Gå ner i tid på jobbet

Någon som gjort det?

Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen.
Påverkar det semesterdagar? Friskvårdsbidrag?

Har gått upp i lön de senaste åren och tjänar bra. Skulle inte fundera på det om de inte var så att jag inte vet om jag orkar 100%. Varit sjukskriven 1 år men kännt redan innan att det tar VÄLDIGT mycket energi.

Saker blir dyrare men jag måste erkänna att jag mådde som bäst, psykiskt och fysiskt en period där jag inte tjänade så bra.. nästan hälften av de jag gör nu.

Undanber tips om att byta jobb i denna tråd :)
Jag har jobbat deltid länge, tar studieledigt helt enkelt, jag jobbar skift och har hög lön i grunden så för mig är det klart värt det. Påverkar inte mina förmåner då det inte är hela året utan jag söker periodvis, ofta feb-maj, sept-nov.
 
Jag jobbar cirka 90 procent, varannan vecka full arbetstid mellan 08.00-16.30 och varann vecka 08.00-14.45 (dock 08.00-16.15 på torsdagar pga obligatorisk kontorsdag). Har föräldraledigt utan föräldrapenning på drygt 10 procent och har heltidstjänst i grunden.

Får samma antal semesterdagar som heltid men semestertillägget baseras på min deltid. Samma friskvårdsförmåner som alla andra på mitt jobb.
 
Någon som gjort det?

Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen.
Påverkar det semesterdagar? Friskvårdsbidrag?

Har gått upp i lön de senaste åren och tjänar bra. Skulle inte fundera på det om de inte var så att jag inte vet om jag orkar 100%. Varit sjukskriven 1 år men kännt redan innan att det tar VÄLDIGT mycket energi.

Saker blir dyrare men jag måste erkänna att jag mådde som bäst, psykiskt och fysiskt en period där jag inte tjänade så bra.. nästan hälften av de jag gör nu.

Undanber tips om att byta jobb i denna tråd :)
Jag har tre kompisar som gått ner i tid till ca 75-80%. En av dem för att orka med att stötta tonåringar i deras idrottande, två för att deras mående blir för kasst av att jobba heltid. De löser det på olika sätt, tjäna mindre eller driva egen konsultfirma där hen sätter timpriset så att hen får ut ungefär samma lön på 80% som när hen jobbade 100% på konsultbolag.
 
Jag tänker också ibland att jag skulle vilja gå ner i tid. Tycker det är kämpigt att få ihop livet med heltidsjobb. Nu klarar jag det för att jag har väldigt flexibla tider delar av veckan och kan jobba en del hemifrån. Men det svider ju att tappa inkomst och att pensionen kommer påverkas.

Ja jag kan också jobba hemifrån men det tar ganska mycket på min tankekraft ändå. Det är mycket att hålla i huvudet.
Tycker också det är kämpigt att få ihop livet 😕 Och så drömmer jag om egen häst igen men då behövs ju mycket pengar med.


Jag har jobbat deltid länge, tar studieledigt helt enkelt, jag jobbar skift och har hög lön i grunden så för mig är det klart värt det. Påverkar inte mina förmåner då det inte är hela året utan jag söker periodvis, ofta feb-maj, sept-nov.

Intressant 🙂 men få pluggar du ju den perioden?
 
Men det här är väll pga av sjukdom dvs utmattning, är du uppe i 100% arbete nu?
Det finns ingen självändamål att jobba 100% men man får ju mer i lön om man klarar det såklart. Det är ju inkomsten som avgör, det är inget annat som påverkas av att du jobbar mindre timmar.

Nej inte än men får bara sjukskrivning till 30de Januari så sen går jag på 100%
 
Jag jobbar 90% så är tjänstledig på 10%. Har valt att lägga det som två lediga heldagar per månad då det ger mig mer än att sluta lite tidigare varje dag.
Det betalas in mindre tjänstepension än om jag hade jobbat 100%, men tycker att 10% mindre är helt okej.
Inget är ju satt i sten, man kan alltid gå upp i tid igen eller ansöka om att gå ned ännu mer. Vissa på mitt jobb arbetar deltid under en period och sedan heltid en annan period.
 
Jag jobbar 90% så är tjänstledig på 10%. Har valt att lägga det som två lediga heldagar per månad då det ger mig mer än att sluta lite tidigare varje dag.
Det betalas in mindre tjänstepension än om jag hade jobbat 100%, men tycker att 10% mindre är helt okej.
Inget är ju satt i sten, man kan alltid gå upp i tid igen eller ansöka om att gå ned ännu mer. Vissa på mitt jobb arbetar deltid under en period och sedan heltid en annan period.

Jag klarar inte av de långa dagarna tyvärr. Så hade velat fortsätta som jag gör nu. 6 timmar per dag.
Men då ansökte du bara om tjänstledig med vilken orsak?
 
Tycker också det är kämpigt att få ihop livet 😕 Och så drömmer jag om egen häst igen men då behövs ju mycket pengar med.
Ja det där är väl det eviga dilemmat!
Jag har nog landat i att jag mår bättre när jag tjänar tillräckligt för att ekonomin ska kännas ”luftig”. Finns mkt jag gillar att göra som är dyrt (typ köpa dyr sadel och träna för dyr tränare) så jag kan inte gå ner i tid. Inte förrän jag har ännu högre lön iaf..
 
Jo det förstår jag men rent generellt skriker folk i min närhet så fort jag nämner att jag vill gå ner i tid. Som att 100% alltid är bäst oavsett vad jag tjänar.

Har länge haft en plan att komma upp i lön såpass att jag kan gå ner i tid.

Men då är det bara pengar som skiljer?
Jag tänker att faktorer som påverkas utöver lön är tex ens pension och ISG. Båda dessa kan ju ha stor påverkan.

En annan sak jag tycker är viktig att överväga när man funderar på deltid är att jobbet är sådant att man verkligen kommer jobba rätt antal timmar, dvs om man ska jobba 80% och då få 80% lön så ska man inte jobba mer än 80%. Min mamma jobbade mkt deltid på pappret och fick ju betalt utifrån det. Saken vara bara den att hon ofta jobbade mer än vad hon skulle pga jobbets arbetsbörda. Har man ett jobb där man verkligen kan klocka in och ut så fungerar det säkert men har man ett jobb där man riskerar att hela tiden jobba lite över så riskerar man att hamna i en situation där man tex jobbar 100% men får betalt för 80%.
 
Jag tänker att faktorer som påverkas utöver lön är tex ens pension och ISG. Båda dessa kan ju ha stor påverkan.

En annan sak jag tycker är viktig att överväga när man funderar på deltid är att jobbet är sådant att man verkligen kommer jobba rätt antal timmar, dvs om man ska jobba 80% och då få 80% lön så ska man inte jobba mer än 80%. Min mamma jobbade mkt deltid på pappret och fick ju betalt utifrån det. Saken vara bara den att hon ofta jobbade mer än vad hon skulle pga jobbets arbetsbörda. Har man ett jobb där man verkligen kan klocka in och ut så fungerar det säkert men har man ett jobb där man riskerar att hela tiden jobba lite över så riskerar man att hamna i en situation där man tex jobbar 100% men får betalt för 80%.
Samma tycker jag gäller även om en håller sig inom sina tex 80% tidsmässigt men presterar lika mycket som de som jobbar heltid. Det kan ju bli så av flera anledningar men oftast tror jag det landar på individen att styra, vilket kan vara väldigt svårt beroende på företagskultur och personlighet. Typisk duktig-flicka-fälla.
 
Samma tycker jag gäller även om en håller sig inom sina tex 80% tidsmässigt men presterar lika mycket som de som jobbar heltid. Det kan ju bli så av flera anledningar men oftast tror jag det landar på individen att styra, vilket kan vara väldigt svårt beroende på företagskultur och personlighet. Typisk duktig-flicka-fälla.
Verkligen! Och ja, det kam vara väldigt svårt att styra detta själv beroende på företagskulturen. Duktig-flicka fällan är hemsk!
 
Jag tänker att faktorer som påverkas utöver lön är tex ens pension och ISG. Båda dessa kan ju ha stor påverkan.

En annan sak jag tycker är viktig att överväga när man funderar på deltid är att jobbet är sådant att man verkligen kommer jobba rätt antal timmar, dvs om man ska jobba 80% och då få 80% lön så ska man inte jobba mer än 80%. Min mamma jobbade mkt deltid på pappret och fick ju betalt utifrån det. Saken vara bara den att hon ofta jobbade mer än vad hon skulle pga jobbets arbetsbörda. Har man ett jobb där man verkligen kan klocka in och ut så fungerar det säkert men har man ett jobb där man riskerar att hela tiden jobba lite över så riskerar man att hamna i en situation där man tex jobbar 100% men får betalt för 80%.
Jag har därför valt att vara helt ledig varannan fredag. Ser på många av de hos oss som jobbar kortare dagar (då oftast pga föräldraledighet) att de samlar på sig mycket flex och oftast förväntas göra ungerfär samma sak på kortare tid. Jag är heller ingen morgonmänniska och att ha sovmorgon är riktig ledighet för mig.
 
Ja det där är väl det eviga dilemmat!
Jag har nog landat i att jag mår bättre när jag tjänar tillräckligt för att ekonomin ska kännas ”luftig”. Finns mkt jag gillar att göra som är dyrt (typ köpa dyr sadel och träna för dyr tränare) så jag kan inte gå ner i tid. Inte förrän jag har ännu högre lön iaf..

Nä och det har jag haft som plan, att komma upp i en viss lön sen gå ner i tid.
Men satte inte nått mål 🤔
Jag vill ju kunna ge djuren allt, sen tränar jag inte så ofta och inget större tävlingsintresse men ja. Det kostar ändå 🙂
 
Jag gick ner från 100 till 80% för över 10 år sedan, är anställd på heltid men är typ permanent tjänstledig på 20%.

Har 30 betalda semesterdagar, däremot blir ju ersättningen för dessa lägre än om jag hade jobbat heltid.

Jag har valt att jobba 8 h två dagar i veckan och har sen tre dagar där jag slutar tidigare. Är otroligt skönt att sluta tidigt och hinna med hundarna och annat. Vintertid är det underbart att hinna ut i dagsljus!

Skulle ALDRIG gå tillbaka till 100% om jag inte var tvungen pga extrema omständigheter.
 
Jag tänker att faktorer som påverkas utöver lön är tex ens pension och ISG. Båda dessa kan ju ha stor påverkan.

En annan sak jag tycker är viktig att överväga när man funderar på deltid är att jobbet är sådant att man verkligen kommer jobba rätt antal timmar, dvs om man ska jobba 80% och då få 80% lön så ska man inte jobba mer än 80%. Min mamma jobbade mkt deltid på pappret och fick ju betalt utifrån det. Saken vara bara den att hon ofta jobbade mer än vad hon skulle pga jobbets arbetsbörda. Har man ett jobb där man verkligen kan klocka in och ut så fungerar det säkert men har man ett jobb där man riskerar att hela tiden jobba lite över så riskerar man att hamna i en situation där man tex jobbar 100% men får betalt för 80%.

Det är väl en av orsakerna till att jag är sjukskriven pga uttmattning. Har jobbat för mycket och haft för höga krav. Krav som inte ens är rimliga 🙃 + endel privat.
Men har samtal med psykolog som hjälpt mig massor genom detta år! Så tankesättet har ändrats och beteenden.

OT men de svåra där är ju de privata. För där vet en ju aldrig vad som händer 🙃
 
Jag sa upp en del av min heltidstjänst och gick ner till 70%, visst blev det fattigare i plånboken, men min kropp mådde bra och jag fick även en bra fritid. Jag har mina 32 semesterdagar och lika mycket friskvårdsbidrag som andra. Pensionen blir lite sämre, men jag vet att när jag går i pension så har jag en hel kropp, mer värt än pengar. Har även en pensionsförsäkring.
 
Jag har som sagt jobbat deltid i många år, men sitter idag på en heltidstjänst. Skulle helst jobba deltid igen, men som några lyft i tråden: då gäller det att inte göra mer än sin deltidstjänst. Det är lätt att trycka in lite mer på sin deltid, prestera lite mer än vad alla andra gör osv. Jag är en överpresterande person så jag går den andra vägen just nu: försöker lära mig att prestera lagom på min heltidstjänst så jag ändå har energi kvar efter jobbet eftersom jag vet att en deltidstjänst i mitt nuvarande yrke nog inte skulle bli en faktisk deltidstjänst. Jag vet inte om jag kommer lyckas och hjälper ju inte mot att jag får mindre tid tillgängligt, men ska förhoppningsvis hjälpa mot att slippa väggen.

Pension och sjukersättning och föräldrapenning är väl det som påverkas av att man går ner i tid/lön. Jag har dock alltid haft tanken att det är bättre att må bra och trivas med livet under arbetslivet och så får man väl ta en sämre pension. Att må dåligt i 30 år väger liksom inte upp ett par tusenlappar mer i månaden som pensionär och så ska man ju helst överleva och ha en fungerande kropp till pensionen för att kunna nyttja de där extra pengarna och det kan vara tveksamt om man kör slut på sig själv på vägen.
 
Jag jobbar 80% sen typ ett år tillbaka. Innan dess pendlade jag mellan 87,5% och heltid beroende på situationen på jobbet. Har alltid kortar ner mina dagar (80% = 6,4 h per dag). Då påverkas inte antalet semesterdagar, men de blir ju oxå kortare. Lönen är 80% av min heltidslön men jag lyckades förhandla mig till att pensionsavsättningarna är baserade på heltidslönen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 687
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 048
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
37
· Visningar
2 272
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 741
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp