet i föreningen tycker jag personligen, bidrag från kommuner ges ju vad jag förstår med förbehållet att det ska komma kommuninvånarna till gagn?

Men det är ju för jäsiken därför vi fått införa arbetsplikten, för att kunna behålla ridskolan!!!
Det är till allra största del privatryttarna som håller i tävlingarna. Pengarna från tävlingarna går till störtsa del till ridskolan.
Privatryttarna lämnar föreningen för andra där de får bättre vilkor och förmåner, ffa till föreningar utan ridskola (då vi har ett antal sådana i grannkommunerna) där intäckterna från tävlingar går tillbaka till ryttarna i form av tex rabatter. Utan privatryttare finns ingen som kan arrangera tävlingarna, utan tävlingarna finns inga pengar att finnansiera ridskolan.

Fundera också när du ändå håller på gällande de kurser som erbjuds och titta ett antal år tillbaka i tiden vilka deltagare som funnits på listorna och om det kan anses som seriöst när kurserna år efter år är fyllda med samma ekipage på samma nivåer. Ni måste förstå att motivationen sjunker i takt med det som erbjuds för medlemsavgift och ridhuskort.

Här vet jag inte vad du menar, tydligen tittar vi inte på samma listor.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag hoppas att rädslan för att höja priser och framförallt hallkortet släpper för de är inte särskilt höga. Nu är det kanske mer akut än så men annars en stegvis höjning av t ex ridskoleavgifterna vore ngt, och sen en direkt och mera rejäl höjning av hallkort och medlemsavgift?

Anläggningsavgiften dubblades för något år sedan och möttes med sura miner, förståss. Att ytterligare höja avgiften är självmord innan vi byggt ytterligare ett ridhus, ett bygge som kommunen vägrar gå i borgen för så länge vi har en blödande ridskoleverksamhet.

Roligt att läsa dina inlägg för de visar en annan, mer positiv sida av klubben.

Detta tycker jag är kul att läsa, då det faktiskt är jag som gör mycket av det jobbet FY pratar om. Tänk att du får så olika uppfattning om oss!
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Kan skönja tre sorters tyckare här i tråden. Som ger tre olika bilder av samma motiv. Svårigheten med att se samma bild är att vi tittar på samma berg från tre olika vädersträck.
Några som i huvudsak är de som organiserar, ansvarar för verksamheten och som letar funktionärer till olika arrangemang(inte bara tävlingar).
Nästa gäng tyckare ser sig själva som de som nyttjas som funktionärer och betalare och inte får credit för det. Som dessutom upplever att de inte har något att säga till om angående upplägget av verksamheten.
Ytterligare några ser en verklighet som består av ambitioner som är svåra att kombinera främst av tidsbrist och därmed måste välja det minst onda.

Inte undra på att vi råkar i luven på varandra.

I den bästa av världar så kan vi låna varandras bilder och få en ökad kunskap om andra sidan berget och därmed en ökad förståelse för hur man kan gå vidare för att nå samsyn vilket är helt nödvändigt för att driva en klubb framgångsrikt vad gäller verksamhet, ekonomi och nöjda medlemmar.

Ett tag idag kände jag mig ganska sårad av Jeeves, som tömde sina giftampuller i mig. Jag erkänner lite motvilligt att det finns inget som provocerar mig så mycket som när en person säger sig vara eländigt bemött samtidigt som de hugger in på mina hälsenor så att de går av. Det var då jag svor från en annan planet.

Lärdomen har blivit att jag har försökt föreställa mig att Jeeves bor i samma by som jag och att jag verkligen vill förstå hur hon känner inför vår fiktivt gemensamma klubb. Hur kan vi tycka så olika om samma berg?
Det jag redan vet är att det är oerhört viktigt att tala med varandra och försöka se världen genom en annan persons ögon.
Det kan behövas mothugg i båda riktningarna för att inse vilket tätt samband det är mellan medlem, styrelse, ekonomi, tävlingar, utbud, inflytande och funktionärer.

Återkommer nog om ett tag.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Är nyfiken på hur andra klubbar har löst detta med att alla medlemmar med anläggningskort ska ha samma tillgång till att utnyttja anläggningen och tränare? Att gång på gång bli nekad plats på träning med argumentet att det inte finns lediga platser, medans ryttare med de rätta kontakterna kan hoppa in lite hur som är inte direkt sporrande för att hjälpa dessa ryttare med att vara funktionär medans de själva tävlar på hemmatävlingarna. Oavsett om de jobbar in sin tid med att måla hinder eller vad som. Att stå ute i ösregn en hel dag och sedan få höra - Sorry, det finns ingen plats i år på hoppträningarna - får mig att koka!

Att inte känna sig välkommen i klubben drabbar ofta oss "nykomlingar" som inte har de rätta kontakterna. Och inte de rätta hästarna...

Bara en parantes, men för många år sedan när jag bodde på annan ort och var med i kommunens största ridklubb var jag en i gänget. Jag hade en kanonfin häst som jag hopptränade med, och det var en rättvis fördelning av både arbete och tillgång till träningar och aktiviteter. Sedan skaffade jag ny häst och häpnade alla med en häst av mindre attraktiv ras. Vilket nerköp tyckte många, men jag var ju fortfarande med i gänget och tränade på och tävlade som vanligt. Fick efter ett tag höra från både tränare och medlemmar att de hade varit skeptiska i början, och tränarna hade tyckt att det var lite slöseri med tid att vara med på träningarna eftersom hästen ändå aldrig skulle bli något. Det jag vill få sagt är väl att det kanske är en sådan mentalitet som finns i vissa klubbar? Att det är lite slöseri med tid och pengar att lägga energin på de mindre framgångsrika ekipagen? Ibland kanske detta sker omedvetet? Att det ger mer utdelning att satsa på tävlingsekipagen - reklamen och ansiktena utåt? Jag vill absolut inte dra alla klubbar över en kam, det är bara en tankeställare...
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag uppfattar er väldigt olika därför att du sänder ut betydligt mer negativa signaler och verkar inte tycka att medlemmarna är särskilt värdefulla för er, förutom möjligtvis som funktionärer då förstås.

Man måste inse att stämningen på en klubb, hur man informerar och bemöter nya medlemmar är otroligt viktig!

Att förneka att det är samma ekipage år efter år och därefter deras barn som har ockuperat träningarna de senaste åren är ju bara dumt. Såpass länge var jag medlem och har ridit på anläggningen att jag sett vilka som deltagit och nu deltar i träningarna. Möjligen har det skett en liten förändring det senaste året då jag sett en del nya ansikten. För egen del kan jag säga att vi ringde av och till under två års tid för att hitta en ledig plats i hoppgruppen och det var fullt jämnt - samma ekipage. Ringde och kollade med grannkommunens klubbtränare och vi fick en plats på en gång, gick då över till att bli medlem där av naturliga skäl.

Att du heller inte tycks förstå t ex det otrevliga att inte bli hälsad på eller bli kontaktad för annat någonsin, förutom när det ringer en person som PLÖTSLIGEN beter sig normalt, dvs trevligt, och vill att man ska vara funktionär på tävling. Man påtalar att jag har ingen som helst erfarenhet av detta och vill i så fall ha en visning, blir lovad detta, kommer till plats på tävling och där blir det för det första ingen visning, ingen tid till fika, ingen avlösning på avtalad tid. All trevlighet eller lust att ö h t tilltala en var som bortblåst. Behöver jag säga att nästa gång de ringde så var jag måttligt intresserad? Och mellan dessa samtal var allt som vanligt på klubben, sura miner.

Om ni nu verkligen vill ha förändring och få klubben på fötter - sluta gnäll så förbannat själva, sätt på happy facen och sätt rätt personer på rätt plats! För att kunna motivera andra att vilja ställa upp behövs en positiv person som tar ansvar för t ex funktionärssektionen/gruppen. Dina inlägg är inte alls lika trevliga att läsa för de har den ton som ungefär hela klubben har haft de senaste åren. Din klubbkamrat andas framtid och positivism i jämförelse.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

*KL*

Får börja med att ursäkta för eventuella upprepningar då jag inte har orkat mig igenom hela tråden...

Först bara en eloge till Jejan som så väl formulerar sina vettiga tankar kring det här med ideellt arbete :bow::bow:

Det här med ideella krafter är ett ständigt återkommande problem i alla föreningar tror jag. Tyvärr så vill de flesta medlemmarna prioritera sin egen träning, sin egen fritid mm och förväntar sig att klubben ska anordna aktiviteter som passar dem (ett fruktansvärt generaliserande påstående men jag grundar den på många års erfarenhet av föreningsarbete).

Till TS: jag uppfattar att du är just en av dessa medlemmar (även om du kan tänka dig att hjälpa till litegrann). Min fråga till dig...är du beredd att betala vad det verkligen kostar för de gångerna du utnyttjar ridhuset?
Skulle ridklubbarna inte baseras på ideella krafter så skulle säkert dina 2 ggr/månad i ridhuset kosta dig åtminstone 500 kr/gång (ett belopp taget mellan tummen och pekfingret, säkert alldeles för lågt egentligen).

Det är DYRT att driva en ridanläggning. Bara att bygga ett ridhus kostar miljonbelopp. Det blir ganska många ridhustimmar från betalande medlemmar innan man ens går jämt upp för bygget.

Något som många medlemmar i ideella föreningar inte förstår är att det faktiskt är medlemmarna som äger föreningen, ingen annan. Det innebär att man som medlem faktiskt har ett ansvar för hur klubben blir. Vad har man för anda på klubben? Hur mycket aktiviteter vill man att det ska finnas? Vilket skick ska man ha på anläggningen?
Allt detta kan man lätt påverka som medlem i en ideell förening. Engagera er så får ni den klubb som ni vill ha! (Dessutom lär ni er känna en massa härliga människor och får kul på kuppen, men det är bara bonus ;))

Tävlingar (framförallt hopp) inbringar stora summor till klubbkassan. Var glad om din klubb har en aktiv tävlingsektion som ser till att det kommer in pengar så att ridhusavgifter kan hållas nere och så att man har råd att t ex ha anställd personal som vattnar och harvar ridbanan mm. Klaga inte på att du som medlem måste ställa upp som tävlingsfunktionär, tänk på klirret i kassan istället och på hur mycket roligt ni kan ha i klubben för de pengarna som du har hjälpt till att få ihop!

När det gäller tvångsarbete så är min erfarenhet att det är det som klubbstyrelsen tar till när man har vädjat och vädjat efter hjälp, gjort upp belöningssystem mm mm utan bestående resultat.
Tittar man på andra sporter så är det mycket vanligt förekommande med tvångsarbete bland medlemmarna (hur många fotbollsföräldrar har inte tillbringat timtals i kafeterian på matcher?). Inom ridsporten har vi länge varit bortskämda med att få allt serverat och tar nog ofta för givet att saker ska fungera utan att vi själva behöver ställa upp och hjälpa till.

Var rädda om de eldsjälar som ni har i era föreningar, det är de som gör att klubben rullar år efter år. Alla behöver inte vara eldsjälar och lägga all sin fritid på föreningen men alla medlemmar behöver hjälpa till litegrann.

Det finns närande och tärande medlemmar i alla föreningar. Om man själv försöker att vara den närande typen så får man garanterat en trevlig och positiv klubb :love:
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Det du beskriver är en utopi kan jag säga - att påstå att det är lätt att komma in och påverka i en redan sluten liten klick av människor i en förening. Det är ofta ett revirtänkande utan dess like kan jag säga och ska man in i det getingboet så får man "kuppa" sig in och man måste vara några stycken.

Jag ser de tävlande som inte ställer upp som funktionärer som betydligt mera tärande och även de som sprider otrevlig atmosfär och bevakar revir som mer tärande, än en betalande medlem som endast använder ridhuset under vinterhalvåret.

Jag vet inte vad du har för kalkyler men jag rider på två olika anläggningar, den ena kostar 650kr/år och den andra 50 kr per ridtillfälle. Den sistnämnda är ett ridhus i ABSOLUT toppskick vad det gäller underlag och skötsel, det förstnämnda har hyfsad standard men väldigt trevliga medlemmar.

KL.
Jag hoppas/hade hoppats att väcka en del av "eldsjälarnas" självkritik och tankar för vad som kanske krävs för att klubbarna ska överleva samt höra goda redan existerande exempel, det var huvudsyftet med tråden, jag vet inte om det blev så men ändå.

Jag tackar för mig:bow:och för intressant läsning från olika håll/synvinklar.

För egen personlig del så kommer jag även i fortsättningen att söka mig till de privata anläggningarna, vilket passar mig bäst då mitt huvudintresse är min häst och träning. Föreningslivet i sig är inte anledningen till mitt ev medlemskap vilket kanske är ett krav eller näst intill ett krav som det ser ut idag i a f.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

I vår förening har vi löst det så att man ha arbetsplikt för att nyttja manegen (ca 2 heldagar). Löser man licens så förbinder man sig att hjälpa till på tävling. Jag har inget problem med att jobba för manegekortet (det finns ett vitt utbud av aktiviteter man kan göra och på många skilda tider) men med små barn, krävande jobb och husrenovering har jag fått lägga tävlandet på hyllan eftersom jag inte anser mig kunna bortprioritera familj, hemmajobb samt vila under ett antal helgers funktionärsjobb samt tävlingar på annan ort.
För mig hade det varit fantastiskt om jag istället kunde betala av min del men det är tyvärr inte möjligt på funktionärssidan.

När det gäller kurser så kör vi först till kvarn, man har vissa gånger förtur om man anmäler sig till en hel termin. Det finns också en sporre till tävlingsryttare genom att ngn kurs är vikt enbart för dessa.
Vissa år får man också tävlingbidrag.

För mig personligen skulle det ultimata vara att jobba för manegekort och betala av mina funktionärsuppgifter när jag löser licens. Det finns klubbar i min närhet utan funktionärskrav men eftersom jag har ett starkt personligt band till "min" ridklubb så känns det inte som ett hållbart alternativ att byta. Jag anser dock att det är mina personliga prioriteringar som är problemet (jag är säkerligen dock inte ensam om dem) snarare än klubbens upplägg som jag tycker är rätt sunt.

Frågan är hur man går vidare, vilka lösningar finns för de som av ilka anledningar har svårt med funtionärshelger men ändå har en önskan att tävla? Vi märker tyvärr av ett vikande underlag av tävlingsryttare.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

*KL*
Det här med ideella krafter är ett ständigt återkommande problem i alla föreningar tror jag. Tyvärr så vill de flesta medlemmarna prioritera sin egen träning, sin egen fritid mm och förväntar sig att klubben ska anordna aktiviteter som passar dem (ett fruktansvärt generaliserande påstående men jag grundar den på många års erfarenhet av föreningsarbete).

Till TS: jag uppfattar att du är just en av dessa medlemmar (även om du kan tänka dig att hjälpa till litegrann). Min fråga till dig...är du beredd att betala vad det verkligen kostar för de gångerna du utnyttjar ridhuset?
Skulle ridklubbarna inte baseras på ideella krafter så skulle säkert dina 2 ggr/månad i ridhuset kosta dig åtminstone 500 kr/gång (ett belopp taget mellan tummen och pekfingret, säkert alldeles för lågt egentligen).

Det är DYRT att driva en ridanläggning. Bara att bygga ett ridhus kostar miljonbelopp. Det blir ganska många ridhustimmar från betalande medlemmar innan man ens går jämt upp för bygget.

Något som många medlemmar i ideella föreningar inte förstår är att det faktiskt är medlemmarna som äger föreningen, ingen annan. Det innebär att man som medlem faktiskt har ett ansvar för hur klubben blir. Vad har man för anda på klubben? Hur mycket aktiviteter vill man att det ska finnas? Vilket skick ska man ha på anläggningen?
Allt detta kan man lätt påverka som medlem i en ideell förening. Engagera er så får ni den klubb som ni vill ha! (Dessutom lär ni er känna en massa härliga människor och får kul på kuppen, men det är bara bonus ;))

Tävlingar (framförallt hopp) inbringar stora summor till klubbkassan. Var glad om din klubb har en aktiv tävlingsektion som ser till att det kommer in pengar så att ridhusavgifter kan hållas nere och så att man har råd att t ex ha anställd personal som vattnar och harvar ridbanan mm. Klaga inte på att du som medlem måste ställa upp som tävlingsfunktionär, tänk på klirret i kassan istället och på hur mycket roligt ni kan ha i klubben för de pengarna som du har hjälpt till att få ihop!

När det gäller tvångsarbete så är min erfarenhet att det är det som klubbstyrelsen tar till när man har vädjat och vädjat efter hjälp, gjort upp belöningssystem mm mm utan bestående resultat.
Tittar man på andra sporter så är det mycket vanligt förekommande med tvångsarbete bland medlemmarna (hur många fotbollsföräldrar har inte tillbringat timtals i kafeterian på matcher?). Inom ridsporten har vi länge varit bortskämda med att få allt serverat och tar nog ofta för givet att saker ska fungera utan att vi själva behöver ställa upp och hjälpa till.

Var rädda om de eldsjälar som ni har i era föreningar, det är de som gör att klubben rullar år efter år. Alla behöver inte vara eldsjälar och lägga all sin fritid på föreningen men alla medlemmar behöver hjälpa till litegrann.

Det finns närande och tärande medlemmar i alla föreningar. Om man själv försöker att vara den närande typen så får man garanterat en trevlig och positiv klubb :love:

:bow: :bow:
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Handslaget var det jag tänkte på ja! Heter det ngt annat nu alltså, det visste jag inte. Men det finns i a f kvar, då finns där kanske ngt att hämta? Jag är inte insatt i hur det fungerar men har läst en del om det i a f.

Ja, det heter sen regeringsskiftet Idrottslyftet! Tyvärr är detta endast till för enstaka, mindre projekt så som träningstillfällen för någon duktig tränare eller kanske en ny sorts tävling. Jag har ingen aning om klubben har sökt något stipendium härifrån, men kom nyss på en idé om ett projekt man kunde söka pengar till - en träff för både blivande och erfarna funktionärer, kanske i kombination med en klubbtävling/pay & jump så att folk kan öva samtidigt. Under dagen ska det självklart bjudas på fika och man kanske dessutom kan ha någon form av samarbetsövningar. Det här ska jag fundera vidare på! =)
Kommer du om jag lyckas dra igång nåt?
 

Liknande trådar

O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 917
Senast: 0therwise
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 573
Hästmänniskan Klubben jag är medlem i har nyss beslutat att alla som har löst avgift för att använda manegen måste ställa upp som funktionär på minst...
2
Svar
28
· Visningar
2 537
Senast: Ryver
·
Hästmänniskan Jag är ordförande för en lite ideell förening utan ridskoleverksamhet och det enda klubben äger är en halvdan ridplan som vi jobbat hårt...
2
Svar
26
· Visningar
2 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp